Sida 44 av 79

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 26 maj 2018 19:49
av LarsL
Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 26 maj 2018 19:51
av LarsL
Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 26 maj 2018 21:11
av Smutt
Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 09:19
av jak
LarsL skrev:
Ja eller räkna åt andra hållet, hur mycket behöver du?
Tex
22mil x 2,4kWh = 52,8kWh.
Säg att du kan ladda i 10 timmar (förmodligen mer)
så får du 52,8kWh / 10h =5,28kW.
5,28kW / 240V = 22A,
vilket borde bli 11A per fas (om jag fattat rätt).
Det verkar som modellen från PureElectric också höjer spänningen, så den levererar 250V till bilen, vilket förändrar kalkylen något. Men med den lösningen så hinner jag ladda ifatt under natten utan problem.

Så det jag behöver räkna på är mer hur jag skall säkerställa fördelningen mellan faserna, så jag har de 11A tillgängligt på de två faserna som behövs.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 09:20
av jak
LarsL skrev:
Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! ;) )


redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 09:26
av jak
Smutt skrev:
Personligen hade jag valt en WC om det är möjligt den andra lösningen känns overkill
Nu har jag nog varit här på forumet för lite för att hänga med! WC= Wall Charger? Är det alltså det jag länkade till i mitt första inlägg - en DC-laddare som man har på väggen (och inte i bilen)?

Till skillnad då från en laddbox (?) som "bara" levererar ström/spänning till bilens inbyggda laddare?

Fast nu när jag läser på sida från Pureelectric så kallas den både för "laddbox" och "laddare".

/Förvirrad

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 09:37
av LarsL
En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.

Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 09:51
av jak
LarsL skrev:
En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.

Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Tack, då är jag med på banan igen!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 10:18
av Bjelke
jak skrev:
LarsL skrev:
Går ju även att sätta laddboxen bakom en belastningsskador om man vill. Då stänger laddningen ner om elpatronen i värmepumpen går igång samtidigt som man steker en falukorv.
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa
Det verkar som rätt sätt att tänka, tack! (förutom att en belastningsvakt verkar bättre än belastningsskador! ;) )


redigerat: När jag läser på PureElectric-modellen så säger dom:
Laddboxen har en lastavkännare det vill säga när hushållet förbrukar mycket el (te.x bastun, värmepump, köks ugnen os.v är påslagna) så känner boxen av den högre belastningen på ditt hushåll och ser då till att inte säkringen går.
Betyder det att belastnignsvakten är inbyggd, eller att den är förberedd för kopplas till en sådan? Om någon råkar veta svaret här så är jag tacksam, annars tar jag det vid kontakt med bolaget!
Som texten är formulerad där så ska den vara inbyggd (eller följa med leveransen även om den fysiskt sitter utanför)...

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 12:23
av LarsL
Är det inte smartare att ha lastbakten vid inkommande ledning? Det är ju liksom den som ska mätas och det är nära till proppen som leder ut strömmen till laddaren.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 13:07
av jak
LarsL skrev:
Är det inte smartare att ha lastbakten vid inkommande ledning? Det är ju liksom den som ska mätas och det är nära till proppen som leder ut strömmen till laddaren.
Men det är klart vill man inte bara stänga ner utan justera laddnivån då är det smartare att ha den i laddboxen.
På tillverkaren sida skriver dom:
Dynamic current control – how does it work?

Oh, this is simple – it monitors voltage. As voltage drop against load is a common known process, Accelev reduces charging speed within some limits, when it detects voltage drop at any phase. This means Accelev tries to avoid overloading phases, when you start something energy-consuming at same phase(s), that Accelev uses. Not perfect, but good to avoid fuses punch and blackout, when your wife starts their MegaWatt Rocket Hair Dryer while you charge your EV car to commute next day.
Det verkar vara en annan lösning än den från Eldon. Jag vet inte vilken lösning som är bättre. Jag förstår det som att laddboxen sänker tills spänningen är normal, medan Eldon helt kopplar bort laddboxen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 13:53
av LarsL
Eller sänker strömmen för att höja spänningen.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 27 maj 2018 22:12
av Svenssons
LarsL skrev:
En WC, WallCharger, är bara ett glorifierat vägguttag. Det ger alltså AC och bilen kommer använda den inbyggda laddaren.

Samma gäller för de här transformatorerna, de använder också den inbyggda laddaren i bilen. Fast de möjliggör att använda två faser istället för en.
Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 29 maj 2018 08:11
av jak
Svenssons skrev:
Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.
Tack, då blev det än mer logiskt!


Jag har varit i kontakt med Thomas på Vtech (konstruktören/tillverkaren av Accelev) och han bekräftade att 6kW-versionen skulle fungera bra för en I-Pace, och den skulle då dra ungefär 14A från två faser. Han har även en 8kW-version på gång, men den kommer att dra 18A från två faser.

För mig skulle 6kW-versionen ge tillräckligt för att klara av att ladda ifatt efter min dagliga pendling, och det med en relativt modest förbrukning per fas som jag tror att jag kan lösa med hjälp av elektrikern.

Så tack för hjälper med tips och utbildning här i tråden!

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 29 maj 2018 10:00
av Smutt
jak skrev:
Svenssons skrev:
Wall Connector om man ska vara noga. Det är ingen laddare för den sitter i bilen, där av namnen Wall Connector (WC) och Universal Mobile Connector (UMC) för den kopplar bilens laddare till eluttaget.
Tack, då blev det än mer logiskt!


Jag har varit i kontakt med Thomas på Vtech (konstruktören/tillverkaren av Accelev) och han bekräftade att 6kW-versionen skulle fungera bra för en I-Pace, och den skulle då dra ungefär 14A från två faser. Han har även en 8kW-version på gång, men den kommer att dra 18A från två faser.

För mig skulle 6kW-versionen ge tillräckligt för att klara av att ladda ifatt efter min dagliga pendling, och det med en relativt modest förbrukning per fas som jag tror att jag kan lösa med hjälp av elektrikern.

Så tack för hjälper med tips och utbildning här i tråden!
Vad kostade den?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 29 maj 2018 10:07
av jak
Smutt skrev:
Vad kostade den?
http://pureelectric.se/laddbox/

15000:- inkl moms och frakt. Sedan säger dom att man kan få 50% tillbaka, men det har jag inte satt mig in i.
Laddaren är berättigad till 50 % stöd via Naturvårdsverket från 1.2.2018, ansök nu och få stödet.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 maj 2018 12:32
av Legato
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 maj 2018 12:37
av Bjelke
Legato skrev:
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Coolt att dom har tider även på nationaldagen, fast tyvärr så ska jag antagligen jobba då :(

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 maj 2018 13:03
av Walker
Bjelke skrev:
Legato skrev:
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Coolt att dom har tider även på nationaldagen, fast tyvärr så ska jag antagligen jobba då :(
Jag har bokat tors fm 7/6

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 31 maj 2018 20:42
av MariaB
Legato skrev:
Fick en inbjudan till provkörning på bana alldeles nyss. Även om jag med största sannolikhet inte kommer köpa bilen pga brister i laddinfra så ska det bli väldigt spännande att testa dess prestanda och väghållning :)

Exklusiv provkörning av nya Jaguar I-PACE på Trosta Park! Onsdag 6 juni 8.30-13.00

Upplägg:
Teorigenomgång
Instruktörsledd körning på teknikbana och landsväg.
Lunch
Då kanske vi ses. Ska oxå dit

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 jun 2018 12:57
av Mickep
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 jun 2018 13:26
av Legato
Mickep skrev:
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 jun 2018 14:23
av Mickep
Det är ju inte omöjligt. men vill göra se bevis på det då snacka är alltid billigt.

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 jun 2018 14:26
av Verdi
Legato skrev:
Mickep skrev:
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.

Det är klart de kan. Varför skulle de inte kunna det? Tror du ingenjörerna på Tesla är genier som saknar motstycke? Det svåra är ju att få lönsamhet i det. Vill tillräckligt många köpa till ett pris som täcker kostnaderna?

Re: Jaguar I-Pace

Postat: 01 jun 2018 14:36
av danni
Verdi skrev:
Legato skrev:
Mickep skrev:
Nu påstår en att den planerar en prestanda version som kan göra 0-100 på 1.8 sekunder.
Men de tvekar eftersom de inte tror att någon kommer efterfråga det, eller närmare sagt använde det mer än några gånger. (folk skiter väl på sig eller liknande kanske de tror) Det alltså på en familjebil (typ suv) cross over.
vad kommer model x att svara? Även om det är möjligt, är det önskvärt?
Clickbait / Mycket snack och lite verkstad säger jag. "Vi kan absolut bygga en som är 0,1 sek snabbare än Teslas nya Roadster, vi vill bara inte". Jo pyttsan.

Det är klart de kan. Varför skulle de inte kunna det? Tror du ingenjörerna på Tesla är genier som saknar motstycke? Det svåra är ju att få lönsamhet i det. Vill tillräckligt många köpa till ett pris som täcker kostnaderna?
Jag tror att ingenjörerna på Tesla har ett enormt försprång i och med deras arbete på befintliga bilar, Ludicrous Mode, osv. Siffrorna de uppgett för Tesla Roadster är helt otroliga, de är definitivt och frestar på fysikens gränser. Det finns biltillverkare som säljer bilar för 10-30 miljoner styck som inte lyckats. Att Jaguar skulle få en högbyggd, stor och tung SUV att accelerera på samma sätt, det vet jag inte om jag tycker det är så troligt. Framförallt är ju hela grejen med "vi kan men vi vill faktiskt inte sådeså na-nana-na-naaa-naaaa spegel spegel dubbelspegel!" ren lågstadienivå. Särskilt som de inte hänvisar till kostnader eller problem med lönsamhet, utan säger att "det kan faktiskt vara farligt för oerfarna förare, och faktiskt så tröttnar man rätt fort på att accelerera så fort så man får ont i ögonen". Ja, på allvar, snubben från Jaguar sa i stort sett så.