Sida 43 av 53
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 15:51
av Nicke Nyfiken
fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05
Verdi_ skrev: ↑26 jul 2024 10:38
En riktigt dålig sak Tesla verkar ha infört är att man i bilen bara får se beläggningen på SuC inom en radie på 50 km. Det gör det jättesvårt att planera och undvika såna SuC som jag råkade ut för.
Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.
/fth
Jag var tvungen att kolla i bilen.
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 16:02
av fth
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 15:51
fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05
Verdi_ skrev: ↑26 jul 2024 10:38
En riktigt dålig sak Tesla verkar ha infört är att man i bilen bara får se beläggningen på SuC inom en radie på 50 km. Det gör det jättesvårt att planera och undvika såna SuC som jag råkade ut för.
Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.
/fth
Jag var tvungen att kolla i bilen.
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Sorry, jag läste lite för snabbt som vanligt, i
appen har jag alltså i princip inga begränsningar, jag ser beläggning >700km bort, men jag har inte kollat i bilen idag.
Jag ska kolla lite senare hur det ser ut i navigatorn.
/fth
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 17:23
av Nicke Nyfiken
fth skrev: ↑26 jul 2024 16:02
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 15:51
fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05
Verdi_ skrev: ↑26 jul 2024 10:38
En riktigt dålig sak Tesla verkar ha infört är att man i bilen bara får se beläggningen på SuC inom en radie på 50 km. Det gör det jättesvårt att planera och undvika såna SuC som jag råkade ut för.
Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.
/fth
Jag var tvungen att kolla i bilen.
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Sorry, jag läste lite för snabbt som vanligt, i
appen har jag alltså i princip inga begränsningar, jag ser beläggning >700km bort, men jag har inte kollat i bilen idag.
Jag ska kolla lite senare hur det ser ut i navigatorn.
/fth
Ja i appen är det inga begränsningar. Det går att se beläggningen på andra sidan jordklotet.
Men att hålla på att fippla med telefonen medan man kör är både olagligt och trafikfarligt. Men tydligen tycker Tesla att det är så vi ska göra, istället för ett tryck på stora skärmen (som det var tidigare).
Fattar inte vad syftet är med denna stora försämring.
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 17:31
av mikebike
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 17:23
fth skrev: ↑26 jul 2024 16:02
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 15:51
fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05
Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.
/fth
Jag var tvungen att kolla i bilen.
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Sorry, jag läste lite för snabbt som vanligt, i
appen har jag alltså i princip inga begränsningar, jag ser beläggning >700km bort, men jag har inte kollat i bilen idag.
Jag ska kolla lite senare hur det ser ut i navigatorn.
/fth
Ja i appen är det inga begränsningar. Det går att se beläggningen på andra sidan jordklotet.
Men att hålla på att fippla med telefonen medan man kör är både olagligt och trafikfarligt. Men tydligen tycker Tesla att det är så vi ska göra, istället för ett tryck på stora skärmen (som det var tidigare).
Fattar inte vad syftet är med denna stora försämring.
Antagligen för att beläggningsgraden hinner ändras för mycket.
Jag körde en gång från Väderstad mot Linköping och fick veta att det fanns 3 lediga laddare. När vi kom fram var det fullt + 1 väntande.
Väderstad - Linköping är 46 km.
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 17:36
av Nicke Nyfiken
mikebike skrev: ↑26 jul 2024 17:31
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 17:23
fth skrev: ↑26 jul 2024 16:02
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 15:51
fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.
/fth
Jag var tvungen att kolla i bilen.
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Sorry, jag läste lite för snabbt som vanligt, i
appen har jag alltså i princip inga begränsningar, jag ser beläggning >700km bort, men jag har inte kollat i bilen idag.
Jag ska kolla lite senare hur det ser ut i navigatorn.
/fth
Ja i appen är det inga begränsningar. Det går att se beläggningen på andra sidan jordklotet.
Men att hålla på att fippla med telefonen medan man kör är både olagligt och trafikfarligt. Men tydligen tycker Tesla att det är så vi ska göra, istället för ett tryck på stora skärmen (som det var tidigare).
Fattar inte vad syftet är med denna stora försämring.
Antagligen för att beläggningsgraden hinner ändras för mycket.
Jag körde en gång från Väderstad mot Linköping och fick veta att det fanns 3 lediga laddare. När vi kom fram var det fullt + 1 väntande.
Väderstad - Linköping är 46 km.
Självklart ändrar det sig. Men det är ju därför man vill se beläggningen under lång tid i förväg, för att se trenden på olika laddare som man kan välja mellan.
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 21:36
av jpetters
Nicke Nyfiken skrev:fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05
Verdi_ skrev: ↑26 jul 2024 10:38
En riktigt dålig sak Tesla verkar ha infört är att man i bilen bara får se beläggningen på SuC inom en radie på 50 km. Det gör det jättesvårt att planera och undvika såna SuC som jag råkade ut för.
Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.
/fth
Jag var tvungen att kolla i bilen.
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Samma sak i min X när jag körde genom Tyskland förra fredagen. Riktigt korkat och resulterade i att vi kom till en laddare med lång kö. Har loggat ett supportcase om defekt.
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 21:56
av Verdi_
fth skrev: ↑26 jul 2024 14:50
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 13:05
Verdi_ skrev: ↑26 jul 2024 10:38
En riktigt dålig sak Tesla verkar ha infört är att man i bilen bara får se beläggningen på SuC inom en radie på 50 km. Det gör det jättesvårt att planera och undvika såna SuC som jag råkade ut för.
Är det så? Fy f-n va dåligt.
Vad är det för en idiot som kommit på den försämringen?
Nej, det stämmer inte, iaf inte i Europa, jag ser beläggning c:a 450km bort från där jag är just nu i Italien, jag killgissar att radien för begränsningen är satt till 300 miles.
/fth
Njae... Den visar beläggning men det är alltid tomt.
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 21:59
av Verdi_
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 17:36
mikebike skrev: ↑26 jul 2024 17:31
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 17:23
fth skrev: ↑26 jul 2024 16:02
Nicke Nyfiken skrev: ↑26 jul 2024 15:51
Jag var tvungen att kolla i bilen.
Tyvärr stämmer det här i alla fall.
Har 57 km till SuC Helsingborg och 63 km till SuC Ystad och kan inte se beläggningen på någon av dem, och inte eller någon annan SuC som ligger längre bort.
Har < 50 km till SuC Löddeköpinge och där kan jag se beläggningen.
Detta är en oerhörd försämring i Teslas navigator.
Sorry, jag läste lite för snabbt som vanligt, i
appen har jag alltså i princip inga begränsningar, jag ser beläggning >700km bort, men jag har inte kollat i bilen idag.
Jag ska kolla lite senare hur det ser ut i navigatorn.
/fth
Ja i appen är det inga begränsningar. Det går att se beläggningen på andra sidan jordklotet.
Men att hålla på att fippla med telefonen medan man kör är både olagligt och trafikfarligt. Men tydligen tycker Tesla att det är så vi ska göra, istället för ett tryck på stora skärmen (som det var tidigare).
Fattar inte vad syftet är med denna stora försämring.
Antagligen för att beläggningsgraden hinner ändras för mycket.
Jag körde en gång från Väderstad mot Linköping och fick veta att det fanns 3 lediga laddare. När vi kom fram var det fullt + 1 väntande.
Väderstad - Linköping är 46 km.
Självklart ändrar det sig. Men det är ju därför man vill se beläggningen under lång tid i förväg, för att se trenden på olika laddare som man kan välja mellan.
Ja när man är utomlands har man inte samma koll. Här hemma vet jag att Sollentuna är katastrof och att Mantorp nästan alltid har lediga laddare. Att man ska undvika Ödeshög, Linköping och Jönköping.
Re: När är det kö?
Postat: 26 jul 2024 22:31
av d3marcus
Var samma för mig när jag skulle hem från Europa genom Danmark - bilen visade ingen info om beläggning men appen gjorde det. Är väl en i raden av buggar som Tesla struntar i då de inte klarar av seriösa regressionstester (backend lär vara samma). Heja OTA!
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 00:55
av Frunken
Man kan ju tycka att Tesla borde kunna lösa de här sakerna relativt enkelt. Är det för få som ger feedback om det här?
Precis som några har varit inne på i tråden så borde det enkelt gå att se en trend gällande beläggningen och styra om till andra laddare.
Jag åker hellre till annan laddare om jag vet att jag kan ladda där direkt, även om det inte är SuC.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 09:05
av nogren
Handlar det inte också om att bilen bara visar detaljer för SuC man kan nå med nuvarande SOC?
Eller så hänger det ihop med de nya rutinerna för att dynamiskt navigera till lämpligt lastad SuC, och förutse kötid/beläggning med andra bilar också på väg. Med den stora osäkerhetsfaktor om icke-Teslor
Sedan det här med fler trasiga laddare; jag misstänker att ju fler som laddar, och speciellt bilar med laddportar på ”fel” ställen, gör så att kablarna slits mer. De bänds och vrids mer än innan. Och den procentuella beläggningen är säkert högre också.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 09:12
av Coolio
När jag navigerar mot en supercharger står hur många som är lediga samt hur många fordon som är på väg mot laddaren. Dessutom anges en förväntad kötid (vad den utgår ifrån för parametrar framgår inte).
Angående kötid så upplever jag att det är oftare kö vid nederbörd och såklart vid stora ledigheter.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 09:41
av Verdi_
nogren skrev: ↑27 jul 2024 09:05
Handlar det inte också om att bilen bara visar detaljer för SuC man kan nå med nuvarande SOC?
Eller så hänger det ihop med de nya rutinerna för att dynamiskt navigera till lämpligt lastad SuC, och förutse kötid/beläggning med andra bilar också på väg. Med den stora osäkerhetsfaktor om icke-Teslor
Sedan det här med fler trasiga laddare; jag misstänker att ju fler som laddar, och speciellt bilar med laddportar på ”fel” ställen, gör så att kablarna slits mer. De bänds och vrids mer än innan. Och den procentuella beläggningen är säkert högre också.
Nej inte för mig iaf. 50 km fågelvägen verkar det vara.
Bilen har ju föreslagit omdirigering till en SuC med mindre beläggning i flera år. Vad är de nya rutinerna? J
Att dölja beläggningen på SuC som man ska till leder ju till ännu mer ojämn beläggning. Förstår inte alls fördelen förutom möjligen att minska belastningen på deras IT-system.
Nere i Europa var det väldigt ovanligt med trasiga laddare. Ibland var det 1-2 trasiga men oftast ingen trasig. Eller så hade jag bara tur?
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 09:48
av airdrive
Claes_B skrev: ↑23 jul 2024 09:13
Eftersom det regnade kraftigt så gick det lite mer ström än jag beräknat så jag ville toppa upp på SuC i Varberg, ingen kö men det blev när jag stod där, fullt var det i vilket fall. Tror jag kan ha fått en kass laddare, började på runt 20kW och gick stadigt neråt, när jag hade 10% i batteriet och det laddade med 4kW så gav jag upp och körde hem, 3% till godo när jag kom hem.
Brukar inte SC Ladda långsamt dom sista procenten när man toppar upp batteriet? Har själv aldrig kört SC upp till hög SoC själv, men känns för mer som systemdesign?
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 09:53
av tsint
Jag är på roadtrip, Skåne-Tyskland-Danmark-Norge-Skåne bara kört SuC och bara vid Hirthals har ett varit mer än 80% användande.
Men de senaste dagarna så kan jag inte längre se laddinfo i Tesla appen, laddningen går igång men sen händer inte mer i appen. Jag antar Tesla har problem i sin backend, kanske därför ni inte heller ser om det är fullt i Tesla navi?
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 10:37
av Verdi_
airdrive skrev: ↑27 jul 2024 09:48
Claes_B skrev: ↑23 jul 2024 09:13
Eftersom det regnade kraftigt så gick det lite mer ström än jag beräknat så jag ville toppa upp på SuC i Varberg, ingen kö men det blev när jag stod där, fullt var det i vilket fall. Tror jag kan ha fått en kass laddare, började på runt 20kW och gick stadigt neråt, när jag hade 10% i batteriet och det laddade med 4kW så gav jag upp och körde hem, 3% till godo när jag kom hem.
Brukar inte SC Ladda långsamt dom sista procenten när man toppar upp batteriet? Har själv aldrig kört SC upp till hög SoC själv, men känns för mer som systemdesign?
Jo fast nu hade han ju låg SOC, inte hög. Jag misstänker att batteriet inte var tillräckligt varmt. Då tar det ett tag innan den rampar upp hastigheten.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 11:02
av Claes_B
Verdi_ skrev: ↑27 jul 2024 10:37
airdrive skrev: ↑27 jul 2024 09:48
Claes_B skrev: ↑23 jul 2024 09:13
Eftersom det regnade kraftigt så gick det lite mer ström än jag beräknat så jag ville toppa upp på SuC i Varberg, ingen kö men det blev när jag stod där, fullt var det i vilket fall. Tror jag kan ha fått en kass laddare, började på runt 20kW och gick stadigt neråt, när jag hade 10% i batteriet och det laddade med 4kW så gav jag upp och körde hem, 3% till godo när jag kom hem.
Brukar inte SC Ladda långsamt dom sista procenten när man toppar upp batteriet? Har själv aldrig kört SC upp till hög SoC själv, men känns för mer som systemdesign?
Jo fast nu hade han ju låg SOC, inte hög. Jag misstänker att batteriet inte var tillräckligt varmt. Då tar det ett tag innan den rampar upp hastigheten.
Den förvärmde batteriet innan och jag hade 6% så det var nåt annat problem, började ladda med ca 15kW sen gick det bara långsammare och långsammare. Det som borde tagit nån minut tog tio. Men jag kom ju hem, tänkte jag skulle anmäla det i appen men då var jag ju tvungen att ange laddarens nummer och det noterade jag inte så jag struntade i det till slut.
Får göra det på en gång eller notera numret i framtiden. Jag är rätt säker på att det inte var bilen som ställde till det, hundra kan jag förstås inte vara.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 11:18
av dstr
Kaos vid laddplats i semestertider!!!
Försökte precis ladda i Halmstad. Alla platser var fulla och någon enstaka i kö. På 28 stolpar hade vi säkert fått vänta någon minut. Pga kaoset så åkte vi vidare till Ica Maxi där 9/10 360kw var lediga.
Kaoset? Tesla var där med ngn sorts roadshow. Tält, flaggor och några cyberquads som ungar fick köra runt på.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 12:01
av Verdi_
dstr skrev: ↑27 jul 2024 11:18
Kaos vid laddplats i semestertider!!!
Försökte precis ladda i Halmstad. Alla platser var fulla och någon enstaka i kö. På 28 stolpar hade vi säkert fått vänta någon minut. Pga kaoset så åkte vi vidare till Ica Maxi där 9/10 360kw var lediga.
Kaoset? Tesla var där med ngn sorts roadshow. Tält, flaggor och några cyberquads som ungar fick köra runt på.
Oftast fungerar det bra men jag vänder mig mot såna där ironiska rapporter från när det inte är kaos eftersom det faktiskt är kaos ibland. Det är lite som rysk roulette.
Lördagar verkar vara en stor resdag nere på kontinenten. Lördag 13 juli "köade" jag i Affi utanför Verona. Kön bestod av bilar som cirkulerade i väntan på en ledig plats. Laddarna stod så att man kunde köra runt runt. Hälften stod på ena sidan och hälften på andra. Gick egentligen inte att stanna bilen och köa eftersom det var en parkering för andra bilar också. När jag kom så var det 4-5 bilar som cirkulerade. Bara turen som avgjorde vilken som fick en plats.
Hade en "nära kö" upplevelse i Modena på väg till Maranello också. Var kö precis före och precis efter.
Dock värsta kön var den i Valli di Carnia norr om Udine på väg upp mot Österrike. Lördag 20 juli. Långt fler bilar i kö än antal laddare. 8 laddare och 12+ bilar i kö. Av alla sorter. Jag köade i 20-25 minuter men hade tur som kunde smita före 4 st icke-Teslor som var före mig i kön då de inte kunde utnyttja den plats som blev ledig. Annars hade det nog tagit lika länge till. Dock positivt att det var en ordnad kö på en lugn del av en stor parkering. Hade det varit som i Affi hade det inte varit så kul.
Att se den där "väntetid"-symbolen var väldigt vanligt men vi laddade oftast utanför ordinarie lunch och middagstid.
Totalt sett så gick det bra allting. Men för varje år så blir det tajtare och tajtare. Var fjärde gången jag körde till Medelhavet nu. Tidigare till Spanien, nu till Italien.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 13:02
av airdrive
Verdi_ skrev: ↑27 jul 2024 10:37
airdrive skrev: ↑27 jul 2024 09:48
Claes_B skrev: ↑23 jul 2024 09:13
Eftersom det regnade kraftigt så gick det lite mer ström än jag beräknat så jag ville toppa upp på SuC i Varberg, ingen kö men det blev när jag stod där, fullt var det i vilket fall. Tror jag kan ha fått en kass laddare, började på runt 20kW och gick stadigt neråt, när jag hade 10% i batteriet och det laddade med 4kW så gav jag upp och körde hem, 3% till godo när jag kom hem.
Brukar inte SC Ladda långsamt dom sista procenten när man toppar upp batteriet? Har själv aldrig kört SC upp till hög SoC själv, men känns för mer som systemdesign?
Jo fast nu hade han ju låg SOC, inte hög. Jag misstänker att batteriet inte var tillräckligt varmt. Då tar det ett tag innan den rampar upp hastigheten.
Sorry! Läste for slarvigt!
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 13:19
av mikebike
5 lediga i Linköping, 35 lediga Mantorp.
6 lediga i Jönköping, 16 lediga i Ulricehamn.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 19:00
av fth
Ang. navigatorn, jag kan se beläggning direkt i kartan c:a 100-150km bort, och alla mer avlägsna laddare kan jag klicka på och få upp beläggningen.
Detta i Italien-Frankrike.
Jag upplever inte som att detta är något problem öht här i krokarna iaf.
/fth
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 19:02
av Verdi_
mikebike skrev: ↑27 jul 2024 13:19
5 lediga i Linköping, 35 lediga Mantorp.
6 lediga i Jönköping, 16 lediga i Ulricehamn.
Det kan du posta i tråden "när är det inte kö".
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 19:02
av Verdi_
fth skrev: ↑27 jul 2024 19:00
Ang. navigatorn, jag kan se beläggning direkt i kartan c:a 100-150km bort, och alla mer avlägsna laddare kan jag klicka på och få upp beläggningen.
Detta i Italien-Frankrike.
Jag upplever inte som att detta är något problem öht här i krokarna iaf.
/fth
Vad har du för version av mjukvaran? Jag har 2024.20.9. Vore ju grymt bra om de ordnat det.
Re: När är det kö?
Postat: 27 jul 2024 19:28
av fnils
Jag körde en resa på 200 mil i sommras och inte en enda gång var det kö vid teslaladdarna. Hade jag tur?