Sida 43 av 95
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 15:35
av mattiasottosson
Blir lite sugen på att trycka upp några gula långsmala lappar med välriktad information, så man har några redo i handsfacket i när man står och känner sig ledsen, övergiven och låg på energi.
Gäller bara att hitta en lagom nivå på texten...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 15:42
av Kulingen
mattiasottosson skrev:Blir lite sugen på att trycka upp några gula långsmala lappar med välriktad information, så man har några redo i handsfacket i när man står och känner sig ledsen, övergiven och låg på energi.
Gäller bara att hitta en lagom nivå på texten...
Glöm inte ditt kontonummer haha på en utländsk bank
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 16:53
av Mats
En tesla ....
eller kanske inte
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 17:54
av nek0
gellerstam skrev:
2017-11-17 15.17.59.jpg
Ngn som ser vart?
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 18:12
av Nicke Nyfiken
nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Välkommen till elbilsägarnas vardag.

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 18:14
av Kulingen
Nicke Nyfiken skrev:nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Välkommen till elbilsägarnas vardag.

Man får börja parkera elbilen vid OKQ8 pumpar och gå in och handla i rusningstid

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 18:28
av Lessmog
Kulingen skrev:Nicke Nyfiken skrev:nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Välkommen till elbilsägarnas vardag.

Man får börja parkera elbilen vid OKQ8 pumpar och gå in och handla i rusningstid

Njaej, det straffar ju oskyldiga. Bättre att gå på dem som själva gör illa.
De där i Falun t ex, har man 6 meter kabel så kan man kanske parkera in dem?

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 21:49
av Schelin
Tog en bild lite närmare
Tesla S75D
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 21:55
av Jensa
Bra skyltat! Borde vara solklart vad som gäller...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 21:55
av bylund
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...
Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 22:18
av Schelin
bylund skrev:
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...
Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Du har en poäng

Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.
Tesla S75D
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 28 nov 2017 22:30
av thorenj
Schelin skrev:bylund skrev:
Så om du skulle stått där sedan 25 november så vore du inte välkommen, då du skulle ha hunnit laddat fullt...
Denna tilläggsskylt är väl lämplig på snabbladdare, men kanske inte på destinationsladdare.
Du har en poäng

Kanske ska skriva till Swedavia att de kan sätta upp vanliga 230v uttag istället på alla platser. Så kan de skriva max 24 h på laddarplatserna de har idag.
Tesla S75D
Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).
Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 29 nov 2017 07:37
av bylund
thorenj skrev:
Underhållsladdning är ju också laddning, så tilläggsskylten kan gott finnas på alla laddplatser (för att slippa BEVing).
Däremot kan det vara en poäng att de som ska stå länge (d.v.s. flera dagar eller veckor) får lägre effekt, t.ex. genom att man sätter upp en mängd typ 2-uttag som med lastbalansering delar på en klenare matning.
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 29 nov 2017 13:02
av thorenj
bylund skrev:
Jag skulle säga att det är en definitionsfråga om det kan kallas pågående att bilen laddar några minuter var tredje dag får att hålla batterinivån.
Må så vara. Det jag vill se på denna typ av parkeringar är att följande upprätthålls:
1. Den som inte har behov av koppla in bilen/ladda ska stå på en plats helt utan ladduttag. Om det sedan är en fossilbil, eller en elbil där föraren anser att man klarar sig utan att koppla in, är inte relevant. Om man inte "laddar"/är inkopplad ska man inte stå på en laddplats. Detta uppnås i mitt tycke utmärkt med skyltning enligt tidigare bild.
2. Den som ska stå länge väljer ett uttag med låg effekt. Typ 2 bör användas, inte Schuko. Bilen laddas till önskad nivå, och sedan tar energin från uttaget hand om värmning/kylning av batteri, vampire drain, etc. Det ska finnas såpass många av dessa uttag att man inte behöver reglera hur länge bilar får stå där.
3. För kortare parkering, t.ex. över dagen eller över en helg, ska det finnas ett gäng uttag med mellanhög effekt, runt 11 kW eller så. Där ska man begränsa parkeringstiden.
4. Laddare med hög effekt, 50 kW eller mer, bör inte förekomma på denna typ av parkeringar. Det är bättre att använda dessa pengar till fler klena uttag.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 29 nov 2017 14:58
av bylund
Absolut. Jag kan skriva under på detta. Jag tycker att man ska göra som du säger vid skyltningen ovan, menar bara att ordvalet kunde vara tydligare, t ex fordon inkopplade för laddning snarare än att betona pågående.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 29 nov 2017 15:25
av thorenj
Visst, ordvalet kan diskuteras, och din formulering "fordon inkopplade för laddning" är utmärkt. Helst skulle jag se att innebörden av skylten T24 ändrades så att din formulering ingår. Dagens lydelse:
Transportstyrelsen skrev:T24. Laddplats
Tavlan anger en plats för extern laddning av elektricitet för fordons framdrivning. Tavlan används under märke E19, parkering, och
anger att endast fordon med möjlighet till extern laddning av elektricitet för fordonets framdrivning får parkera.
(min fetstil)
Detta inte är bra, enligt min åsikt. Se bara informationslappen från Härryda kommun som snurrat runt på internet de senaste dagarna - med nuvarande lydelse måste de tillåta att man BEVar platserna. Om man inte avser koppla in har man inte på en laddplats att göra!
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 16:54
av Teslaspolen
Nej nu går skam på torra land. Idag blev jag ICE:ad på min egna parkering på gården!

En familjemedlem har besökare som ställt sig på den enda platsen laddsladden når!
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 18:31
av fth
I stort sett hela ”laddgatan” vid Kungsbron ICE-ad idag, dessutom en Saab på tomgång en lång stund
Ingen bil lappad, laddplatser verkar inte prioriteras av parkeringsvakterna.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... 23bf28217e
/fth
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 19:56
av joel80
Ett gäng laddstolpar på Kungsgatan precis runt höger från det där finns fortfarande inte med på uppladdning.nu. Jag var i kontakt med dom om det tidigare men den är inte tillagd. Finna alltså typ 8 laddare även på Kungsgatan mellan Kungsholmsgatan och Kungsbron.
Kostar 2.50kr per kwh.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 20:01
av Torkel
nek0 skrev:
Spelar de dumma eller är de dumma på riktigt. Är man så självisk, eller vad är det frågan om ?
Jag skulle aldrig komma på en tanke att parkera min bil på en laddplats. Man kan väl gå 3 steg extra och låta folk som behöver laddningen ta laddplatsen oavsett skyltningen.
Personer utan barn på familjeparkering:
"Gott om plats, fan va najs!"
Anhöriga på platser för rörelsehindrade:
"Men jag har ju tillstånd, vem bryr sig om att jag hindrar för andra med behovet."
10 bilar på/vid trotoaren (!) utanför Maxi:
"Men jag ska ju bara..."
Vissa människor har svårt att tänka sig in i andras situationer helt enkelt.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 20:13
av Svenssons
De flesta oavsett typ av parkering tänker nog som "Vad blir konsekvensen för mig om jag parkerar här?". Så länge kommuner envisas med att inte tillåta P-bot på bilar som parkerar på laddplatser med T24-skylt så kommer konsekvensen vara att personen i fråga får tillgång till en P-plats utan negativa konsekvenser.
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 21:50
av Bjelke
Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 21:52
av Kulingen
Bjelke skrev:Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 21:59
av Bjelke
Kulingen skrev:Bjelke skrev:Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan

Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rätt

Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader

Re: Jag har blivit icead!
Postat: 02 dec 2017 22:00
av Kulingen
Bjelke skrev:Kulingen skrev:Bjelke skrev:Precis, syns tydligt i lilla Bollnäs nu där man bötfällt friskt och numera är platserna i princip aldrig ockuperade
av fossiler, inte ens när den stora parkering dom finns på är helt full i övrigt...
Nice har nog aldrig varit i Bollnäs men jag gillar stan

Förutom att stolpen är skit (enfas 15A när den är byggd för 22kW lixom) så gör dom helt rätt

Så trots gratis laddning så har dom nog tjänat en bra slant på den, även inräknat initialkostnader

Men det är ändå bra fast slött