Sida 43 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2019 10:31
av Geni87
krivik skrev:
EnTraktor skrev:
Lophornis skrev:
Jag förstår inte deras strategi, Mantorp var ju en av de sista som kom till. Karlstad och Örebro har varit med länge men ej igång ännu. Skulle inte förvåna mig om Enköping blir klar före Örebro och Karlstad.
Deras strategi är väl att bygga och driftsätta när man har bygglov och elmatning klart. Detta kan självklart skilja i tid att få på plats.
Har de sagt något om när de här ska vara klara? Har de angett någon tidsplan, menar jag.
Eller är det liksom bara så att det blir klart när det blir klart och vi får vackert bara sitta och vänta i blindo?
Menar du tidsplaner för enskilda stationer? Några sådana har de inte släppt.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2019 10:38
av krivik
Geni87 skrev:
krivik skrev:
Har de sagt något om när de här ska vara klara? Har de angett någon tidsplan, menar jag.
Eller är det liksom bara så att det blir klart när det blir klart och vi får vackert bara sitta och vänta i blindo?
Menar du tidsplaner för enskilda stationer? Några sådana har de inte släppt.
Exakt. Det var det jag undrade om.
Om de inte ger ut några såna tidsplaner, hur har det sett ut hittills när de börjat bygga stationer? Enköping till exempel, det verkar ju ha påbörjats där. Hur lång tid borde det ta att färdigställa den?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2019 11:04
av Geni87
krivik skrev:
Geni87 skrev:
krivik skrev:
Har de sagt något om när de här ska vara klara? Har de angett någon tidsplan, menar jag.
Eller är det liksom bara så att det blir klart när det blir klart och vi får vackert bara sitta och vänta i blindo?
Menar du tidsplaner för enskilda stationer? Några sådana har de inte släppt.
Exakt. Det var det jag undrade om.
Om de inte ger ut några såna tidsplaner, hur har det sett ut hittills när de börjat bygga stationer? Enköping till exempel, det verkar ju ha påbörjats där. Hur lång tid borde det ta att färdigställa den?
Tiden det har tagit från att de har påbörjat en station tills den är färdigställd har varierat kraftigt mellan olika stationer. Säkert beroende av lokala förutsättningar när det gäller framdragning och påkoppling av matande el, tillgång till underentreprenörer, tillgång till laddhårdvaran, vinter med tjäle osv osv. https://www.ionitychargers.com/ här kan du se under "build days" att det har varierat mellan 17 och 202 dagar. Snittet verkar ligga på 2-3 månader.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2019 11:18
av Zalman3
Tyvärr verkar det vara struligt att ladda på Ionitys laddare.

Citat:
"Tyvärr fungerade inte Ionitys laddpark just den här morgonen. Efter att ha provat alla laddarna, betalat 6 gånger och pratat med support 2 gånger gav jag upp och körde över till en Bee-laddare som behövde 2 timmar för att ladda de där 30 milen. Ionity-laddaren hade av någon anledning kopplat ner sig från nätet så support kunde varken starta om eller slå på gratis laddning. Bee hade en mycket seriös support som snabbt och enkelt löste problemen med mitt för gamla laddkort och kopplade upp mig direkt. Bees support talade svenska medan Ionitys bara talade engelska eller tyska och av någon anledning något som lät som finska."

"Jag förstår att det kan strula, men det är hårt att ta den här smällen klockan 4 på morgonen när man har 100 mil kvar att köra. Riktigt dåligt, eller snudd på under all kritik, är att det enda Ionitys support kunde säga om de 6 x 80:- jag betalat var att jag skulle gå in på en hemsidesadress och begära att få tillbaka pengarna. Han läste upp adressen, som var lång, i telefon och kunde inte maila eller sms:a den till mig. Jag skulle ansöka om att få mina betalningar tillbaka. Inte ett ord om att naturligtvis ska vi se till att du hålls skadefri och så vidare."

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2019 11:24
av taliz
Att tvingas betala flera ggr tycker jag man ofta ser rapporter om. Att hela stationer inte funkar verkar ju illa.
Finns det någonstans man kan se status på laddarna? Dom borde väl kunna få in det i nån app om inte annat.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2019 13:34
av Geni87
taliz skrev:
Att tvingas betala flera ggr tycker jag man ofta ser rapporter om. Att hela stationer inte funkar verkar ju illa.
Finns det någonstans man kan se status på laddarna? Dom borde väl kunna få in det i nån app om inte annat.
De har en app där man kan se status på laddarna. :) Enligt den så är t.ex. laddaren i Ytterån otillgänglig just nu.

Känns som att Ionity har en del att jobba på när det gäller kundupplevelsen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 maj 2019 13:36
av Mickep
plugshare verkar fungera. Now you know zac var ute och körde och fick mycket bra superchargerhastighet utan vad vi kunde se för mycket krångel (dvs inte alls).
Sedan har Björn Nyland testat och fått försöka ladda flera gånger. Trolgitvs är det antagligen både bil och laddares firmware som behöver uppdateras. model3 hade problem i början men kanske har det löst sig. Sedan kanske det är en hemlig affärsstategi att avbryta laddingen ibland så kunden får starta ny för de tjänar ionity mer på.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jun 2019 21:45
av mati
Nu har de äntligen fått till det i Karlstad. Jag trodde nästan inte längre att den stationen någonsin skulle öppna efter närmare 7 månaders byggande. Vad har de gjort under alla dessa månader? Byggt ett eget kraftverk?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jun 2019 22:14
av Geni87
mati skrev:
Nu har de äntligen fått till det i Karlstad. Jag trodde nästan inte längre att den stationen någonsin skulle öppna efter närmare 7 månaders byggande. Vad har de gjort under alla dessa månader? Byggt ett eget kraftverk?
Gött!
Bortsett från västkusten så är det den stationen jag kommer ha mest nytta av i mitt kommande elbilsägande, även om typ Grums hade varit snäppet bättre men Karlstad funkar. :) Men man undrar ju vad det är som har tagit sån tid ja, finns en mängd möjliga orsaker antar jag.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jun 2019 22:20
av Generalbogge
Konstigt att det inte kommit någon söder om Hamburg, typ längs A7 eller A1. Där är det väldigt långt mellan stationerna. Ska man söderut längs A7, så är nästa strax norr om Kassel, och den är dessutom inte färdig ännu.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jun 2019 22:50
av mati
Ja. Det är extremt konstigt att det är så glest i norra Tyskland. Det är visserligen ingen katastrof heller, det finns en Fastned-station i Hildesheim utmed A7, men för Ionity är det ett stort område som saknar täckning. Den som kan tänka sig åka landsväg B4 söderut kan även ladda i Uelzen söder om Hamburg. Där har det satts upp 9 stycken 150kW-laddare. Jag brukar åka den vägen, för oss är dessa snabbladdare verkligen perfekt placerade, men för alla som åker motorvägen är det tråkigt att det finns så få alternativ.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 05 jun 2019 23:16
av bylund
Det tog lång tid även för Tesla att få upp laddare där vill jag minnas. Långsamma kvarnar hos myndigheterna i norra Tyskland?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 10 jun 2019 21:46
av Zalman3
Tesla Björn har stora problem med döda Ionity laddare, eller de som avbryter laddning efter 18s och debiterear 80kr varje gång!


Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 11:11
av Lophornis
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 11:14
av HelectriC
Zalman3 skrev:
Tesla Björn har stora problem med döda Ionity laddare, eller de som avbryter laddning efter 18s och debiterear 80kr varje gång!

men man får tydligen automatiskt tillbakabetalt alla dubletter eller vad man ska kalla dem om man laddar inom samma tidsrum.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 11:16
av OfarligTesla
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 11:27
av taliz
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Kan bli tight med en etron på vintern. ;)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 11:37
av Lophornis
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Enligt ursprung bild så visar det en röd plupp i Jönköping så det är inte omöjligt att det blir där också.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 19:02
av dawar
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Kan bli tight med en etron på vintern. ;)
Räckvid i vintertest drygt 30 mil..



https://www.elbil24.no/tester/audi-e-tr ... t/70709077

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 19:16
av taliz
dawar skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Kan bli tight med en etron på vintern. ;)
Räckvid i vintertest drygt 30 mil..



https://www.elbil24.no/tester/audi-e-tr ... t/70709077
Man kör inte i 90 på E4an(såvida man inte är långtradarchaffis)..

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 22:24
av uppsalatesla
Nja, jag är inte riktigt med. E4 från Uppsala till Arlanda landar sällan på mer än 90 km/h på morgnarna tack vare Toyota-pendlarna. Från ARN till sthlm går det betyyyyyydligt långsammare än 90.....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 21 jun 2019 23:05
av taliz
uppsalatesla skrev:
Nja, jag är inte riktigt med. E4 från Uppsala till Arlanda landar sällan på mer än 90 km/h på morgnarna tack vare Toyota-pendlarna. Från ARN till sthlm går det betyyyyyydligt långsammare än 90.....
Men nu var det inte till/från Arlanda i rusningstrafik, utan Jönköping och söderut i smålandsskogarna. Där är det 120 långa sträckor och väldigt lite trafik. Själv brukar jag "köra på kortet" där, dvs ca 150.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 00:13
av nek0
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Kan bli tight med en etron på vintern. ;)
Om man kan lita på https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 563e3a0466 är det inga problem.
Undrar varför du måste skriva negativt om allt som inte är Tesla?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 00:28
av uppsalatesla
taliz skrev:
uppsalatesla skrev:
Nja, jag är inte riktigt med. E4 från Uppsala till Arlanda landar sällan på mer än 90 km/h på morgnarna tack vare Toyota-pendlarna. Från ARN till sthlm går det betyyyyyydligt långsammare än 90.....
Men nu var det inte till/från Arlanda i rusningstrafik, utan Jönköping och söderut i smålandsskogarna. Där är det 120 långa sträckor och väldigt lite trafik. Själv brukar jag "köra på kortet" där, dvs ca 150.
Rätt! My bad :(

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 22 jun 2019 08:34
av dawar
taliz skrev:
dawar skrev:
taliz skrev:
OfarligTesla skrev:
Lophornis skrev:
Blev lite förvånad att det dök upp en ionity laddare i Värnamo. Lite väl långt mellan mantorp och Värnamo. Hade tyckt Jönköping sedan Ljungby osv ner med ca 10mil avstånd varit bättre.
Är väl inte speciellt långt mellan? Typ 18 mil är ju perfekt avstånd att börja med.
Kan bli tight med en etron på vintern. ;)
Räckvid i vintertest drygt 30 mil..



https://www.elbil24.no/tester/audi-e-tr ... t/70709077
Man kör inte i 90 på E4an(såvida man inte är långtradarchaffis)..
Teslabjörn testade etron på vintern i 120km/h på motorväg, se i videon nedan vid 37 min, och landar på 3.2kWh/mil. Absolut väldigt högt men inte nära >4kWh/mil som krävs för att inte klara 20 mil.
Kanske det är bara jag, men tycker det är trist med hela "min elbil är mycket bättre än din elbil" diskussionen. Tror det bara spelar elbilskritikerna i händerna när erfarna elbilsägare anti-säljer andra märken...