Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
Stämmer inte. Det vanligaste är att makulera aktierna. Det sker givetvis inte omedelbart, men det är ovanligt att låta aktier "ligga" över lång tid. Givetvis förekommer återköp för sttanvändas för incitamentsprogram, förvärv osv, men makulerande är det normala (med ökande EPS som följd).
Det kanske är vanligast.. Makulering sker väl kanske årligen om det ska göras i samband med stämman?. Det är väl lite olika för olika bolag i olika faser. Tesla har väl aldrig återköpt aktier för att makulera dem t ex. Tesla har väl däremot återköpt eller utspätt rejält för att ge Elon sina 40 miljarder dollar eller vad det blev - antar jag?

Generellt sett får inte EU AB köpa egna aktier. Det finns vissa undantag för noterade bolag:
https://www.fi.se/sv/marknad/om-marknad ... psprogram/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
Legato skrev:
Stämmer inte. Det vanligaste är att makulera aktierna. Det sker givetvis inte omedelbart, men det är ovanligt att låta aktier "ligga" över lång tid. Givetvis förekommer återköp för sttanvändas för incitamentsprogram, förvärv osv, men makulerande är det normala (med ökande EPS som följd).
Det kanske är vanligast.. Makulering sker väl kanske årligen om det ska göras i samband med stämman?. Det är väl lite olika för olika bolag i olika faser. Tesla har väl aldrig återköpt aktier för att makulera dem t ex. Tesla har väl däremot återköpt eller utspätt rejält för att ge Elon sina 40 miljarder dollar eller vad det blev - antar jag?

Generellt sett får inte EU AB köpa egna aktier. Det finns vissa undantag för noterade bolag:
https://www.fi.se/sv/marknad/om-marknad ... psprogram/
Det är inte "kanske" vanligast, det är överlägset vanligast. Rader av storbolag på svenska börsen gör det nu eller har gjort det i närtid. Exempelvis H&M, SEB, Nordea, Evolution, Elux, Alfa Laval mm.

Mest känt är kanske Swedish Match som mer än halverat sitt antal aktier sedan början av 2000-talet genom konstanta återköp.

Det blir ganska konstigt att säga att EU AB generellt inte får återköpa egna aktier, med undantaget att alla noterade bolag får... Den överlägsna merparten av alla storbolag är ju noterade och återköp används som sagt flitigt. Däremot är det såklart strikta krav på att rapportera regelbundet hur mycket som återköpts och till vilket pris. Liksom det är krav på att definiera hur mycket man kan komma att köpa totalt sett under tidsperioden.

Gällande Tesla så har de säkert enbart gjort återköp för Musks program, men det är ju över nu så de återköp som diskuterats nu är ju för att reducera antalet aktier.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

De flesta bolagen är inte noterade, så det är väl inget konstigt med det tycker jag.

Jag skulle gissa att samtliga av de bolagen du listar även har incitaments-program med optioner. Jag skulle till och med gissa att samtliga bolag på börsen har det. Jag säger inte emot dig när det gäller värde av återköpen. Jag tycker du har rätt om det inte framgick innan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

spacecoin skrev:
De flesta bolagen är inte noterade, så det är väl inget konstigt med det.

Jag skulle gissa att samtliga av de bolagen du listar även har incitaments-program med optioner. Jag skulle till och med gissa att samtliga bolag på börsen har det. Jag säger inte emot dig när det gäller värde av återköpen. Jag tycker du har rätt om det inte framgick innan.
Långt ifrån samtliga på börsen. En majoritet tror jag har det, men absolut inte alla. Är ju inte ens alla som har incitamentsprogram och det finns många incitamentsprogram som inte innefattar optioner (tex vinstdelnings- eller rena aktie-program).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev:
spacecoin skrev:
De flesta bolagen är inte noterade, så det är väl inget konstigt med det.

Långt ifrån samtliga på börsen. En majoritet tror jag har det, men absolut inte alla. Är ju inte ens alla som har incitamentsprogram och det finns många incitamentsprogram som inte innefattar optioner (tex vinstdelnings- eller rena aktie-program).
Rena aktieprogram kräver ju återköp... Förutom det så pratar jag inte om personal-optioner, utan till ledningen. Men det kanske finns några bolag som ger ledningen prestations-baserade mål som inte är kopplade till värderingen. Min magkänsla är att det är regel snarare än undantag.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Återköp (minskning av antalet aktier) stärker kursen så det kan man ju se som en utdelning (blir lite semantik).

MVH
Nej det är långt ifrån semantik, det är helt olika saker. Återköp gör att antalet aktier minskar vilket per automatik gör att tillväxten i EPS förbättras. Är aktien undervärderad (vilket ju Musk brukar antyda) så år återköp ett logiskt och korrekt sätt att använda bolagets kapital. Utdelning däremot är bara av nytta om bolaget inte har några möjligheter att investera i tillväxt och att pengarna därmed gör sig bättre utanför än i bolaget.
Allt annat lika: utdelningsbeslut 2% = stärker kurs minskning antalet aktier 2% = stärker kurs

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Återköp (minskning av antalet aktier) stärker kursen så det kan man ju se som en utdelning (blir lite semantik).

MVH
Nej det är långt ifrån semantik, det är helt olika saker. Återköp gör att antalet aktier minskar vilket per automatik gör att tillväxten i EPS förbättras. Är aktien undervärderad (vilket ju Musk brukar antyda) så år återköp ett logiskt och korrekt sätt att använda bolagets kapital. Utdelning däremot är bara av nytta om bolaget inte har några möjligheter att investera i tillväxt och att pengarna därmed gör sig bättre utanför än i bolaget.
Allt annat lika: utdelningsbeslut 2% = stärker kurs minskning antalet aktier 2% = stärker kurs

MVH
Nej, verkligen inte som redan förklarat.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Stora framsteg för Teslas FSD 8-)

https://www.teslafsdtracker.com/

EC247F9E-DFA4-4B01-9DEB-6DB87CA4EEDD.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev:
Stora framsteg för Teslas FSD 8-)
https://www.teslafsdtracker.com/
Bra att det går framåt! Men kan vi diskutera FSD i FSD-tråden?

Här är samma diagram med lite L4 gamla milestones inlagda:
tesla vs l4.png
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

"Tesla cuts delivery waiting time for all model 3, model Y cars"
https://www.reuters.com/business/autos- ... 022-11-15/

Party på Nasdaq idag igen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Å där dök det igen, och som vanligt vet inte jag varför :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Att TSLA är ordentligt korrelerad med Nasdaq (liksom nära nog alla andra teknikaktier) har du väl ändå koll på vid det här laget ;)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Att TSLA är ordentligt korrelerad med Nasdaq (liksom nära nog alla andra teknikaktier) har du väl ändå koll på vid det här laget ;)
Jo men (som vanligt) så har jag inte koll på vad som hände för nån timme sedan :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Bjelke skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Jo men (som vanligt) så har jag inte koll på vad som hände för nån timme sedan :oops:
Inflationssiffror.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Inflationssiffror.

/fth
Aha tack :) men det skulle ju fortsätta att gå åt rätt håll ju… nåja önska kan man ju iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

fth skrev:
Bjelke skrev:
Legato skrev:
Bjelke skrev:
Inflationssiffror.

/fth
Nja, tror det var missilerna i Polen som sänkte kursen och sedan inflationssiffrorna höjde kursen.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:

MVH

MVH
Let's agree to disagree.

MVH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
NiklasTesla skrev:

MVH

MVH
Let's agree to disagree.

MVH
Ja visst, men det du säger är helt uppenbart felaktigt.

En utdelning påverkas inte överhuvudtaget av hur aktiens värdering ser ut. Den har det absoluta värdet av utdelningen oavsett.

Återköpet däremot är helt och hållet beroende av aktiens värdering. Är aktien undervärderad så gynnas bolag och därmed aktieägare av återköpet. Är aktien övervärderad så skadas bolag och därmed aktieägare av återköpet.

Just detta är faktiskt en stor problematik med återköp. Ofta "råkar" man göra återköp just när aktien är som högst värderad. Detta då det ofta sammanfaller med att bolaget temporärt har överlikviditet. När det egentligen är bäst läge för återköp så finns det ofta dåligt med likviditet att göra dem ironiskt nog.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Tesla håller leveransevent för Tesla Semi den 1 december. Uppgifter pekar på att företaget Pepsi kommer att vara på plats för att ta emot de första eldrivna lastbilarna.

AA3F39E3-9A2A-48CF-873E-A9BCD6FC5337.jpeg
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Sabbe skrev:
Tesla håller leveransevent för Tesla Semi den 1 december. Uppgifter pekar på att företaget Pepsi kommer att vara på plats för att ta emot de första eldrivna lastbilarna.

AA3F39E3-9A2A-48CF-873E-A9BCD6FC5337.jpeg
Undrar om de blir fri Pepsi cola då :lol:
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Legato skrev:
Återköpet däremot är helt och hållet beroende av aktiens värdering. Är aktien undervärderad så gynnas bolag och därmed aktieägare av återköpet. Är aktien övervärderad så skadas bolag och därmed aktieägare av återköpet.
Jag blir lite nyfiken på vad du menar med att aktien är under- eller övervärderad? På ett personligt plan kan man ju anse att en aktie är felvärderad men med avseende på aktiemarknaden har den väl alltid rätt värde eftersom det är marknaden som bestämmer?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Maw skrev:
Legato skrev:
Jag blir lite nyfiken på vad du menar med att aktien är under- eller övervärderad? På ett personligt plan kan man ju anse att en aktie är felvärderad men med avseende på aktiemarknaden har den väl alltid rätt värde eftersom det är marknaden som bestämmer?
Nja... Att aktiemarknaden skulle vara perfekt effektiv är det nog ganska få som tror på numera. Om inte annat blir det då ganska meningslöst att investera i aktier, optimalt blir då alltid att ligga i globala ETFer med låg avgift ;) Som tur är så finns det dock mängder av anomalier som gör att det faktiskt går att överavkasta över tid.

Det är dock en separat diskussion där vi pratar nuvarande aktiekurser. Där kan man diskutera om det går att säga att en aktie är över- eller undervärderad (om man tror på hypotesen om den effektiva marknaden eller ej), men gällande återköpen så syftar jag på de långsiktiga resultaten. I efterhand är det ju betydligt lättare att konstatera att en aktie var över eller undervärderad och om återköpen visade sig vara ett bra beslut eller ej. Lite på samma sätt som det idag är lätt att konstatera att de CFO:er som för ett par år sedan lånade upp miljarder i lån med långa löptider på tex 1% ränta då tog rätt beslut, även om det inte var lika lätt att veta det när beslutet togs.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Fortsätter nedåt - frågan är om det är hela Twitter såpan som har inverkan?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Credde skrev:
Tekniskt svag, ska ner en bra bit till innan vi ska testa uppåt tids nog
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev:
Jag tror att det är 20% Elon och 80% konjunkturtvivel.
Skriv svar