Hej,
Då det verkar finnas många insatta personer här så passar jag på att flika in med en fråga.
Min pendling är ungefär 22 mil per dag, varav en stor del på motorväg. Vissa dagar uppåt 30mil. Jag har inte möjlighet till laddning dagtid. Jag är inte hemma mer än 11 timmar en "vanlig" natt.
Jag bor i villa, med en huvudsäkring på 20A (som jag tror mig kunna få höjd till 25A), men det skall ju räcka till värmepump och allt annat i huset också.
När jag räknar på det här (och vill ha marginal för vinterdagar, åska, hagel och drivis) så känns det som att jag inte kommer att hinna ladda under natten det jag förbrukat under dagen, med tanke på begränsningen som enfas-laddaren i I-pace skulle ge mig.
Just nu är min beräkning att jag skulle göra av med omkring 46kWh en vanlig dag, men med 1-fas 16A och 11 timmar laddning enbart hinna ladda 35kWh på natten. Det gör att fredagen blir tuff....
Som jag ser det skulle jag ha tre alternativ för att lösa detta:
1. Köp inte en I-pace, utan istället t.ex. en Tesla S, som har trefasladdare.
2. Planera in stopp vid en 50kW snabbladdare 1-2 ggr i veckan för att "ladda ifatt". Jag passerar en sådan varje dag.
3. Skaffa en alternativ laddlösning hemma.
T.ex. en sådan här:
http://www.hresol.com.au/downloads/985- ... 2011kW.pdf
Eller en sådan här:
http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Bägge är DC-laddare (CSS) med omkring 10-11kW i laddning, och kan matas från trefas.
Den första ser ju snygg ut, men jag har inte sett något pris, och vet inte ens om den går att beställa idag.
Den andra har ju svenskt pris, men har som jag förstår det en fläkt som låter, och jag vet inte hur den skulle må i en carport året runt.
Men nu mina frågor:
* Tänker jag rätt runt förbrukning/laddning, eller har jag gjort några stora grodor?
* Är det möjligt att använda en DC-laddare som hemma-laddare, är det på något sett negativt för batterihälsan, och kommer den att gå att styra som förväntat (när den skall ladda, när den skall vara färdig, förvärmning av bil och batterier osv)?
* Finns det något ytterligare alternativ?
Tacksam för all feedback!