Re: Aktien TSLA
Postat: 06 dec 2022 17:47
Återstår att se vad priset hamnar på men under $250.000 så lär den bli en succé.spacecoin skrev:WSJ skriver om att Semin "kan att vara för dyr även med bidrag":
https://archive.ph/hKW2I
Återstår att se vad priset hamnar på men under $250.000 så lär den bli en succé.spacecoin skrev:WSJ skriver om att Semin "kan att vara för dyr även med bidrag":
https://archive.ph/hKW2I
Tror LR-versionen behöver landa neråt 200k för att bli succe. Gör den det kommer marginalerna bli långt sämre än bilarnas.Sabbe skrev:Återstår att se vad priset hamnar på men under $250.000 så lär den bli en succé.spacecoin skrev:WSJ skriver om att Semin "kan att vara för dyr även med bidrag":
https://archive.ph/hKW2I
Sabbe skrev:
Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det.backe skrev:Sabbe skrev:
VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Det ser väl likadant ut i sverige? VAG säljer väl flest elbilar även här?taliz skrev:Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det.backe skrev:Sabbe skrev:
VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Beror ju mest på Volvos misslyckande.Fredrik j skrev:Det ser väl likadant ut i sverige? VAG säljer väl flest elbilar även här?taliz skrev:Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det.backe skrev:Sabbe skrev:
VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Tesla Investors Have a Message for Musk: Stop Wasting Time on Twitter
Devotees of the electric car maker are growing increasingly frustrated with the billionaire CEO’s distractions.
Man kan ju faktisk inte annat än hålla med (min personliga åsikt).“It’s almost like he’s abandoned us in favor of his new mission,” the business analyst in Kansas City, Missouri, said. “When he announced he was going to purchase Twitter, I was totally against it because it’s a distraction from Tesla and everything he’s trying to accomplish there.”
Är inte du en av dom som uttryckt att ni gärna skulle se att Elon slutade som VD?Credde skrev:https://www.bloomberg.com/news/articles ... ify%20wall
Tesla Investors Have a Message for Musk: Stop Wasting Time on Twitter
Devotees of the electric car maker are growing increasingly frustrated with the billionaire CEO’s distractions.Man kan ju faktisk inte annat än hålla med (min personliga åsikt).“It’s almost like he’s abandoned us in favor of his new mission,” the business analyst in Kansas City, Missouri, said. “When he announced he was going to purchase Twitter, I was totally against it because it’s a distraction from Tesla and everything he’s trying to accomplish there.”
Så att VW säljer fler bilar än Tesla beror på Volvo?taliz skrev:Beror ju mest på Volvos misslyckande.Fredrik j skrev:Det ser väl likadant ut i sverige? VAG säljer väl flest elbilar även här?taliz skrev:Ja herregud, tyska bilar säljer bra i Tyskland. Vem hade trott det.backe skrev:Sabbe skrev:
VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Japp det är sant och det är väl även ovan artikel ännu ett argument för. När vanliga investorer börjar bli trötta på all sidospringande och verkar som mindre fokus på Tesla så kanske det är dags att byta VD innan det går för långt.taliz skrev:Är inte du en av dom som uttryckt att ni gärna skulle se att Elon slutade som VD?Credde skrev:https://www.bloomberg.com/news/articles ... ify%20wall
Tesla Investors Have a Message for Musk: Stop Wasting Time on Twitter
Devotees of the electric car maker are growing increasingly frustrated with the billionaire CEO’s distractions.Man kan ju faktisk inte annat än hålla med (min personliga åsikt).“It’s almost like he’s abandoned us in favor of his new mission,” the business analyst in Kansas City, Missouri, said. “When he announced he was going to purchase Twitter, I was totally against it because it’s a distraction from Tesla and everything he’s trying to accomplish there.”
Model Y och 3 på första och andra plats. Om Tesla i framtiden säljer fler fordon än hela VAG i Tyskland så blir det riktigt pinsamt för VAG koncernenbacke skrev:Sabbe skrev:
VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Sabbe skrev:Model Y och 3 på första och andra plats. Om Tesla i framtiden säljer fler fordon än hela VAG i Tyskland så blir det riktigt pinsamt för VAG koncernenbacke skrev:Sabbe skrev:
VAG säljer 50-60% mer elbilar än Tesla tydligen enligt listan, intressant.
Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.backe skrev:Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.spacecoin skrev:Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.backe skrev:Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
Är det verkligen så? Jag trodde VAG ökade snabbare än Tesla när det gäller elbilar. Räknar man in ICE-bilar också så växer Tesla fortare förståsfth skrev:Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.spacecoin skrev:Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.backe skrev:Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
/fth
fth skrev:Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.spacecoin skrev:Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.backe skrev:Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
/fth
Helt enig. Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer).backe skrev:fth skrev:Det intressanta är ju utvecklingen, Tesla ökar sin försäljning betydligt snabbare än VAG, fortsätter den utvecklingen så behövs det inte särskilt lång tid för Tesla att passera VAG på deras hemmamarknad. Det är ju förstås inte alls säkert att detta kommer att hålla i sig, men jag är helt säker på att det oroar VAG:s ledning rejält.spacecoin skrev:Nu tycker jag du är dum. Tesla har ju 16.5% marknadsandel av BEV i Tyskland och 1.5% av alla bilar. Det är uppenbart att Tesla dominerar.backe skrev:Räknar man antalet fordon så är det galen skillnad. Nu ska Tesla vara ledande på elbilar och har även en Giga factory i Tyskland, så jag tycker nog att det kan vara lite pinsamt för Tesla faktiskt.
/fth
Jag håller med, och jag tror och tycker att alla ska vara oroade över Teslas framgångar men jag tror delvis att BYD och konkurrensen i Kina är lika oroande. Men jag tycker också att VW och flera andra biltillverkare med dom erbjuder större motstånd än vad många på t.ex. det här forumet trodde för bara ett år sedan. Både VW, BMW och flera andra får väldigt bra recensioner och börjar ha riktigt bra och effektiva drivlinor. Nu kommer snart MEB+ som ska klara att köra ca +70 mil på en laddning WLTP.
Personligen så tycker jag inte att Tesla är 10 år före många av de andra biltillverkarna och att VW är "doomed" som många här var helt säkra på för ett år sedan.
I slutändan så är vi konsumenter vinnare om inte Tesla(eller någon annan) dominerar marknaden, och det är för mig skönt att ha mer än ett par bilmodeller att välja på.
För mig har det varit självklart att vertikal integration inte är ett vinnande koncept i längden för standardprylar som i princip saknar USP (motorer, batterier). Jag tror däremot att det varit helt nödvändigt för Tesla för att kunna gå först. Teslas mjukvarufördel är delvis pga denna integration, men den tror jag är övergående den med.Legato skrev:Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer)
På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.spacecoin skrev:För mig har det varit självklart att vertikal integration inte är ett vinnande koncept i längden för standardprylar som i princip saknar USP (motorer, batterier). Jag tror däremot att det varit helt nödvändigt för Tesla för att kunna gå först. Teslas mjukvarufördel är delvis pga denna integration, men den tror jag är övergående den med.Legato skrev:Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer)
Jag tycker det är otroligt att folk tror på allvar att Tesla skulle bli ledande på batteri-kemi och tillverkning t ex.
Jag håller med till viss del, men tar man in marginaler/lönsamhet/leveransförmåga i ekvationen så blir bilden förstås något annorlunda. Tesla har ju visat sig vara förvånansvärt bra på att effektivisera/rationalisera/förenkla/skala produktionen, jag tror att det är där som Teslas USP framåt finns.Legato skrev:Helt enig. Jag är en av alla dem som för några år sedan trodde konkurrenterna hade mycket längre väg att gå för att komma ikapp Tesla. Nu upplever jag det som att de mjukvarumässigt fortfarande har en bra bit kvar, men på andra elbilskriterier som effektivitet, räckvidd och laddhastighet så har de avancerat mycket snabbare än jag trodde (givetvis delvis pga bra underleverantörer).
Som helhet tycker jag nu det känns väldigt jämnt. Tesla är numera långt ifrån ett självklart val.
Personligen tycker jag det verkar vara kineserna som är närmast den optimala elbilen. En bil som kombinerar vettigt pris, utmärkt mjukvara, utmärkta elbilsegenskaper och utmärkt upplevd och faktisk kvalitet...
Jag tycker absolut VW ska oroa sig, men faktum är att de som imo borde oroa sig mest just nu är Tesla med sin extremt höga bolagsvärdering och förväntade framtida dominans.
Är inte det huvudsakligen en direkt faktor av hur nya deras fabriker är i genomsnitt och de fåtalet modeller som finns i dagsläget? Subventionerna och utsläppsrätter har boostat Tesla mest av alla dessutom.Legato skrev:På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
Ja exakt, du hann före mitt svarLegato skrev:På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.
På sikt tror jag de tom kan få högre marginaler pga lägre lönekostnader. Men det är på lååång sikt.fth skrev:Ja exakt, du hann före mitt svarLegato skrev:På tillverkning tror jag de är ledande idag helt klart. De har överlägset högst marginaler trots tillverkning i höglöneländer. Dock tror jag det blir svårt att behålla försprånget på sikt vs tex BYD.![]()
och jag håller med om att dom kinesiska tillverkarna har störst chans att matcha Tesla i att skala, tveksam till att dom kan nå samma marginaler dock.
/fth