Re: Aktien TSLA
Postat: 19 maj 2018 00:02
Visst är aktien mycket högt värderad för dagens produktion men det är ju marknaden som har satt priset och det hör väl inte till vanligheterna att det är dagens status som priset är baserat på.
Tesla klarar ju av att gå lika mycket back varje kvartal som är kvar på året plus ett kvartal till som de gjorde under första kvartalet i år. Några pengar lär alltså inte behöva lånas i år. Linjärekonomer tror dock att allt alltid fortsätter i tangentens och förlusterna har ju ökat de senaste kvartalen så de tror att förlusterna måste fortsätta öka varje kvartal och då räcker inte pengarna i år.
De lär säkert göra rätt stor förlust även innevarande kvartal men jag tror att förlusten kommer vara mindre än första, att de producerar och levererar bilar som aldrig förr borde vara en orsak till minskande förluster. Sedan skall ju Tesla göra vinst under de två sista kvartalen. Då krävs ännu större levernassiffror plus troligen lite åtstramingar och minskad expansionstakt. Om Tesla visar ett par kvartal med positivt resultat, mindre förlust i år än förra året och att de har fortsatt en rejäl kassa att ta av så lär nog kreditbetyget förbättras och då kan expansionen börja ta fart igen. Ny fabrik i Kina, utveckling av Model Y på allvar, börja leverera Model 3 utanför Nordamerika, nya marknader (Turkiet är på gång i alla fall), leveranser av soltaken och batteribackuplösningar i mycket större skala och utveckling av Model Y på allvar och påbörjan av produktion av förproduktionsbilar.
Tror vi kan få lite större nyheter om t.ex. Kina-fabriken och andra marknader som Tesla kommer att gå in i. Kina tror jag kommer vara den största nyheten och skulle inte bli förvånad om de bygger en fabrik där som lika stor eller större än Gigafactory 1 + Fremont som byggs ihop med någon kinesisk tillverkare likt Gigafactory 1.
Tesla klarar ju av att gå lika mycket back varje kvartal som är kvar på året plus ett kvartal till som de gjorde under första kvartalet i år. Några pengar lär alltså inte behöva lånas i år. Linjärekonomer tror dock att allt alltid fortsätter i tangentens och förlusterna har ju ökat de senaste kvartalen så de tror att förlusterna måste fortsätta öka varje kvartal och då räcker inte pengarna i år.
De lär säkert göra rätt stor förlust även innevarande kvartal men jag tror att förlusten kommer vara mindre än första, att de producerar och levererar bilar som aldrig förr borde vara en orsak till minskande förluster. Sedan skall ju Tesla göra vinst under de två sista kvartalen. Då krävs ännu större levernassiffror plus troligen lite åtstramingar och minskad expansionstakt. Om Tesla visar ett par kvartal med positivt resultat, mindre förlust i år än förra året och att de har fortsatt en rejäl kassa att ta av så lär nog kreditbetyget förbättras och då kan expansionen börja ta fart igen. Ny fabrik i Kina, utveckling av Model Y på allvar, börja leverera Model 3 utanför Nordamerika, nya marknader (Turkiet är på gång i alla fall), leveranser av soltaken och batteribackuplösningar i mycket större skala och utveckling av Model Y på allvar och påbörjan av produktion av förproduktionsbilar.
Tror vi kan få lite större nyheter om t.ex. Kina-fabriken och andra marknader som Tesla kommer att gå in i. Kina tror jag kommer vara den största nyheten och skulle inte bli förvånad om de bygger en fabrik där som lika stor eller större än Gigafactory 1 + Fremont som byggs ihop med någon kinesisk tillverkare likt Gigafactory 1.