Sida 45 av 61

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 06:59
av Jaqob
Så, ingen information alls om hw4 på investors day. Inte helt oväntat kanske. Då är frågan hur man ska resonera. Riskera att köra utan parkeringssensorer och utan riktigt bra adaptiv farthållare, eventuellt hela bilens livslängd. Eller välja en annan, tråkigare, bil.

Är egentligen inte orolig för andrahandsvärdet, räknar med att ha bilen länge. Är mer orolig för funktionen och trafiksäkerheten.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 07:13
av Vincent90
Adaptiva farthållaren har väl varit samma de senaste åren. De som haft radar fick ju den bortkopplad. Som jag förstår det är det mest parkeringen som påverkas då den saknar sensorer. Jag hoppas bara att de levererar bilen snart 😅. Det kommer alltid något next year ;) .

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 07:26
av Piggelin
Jaqob skrev: 02 mar 2023 06:59
Så, ingen information alls om hw4 på investors day. Inte helt oväntat kanske. Då är frågan hur man ska resonera. Riskera att köra utan parkeringssensorer och utan riktigt bra adaptiv farthållare, eventuellt hela bilens livslängd. Eller välja en annan, tråkigare, bil.

Är egentligen inte orolig för andrahandsvärdet, räknar med att ha bilen länge. Är mer orolig för funktionen och trafiksäkerheten.
Tror det var helt fel forum för att ta upp sådana saker. Vi har det ju helt bekräftat att X och S tillverkas med HW4 just nu och det nämndes inte. 3 och Y kan vara nära. Men det var nog som sagt fel forum

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 07:35
av flipmac
Jaqob skrev: 02 mar 2023 06:59
Så, ingen information alls om hw4 på investors day. Inte helt oväntat kanske. Då är frågan hur man ska resonera. Riskera att köra utan parkeringssensorer och utan riktigt bra adaptiv farthållare, eventuellt hela bilens livslängd. Eller välja en annan, tråkigare, bil.

Är egentligen inte orolig för andrahandsvärdet, räknar med att ha bilen länge. Är mer orolig för funktionen och trafiksäkerheten.
Notera dock att Model y och 3 inte haft radar på över ett år och ytterst få har klagat på farthållaren. Dessutom avaktiveras äldre bilars radar så på den punkten kommer en ny utan radar vara identisk. Om det påverkar andrahandsvärdet om några år tror jag det rör sig om några tusenlappar, inte mer än så. Ur trafiksäkerhetssynpunkt tror jag inte det är någon försämring. Det stora problemet med tesla vision är ju hittills inte ett det missar att bromsa utan att det bromsar för ofta (spökbromsar).

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 07:41
av NEO
Glad jag plockade ut min RWD. För mig fungerar faktiskt AP bra för att pendla. Sensorerna måste jag ärligt talat erkänna att jag inte ens märkt av, kan vara för att jag sällan fickparkerar och har gott om plats hemma.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 13:00
av migato
Laddat min bil utomhus i ett par timmar nu. Utetemp är 10 grader men tempen i bilen ligger på 22 grader. Hur kommer det sig? Klimatanläggningen är avstängd (som annars är 20 grader manuellt) och har inget kupéöverhettningsskydd på. Något med värmepumpen som pumpar in varm luft fel?

Har även märkt av att när jag snabbladdar så börjar det ånga av värme från fronten (antar att det är från värmepumpen). Är inte kontinuerligt utan kan komma 2 gg på en 20 minuter supercharger-laddningsperiod. Är det normalt?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 13:06
av mikebike
migato skrev: 02 mar 2023 13:00
Laddat min bil utomhus i ett par timmar nu. Utetemp är 10 grader men tempen i bilen ligger på 22 grader. Hur kommer det sig? Klimatanläggningen är avstängd (som annars är 20 grader manuellt) och har inget kupéöverhettningsskydd på. Något med värmepumpen som pumpar in varm luft fel?

Har även märkt av att när jag snabbladdar så börjar det ånga av värme från fronten (antar att det är från värmepumpen). Är inte kontinuerligt utan kan komma 2 gg på en 20 minuter supercharger-laddningsperiod. Är det normalt?
Står bilen i solen?
Igår kväll var det +12 i min bil när det var +6 ute.

Ja, ånga från kondensorn är normalt (om det är kallt ute).

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 13:14
av migato
mikebike skrev: 02 mar 2023 13:06
migato skrev: 02 mar 2023 13:00
Laddat min bil utomhus i ett par timmar nu. Utetemp är 10 grader men tempen i bilen ligger på 22 grader. Hur kommer det sig? Klimatanläggningen är avstängd (som annars är 20 grader manuellt) och har inget kupéöverhettningsskydd på. Något med värmepumpen som pumpar in varm luft fel?

Har även märkt av att när jag snabbladdar så börjar det ånga av värme från fronten (antar att det är från värmepumpen). Är inte kontinuerligt utan kan komma 2 gg på en 20 minuter supercharger-laddningsperiod. Är det normalt?
Står bilen i solen?
Igår kväll var det +12 i min bil när det var +6 ute.

Ja, ånga från kondensorn är normalt (om det är kallt ute).

Lite men ser också att innetempen ökar (nu 23 grader) med en utomhustemp på 9. Även om den står i sol så borde det väl inte vara så stor skillnad?

Okej, kan ånga på rätt rejält. Nästan så att man undrar om något är fel. Men det kanske är vanligt det med.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 13:41
av Marjo775
Reuters rapporterar om uppdaterad fjädring i Kina fabrik för model y, från Januari i år:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-03-01/

Är det ny information, eller finns den redan bekräftad?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 14:13
av flipmac
Marjo775 skrev: 02 mar 2023 13:41
Reuters rapporterar om uppdaterad fjädring i Kina fabrik för model y, från Januari i år:
https://www.reuters.com/business/autos- ... 023-03-01/

Är det ny information, eller finns den redan bekräftad?
Vi har skrivit om det i några trådar i början av veckan. :)

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 14:53
av Maw
flipmac skrev: 02 mar 2023 07:35
Jaqob skrev: 02 mar 2023 06:59
Så, ingen information alls om hw4 på investors day. Inte helt oväntat kanske. Då är frågan hur man ska resonera. Riskera att köra utan parkeringssensorer och utan riktigt bra adaptiv farthållare, eventuellt hela bilens livslängd. Eller välja en annan, tråkigare, bil.

Är egentligen inte orolig för andrahandsvärdet, räknar med att ha bilen länge. Är mer orolig för funktionen och trafiksäkerheten.
Notera dock att Model y och 3 inte haft radar på över ett år och ytterst få har klagat på farthållaren. Dessutom avaktiveras äldre bilars radar så på den punkten kommer en ny utan radar vara identisk. Om det påverkar andrahandsvärdet om några år tror jag det rör sig om några tusenlappar, inte mer än så. Ur trafiksäkerhetssynpunkt tror jag inte det är någon försämring. Det stora problemet med tesla vision är ju hittills inte ett det missar att bromsa utan att det bromsar för ofta (spökbromsar).
Nej, det är inte ett år sedan radarn försvann förutom i USA och de flesta upplever en betydligt försämrad avståndsbedömning av bilen efter att radarn försvann.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 14:58
av flipmac
Maw skrev: 02 mar 2023 14:53
flipmac skrev: 02 mar 2023 07:35
Jaqob skrev: 02 mar 2023 06:59
Så, ingen information alls om hw4 på investors day. Inte helt oväntat kanske. Då är frågan hur man ska resonera. Riskera att köra utan parkeringssensorer och utan riktigt bra adaptiv farthållare, eventuellt hela bilens livslängd. Eller välja en annan, tråkigare, bil.

Är egentligen inte orolig för andrahandsvärdet, räknar med att ha bilen länge. Är mer orolig för funktionen och trafiksäkerheten.
Notera dock att Model y och 3 inte haft radar på över ett år och ytterst få har klagat på farthållaren. Dessutom avaktiveras äldre bilars radar så på den punkten kommer en ny utan radar vara identisk. Om det påverkar andrahandsvärdet om några år tror jag det rör sig om några tusenlappar, inte mer än så. Ur trafiksäkerhetssynpunkt tror jag inte det är någon försämring. Det stora problemet med tesla vision är ju hittills inte ett det missar att bromsa utan att det bromsar för ofta (spökbromsar).
Nej, det är inte ett år sedan radarn försvann förutom i USA och de flesta upplever en betydligt försämrad avståndsbedömning av bilen efter att radarn försvann.
Min bild här i tråden och i väntrum model y är att det är ungefär 50/50 huruvida autopiloten blivit sämre eller inte sedan radarn plockades bort. Men det är givetvis min subjektiva uppskattning. Som jag förstått slutade Freemont med radar q2 2021 och Shanghai följde sedan i q4 2021 vilket är mer än ett år sedan (https://driveteslacanada.ca/model-3/gig ... hes-radar/). Berlin utgick jag från aldrig har levererat med radar men jag kan ha fel om det?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 15:10
av mikebike
flipmac skrev: 02 mar 2023 14:58
Maw skrev: 02 mar 2023 14:53
flipmac skrev: 02 mar 2023 07:35
Jaqob skrev: 02 mar 2023 06:59
Så, ingen information alls om hw4 på investors day. Inte helt oväntat kanske. Då är frågan hur man ska resonera. Riskera att köra utan parkeringssensorer och utan riktigt bra adaptiv farthållare, eventuellt hela bilens livslängd. Eller välja en annan, tråkigare, bil.

Är egentligen inte orolig för andrahandsvärdet, räknar med att ha bilen länge. Är mer orolig för funktionen och trafiksäkerheten.
Notera dock att Model y och 3 inte haft radar på över ett år och ytterst få har klagat på farthållaren. Dessutom avaktiveras äldre bilars radar så på den punkten kommer en ny utan radar vara identisk. Om det påverkar andrahandsvärdet om några år tror jag det rör sig om några tusenlappar, inte mer än så. Ur trafiksäkerhetssynpunkt tror jag inte det är någon försämring. Det stora problemet med tesla vision är ju hittills inte ett det missar att bromsa utan att det bromsar för ofta (spökbromsar).
Nej, det är inte ett år sedan radarn försvann förutom i USA och de flesta upplever en betydligt försämrad avståndsbedömning av bilen efter att radarn försvann.
Min bild här i tråden och i väntrum model y är att det är ungefär 50/50 huruvida autopiloten blivit sämre eller inte sedan radarn plockades bort. Men det är givetvis min subjektiva uppskattning. Som jag förstått slutade Freemont med radar q2 2021 och Shanghai följde sedan i q4 2021 vilket är mer än ett år sedan (https://driveteslacanada.ca/model-3/gig ... hes-radar/). Berlin utgick jag från aldrig har levererat med radar men jag kan ha fel om det?
Min Shanghai-bil är tillverkad 2022 och den har radar.
Nej, jag tror inga tyskbilar har radar.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 15:14
av flipmac
mikebike skrev: 02 mar 2023 15:10
flipmac skrev: 02 mar 2023 14:58
Maw skrev: 02 mar 2023 14:53
flipmac skrev: 02 mar 2023 07:35
Jaqob skrev: 02 mar 2023 06:59
Så, ingen information alls om hw4 på investors day. Inte helt oväntat kanske. Då är frågan hur man ska resonera. Riskera att köra utan parkeringssensorer och utan riktigt bra adaptiv farthållare, eventuellt hela bilens livslängd. Eller välja en annan, tråkigare, bil.

Är egentligen inte orolig för andrahandsvärdet, räknar med att ha bilen länge. Är mer orolig för funktionen och trafiksäkerheten.
Notera dock att Model y och 3 inte haft radar på över ett år och ytterst få har klagat på farthållaren. Dessutom avaktiveras äldre bilars radar så på den punkten kommer en ny utan radar vara identisk. Om det påverkar andrahandsvärdet om några år tror jag det rör sig om några tusenlappar, inte mer än så. Ur trafiksäkerhetssynpunkt tror jag inte det är någon försämring. Det stora problemet med tesla vision är ju hittills inte ett det missar att bromsa utan att det bromsar för ofta (spökbromsar).
Nej, det är inte ett år sedan radarn försvann förutom i USA och de flesta upplever en betydligt försämrad avståndsbedömning av bilen efter att radarn försvann.
Min bild här i tråden och i väntrum model y är att det är ungefär 50/50 huruvida autopiloten blivit sämre eller inte sedan radarn plockades bort. Men det är givetvis min subjektiva uppskattning. Som jag förstått slutade Freemont med radar q2 2021 och Shanghai följde sedan i q4 2021 vilket är mer än ett år sedan (https://driveteslacanada.ca/model-3/gig ... hes-radar/). Berlin utgick jag från aldrig har levererat med radar men jag kan ha fel om det?
Min Shanghai-bil är tillverkad 2022 och den har radar.
Nej, jag tror inga tyskbilar har radar.
Var det q1/q2 som var brytpunkten då? https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... om-q2-2022 I så fall får jag givetvis ändra det jag skrev och i stället hävda att "Model y och 3 inte haft radar på knapp ett år, eller 92% av det senaste året" ;)

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 15:16
av mikebike
flipmac skrev: 02 mar 2023 15:14
mikebike skrev: 02 mar 2023 15:10
flipmac skrev: 02 mar 2023 14:58
Maw skrev: 02 mar 2023 14:53
flipmac skrev: 02 mar 2023 07:35


Notera dock att Model y och 3 inte haft radar på över ett år och ytterst få har klagat på farthållaren. Dessutom avaktiveras äldre bilars radar så på den punkten kommer en ny utan radar vara identisk. Om det påverkar andrahandsvärdet om några år tror jag det rör sig om några tusenlappar, inte mer än så. Ur trafiksäkerhetssynpunkt tror jag inte det är någon försämring. Det stora problemet med tesla vision är ju hittills inte ett det missar att bromsa utan att det bromsar för ofta (spökbromsar).
Nej, det är inte ett år sedan radarn försvann förutom i USA och de flesta upplever en betydligt försämrad avståndsbedömning av bilen efter att radarn försvann.
Min bild här i tråden och i väntrum model y är att det är ungefär 50/50 huruvida autopiloten blivit sämre eller inte sedan radarn plockades bort. Men det är givetvis min subjektiva uppskattning. Som jag förstått slutade Freemont med radar q2 2021 och Shanghai följde sedan i q4 2021 vilket är mer än ett år sedan (https://driveteslacanada.ca/model-3/gig ... hes-radar/). Berlin utgick jag från aldrig har levererat med radar men jag kan ha fel om det?
Min Shanghai-bil är tillverkad 2022 och den har radar.
Nej, jag tror inga tyskbilar har radar.
Var det q1/q2 som var brytpunkten då? https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... om-q2-2022 I så fall får jag givetvis ändra det jag skrev och i stället hävda att "Model y och 3 inte haft radar på knapp ett år, eller 92% av det senaste året" ;)
Jag tror snarare det var Q2/Q3, ungefär samtidigt som produktionen startade i Tyskland.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 16:16
av CrazyGang
Autopiloten blev markant sämre för ett antal situationer när radarn plockades bort:

- Vid starkt motljus
- Vid snö, regn eller annan nederbörd
- Vid mörker eller nedsatt sikt

Eller olika kombinationer av ovanstående. Drömmer tillbaka till hur skönt det var att ligga i dimma norr om Uppsala men ända ha känsla av kontroll tack vare radarn. Det var bättre förr! :D

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 16:54
av Spid3r
CrazyGang skrev: 02 mar 2023 16:16
Autopiloten blev markant sämre för ett antal situationer när radarn plockades bort:

- Vid starkt motljus
- Vid snö, regn eller annan nederbörd
- Vid mörker eller nedsatt sikt

Eller olika kombinationer av ovanstående. Drömmer tillbaka till hur skönt det var att ligga i dimma norr om Uppsala men ända ha känsla av kontroll tack vare radarn. Det var bättre förr! :D
Håller med där... för någon månad sen körde med adaptiv farthållare med min V60 i världens snöväder, det underlättade en hel del.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 02 mar 2023 19:01
av Dodde
CrazyGang skrev: 02 mar 2023 16:16
Autopiloten blev markant sämre för ett antal situationer när radarn plockades bort:

- Vid starkt motljus
- Vid snö, regn eller annan nederbörd
- Vid mörker eller nedsatt sikt

Eller olika kombinationer av ovanstående. Drömmer tillbaka till hur skönt det var att ligga i dimma norr om Uppsala men ända ha känsla av kontroll tack vare radarn. Det var bättre förr! :D
Bekräftas också av TB i någon av hans videos när han kör nya Plaid, han verkar inte gilla att den bara kör på kameror utan radar.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 mar 2023 08:32
av Jaqob
Ni som har hämtat ut er RWD, hur upplever ni accelerationen? Jag förstår såklart att 6,9s 0-100 inte är ett fartmonster, men uppfattas den som pigg? Bara lyckats provköra P, så svårt att bilda sig en uppfattning.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 mar 2023 08:40
av NEO
Jaqob skrev: 03 mar 2023 08:32
Ni som har hämtat ut er RWD, hur upplever ni accelerationen? Jag förstår såklart att 6,9s 0-100 inte är ett fartmonster, men uppfattas den som pigg? Bara lyckats provköra P, så svårt att bilda sig en uppfattning.
Duger helt klart, mer kräm än vår förra BMW i3 och såklart mycket stabilare.

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 mar 2023 09:10
av Piggelin
Jaqob skrev: 03 mar 2023 08:32
Ni som har hämtat ut er RWD, hur upplever ni accelerationen? Jag förstår såklart att 6,9s 0-100 inte är ett fartmonster, men uppfattas den som pigg? Bara lyckats provköra P, så svårt att bilda sig en uppfattning.
Den är begränsad 0-50, men efter det får du full effekt, då är den rätt pigg.
I USA är modellen inte begränsad och är då nästan lika snabb som en Y LR (endast 0,5 sek långsammare till 100).

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 mar 2023 09:13
av maik
Ni som plockat er RWD hur upplever ni buller, vind och vägljud? Den är säkert väldigt tyst vid stadskörning men hur mycket låter det vid motorvägskörning?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 mar 2023 09:13
av Matte666
Piggelin skrev: 03 mar 2023 09:10
Jaqob skrev: 03 mar 2023 08:32
Ni som har hämtat ut er RWD, hur upplever ni accelerationen? Jag förstår såklart att 6,9s 0-100 inte är ett fartmonster, men uppfattas den som pigg? Bara lyckats provköra P, så svårt att bilda sig en uppfattning.
Den är begränsad 0-50, men efter det får du full effekt, då är den rätt pigg.
I USA är modellen inte begränsad och är då nästan lika snabb som en Y LR (endast 0,5 sek långsammare till 100).
Fast den modellen i USA är väl en annan modell med 4680 batterier och AWD?

RWD MIC finns väl inte i USA?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 mar 2023 09:16
av Jaqob
Piggelin skrev: 03 mar 2023 09:10
Jaqob skrev: 03 mar 2023 08:32
Ni som har hämtat ut er RWD, hur upplever ni accelerationen? Jag förstår såklart att 6,9s 0-100 inte är ett fartmonster, men uppfattas den som pigg? Bara lyckats provköra P, så svårt att bilda sig en uppfattning.
Den är begränsad 0-50, men efter det får du full effekt, då är den rätt pigg.
I USA är modellen inte begränsad och är då nästan lika snabb som en Y LR (endast 0,5 sek långsammare till 100).
Det där har inte sett tidigare. Varför är det så..? För att differentiera mot LR, för att undvika sladd, eller något med effektuttag från batterierna?

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Postat: 03 mar 2023 09:29
av Piggelin
Matte666 skrev: 03 mar 2023 09:13
Fast den modellen i USA är väl en annan modell med 4680 batterier och AWD?

RWD MIC finns väl inte i USA?
Jag vet inte vad mic åsyftar, men ja det finns Y RWD i USA.
Här kan du se ett acc test vs LR som exempel.