Sida 418 av 606

Re: Aktien TSLA

Postat: 18 nov 2022 20:23
av Dafro
Nör den 100 så köper jag nog.

Re: Aktien TSLA

Postat: 19 nov 2022 09:34
av Sabbe
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?

Re: Aktien TSLA

Postat: 19 nov 2022 09:38
av Mickep
Jag planerar att köpa så förbereder er för en ordentlig dipp efter det.

Re: Aktien TSLA

Postat: 19 nov 2022 10:38
av LarsOJ
Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?
Någonstans mellan 0 och 1000. Jag har ganska bra koll på aktier 8-)

Re: Aktien TSLA

Postat: 19 nov 2022 10:40
av backe
Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?

Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?

Re: Aktien TSLA

Postat: 19 nov 2022 18:56
av Sabbe
backe skrev:
Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?

Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?
Lättare att sia om vad aktien är värd om 10 år än om 6-12 månader, men visst jag kan göra ett försök och hoppas fler visar vad dom själva tror.

6-12 månader: $200-400/aktie
10 år: $1500-3000/aktie

Re: Aktien TSLA

Postat: 19 nov 2022 19:48
av Dafro
Sabbe skrev:
backe skrev:
Sabbe skrev:
Dafro skrev:
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?

Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?
Lättare att sia om vad aktien är värd om 10 år än om 6-12 månader, men visst jag kan göra ett försök och hoppas fler visar vad dom själva tror.

6-12 månader: $200-400/aktie
10 år: $1500-3000/aktie
Jag tänker nog mer åt Ericsson hållet att den kommer gå ner rejält nu och ligga lågt, aldrig några 1000 men kanske 200. För lite modeller och marknaden börjar fatta att det bara är mest snack,

Re: Aktien TSLA

Postat: 19 nov 2022 21:10
av Sabbe
BC446485-B5F3-4D05-8FFF-D7FDBBF87E95.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 03:32
av kenjon
Jag tror (hoppas) den kommer gå upp rätt mycket, men det tar några år. När Semi blir stort, när PowerWall blir vanligt, mm.

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 10:38
av Sabbe
FCD4BCAC-40E7-4CD8-A848-6F0F99A8309D.jpeg

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 11:30
av Legato
Sabbe skrev:
FCD4BCAC-40E7-4CD8-A848-6F0F99A8309D.jpeg
Tesla har väl fortfarande knappt någon i house-produktion av batterier? Med tanke på alla timelines som brutits å det grövsta de senaste åren så skulle jag ta alla löften ang 2030 med en stor skopa salt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 12:00
av spacecoin
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 13:00
av Fredrik j
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Och design. Som det alltid varit.

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 15:54
av LarsOJ
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Kan dock vara strategiskt viktigt om man inte vill sätta sig i knäna på Kineserna. De kan ju redan idag sänka all västerlänsk elbilsproduktion.. om de vill. Taiwan kan bli spännande.

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 18:34
av Maw
LarsOJ skrev:
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Kan dock vara strategiskt viktigt om man inte vill sätta sig i knäna på Kineserna. De kan ju redan idag sänka all västerlänsk elbilsproduktion.. om de vill. Taiwan kan bli spännande.
Det är ju en hel del batteridabriker på gång i EU och NA så kinesberoendet kommer nog minska

Re: Aktien TSLA

Postat: 20 nov 2022 21:57
av Legato
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Nej, inte mig veterligen.

Beror nog på hur långt i framtiden man ser. På riktigt lång sikt håller jag med, skulle nog snarare gissa 2035-2040 än 2030 dock. På mellanlång sikt tror jag tillgång till billiga batterier kommer vara väldigt viktigt. Tror efterfrågan kommer vara så mycket större än tillgången att LG, Samsung, CATL mfl kommer kunna ta extremt höga priser.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 09:26
av dfa
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Businesscaset för Tesla i framtiden är väl om de lyckas nå tillväxt i andra segment än bilar.
Vad gäller bilarna så är det tveksamt om det blir ytterligare en Tesla för egen del vid nästa byte.
Kombinationen "märklig CEO", tappad USP med SuC och att många andra OEMer är i princip i kapp (är totalt ointresserad av mjukvaran i bilarna) gör att Teslabilarna inte är lika intressanta längre.
Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 09:59
av spacecoin
dfa skrev:
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Businesscaset för Tesla i framtiden är väl om de lyckas nå tillväxt i andra segment än bilar.
Det här ger jag väldigt höga odds. Vad skulle det vara? Energy storage är 95% batterier. Kanske kan spinna av marknadsavdelningen? Det är dom världsbäst på.
dfa skrev:
Vad gäller bilarna så är det tveksamt om det blir ytterligare en Tesla för egen del vid nästa byte.
Kombinationen "märklig CEO", tappad USP med SuC och att många andra OEMer är i princip i kapp (är totalt ointresserad av mjukvaran i bilarna) gör att Teslabilarna inte är lika intressanta längre.
Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.
Håller med med det mesta av ovanstående. Det jag menade med mjukvara är inte infotainment utan saker som förbättrar bilen över tid, servicemöjligheter/felsökning och körningen. Långt från alla är ikapp där, om ens någon.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 10:12
av juristen
spacecoin skrev:
Håller med med det mesta av ovanstående. Det jag menade med mjukvara är inte infotainment utan saker som förbättrar bilen över tid, servicemöjligheter/felsökning och körningen. Långt från alla är ikapp där, om ens någon.
Problemet är att Tesla, i alla fall i mina ögon, har tappat mycket även i detta avseende. Min upplevelse är inte att saker blir bättre och bättre med uppdateringarna längre, de blir sämre och sämre. Och det är stora försämringar. Redan min S85 tappade 30-40% av sin laddeffekt med en "uppdatering" år 2020. Radar som slutar användas. Färddatorinformationen som försvann från displayen i V11. Om det skett några mjuvaruförbättringar och nya bra funktioner vet jag inte, inte märkt av det, så summan är på minus upplevelsemässigt. Ja, schemaläggning i appen infördes väl hyfsat nyligt, det var en bra sak.

Känslan av att Tesla godtyckligt bestämmer över min bil med mjukvaran är också övervägande sämre än de möjliga förbättringar som kan göras.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 10:12
av Legato
dfa skrev:
spacecoin skrev:
Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.
Kör just nu ingen Tesla men har en Plaid på ingång. Håller med delvis, är inte alls lika självklart att välja Tesla längre men för mig finns det betydligt fler faktorer än leveranstid där de är ledande (där imponerar inte två år ;)) :

* Mjukvara i bilen (förstår inte hur det kan vara irrelevant för någon. Lagg tex är väl plågsamt för alla).
* Appen.
* Energieffektivitet (kanske Kia/Hyundai kan konkurrera).
* Prestanda.

Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:

* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.

Dessutom känns det ju mer och mer outdated att inte ha tex fungerande regnsensor.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 10:18
av fth
Legato skrev:
Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:

* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.
Jag kan förstå AP och service i den här listan, men på vilket sätt menar du att SuC har blivit en nackdel med tiden? :?

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 10:22
av Legato
fth skrev:
Legato skrev:
Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:

* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.
Jag kan förstå AP och service i den här listan, men på vilket sätt menar du att SuC har blivit en nackdel med tiden? :?

/fth
Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 10:33
av fth
Legato skrev:
Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
Ok, då förstår jag, du menar alltså det abonnemang som ingår med köpet?

Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?

Integration med destinationsladdare håller jag helt med borde finnas i alla laddappar, märkesspecifika och "öppna", det är ju fortfarande bedrövligt dåligt med allt strul med detta när man är ute och reser i Europa.

/fth

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 11:34
av Legato
fth skrev:
Legato skrev:
Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
Ok, då förstår jag, du menar alltså det abonnemang som ingår med köpet?

Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?

Integration med destinationsladdare håller jag helt med borde finnas i alla laddappar, märkesspecifika och "öppna", det är ju fortfarande bedrövligt dåligt med allt strul med detta när man är ute och reser i Europa.

/fth
Nej, det håller jag inte med om. När jag nu snart börjar köra Plaid så får jag en dramtisk höjning av laddpriset. Det går inte (mig veterligen) att ens köpa det abonnemang jag har gratis via Audi (och även om det gick att köpa så vore det ju en nackdel att behöva betala).

Oavsett bil blir det två appar, en för Tesla, en för Ionity, men då dramtatisk högre priser med Teslan.

Sen då fördelen med destinationsladdare som sagt.

Enda reella fördelen imo med Teslan blir att man får tillgång till de SUC som är stängda för andra tillverkare.

Re: Aktien TSLA

Postat: 21 nov 2022 11:39
av dfa
fth skrev:
Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?
För att det skall vara likvärdigt så kräver det ju att priserna är samma. Med VAG apparna så betalar du ju (typ) halva priset på Ionity idag jämfört med SuC
Beroende på hur mycket du reser så går det rätt fort att tjäna in månadskostnaden.
Nu har vi även en icke-Tesla men laddar med Elli även med Teslan eftersom det är så mycket billigare. Det tog 3 resor på tre veckor att (nästan) tjäna in årskostnaden för abonemanget.