Sida 43 av 64

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 jun 2021 17:43
av Jordad
Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
Franz skrev:
Vill man sia lite om vad som händer med Teslas försäljning kommande period kan man ju jämföra lite vad som är förregistrerat mot vad som hunnit nå ut till kund. In = antalet förregistrerade fordon, ut = antalet, på kund, registrerade fordon och lager = aggregerad diff mellan in och ut.
Man får ta siffrorna som ungefärliga men i stort sett rätt. Det händer hela tiden, om än att antalet är relativt lågt, att bilar förregistreras bra mycket tidigare än de registreras. För enkelhetens skull tog jag bara med sådant som nu var förregistrerat i maj. Det registrerades några stycken bilar i början av maj som inte är med av den anledningen.
Bilagan tesla_lager_maj_2021.png finns inte längre
Ser man till mängden fartyg till Europa så borde försäljningen bli ungefär som q1 i år. Tesla har ökat produktionen men de bilarna verkar framförallt ha skeppats till andra marknader som Sydkorea.
Hur mycket har man producerat?
Med tanke på att leveranserna har ökat internationellt så borde de ha ökat produktionen. Men det kan ju också bero på att efterfrågan har sjunkit i USA och Kina. Jag borde ha skrivit troligen ökat för säkerhets skull.
1622027822383.png

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 jun 2021 18:06
av vigge50
Zalman3 skrev:
Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Lite intressant att Ford toppar elbilsförsäljningen i Norge i maj.
Norge maj.jpg
Vart är MG? Den som skulle "döda" alla andra elbilar?

Personbilar, maj 2021
Modell Antal registreringar
MG EHS 12st
MG ZS EV 3st
Är väl bara några MG bilar som hann inregistreras som demo bilar i maj i Sverige.
Tror han syftade på Norge, där visade du ju hur den kom väldigt högt upp några enstaka månader förra året men nu verkar det som den redan har börjat tappa igen. Kollar man i Norge i år så ligger den på plats 12 nu och det ser ut som den kommer tappa ytterligare placeringar väldigt snart.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 02 jun 2021 08:41
av Zalman3
Ford är kaxiga och säger att de kommer ligga i försäljningstoppen i Norge.

Under maj registrerades 1.384 Ford Mustang Mach-E i Norge, vilket skänker bilen en förstaplats på försäljningstoppen. Mach-E står för 10 procent av den totala bilförsäljningen.

– Vårt realistiska mål är att ligga i topp i försäljningen under flera månader framöver, säger Per Gunnar Berg, CEO of Ford Motor Norway i ett pressmeddelande.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elst-ford/

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 02 jun 2021 09:38
av Zalman3
Intressant att Kia tar första och andra platsen vad gäller försäljning av klimatbonusbilar.
Lanseringen av Kia EV6 gör att de kommer behålla det greppet.
Screenshot_20210602-093508_Chrome.jpg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 02 jun 2021 10:11
av Ohmgren
Tycker f ö att det är ett skämt att XC60 ligger på listan över Klimatbonusbilar.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 02 jun 2021 10:22
av Fredrik j
Ohmgren skrev:
Tycker f ö att det är ett skämt att XC60 ligger på listan över Klimatbonusbilar.
Men du tycker inte det är ett skämt att Kia Ceed ligger på listan över klimatbonusbilar?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 11:10
av Zalman3
Intressant är nu att Tesla MY gått om M3 i försäljningsstatistiken.

Hela världen april 2021:
M3, 14.980st
MY, 16.232st

Försäljning världen 2021.jpg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 11:36
av 12man
Vill inte vara partypooper men är det inte väldigt många m3 under transport i april

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 11:40
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Intressant är nu att Tesla MY gått om M3 i försäljningsstatistiken.

Hela världen april 2021:
M3, 14.980st
MY, 16.232st

Försäljning världen 2021.jpg
Intressant är väl också att Tesla sålt 213 992 bilar Jan-april vilket ju motsvarar 53 498 bilar/månad. Men man sålt 31 000 bilar i april.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 11:52
av Maw
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant är nu att Tesla MY gått om M3 i försäljningsstatistiken.

Hela världen april 2021:
M3, 14.980st
MY, 16.232st

Försäljning världen 2021.jpg
Intressant är väl också att Tesla sålt 213 992 bilar Jan-april vilket ju motsvarar 53 498 bilar/månad. Men man sålt 31 000 bilar i april.
Ja, det är konstigt att försäljningen av främst M3 har rasat i april. Hade Tesla mycket tillfälliga, låga räntor eller annat som tagits bort i april? Eller har konkurrensen hårdnat?

Att Tesla levererar mycket i slutet av varje kvartal är en sak men att köparna blir mindre sugna i början av kvartalet på just Tesla M3 är lite märkligt..

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 12:04
av Toja
Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 12:32
av Pontus
Zalman3 skrev:
Intressant att Kia tar första och andra platsen vad gäller försäljning av klimatbonusbilar.
Lanseringen av Kia EV6 gör att de kommer behålla det greppet.
Screenshot_20210602-093508_Chrome.jpg
Jämför man denna med Franz tabell ser det ju ut som att VW har sålt 1 ID.4 som inte är en klimatbonusbil :o
Nya utsläppsproblem :D

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 12:34
av Fredrik j
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant att Kia tar första och andra platsen vad gäller försäljning av klimatbonusbilar.
Lanseringen av Kia EV6 gör att de kommer behålla det greppet.
Screenshot_20210602-093508_Chrome.jpg
Jämför man denna med Franz tabell ser det ju ut som att VW har sålt 1 ID.4 som inte är en klimatbonusbil :o
Nya utsläppsproblem :D
Kanske första demobilen som tidigare varit registrerad i tyskland? Då faller väl bonusen?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 17:17
av Svenssons
Toja skrev:
Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...

Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 17:27
av Maw
Svenssons skrev:
Toja skrev:
Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...

Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.
Jag förstår att leveranserna går ner när en massa bilar står på båt över Atlanten, men försäljningen? Fast det kanske är i betalningstillfället som försäljningen räknas snarare än vid beställning?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 17:36
av Svenssons
Maw skrev:
Svenssons skrev:
Toja skrev:
Det går alltid ner 1 månader varje kvartal.
Då göra de som leveras till Europa.
Konstigt att detta glöms av var tredje månad på samma sätt som man månaden innan glömmer av varför försäljningen är så stor. Detta har ju upprepats i 84 månader i denna kanal...

Det har visserligen blivit mindre svängningar i och med fabriken i Kina och än mindre lär det bli när Giga Berlin kommer igång men det kommer att fortsätta tills alla storsäljande modeller tillverkas på alla kontinenter som Tesla säljer bilar till.
Jag förstår att leveranserna går ner när en massa bilar står på båt över Atlanten, men försäljningen? Fast det kanske är i betalningstillfället som försäljningen räknas snarare än vid beställning?
Tesla har alltid endast räknat försäljning som när en bil levereras vilket framgår i denna över 7 år gamla tråd. Det samma gäller oavsett om det är siffror per land, region eller globalt. Det har aldrig varit något liknande spelkonsollernas fight där försäljning räknas direkt vid beställning oavsett om enheterna har levererats eller ens tillverkats. Förutom Teslas försäljningssiffror som alltså är liktydigt med leveranssiffror så finns även produktionssiffror som presenteras i kvartalsrapporterna.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 18:01
av iAkita
När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 18:18
av Svenssons
iAkita skrev:
När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?
Tesla rapporterar endast försäljningssiffror som är liktydiga med leveranssiffror. Finns säkert andra siffror som samlas in av tredje part som tar med bilar under transport men det är en annan sak och inte särskilt exakta eller alltid korrekta siffror.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 18:58
av Fredrik j
Svenssons skrev:
iAkita skrev:
När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?
Tesla rapporterar endast försäljningssiffror som är liktydiga med leveranssiffror. Finns säkert andra siffror som samlas in av tredje part som tar med bilar under transport men det är en annan sak och inte särskilt exakta eller alltid korrekta siffror.
Det som man mäter är ju registreringsstatistik. När jag har köpt nya bilar har den registreras dagen innan leverans. Nybilsgarantin börjar ju och ticka och man accepterar ju inte att bilen ställs på långt innan leverans.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 jun 2021 20:57
av 12man
iAkita skrev:
När man ser till den globala försäljningen skiljer sig väl inte Tesla från andra märken vad det gäller att bilar står på båt under vissa perioder? Rimligtvis befinner sig bilar av samtliga modeller som säljs globalt någon gång under transport, inte bara Model 3?
Av de bilar som zalman listar i sitt inlägg är det endast m3 som levereras utanför tillverkningskontinenten
Försäljning världen 2021.jpg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 jun 2021 17:26
av taliz
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/

16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 jun 2021 17:55
av Fredrik j
taliz skrev:
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/

16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 jun 2021 18:14
av joel80
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/

16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 jun 2021 18:42
av Fredrik j
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/

16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.

Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 jun 2021 20:43
av joel80
Fredrik j skrev:
joel80 skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
https://cleantechnica.com/2021/06/03/sw ... 9-1-share/

16% diesel, var väl inte så många år sen det var typ 80%?
Bensinbilarna har definitivt tagit över. Det var ju inte så många år sedan alla skulle köra diesel. 84% fossilbilar alltså?
Bensinbilar har också minskat senaste åren till förmån för elbilar och pluginhybrider.
Jag ser pluginhybrider som en övergångslösning som resulterar i större utsläpp än dom dieselbilar dom ersätter.
Jag tycker det där med ”laddbara” bilar är att frisera siffrorna. 16% elbilar är ju där vi ligger. Syftet med att inkludera ”laddbara” är ju att göra intrycket att elbilarna tar över.

Det är väl hyckleriet som stör mig. Att hybriderna är bespottade tills försäljningssiffror ska redovisas. Då klumpas dom plötsligt ihop med elbilarna. Jag förstår ju varför bilsweden gör det men varför elbilsentusiaster lyfter fram det fattar jag inte.
Jag och många andra som nu kör elbil hade hybrid först. Jag minskade min förbrukning med hälften ungefär, och då hade jag ett körmönster som egentligen inte passade så bra med pluginhybrid där jag hade mest resor som var betydlig länge än räckvidden på el.

För mig blev det i allafall en solklar ingång och förståelse för hur trevligt det är med eldrift. Att jag hade valt elbil istället om alla dagens alternativ fanns då är klart, men jag ser ändå fördelar med laddhybrider jämfört med bensin och dieselbilar.
De pressar också på laddinfrastrukturen vilket ju är positivt. Min uppfattning är att de flesta med laddhybrider ändå vill ladda så mycket de kan.