
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ilar-2035/
Moderator: Redaktion
Man får väl hosta fram lite nya modeller snart då för den europiska marknadenSabbe skrev: ↑14 feb 2023 19:38Nu är det klubbat och klart. EU-parlamentet har röstat igenom ett förbud mot försäljning av nya bilar med bensin- eller dieselmotor från och med 2035, om knappt 12 år. Undrar vilken biltillverkare som kan sälja elbilar i stora volymer kommande åren![]()
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... ilar-2035/
Man är väl mer eller mindre tvungna om man vill ta del av bidraget/stödet på bilarna om jag har förstått det rätt.
Yes bidrag/stöd för att bygga ut laddnätverket. Tesla satsar på att dubbla antalet laddare till slutet av 2024.
Köpte du på vägen ner eller på vägen upp? Dagens värde har ju funnits både före senastebjornnilsson skrev: ↑16 feb 2023 16:54Skärmavbild 2023-02-16 kl. 16.46.20.png
Då har jag precis stängt hela mitt TSLA-innehav och fått pengarna åter från min absolut största felsatsning som jag någonsin har gjort inom aktier. Kurvan på aktiekontot ser ut som en guldgruva men visar bara halva sanningen, att jag precis går break even.
Som vanligt kan man inte låta bli att titta på hur det fortsätter uppåt men jag kan säga att den här sista svängen har varit lite för spännande.
Nu räcker det med spekulerande för mig för ett tag. Over and out.
En exakt siffra på hur många teslor som rullar i usa med FSD. Kanske har varit känt sedan innan?
Jag tog insatsen på Plaiden och slängde in den utan att tänka mig för i slutet av september när jag var övertygad om en enkel uppgång som bekant uteblev (tänkte bara vara investerad någon vecka eller max två). Därefter följde jag inte en enda av de regler jag satt upp för mig själv och köpte vidare på fallande kurs men lugnade sedan ner mig en aning och slängde in allt krut jag hade över när uppgången kändes given på 143 usd. Intressant bild rent psykologiskt. Har i alla fall fått tillbaka pengarna och blivit en erfarenhet rikare.
"New updates"
Om det vore så enkelt för Tesla att fixa dom här sakerna, varför har man inte redan gjort det? Vad händer om Tesla inte kan fixa det på 60 dagar. Vad händer om Tesla skriver under ett papper att man har fixat det, och sedan visar det sig att NHTSA inte håller med?
Generellt är Q1 det svagaste kvartalet under året för fordonsindustrin. Texas och Berlin ökar fortfarande produktionen varje kvartal samtidigt som marginalerna på dessa bilar blir bättre och bättre. Även Megapacks produceras och levereras i större mängder, och där tror jag många kommer att bli överraskade
Jaha, du menar att "unlimited demand" finns kvar. Jag är skeptisk. Kinasiffran förra veckan var närpå katastrof och kolla på EU här:Sabbe skrev: ↑20 feb 2023 17:46Generellt är Q1 det svagaste kvartalet under året för fordonsindustrin. Texas och Berlin ökar fortfarande produktionen varje kvartal samtidigt som marginalerna på dessa bilar blir bättre och bättre. Även Megapacks produceras och levereras i större mängder, och där tror jag många kommer att bli överraskade![]()
2 dagars produktion som inte levererats i Europa, en droppe i havet? Väldigt många som väntar på leverans. Vad är din teori om varför Tesla nu börjat höja priserna? Konstigt att höja priserna om man har svårt att sälja befintliga redan producerade bilar…spacecoin skrev: ↑20 feb 2023 19:45Jaha, du menar att "unlimited demand" finns kvar. Jag är skeptisk. Kinasiffran förra veckan var närpå katastrof och kolla på EU här:Sabbe skrev: ↑20 feb 2023 17:46Generellt är Q1 det svagaste kvartalet under året för fordonsindustrin. Texas och Berlin ökar fortfarande produktionen varje kvartal samtidigt som marginalerna på dessa bilar blir bättre och bättre. Även Megapacks produceras och levereras i större mängder, och där tror jag många kommer att bli överraskade![]()
https://tesla-info.com/blog/inventory-s ... gional.php
Det är mer trenden än talet. Tesla annonserar inte ut hela sitt inventory så man kan inte titta jättemycket på det absoluta talet. M3 är uppe i högre inventory innan det stora prissänkningen. MY är för tidigt att säga om det ska gå upp eller ned. EU kanske är den makroekonomiskt svagaste marknaden får vi hoppas. Kina är oklart fortfarande. USA ser bra ut.
Tesla had 5,913 insurance registrations for the week of Feb. 13-19, down 15% from 6,963 registrations in the prior week as well as 8,643 in the week before that. Slowing China EV registrations could signal demand is waning after an initial pop following big price cuts on Jan. 6. But Tesla Shanghai exports to Europe and elsewhere may be limiting EVs for local delivery.
Of the Feb. 13-19 insurance registrations, 1,579 were Tesla Model 3 vehicles while there were 4,334 registered Tesla Model Y vehicles according to CnEVPost.
Meanwhile, most other China EV makers are continuing to see higher registrations as production and demand ramp up following China New Year.
Tesla competitor BYD (BYDDF) had 37,026 total insurance registrations, up 18% compared to the week prior. China-EV startups Li Auto (LI) registrations climbed 4% to 4,238, Nio (NIO) registrations also advanced 4% to 3,174 and XPeng (XPEV) grew 5% to 1,463.