Sida 43 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 13:23
av taliz
Bilen är ju byggd för att kunna ha motor fram också, som i GTX.
Den tar också en del plats, som ju är tomrum i 2wd.

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 14:04
av Aida
Längst fram borde en liten trunk få plats. VW har ju velat få ID4 att påminna om en fossilbil. Det har varit ett uttalat mål - ett transition vehicle där förare ska känna igen sig. Därför lite segare gasrespons och inte one pedal driving. Antagligen därför ej brytt sig om frunk. Det är så mkt luft där under så ett litet fack borde få plats. Man kan ju se om eftermarknaden hittar på någåt såsom man gjort till tex Kia Eniro och Hyundai Kona Electric:
https://www.frunk.at/info-zum-frunk/

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 17:33
av R_Edvinsson
Aida skrev:
Längst fram borde en liten trunk få plats. VW har ju velat få ID4 att påminna om en fossilbil. Det har varit ett uttalat mål - ett transition vehicle där förare ska känna igen sig. Därför lite segare gasrespons och inte one pedal driving. Antagligen därför ej brytt sig om frunk. Det är så mkt luft där under så ett litet fack borde få plats. Man kan ju se om eftermarknaden hittar på någåt såsom man gjort till tex Kia Eniro och Hyundai Kona Electric:
https://www.frunk.at/info-zum-frunk/

Vet inte om jag skulle vilja påstå att gasresponsen är seg, jämfört med en valfri normal ICE så är den ju reptilsnabb.

”One Pedal drivning” är inga större problem i B-läge även om just sista stoppet ibland måste ske med bromsen, ja det blir inte OPD kanske men 90% av tiden inne i stan kör jag med en pedal.
Men jag hade gärna haft paddlar på ratten för att styra regenereringen likt Enyaq har, gärna i 5-6 lägen där hösta verkligen är stoppkloss när man släpper gasen.

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 17:38
av Aida
R_Edvinsson skrev:
Aida skrev:
Längst fram borde en liten trunk få plats. VW har ju velat få ID4 att påminna om en fossilbil. Det har varit ett uttalat mål - ett transition vehicle där förare ska känna igen sig. Därför lite segare gasrespons och inte one pedal driving. Antagligen därför ej brytt sig om frunk. Det är så mkt luft där under så ett litet fack borde få plats. Man kan ju se om eftermarknaden hittar på någåt såsom man gjort till tex Kia Eniro och Hyundai Kona Electric:
https://www.frunk.at/info-zum-frunk/

Vet inte om jag skulle vilja påstå att gasresponsen är seg, jämfört med en valfri normal ICE så är den ju reptilsnabb.

”One Pedal drivning” är inga större problem i B-läge även om just sista stoppet ibland måste ske med bromsen, ja det blir inte OPD kanske men 90% av tiden inne i stan kör jag med en pedal.
Men jag hade gärna haft paddlar på ratten för att styra regenereringen likt Enyaq har, gärna i 5-6 lägen där hösta verkligen är stoppkloss när man släpper gasen.

Det var ingen kritik eller tyckande utan VWs egna ord omhur man programmerat bilen…

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 20:15
av martinot
Kubi skrev:
martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
"Allt som Tesla har" är kasst och meningslöst enligt Kubi.

Själva ordet Tesla är bara det dåligt. ;)

Släng YouTube, Netflix och Spotify. Ingen som helst nytta med det! :shock:
Ajdå. Trist med personangrepp, tråkigt Martin.
Inte alls. Ett konstaterande.
man lär dig! :roll:

Varför är det så otänkbart att det finns en mängd människor som inte vill ha just Netflix, youtube i sina bilar?
Var mest en parodi på din tidigare personangrepp (om det inte var uppenbart). :D

Är helt OK om man inte gillar YouTube eller Netflix. Är enkelt att låta bli att använda. De är inte i vägen på något sätt.

Bara en möjlighet för de som uppskattar de (som jag tex.). Inget tvång.

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 20:23
av martinot
Aida skrev:
Längst fram borde en liten trunk få plats. VW har ju velat få ID4 att påminna om en fossilbil. Det har varit ett uttalat mål - ett transition vehicle där förare ska känna igen sig. Därför lite segare gasrespons och inte one pedal driving. Antagligen därför ej brytt sig om frunk. Det är så mkt luft där under så ett litet fack borde få plats. Man kan ju se om eftermarknaden hittar på någåt såsom man gjort till tex Kia Eniro och Hyundai Kona Electric:
https://www.frunk.at/info-zum-frunk/
Tror du har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 21:38
av pingflood
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 21:41
av Aida
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?

Jo det har den! :D

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 21:51
av pingflood
Aida skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?

Jo det har den! :D
Ja, den har tekniskt sett en knapp, men den används väl normalt inte.

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 21:53
av R_Edvinsson
pingflood skrev:
Aida skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?

Jo det har den! :D
Ja, den har tekniskt sett en knapp, men den används väl normalt inte.
Bara för att ställa bilen på ”tomgång” i 30minuter.

Re: VW ID.4

Postat: 09 jul 2021 22:23
av martinot
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?
Titta på höger sida av rattstången/infästningen.

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 06:18
av Kubi
martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
"Allt som Tesla har" är kasst och meningslöst enligt Kubi.

Själva ordet Tesla är bara det dåligt. ;)

Släng YouTube, Netflix och Spotify. Ingen som helst nytta med det! :shock:
Ajdå. Trist med personangrepp, tråkigt Martin.
Inte alls. Ett konstaterande.
man lär dig! :roll:

Varför är det så otänkbart att det finns en mängd människor som inte vill ha just Netflix, youtube i sina bilar?
Var mest en parodi på din tidigare personangrepp (om det inte var uppenbart). :D

Är helt OK om man inte gillar YouTube eller Netflix. Är enkelt att låta bli att använda. De är inte i vägen på något sätt.

Bara en möjlighet för de som uppskattar de (som jag tex.). Inget tvång.
Hela grejen med personangrepp är en parodi.

På riktigt, ansåg du det jag skrev i ID.4 vs P2 tråden var ett personangrepp? Även fast det är saker som du skrivit om fritt i trådar?

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 10:30
av pingflood
martinot skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?
Titta på höger sida av rattstången/infästningen.
Ja, den har en "startknapp" där men den används normalt inte. Man sätter sig i bilen, väljer Drive och kör. Så denna "startknapp" är inte för att den ska fungera "så mycket som möjligt som fossilbilar". Det är helt OK att erkänna att du har fel ibland även om det tar mot. ;)

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 10:31
av taliz
pingflood skrev:
martinot skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?
Titta på höger sida av rattstången/infästningen.
Ja, den har en "startknapp" där men den används normalt inte. Man sätter sig i bilen, väljer Drive och kör. Så denna "startknapp" är inte för att den ska fungera "så mycket som möjligt som fossilbilar". Det är helt OK att erkänna att du har fel ibland även om det tar mot. ;)
Att den sällan behövs förändrar väl iofs inte faktum att den finns där? ;)

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 10:35
av pingflood
taliz skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?
Titta på höger sida av rattstången/infästningen.
Ja, den har en "startknapp" där men den används normalt inte. Man sätter sig i bilen, väljer Drive och kör. Så denna "startknapp" är inte för att den ska fungera "så mycket som möjligt som fossilbilar". Det är helt OK att erkänna att du har fel ibland även om det tar mot. ;)
Att den sällan behövs förändrar väl iofs inte faktum att den finns där? ;)
Ska vi vara allmänt dryga så läs detta citat från ovan: "Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn."

1) "Startknappen" har i detta fall ingen del i att "se ut och fungera...som fossilbilar". Man trycker inte på den för att starta nån motor eller för att kunna köra.
2) "Startknappen" har inget med motorn att göra.

Man undrar ju varför VW valde att kalla den detta över huvud taget. "Accessory power" eller nåt hade varit mer meningsfullt. Antar att de återanvände en knapp från nån annan modell för att spara ett par kronor.

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 10:55
av taliz
pingflood skrev:
taliz skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:
pingflood skrev:


ID har väl ingen startknapp?
Titta på höger sida av rattstången/infästningen.
Ja, den har en "startknapp" där men den används normalt inte. Man sätter sig i bilen, väljer Drive och kör. Så denna "startknapp" är inte för att den ska fungera "så mycket som möjligt som fossilbilar". Det är helt OK att erkänna att du har fel ibland även om det tar mot. ;)
Att den sällan behövs förändrar väl iofs inte faktum att den finns där? ;)
Ska vi vara allmänt dryga så läs detta citat från ovan: "Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn."

1) "Startknappen" har i detta fall ingen del i att "se ut och fungera...som fossilbilar". Man trycker inte på den för att starta nån motor eller för att kunna köra.
2) "Startknappen" har inget med motorn att göra.

Man undrar ju varför VW valde att kalla den detta över huvud taget. "Accessory power" eller nåt hade varit mer meningsfullt. Antar att de återanvände en knapp från nån annan modell för att spara ett par kronor.
Då kunde de ju tagit bort den helt. Hade sparat ännu mer.
Hade varit mer logiskt och funktionellt att nyttja powerknappen vid infotainmentskärmen för att "väcka" bilen igen.

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 12:51
av iAkita
Startknappen finns väl där för att passageraren ska kunna sätta på AC:n om föraren lämnar bilen ett tag, i och med att den slås av då?

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 13:26
av MrRun
iAkita skrev:
Startknappen finns väl där för att passageraren ska kunna sätta på AC:n om föraren lämnar bilen ett tag, i och med att den slås av då?
Bilarna är ju numera en dator med hjul så man startar datorn med en hederlig knapp helt enkelt.
Samma funktion finns också i bromspellen väl. :)

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 14:05
av Aida
pingflood skrev:
martinot skrev:
pingflood skrev:
martinot skrev:

Tror man har rätt. Marknadsfilosofin bakom ID-bilarna är ju att vara rena elbilar, men som ser ut och fungerar så mycket som möjligt som fossilbilar. Det innebär ingen frunk, men däremot en startknapp till motorn.

Vilket jag tror är rätt tänkt för VW. De har troligen mycket mer traditionella/konservativa kunder än Tesla och Mach-E. Detta kommer nog bli en storsäljare för dom.

ID har väl ingen startknapp?
Titta på höger sida av rattstången/infästningen.
Ja, den har en "startknapp" där men den används normalt inte. Man sätter sig i bilen, väljer Drive och kör. Så denna "startknapp" är inte för att den ska fungera "så mycket som möjligt som fossilbilar". Det är helt OK att erkänna att du har fel ibland även om det tar mot. ;)

Jag skulle vilja påstå att Martinot inte har fel. Det var just såsom ham skrev som jag menade med mitt inlägg. Det var någon ingenjör eller utvecklingschef för ID4 som sa detta i en intervju med en svensk biltidning vid lanseringsprovkörningen. Budskapet var att man ville att alla befintliga kunder skulle snabbt känna igen sig och att omställningen inte skulle vara så stor. Tyska förare krävde startknapp varför man monterade en sån (även om den eg inte behlvs) samt valde att B-läget inte skulle gå ner till 0 km/h. Därav vårt resonemang med frunkens ickevara.

Det är alltså VWs intention och egna ord. Synd att folk ska försvara sina bilar och bli irriterade…

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 14:07
av taliz
iAkita skrev:
Startknappen finns väl där för att passageraren ska kunna sätta på AC:n om föraren lämnar bilen ett tag, i och med att den slås av då?
Hade det inte varit mer logiskt om de tryckt på power-knappen där man reglerar HVAC då?

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 14:22
av Hoppsan_84
taliz skrev:
iAkita skrev:
Startknappen finns väl där för att passageraren ska kunna sätta på AC:n om föraren lämnar bilen ett tag, i och med att den slås av då?
Hade det inte varit mer logiskt om de tryckt på power-knappen där man reglerar HVAC då?
Tror inte powerknappen funkar om man inte har nyckeln i bilen.
Däremot så får man möjlighet att lämna HVAC på i 30 min i "farvälfönstret" (låten inte rätt men kom inte på något bättre ord)
Är bilen upplåst och man tex hoppar in i bilen kan man starta HVAC på en liten ikon på displayen utan att nyckeln behövs.

Kommer bara på två saker startknappen behövs till.

1. för att kolla lysen på släpvagn när man är själv.
2. Lämna bilen med tändningen på medans jag scannade OBD.

Re: VW ID.4

Postat: 10 jul 2021 19:57
av iAkita
taliz skrev:
iAkita skrev:
Startknappen finns väl där för att passageraren ska kunna sätta på AC:n om föraren lämnar bilen ett tag, i och med att den slås av då?
Hade det inte varit mer logiskt om de tryckt på power-knappen där man reglerar HVAC då?
Absolut, men det var så jag hörde en representant från VW motivera det om jag minns rätt.

Re: VW ID.4

Postat: 11 jul 2021 08:40
av HelectriC
Jag fick en sån "stäng av auto-av fossilmotor"-knapp i vår första egolf. Det var roligt när jag frågade säljaren vad han menade den skulle göra? Fick erbjudande om att de bytte knappen mot en vanlig bländknapp, men jag tyckte det var lite kul, så behöll den :D

Re: VW ID.4

Postat: 11 jul 2021 15:56
av martinot
Kubi skrev:
martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
Kubi skrev:

Ajdå. Trist med personangrepp, tråkigt Martin.
Inte alls. Ett konstaterande.
man lär dig! :roll:

Varför är det så otänkbart att det finns en mängd människor som inte vill ha just Netflix, youtube i sina bilar?
Var mest en parodi på din tidigare personangrepp (om det inte var uppenbart). :D

Är helt OK om man inte gillar YouTube eller Netflix. Är enkelt att låta bli att använda. De är inte i vägen på något sätt.

Bara en möjlighet för de som uppskattar de (som jag tex.). Inget tvång.
Hela grejen med personangrepp är en parodi.

På riktigt, ansåg du det jag skrev i ID.4 vs P2 tråden var ett personangrepp? Även fast det är saker som du skrivit om fritt i trådar?
Skrev nästan ordagrannt samma sak tillbaka här för att testa (och som parodi).

Du tyckte då själv att det var personangrepp. Enligt egen utsaga. Säger mig allt.

Dubbla standards.

Re: VW ID.4

Postat: 11 jul 2021 15:57
av martinot
HelectriC skrev:
Jag fick en sån "stäng av auto-av fossilmotor"-knapp i vår första egolf. Det var roligt när jag frågade säljaren vad han menade den skulle göra? Fick erbjudande om att de bytte knappen mot en vanlig bländknapp, men jag tyckte det var lite kul, så behöll den :D
Underbart. Hade också behållt den. :D