Sida 44 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 feb 2020 09:10
av Verdi
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
jäklar vad taycan ser grym ut i grönt, ahhhhh blir ju helt knäsvag!
Ja, jag tycker den är riktigt grym, helt klart den snyggaste bilen i min mening. Också den bilen som helhet tilltalar mig mest. Har provbyggt en några gånger men landar alltid kring 1.4 mille för en 4S med lite utrustning jag vill ha och det tycker jag inte jag har råd med helt enkelt :cry: . Den S75D jag köpte innan prissänkningen var illa nog.

Var jag 10 år äldre och därmed flyttat över 40-sträcket hade jag nog slagit till dock...

10 år äldre = 10 år mindre att tjäna in den. ;)

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 feb 2020 09:18
av HelectriC
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
jäklar vad taycan ser grym ut i grönt, ahhhhh blir ju helt knäsvag!
Ja, jag tycker den är riktigt grym, helt klart den snyggaste bilen i min mening. Också den bilen som helhet tilltalar mig mest. Har provbyggt en några gånger men landar alltid kring 1.4 mille för en 4S med lite utrustning jag vill ha och det tycker jag inte jag har råd med helt enkelt :cry: . Den S75D jag köpte innan prissänkningen var illa nog.

Var jag 10 år äldre och därmed flyttat över 40-sträcket hade jag nog slagit till dock...

samma här, bygger en 4S som jag vill ha den för 1,35 eller en Turbo för 1,55 med i stort sett samma utrustning och då är priset utan moms :o Känns jobbigt för min plånbok :cry:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 feb 2020 09:25
av OfarligTesla
Verdi skrev:

10 år äldre = 10 år mindre att tjäna in den. ;)

Haha, ja det är ju sant. Däremot lär min lön högre samt tillgångshögen större om 10 år så då kanske man kunde motivera det :P.
HelectriC skrev:
samma här, bygger en 4S som jag vill ha den för 1,35 eller en Turbo för 1,55 med i stort sett samma utrustning och då är priset utan moms :o Känns jobbigt för min plånbok :cry:
Ja, jag är nog inte direkt målkunden för att köpa en splirrans ny Porsche som bruksbil helt enkelt, men trevlig verkar den vara.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 feb 2020 21:32
av iAkita
Nextmove fortsätter sina tester, denna gång av laddhastigheten. De laddade 1-80% på 21 minuter, vilket motsvarar nästan 72 mil i timmen i snitt under laddsessionen, baserat på den förbrukning de hade under autobahntestet i 150 km/h. En del avfärdade nog den här bilen lite för snabbt.


Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 feb 2020 21:37
av taliz
iAkita skrev:
Nextmove fortsätter sina tester, denna gång av laddhastigheten. De laddade 1-80% på 21 minuter, vilket motsvarar nästan 72 mil i timmen i snitt under laddsessionen, baserat på den förbrukning de hade under autobahntestet i 150 km/h. En del avfärdade nog den här bilen lite för snabbt.

Dags att byta in Kian?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 feb 2020 21:49
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
Nextmove fortsätter sina tester, denna gång av laddhastigheten. De laddade 1-80% på 21 minuter, vilket motsvarar nästan 72 mil i timmen i snitt under laddsessionen, baserat på den förbrukning de hade under autobahntestet i 150 km/h. En del avfärdade nog den här bilen lite för snabbt.

Dags att byta in Kian?
Nä, hunden får inte plats i Taycan. Dags att byta in 3:an?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 07 feb 2020 22:58
av taliz
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Nextmove fortsätter sina tester, denna gång av laddhastigheten. De laddade 1-80% på 21 minuter, vilket motsvarar nästan 72 mil i timmen i snitt under laddsessionen, baserat på den förbrukning de hade under autobahntestet i 150 km/h. En del avfärdade nog den här bilen lite för snabbt.

Dags att byta in Kian?
Nä, hunden får inte plats i Taycan. Dags att byta in 3:an?
Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 08 feb 2020 19:03
av HelectriC
Porsche opererar med fasta priser på Taycan likt Tesla, så jag sa till säljaren att vill du sälja bil till mig så får du ge ett sjuhelsikes högt inbytespris på Teslan, i närheten av nypris, annars blir det inget. Får se hur han responderar på det :D
Han skulle återkomma efter helgen.

Edit: det som är lite kul med Porsche är att de delar ut produktionsslottar till varje land som ÅF får fylla bäst de kan, när slottarna är slut så kommer inga fler bilar till et landet under det året (om inte ÅF lyckas lura till sig fler slottar från ett annat land). Detta betyder att jag faktiskt kan få en blir redan i mars trots att jag inte reserverat tidigare eller nåt. Fan, min fru kommer mörda mig om jag beställer en :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 08:50
av Gustafsson
En fråga jag inte sett diskuteras är hållbarheten på Porsches batterier. Det sägs ju allmänt att Tesla ligger mycket längre fram än alla andra när det gäller just batteriteknologin. Ändå laddar VW koncernens bilar snabbare, speciellt mot slutet av laddningen. Får inte ihop det. Kommer Taycan/etron mfl att få problem med kort livslängd på sina batterier ? Det skulle vara surt på en såpass dyr bil. Tesla har ju t.o.m. sänkt laddhastigheten i sina updates, antagligen för att spara på batteriet.
Vad tror ni ?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 09:02
av vigge50
Gustafsson skrev:
En fråga jag inte sett diskuteras är hållbarheten på Porsches batterier. Det sägs ju allmänt att Tesla ligger mycket längre fram än alla andra när det gäller just batteriteknologin. Ändå laddar VW koncernens bilar snabbare, speciellt mot slutet av laddningen. Får inte ihop det. Kommer Taycan/etron mfl att få problem med kort livslängd på sina batterier ? Det skulle vara surt på en såpass dyr bil. Tesla har ju t.o.m. sänkt laddhastigheten i sina updates, antagligen för att spara på batteriet.
Vad tror ni ?
Vad jag vet så har Tesla annan batterikemi än de andra tillverkare vilket ger sina båda för och nackdelar. I jämförelser så har Tesla betydligt högre energidensitet både sätt på Wh/kg och Wh/liter men som du säger har de sämre kapacitet för snabbladdning. Eller åtminstone så väljer Tesla att begränsa laddningen snabbare. Jag har inte tillräcklig kunskap för att säga något om livslängden mellan de olika batterityperna men om man jämför så måste även just snabbladdning, kylning mm tas med i beräkningen. Det bästa jämförelsen vi kan göra är nog att se data från ägare om hur batterikapaciteten minskar älven tid.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 09:05
av vigge50
Men sen är det såklart så att om Audi och Porsche inte har programmerat så att du Max kan ladda batteriet till 95% av kapaciteten(gissar siffran nu) utan upp till en viss energimängd så kommer det ta lång tid innan någon degradering går att mäta.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 09:42
av OfarligTesla
Sen kan ju Porsche/Audi osv välja att ta ansvar för en lite högre andel garantiärenden för att de får en bättre produkt. De hade inte kommit undan med att som Tesla begränsa laddhastighet på befintliga bilar bara för att slippa garantiärenden.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 09:53
av kallekula
Dom tog ju bort effekt på många bilar pga dieselskandalen. Så dom kan nog göra som dom vill.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 10:12
av Zalman3
vigge50 skrev:
Men sen är det såklart så att om Audi och Porsche inte har programmerat så att du Max kan ladda batteriet till 95% av kapaciteten(gissar siffran nu) utan upp till en viss energimängd så kommer det ta lång tid innan någon degradering går att mäta.

Räckvidden kanske behålls, men laddhastigheten minskar över tid.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 10:27
av Leo
Har nog knappast hört om någon e-Golf, e-up, GTE, A3/A7-e-Tron som fått någon nämnbar degradering när man kollat över flera år. Så skulle tro att det är ganska lugnt.

Sen att vissa nya elbilister TROR att batteriet degraderats första vintern (naturlig säsongsvariation) som på alla elbilar oavsett märke förekommer så klart.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 10:31
av Verdi
Leo skrev:
Har nog knappast hört om någon e-Golf, e-up, GTE, A3/A7-e-Tron som fått någon nämnbar degradering när man kollat över flera år. Så skulle tro att det är ganska lugnt.

Sen att vissa nya elbilister TROR att batteriet degraderats första vintern (naturlig säsongsvariation) som på alla elbilar oavsett märke förekommer så klart.
Finns ingen säsongsvariation på min Model S.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 10:46
av Legato
Leo skrev:
Har nog knappast hört om någon e-Golf, e-up, GTE, A3/A7-e-Tron som fått någon nämnbar degradering när man kollat över flera år. Så skulle tro att det är ganska lugnt.

Sen att vissa nya elbilister TROR att batteriet degraderats första vintern (naturlig säsongsvariation) som på alla elbilar oavsett märke förekommer så klart.
Förstår inte hur du menar. Det gäller ju bara när batteriet är kallt. När batteriet blivit varmt (även vintertid) är ju räckvidden densamma som på sommaren.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 11:54
av HenrikC
HelectriC skrev:
Fan, min fru kommer mörda mig om jag beställer en :lol:
För att sedan betala Porschen med livförsäkringen?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 12:29
av metchristian
Synd att de inte hade taycan på elbilsmässan...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 12:29
av HelectriC
metchristian skrev:
Synd att de inte hade taycan på elbilsmässan...
Dom skulle haft en för provkörning, den är helt rå!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 13:11
av Svenssons
Legato skrev:
Leo skrev:
Har nog knappast hört om någon e-Golf, e-up, GTE, A3/A7-e-Tron som fått någon nämnbar degradering när man kollat över flera år. Så skulle tro att det är ganska lugnt.

Sen att vissa nya elbilister TROR att batteriet degraderats första vintern (naturlig säsongsvariation) som på alla elbilar oavsett märke förekommer så klart.
Förstår inte hur du menar. Det gäller ju bara när batteriet är kallt. När batteriet blivit varmt (även vintertid) är ju räckvidden densamma som på sommaren.
Kollar man bara på räckvidden när man sätter sig i kall bil och inte tänker på att den ökar när det blir varmt så kan man tro att det är säsongen. Varje vinter får vi ju ett ökat antal bilister som klagar på degradering eller att bilen laddas långsamt vid Supercharger på vintern.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 13:24
av Bjelke
HelectriC skrev:
metchristian skrev:
Synd att de inte hade taycan på elbilsmässan...
Dom skulle haft en för provkörning, den är helt rå!
Lite sugen jag också :mrgreen:
Fast det har jag varit ända sedan dom visade upp den första gången :)
Undrar vilken sambon skulle välja, SP100DL eller Taycan? Man kanske får köra varannan dag? :lol:
Synd bara att Porschen kommer från fel koncern, vill eg inte gynna dom där typerna...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 13:43
av HelectriC
Taycan känns som en betydligt mindre bil pga aktivt chassi, bakaxelstyrning och en del godbitar som Porsche har i sortimentet. Själva accet i 4S kändes nog ungefär som en 75D eller lite bättre, men pga väghållning så är bilen helt annorlunda än att baxa runt en finlandsfärja aka Model S på vägen :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 14:10
av Legato
HelectriC skrev:
Taycan känns som en betydligt mindre bil pga aktivt chassi, bakaxelstyrning och en del godbitar som Porsche har i sortimentet. Själva accet i 4S kändes nog ungefär som en 75D eller lite bättre, men pga väghållning så är bilen helt annorlunda än att baxa runt en finlandsfärja aka Model S på vägen :D
S är absolut en landsvägskryssare. Men vill man ha en snabb, sportig, praktisk och agil bil så är det ju bara att köpa en Model 3 (helst P då).

Måste faktiskt erkänna att min LR3+ känns snabbare/piggare i vardagen tom jämfört med min XP100DL...

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 09 feb 2020 15:13
av HelectriC
Jag tror inte ens vi ska ge oss in i att jämföra M3och Taycan, det är verkligen som äpplen och päron. Bara glöm det :D
Det är som att någon som är intresserad av en Porsche 911 plötsligt skulle gå till Mazda och fundera på en Miata istället :lol: