Sida 43 av 44

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 18 nov 2015 21:31
av jjmaskin
Bra tack för svaren. Det var tydligen i Automotor sport dom läst det , inget jag hittar dock, spelar ingen roll dom vill väl att vi ska konvertera våra bilar till råoljebrännare.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 18 nov 2015 21:35
av root
jjmaskin skrev:
Bra tack för svaren. Det var tydligen i Automotor sport dom läst det , inget jag hittar dock, spelar ingen roll dom vill väl att vi ska konvertera våra bilar till råoljebrännare.

Kolla på PDF-länken jag skickade. Det är originalet. Stoppa det i deras avgasrör..

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 21 nov 2015 19:14
av Martinen
Lite snöigt idag när jag va ute och körde.
Autopilot va inte helt sugen på att sättas igång, men lite då och då tändes rattsymbolen. Testade att aktivera autopiloten, och bilen sa inte till mig att ta tag i ratten, men vinglade hej vilt över hela vägen. Körde ut en sväng i vägrenen också. Inte helt lämpligt att ha den aktiverad i snöväder. :D

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 21 nov 2015 20:26
av Surfaren
Martinen skrev:
Körde ut en sväng i vägrenen också. Inte helt lämpligt att ha den aktiverad i snöväder. :D
Nästa feature borde bli auto drift. Bilen kör dig till en tom parkeringsplats täckt med puder och börjar drifta runt med bredställ.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 21 nov 2015 22:30
av danni
Surfaren skrev:
Martinen skrev:
Körde ut en sväng i vägrenen också. Inte helt lämpligt att ha den aktiverad i snöväder. :D
Nästa feature borde bli auto drift. Bilen kör dig till en tom parkeringsplats täckt med puder och börjar drifta runt med bredställ.
Någon här på forumet requestade moonwalkdrift som en feature. En knapp som gör att bilen bromsar framdäcken, lägger fullt vrid på bakdäcken så de spinner loss, och sen börjar rulla framdäcken långsamt bakåt. Hade varit nåt, va :D

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 21 nov 2015 23:09
av dstr
Moonwalk burnout

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 21 nov 2015 23:25
av Martinen
Moonburn

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 10:38
av Pontus
Martinen skrev:
Moonburn
Ni menar regen på front motorn medans bakmotorn gör burnout. Extra energisnål variant då.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 13:48
av dstr
Pontus skrev:
Martinen skrev:
Moonburn
Ni menar regen på front motorn medans bakmotorn gör burnout. Extra energisnål variant då.
Nej. Under en normal burnout så rör sig bilen sakta framåt. Stillastående är förbjudet på strippen.

Med en motor på framaxeln så skulle man kunna låta den driva bilen bakåt under burnouten, som en moonwalk.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 13:52
av Pontus
dstr skrev:
Pontus skrev:
Martinen skrev:
Moonburn
Ni menar regen på front motorn medans bakmotorn gör burnout. Extra energisnål variant då.
Nej. Under en normal burnout så rör sig bilen sakta framåt. Stillastående är förbjudet på strippen.

Med en motor på framaxeln så skulle man kunna låta den driva bilen bakåt under burnouten, som en moonwalk.
Det är klart coolare. Vad händer om fram och bakmotorn gör var sin burnout åt vart sitt håll?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 16:31
av HelectriC
Idag betedde sig AP aningen märkligt. Bilen blev "kallstartad" och batteriet var sedermera inte korrekt tempererat. Jag aktiverade AP som vanligt i min 2km tunnel hemifrån, som består av 1km ordentligt brant ner och sen 1km brant uppför. I vanliga fall så sätter jag AP på 60km/h och allt funkar fint genom tunneln. Idag gjorde jag likadant, men hastigheten hölls inte som inställt. Allt såg korrekt aktiverat ut, men bilen bara ökade och ökade i hastighet. Funderar på om det hade nåt att göra med att batteriet inte klarade att regenerera pga kylen, men det verkar konstigt. Har inte tidigare upplevt samma problem.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 16:33
av Martinen
HelectriC skrev:
Idag betedde sig AP aningen märkligt. Bilen blev "kallstartad" och batteriet var sedermera inte korrekt tempererat. Jag aktiverade AP som vanligt i min 2km tunnel hemifrån, som består av 1km ordentligt brant ner och sen 1km brant uppför. I vanliga fall så sätter jag AP på 60km/h och allt funkar fint genom tunneln. Idag gjorde jag likadant, men hastigheten hölls inte som inställt. Allt såg korrekt aktiverat ut, men bilen bara ökade och ökade i hastighet. Funderar på om det hade nåt att göra med att batteriet inte klarade att regenerera pga kylen, men det verkar konstigt. Har inte tidigare upplevt samma problem.
Känns udda. Om den inte kan regenerera, så kan den ju använda bromsarna.
Hur långt gick det innan du bromsade själv?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 16:45
av HelectriC
Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Idag betedde sig AP aningen märkligt. Bilen blev "kallstartad" och batteriet var sedermera inte korrekt tempererat. Jag aktiverade AP som vanligt i min 2km tunnel hemifrån, som består av 1km ordentligt brant ner och sen 1km brant uppför. I vanliga fall så sätter jag AP på 60km/h och allt funkar fint genom tunneln. Idag gjorde jag likadant, men hastigheten hölls inte som inställt. Allt såg korrekt aktiverat ut, men bilen bara ökade och ökade i hastighet. Funderar på om det hade nåt att göra med att batteriet inte klarade att regenerera pga kylen, men det verkar konstigt. Har inte tidigare upplevt samma problem.
Känns udda. Om den inte kan regenerera, så kan den ju använda bromsarna.
Hur långt gick det innan du bromsade själv?
Kom väl upp i ca 70 innan jag manuellt gick in och bromsade och på så sätt deaktiverade AP. I vanliga fall så känns det som AP även använder de vanliga bromsarna oh inte bara regenererar, men nu var det alltså väldigt konstigt.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 16:51
av Martinen
Verkar ju skummt.

Det är jävligt obehagligt när man släpper på gasen och den inte saktar ner (utan autopilot alltså). När man är beredd på att den regenererar max och den inte bromsar alls, så känns det nästan som om bilen accelererar. Så van har min hjärna blivit. :D
Blev ett par hårda inbromsningar vid T-korsningar idag, för att regen var långt ner.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 18:00
av HelectriC
Martinen skrev:
Verkar ju skummt.

Det är jävligt obehagligt när man släpper på gasen och den inte saktar ner (utan autopilot alltså). När man är beredd på att den regenererar max och den inte bromsar alls, så känns det nästan som om bilen accelererar. Så van har min hjärna blivit. :D
Blev ett par hårda inbromsningar vid T-korsningar idag, för att regen var långt ner.

Ja, det är onekligen många funktioner med Teslan, som gör att man framstår som fullständig nybörjare när man kär vanlig bil :lol:

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 18:02
av Martinen
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Verkar ju skummt.

Det är jävligt obehagligt när man släpper på gasen och den inte saktar ner (utan autopilot alltså). När man är beredd på att den regenererar max och den inte bromsar alls, så känns det nästan som om bilen accelererar. Så van har min hjärna blivit. :D
Blev ett par hårda inbromsningar vid T-korsningar idag, för att regen var långt ner.

Ja, det är onekligen många funktioner med Teslan, som gör att man framstår som fullständig nybörjare när man kär vanlig bil :lol:
Ja om några månader så kommer jag inte kunna fickparkera själv. :D

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 18:06
av HelectriC
Martinen skrev:
HelectriC skrev:
Martinen skrev:
Verkar ju skummt.

Det är jävligt obehagligt när man släpper på gasen och den inte saktar ner (utan autopilot alltså). När man är beredd på att den regenererar max och den inte bromsar alls, så känns det nästan som om bilen accelererar. Så van har min hjärna blivit. :D
Blev ett par hårda inbromsningar vid T-korsningar idag, för att regen var långt ner.

Ja, det är onekligen många funktioner med Teslan, som gör att man framstår som fullständig nybörjare när man kär vanlig bil :lol:
Ja om några månader så kommer jag inte kunna fickparkera själv. :D
Jag kan ju inte ens köra bil :D försökte under de dagar då AP var deaktiverad, blev ju helkonstigt. Bilen blinkade och allt möjligt i rondeller. På vippen att jag drog i nödbromsen, kan ju inte ha en vilt blinkande bil i rondeller, det har vi allt för många exempel på hur illa det kan gå 8-)

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 22 nov 2015 18:43
av Martinen
HelectriC skrev:
Jag kan ju inte ens köra bil :D försökte under de dagar då AP var deaktiverad, blev ju helkonstigt. Bilen blinkade och allt möjligt i rondeller. På vippen att jag drog i nödbromsen, kan ju inte ha en vilt blinkande bil i rondeller, det har vi allt för många exempel på hur illa det kan gå 8-)
Ja det är otäckt. Blinkers och allt. Vågar inte ens tänka på det.
Tips nästa gång är att bara blunda och hoppas på det bästa.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 jan 2016 12:33
av Martinen
Får kosta på mig lite gnäll.
Min bil försökte döda mig för en stund sedan.
Körde med autosteer igång på en rak väg som jag kört på flera gånger innan. Fint väder och bra sikt. Helt plötsligt rycker den till i ratten och ska av vägen. Undrar var dom bakom tänkte. :)
Börjar störa mig lite mer på den senaste uppdateringen.
Autosteer är jävligt häftigt men man måste vara mer alert med den på än när man kör själv. Jag skulle lätt kunna klara mig utan. Adaptiv farthållare däremot är ett krav, och sedan Senaste uppdateringen har den blivit sämre. Saktar ner på fel platser helt o onödan.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 jan 2016 12:41
av ovelundkvist
Oj, det låter ju inte alls bra!?! Vilken version har du?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 jan 2016 12:58
av Pontus
Martinen skrev:
Får kosta på mig lite gnäll.
Min bil försökte döda mig för en stund sedan.
Körde med autosteer igång på en rak väg som jag kört på flera gånger innan. Fint väder och bra sikt. Helt plötsligt rycker den till i ratten och ska av vägen. Undrar var dom bakom tänkte. :)
Börjar störa mig lite mer på den senaste uppdateringen.
Autosteer är jävligt häftigt men man måste vara mer alert med den på än när man kör själv. Jag skulle lätt kunna klara mig utan. Adaptiv farthållare däremot är ett krav, och sedan Senaste uppdateringen har den blivit sämre. Saktar ner på fel platser helt o onödan.
Jag har märkt att där farthållaren saktar ner är inte navigatorn uppdaterad, vet inte om det har något samband men kanske.
Vad det gäller autosteer så stör jag mig mest på att den ska ligga så nära högerfilen. Igår var jag och en bil till ensamma på en 3 filig motorväg jag i mittenfilen och den andra till höger hade jag inte tagit tag i ratten hade våra backspeglar krockat. Varför den vet att bilen till höger ligger nära och ändå ska den lägga sig på linjen till höger, det finns jätte mycket utrymme till vänster???

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 jan 2016 13:15
av Kilowatt
Martinen skrev:
Får kosta på mig lite gnäll.
Min bil försökte döda mig för en stund sedan.
Körde med autosteer igång på en rak väg som jag kört på flera gånger innan. Fint väder och bra sikt. Helt plötsligt rycker den till i ratten och ska av vägen. Undrar var dom bakom tänkte. :)
Börjar störa mig lite mer på den senaste uppdateringen.
Autosteer är jävligt häftigt men man måste vara mer alert med den på än när man kör själv. Jag skulle lätt kunna klara mig utan. Adaptiv farthållare däremot är ett krav, och sedan Senaste uppdateringen har den blivit sämre. Saktar ner på fel platser helt o onödan.
Jag håller helt med dig. Har i dagarna kört över 200 mil och har faktiskt inte använt Autosteer alls eftersom den inte hjälper mig ett dugg tyvärr. Däremot älskar jag den adaptiva farthållaren men stör mig enormt på hur den saktar ner när det katastrofalt dåligt uppdaterade navigeringen blir "osäker" på om den väg jag kör på verkligen finns.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 jan 2016 13:26
av ovelundkvist
Jag har inte använt Autosteer den senaste tiden, framför allt eftersom jag kört där det varit snö på vägen, men när Autosteer kom körde jag 500 mil i Europa nästan enbart med Autosteer och det fungerade fantastiskt bra!

Ni som upplever konstigheter med Autosteer, har det blivit sämre i samband med någon uppdatering? Min bil har inte uppdaterats på flera månader och jag har fortfarande 2.7.77. Har ni en senare version?

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 jan 2016 13:46
av Pontus
Jag har 77 och det har varit lika illa med att den lägger sig ofta på högerlinjen. Varken bättre eller sämre över tid. Behövs väl någon form av justering bara sedan är det väldigt bra tycker jag.

Re: Första bilden på en svensk tesla med V7.0

Postat: 03 jan 2016 14:05
av ovelundkvist
Ok. Jag testar Autosteer med 77 och återkommer.