Re: Aktien TSLA
Postat: 18 nov 2022 20:23
Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 10 år?Dafro skrev:Nör den 100 så köper jag nog.
Någonstans mellan 0 och 1000. Jag har ganska bra koll på aktierSabbe skrev:Vad tror du den är värd om 10 år?Dafro skrev:Nör den 100 så köper jag nog.
Sabbe skrev:Vad tror du den är värd om 10 år?Dafro skrev:Nör den 100 så köper jag nog.
Lättare att sia om vad aktien är värd om 10 år än om 6-12 månader, men visst jag kan göra ett försök och hoppas fler visar vad dom själva tror.backe skrev:Sabbe skrev:Vad tror du den är värd om 10 år?Dafro skrev:Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?
Jag tänker nog mer åt Ericsson hållet att den kommer gå ner rejält nu och ligga lågt, aldrig några 1000 men kanske 200. För lite modeller och marknaden börjar fatta att det bara är mest snack,Sabbe skrev:Lättare att sia om vad aktien är värd om 10 år än om 6-12 månader, men visst jag kan göra ett försök och hoppas fler visar vad dom själva tror.backe skrev:Sabbe skrev:Vad tror du den är värd om 10 år?Dafro skrev:Nör den 100 så köper jag nog.
Vad tror du den är värd om 6 månader? 12 månader?
6-12 månader: $200-400/aktie
10 år: $1500-3000/aktie
Tesla har väl fortfarande knappt någon i house-produktion av batterier? Med tanke på alla timelines som brutits å det grövsta de senaste åren så skulle jag ta alla löften ang 2030 med en stor skopa salt.Sabbe skrev:
Och design. Som det alltid varit.spacecoin skrev:Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Kan dock vara strategiskt viktigt om man inte vill sätta sig i knäna på Kineserna. De kan ju redan idag sänka all västerlänsk elbilsproduktion.. om de vill. Taiwan kan bli spännande.spacecoin skrev:Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Det är ju en hel del batteridabriker på gång i EU och NA så kinesberoendet kommer nog minskaLarsOJ skrev:Kan dock vara strategiskt viktigt om man inte vill sätta sig i knäna på Kineserna. De kan ju redan idag sänka all västerlänsk elbilsproduktion.. om de vill. Taiwan kan bli spännande.spacecoin skrev:Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Nej, inte mig veterligen.spacecoin skrev:Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Businesscaset för Tesla i framtiden är väl om de lyckas nå tillväxt i andra segment än bilar.spacecoin skrev:Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Det här ger jag väldigt höga odds. Vad skulle det vara? Energy storage är 95% batterier. Kanske kan spinna av marknadsavdelningen? Det är dom världsbäst på.dfa skrev:Businesscaset för Tesla i framtiden är väl om de lyckas nå tillväxt i andra segment än bilar.spacecoin skrev:Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Håller med med det mesta av ovanstående. Det jag menade med mjukvara är inte infotainment utan saker som förbättrar bilen över tid, servicemöjligheter/felsökning och körningen. Långt från alla är ikapp där, om ens någon.dfa skrev:Vad gäller bilarna så är det tveksamt om det blir ytterligare en Tesla för egen del vid nästa byte.
Kombinationen "märklig CEO", tappad USP med SuC och att många andra OEMer är i princip i kapp (är totalt ointresserad av mjukvaran i bilarna) gör att Teslabilarna inte är lika intressanta längre.
Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.
Problemet är att Tesla, i alla fall i mina ögon, har tappat mycket även i detta avseende. Min upplevelse är inte att saker blir bättre och bättre med uppdateringarna längre, de blir sämre och sämre. Och det är stora försämringar. Redan min S85 tappade 30-40% av sin laddeffekt med en "uppdatering" år 2020. Radar som slutar användas. Färddatorinformationen som försvann från displayen i V11. Om det skett några mjuvaruförbättringar och nya bra funktioner vet jag inte, inte märkt av det, så summan är på minus upplevelsemässigt. Ja, schemaläggning i appen infördes väl hyfsat nyligt, det var en bra sak.spacecoin skrev:Håller med med det mesta av ovanstående. Det jag menade med mjukvara är inte infotainment utan saker som förbättrar bilen över tid, servicemöjligheter/felsökning och körningen. Långt från alla är ikapp där, om ens någon.
Kör just nu ingen Tesla men har en Plaid på ingång. Håller med delvis, är inte alls lika självklart att välja Tesla längre men för mig finns det betydligt fler faktorer än leveranstid där de är ledande (där imponerar inte två årdfa skrev:Ärligt talat, varför skall man köpa en Tesla idag? Kort leveranstid är det enda som möjligtvis är unikt.spacecoin skrev:Ingen biltillverkare har väl en batteri-tillverkning som är meningsfull förutom BYD? Tesla har en mängd strategiska partnerskap och marketing av dessa liknande deras andra låtsas-produkter.
Frågan är om batterier är commodity eller core i framtiden. Jag lutar åt det förstnämnda. Jag tror mjukvara, byggkvalitet och tjänster inkl service är USP:ar i framtiden.
Jag kan förstå AP och service i den här listan, men på vilket sätt menar du att SuC har blivit en nackdel med tiden?Legato skrev:Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:
* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.
Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.fth skrev:Jag kan förstå AP och service i den här listan, men på vilket sätt menar du att SuC har blivit en nackdel med tiden?Legato skrev:Däremot har några stora konkurrensfördelar med tiden snarare blivit nackdelar imo:
* Autopilot
* Laddnätverk.
* Serviceupplevelsen.![]()
/fth
Ok, då förstår jag, du menar alltså det abonnemang som ingår med köpet?Legato skrev:Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
Nej, det håller jag inte med om. När jag nu snart börjar köra Plaid så får jag en dramtisk höjning av laddpriset. Det går inte (mig veterligen) att ens köpa det abonnemang jag har gratis via Audi (och även om det gick att köpa så vore det ju en nackdel att behöva betala).fth skrev:Ok, då förstår jag, du menar alltså det abonnemang som ingår med köpet?Legato skrev:Nackdelar/fördelar är ju relativt konkurrenter. Med min Audi och Cupra har jag tillgång till mycket billigare laddning utöver tillgång till SUC. Dessutom har jag tillgång till tusentals destinationsladdare från mängder av leverantörer direkt från min app.
Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?
Integration med destinationsladdare håller jag helt med borde finnas i alla laddappar, märkesspecifika och "öppna", det är ju fortfarande bedrövligt dåligt med allt strul med detta när man är ute och reser i Europa.
/fth
För att det skall vara likvärdigt så kräver det ju att priserna är samma. Med VAG apparna så betalar du ju (typ) halva priset på Ionity idag jämfört med SuCfth skrev:Är inte det iofs ganska likvärdigt, snarare än en nackdel, eftersom du för att få "rabatt" på SuC med en annan bil måste betala en månadsavgift, och det kan man ju även göra som Tesla-ägare för att få tillgång till rabatter på Ionity etc? Din Audi/Cupra-app hanterar väl inte SuC heller, så du måste väl ändå använda två appar om du vill kunna utnyttja SuC-nätverket?