Har du börjat få in datamodeller för förbrukning av Raven? Kollar du på EPAs siffror så har Tesla med Raven fått ner förbrukningen mycket i stadstrafik men bara lite under testet ”highway”. Tesla Model S och X var tidigare typ de enda elbilarna som hade lägre förbrukning på testet ”highway” jämfört med ”city”. Detta tillsammans gör mig rädd att förbrukningen kanske till och med är högre med raven i riktigt höga hastigheter. Med den data du får in så borde det gå att få reda på även om just nu är din data förvisso mest sommar så det kanske blir lite missvisande nu
Det är lite ont om Ravendata fortfarande, åtminstone på Model S. Konsumtionsmodeller kräver rätt mycket data. Model X Raven har vi dock fått ganska mycket data från och där ser det ut så här (detta är helt färsk data, inte publicerad hittills):
MX_Raven_vs_Classic.png
Y-axeln är momentan effekt.
Det ser ut som att den största förbättringen är i spannet 80-110 km/h, men den är klart effektivare på alla punkter.
Vad är det för skala på Y-axeln, hur stort är gapet mellan gammal/ny i % och Wh/km?
/fth
Nedersta linjen är 0 så det är bara att räkna streck. Det blir ungefär 18%-20% lägre förbrukning vid 100 km/h.
Är det 50Wh/km per streck på Y?
/fth
Sorry, du skrev ju tidigare att det är momentan effekt på Y
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag hämtade just ut en hyrbil hos Hertz - en Zoe. Med kontraktet så delas det även ut en liten papperslapp där det står "uppladdning.nu".
Jag hade hellre sett en abrp-lapp med lite smarata långfärdstipps på.
Ännu hellre en QR-kod till en ABRP-app, kopplad till bilen
Det vore ju skitsmart, en QR som öppnar ABRP med rätt inställningar för aktuell bil, tryck upp klistermärken för alla elbilsmodeller som finns till uthyrning och dela ut till biluthyrarna!
/fth
Jag hämtade just ut en hyrbil hos Hertz - en Zoe. Med kontraktet så delas det även ut en liten papperslapp där det står "uppladdning.nu".
Det vore ju skitsmart, en QR som öppnar ABRP med rätt inställningar för aktuell bil, tryck upp klistermärken för alla elbilsmodeller som finns till uthyrning och dela ut till biluthyrarna!
Suverän idé!
qr_zoe40.png
Haha, kul, det funkar ju perfekt! Är vi i framtiden eller?
/fth
Suverän idé!
qr_zoe40.png
Haha, kul, det funkar ju perfekt! Är vi i framtiden eller?
/fth
Detta går ju förstås att utveckla ytterligare:
- Charger/Goal Arrival charge till lämplig nivå för nybörjare på elbil, dvs typ 10-20%
- Charger Min Arrival anpassat till modell, t.ex. >=10% för Teskas 90-batteri
- Outside Temperature/Road Conditions från telefonens GPS + väderdata
- Tillämpliga Fast Chargers enligt bilmodell
- Depart Charge satt till uthyrarens praxis
- etc
Hur mycket data kan man pressa in i en QR?
/fth
Nu finns det två SuC i Sveg. Om de läggs in i supercharge.info kommer de då automatiskt att dyka upp i ABRP? Tror många vill kunna planera in rutter förbi där under jul nyår.
Nu finns det två SuC i Sveg. Om de läggs in i supercharge.info kommer de då automatiskt att dyka upp i ABRP? Tror många vill kunna planera in rutter förbi där under jul nyår.
Många användare nu till jul vilket gör att vi har lite kapacitetsproblem med kartorna. Men jag kan tipsa om en liten julklapp på Apple App store och när som helst på Google Play Store
Många användare nu till jul vilket gör att vi har lite kapacitetsproblem med kartorna. Men jag kan tipsa om en liten julklapp på Apple App store och när som helst på Google Play Store
Very nice!
Första problem: det går inte att ställa in minusgrader. Finns inget minustecken. (Under "road conditions").
Vore också smutt att kunna sätta in nuvarande position direkt. Kanske jag missat nåt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Share with Tesla app verkar inte funka heller. Jag försökte med både en riktning och tur och retur, ger error. Samtidigt kan jag skicka route från Apple Maps till Teslan, så den svarar ju.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Dynamisk textstorlek behandlas lite konstigt när man som jag har ställt lite större än standard ... Men det gissar jag åtgärdas i nästa release
Snyggt med app - webbappen har funkat utmärkt men app är bättre.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Mycket härligt med app! Måste hitta hållare till iPhones nu så man kan följa med
Integrationen med tesla’s api verkar inte funka än dock, fast man loggat in med sitt abrp login
Mycket härligt med app! Måste hitta hållare till iPhones nu så man kan följa med
Integrationen med tesla’s api verkar inte funka än dock, fast man loggat in med sitt abrp login
Det stämmer att livedata från bilen inte finns med än, men det är inte långt kvar tills det kommer.
Råkade trycka på Live Data och nu kraschar appen. iOS 12.4.1 på en iPhone 8.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Alingsås - SuC Norrköping imorn... 285km, 94% batteri förbrukas säger ABRP med mina standardinställningar (285wh/km i 110/h och 10% moms). Feg-teslan säger att jag ska ladda i Ödeshög...
Funkar det direkt till Norrköping så kapar jag tiden ganska rejält eftersom det bara blir en laddning. Brukar ta E20 hem annars för att bara få ett stopp (Arboga).
6 grader och inte allt för mycket vind så det kommer vara fina förutsättningar.
Ska bila hem från Spanien på lördag, kommer perfekt denna app. Ska testa appen hela vägen hem, jag körde med hemsidan ner och det funkade kanon men jag började med den i Tyskland så tiden stämde inte riktigt men nu ska jag testa att köra hela resan med abrp.