Re: Audi e-tron
Postat: 10 dec 2018 16:10
Det här var en intressant review från Carfection med konkreta kommentarer på hur körkänslan upplevs.
Det är nog inte kopplat specifikt till att det är en elbil utan snarare till att det är en riktigt dyr bil. Det blir snabbt väldigt många kronor värdeminskning om inköpspriset är en bra bit över miljonen.Off Grid Byggaren skrev:Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.
Eller 145:- per mil
Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Jag är inne i exakt samma tankar nu. Jag har helt enkelt inte råd med en sådan brutal värdeminskning en tredje gång. Elbilar i all ära, men i slutändan är det ändå ekonomin som avgör. Antingen så kör man elbil eller så ska man hålla sig till ett vettigt prissatt färdmedel. Det gör inte så mycket om en fossilbil för 250k tappar 50% efter 2 år. Det blir ändå mycket billigare i slutändan. Tråkigt.Off Grid Byggaren skrev:Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.
Eller 145:- per mil
Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Gäller dock inte att Tesla kan man förlora mycket pengar på, eftersom de är överprissatta på begagnatmarknaden.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Min XC60 har tappat 75% på snart 8 år, i princip vad en Tesla (eller annan miljonbil) tappar på 3 år räknat i pengarmati skrev:Jag är inne i exakt samma tankar nu. Jag har helt enkelt inte råd med en sådan brutal värdeminskning en tredje gång. Elbilar i all ära, men i slutändan är det ändå ekonomin som avgör. Antingen så kör man elbil eller så ska man hålla sig till ett vettigt prissatt färdmedel. Det gör inte så mycket om en fossilbil för 250k tappar 50% efter 2 år. Det blir ändå mycket billigare i slutändan. Tråkigt.Off Grid Byggaren skrev:Det betyder 580 000:- i värdeminskning på två år.
Eller 145:- per mil
Vågar jag köpa mig en elbil om det blir så kostsamt?
Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
De är inte överprissatta, de följer helt logiskt TCOn för motsvarande fossilbil efter några år, dvs håller ett högt andrahandsvärde precis som det ska vara...Jeppe_E skrev:Gäller dock inte Tesla, eftersom de är överprissatta på begagnatmarknaden. Så där är en hel del pengar till att förloraMangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Vad bygger du dessa procentsatser på? De är ju helt off jämfört med vad andra begagnade Model S säljs för. 40% skulle vara det lägsta en Model S gått för någonsin i Sverige med din mätarställning så varför skulle det hända?mati skrev:Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Har du inte garanterat restvärde på den?mati skrev:Det begriper jag också. Men om den efter 21 månader redan har nått ett restvärde som leasingavtalet avser efter 36 månader, så hjälper det inte så våldsamt mycket att behålla den länge. Det är ju inte så troligt att den inte tappar nånting alls om jag behåller den 15 månader till. Inte ens om jag ställer av den nu. Kalkylen byggde naturligtvis på det avtalade restvärdet på 55% efter tre år. Men som det ser ut nu är den då kanske nere på 40-45%. Naturligtvis måste jag behålla den länge för att slippa lägga en massa pengar emellan för att bli av med den, men det är inte roligt.MangeT skrev:Vid köp av dyr elbil bör den behållas länge för att det ska löna sig eftersom störst värdetapp i början alternativt köpa begagnad som gjort största värdetappet.
Nä, men jag måste ju bli av med den på ett eller annat sätt om jag vill byta bil. Det blir omedelbart betydligt mer komplicerat och jag hatar att hålla på med sånt. Jag har inte tid med hej-kompis och annat löst folk som ringer och har sig. Jag får hitta en bilförmedling då.Verdi skrev:Ett inbytespris från Audi är ju inte facit heller... Ta det lugnt Mati.
Nope. Det togs bort strax innan jag köpte den. Och strax därefter kom det tillbaka. Jag är bra på dåliga affärer. Eller så hatar Tesla mig helt enkelt.Jeppe_E skrev:Har du inte garanterat restvärde på den?
mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Fantastiskt vilken utrustning det kan finnas på bilarna:Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Dom skriver ut utrustningslistan baserad på VIN, där står i regel all standardutrustning med. Lata säljare helt enkelt.Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Det förklarar en del, och att de är lata kände man ju till.dd88 skrev:Dom skriver ut utrustningslistan baserad på VIN, där står i regel all standardutrustning med. Lata säljare helt enkelt.Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.
Finns det en sån databas för alla märken? Saknar https://www.mdecoder.com/ och de andra numera...dd88 skrev:Dom skriver ut utrustningslistan baserad på VIN, där står i regel all standardutrustning med. Lata säljare helt enkelt.Geni87 skrev:Det där är ju en klassiker när bilhandlare lägger ut annonser på blocker. Saker som ABS, airbag, antisladd med mera som har varit standard eller till och med lagkrav i många år skrivs med. ^^ Ibland undrar man varför de inte skriver att bilen är utrustad med ratt och hjul.mati skrev:Naturligtvis. Det hade jag också gjort såklart. Det blir bara dumt när en säljare ser detta och jämför med utrustningslistan som Tesla skriver ut. Det står ju inte så mycket på den eftersom det mesta är standard ändå.Verdi skrev:mati skrev:Det var intressant. Jag kanske ska höra med dem också. Det är nog enklare att sälja en Tesla via en bilhandlare som har erfarenhet med Tesla än en säljare som bara kan fossiler. Jag hänvisade faktiskt till andra bilar som säljs till ett betydligt högre pris än vad jag skulle få, och då har de oftast fler mil och är äldre än min. Men då fick jag höra att de har mycket mer utrustning. Det är naturligtvis skitsnack. Det enda som fattas i min är stora stereon och köldpaketet. Och visserligen full self driving, men det får vara. Och det sa jag, men det verkar inte ha sjunkit in.
På blocket & Co står ju oftast en lista med precis allting som ingår i bilen, från Spotify till backkamera. Trots att det mesta, eller egentligen allt, är standard på alla Teslor. Men det vet inte en bilhandlare som till vardags säljer bilar där varje skruv räknas som extrautrustning.
De skriver såklart ut allt som finns i bilen för att informera köpare som inte heller alltid har full koll. Man kan ju inte förvänta sig att alla har full koll på vad som är extrautrustning och inte.