Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Du gjorde rätt skulle man kunna säga…spacecoin skrev:Nasdaq 100 är ned från 14k till 10k från april till nu, ca 30%. Jag tror det blir en till dipp, så jag sålde mina tillväxt-aktier i går innan stängning. NVDA upp 15% på en månad, NFLX 50% upp på ett halvår, samt liten post i U -30% på ett halvår.Bjelke skrev:Går det att jämföra någorlunda korrekt med övriga marknaden också? Jag brukar mest titta på Dow j men
det blir inte rätt kanske (som också gått ner under perioden men bara några % typ)…

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ibland har man lite flax med tajmingen.Bjelke skrev:Du gjorde rätt skulle man kunna säga…spacecoin skrev:Nasdaq 100 är ned från 14k till 10k från april till nu, ca 30%. Jag tror det blir en till dipp, så jag sålde mina tillväxt-aktier i går innan stängning. NVDA upp 15% på en månad, NFLX 50% upp på ett halvår, samt liten post i U -30% på ett halvår.Bjelke skrev:Går det att jämföra någorlunda korrekt med övriga marknaden också? Jag brukar mest titta på Dow j men
det blir inte rätt kanske (som också gått ner under perioden men bara några % typ)…

- Bjelke
- Teslaägare
Nästan lite konstigt att Svenska marknaden klarade sig så bra idag, men dom har visst
haft något slags val over there också…
Maken till störtdykning alltså…
haft något slags val over there också…

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är väl kryptodramat från igår som spökar + folk börjar fatta att det är lågkonjunktur när Meta sparkar 11000 pers... Kanske midterms spelar in lite.Bjelke skrev:Nästan lite konstigt att Svenska marknaden klarade sig så bra idag, men dom har visst
haft något slags val over there också…![]()
BTC är ned nära 25% på två dagar pga FTX/Binance-kaoset.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
-
Best CEOSabbe skrev:Tesla, en klass för sig!

Han verkar dumpa mer idag? Crypto och Tesla, ner tillsammans!?
-
Redan nere under 180, för mindre är 2 månader sedan låg kursen på 310 som bäst. Har gått snabbt utför - kanske kommer det en rekyl uppåt småningom då aktien tillfälligt börjar vara översåld. Tror att resultatet kommer att vara bra för Q4, men har svårt att se tillräcklig efterfrågan under 2023 (bara efterfrågan i USA ser stark ut). Om så är fallet tänker jag att kursen (i något skede under 2023) skall ner kring 100-strecket.
Nissan Leaf 2014
Krypto-clown-cirkusen rullar vidare.
Binance backar ur och FTX is no more. De som är inblandade i FTX:s governance lär hamna i finkan.
BTC på väg mot $15k i rekordfart. När BTC är under $5k så är det dags att gå all-in på tech igen kanske.
Binance backar ur och FTX is no more. De som är inblandade i FTX:s governance lär hamna i finkan.
BTC på väg mot $15k i rekordfart. När BTC är under $5k så är det dags att gå all-in på tech igen kanske.
Vad har tech-bolag med BTC kursen att göra?spacecoin skrev:Krypto-clown-cirkusen rullar vidare.

Bubbelindikator. Ta upp en 5Y-graf med BTC, Tesla och Nasdaq 100 så får du se…Sabbe skrev:Vad har tech-bolag med BTC kursen att göra?
Blir en liten studs uppåt idag. Positiva konsumentprissiffror från USA, tyder på peak inflation. TSLA upp 6% i förhandeln.
- Bjelke
- Teslaägare
Var det samtidigt då som vår börs tog ett skutt uppåt?spacecoin skrev:Blir en liten studs uppåt idag. Positiva konsumentprissiffror från USA, tyder på peak inflation. TSLA upp 6% i förhandeln.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tesla har börjat rekrytera personal inför produktionsstarten av CyberTruck. I mitten av 2023 är tanken att de första fordonen ska rulla ut från fabriken i Texas.
https://driveteslacanada.ca/cybertruck/ ... -postings/
https://driveteslacanada.ca/cybertruck/ ... -postings/
Eller inteBjelke skrev:Du gjorde rätt skulle man kunna säga…spacecoin skrev:Nasdaq 100 är ned från 14k till 10k från april till nu, ca 30%. Jag tror det blir en till dipp, så jag sålde mina tillväxt-aktier i går innan stängning. NVDA upp 15% på en månad, NFLX 50% upp på ett halvår, samt liten post i U -30% på ett halvår.Bjelke skrev:Går det att jämföra någorlunda korrekt med övriga marknaden också? Jag brukar mest titta på Dow j men

- Bjelke
- Teslaägare
Ja fallet höll i sig en dag typ, men jag tror också att det kan dyka mer (tyvärr)…spacecoin skrev:Eller inteBjelke skrev:Du gjorde rätt skulle man kunna säga…spacecoin skrev:Nasdaq 100 är ned från 14k till 10k från april till nu, ca 30%. Jag tror det blir en till dipp, så jag sålde mina tillväxt-aktier i går innan stängning. NVDA upp 15% på en månad, NFLX 50% upp på ett halvår, samt liten post i U -30% på ett halvår.Bjelke skrev:Går det att jämföra någorlunda korrekt med övriga marknaden också? Jag brukar mest titta på Dow j men
det blir inte rätt kanske (som också gått ner under perioden men bara några % typ)…Jag tror iofs inte det är över än, men majoriteten är emot mig just nu...
Vi är iaf jäkligt långt från 3-4 hundra $… 5-åringen ser mest ut som en produktlivcykel i slutskedet ju

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Ja, men så har de ju inte heller lyckats få ut de nya produkterna baserade på 4680 batteriet. Dessa skulle ha legat i upprampning och tagit över i stegringen. Nu behöver CyberTruck och Semi komma ut och sedan den lite billigare ”Model 2”.Bjelke skrev:Ja fallet höll i sig en dag typ, men jag tror också att det kan dyka mer (tyvärr)…
Vi är iaf jäkligt långt från 3-4 hundra $… 5-åringen ser mest ut som en produktlivcykel i slutskedet ju
- Bjelke
- Teslaägare
Absolut, och det är bråttom också…LarsL skrev:Ja, men så har de ju inte heller lyckats få ut de nya produkterna baserade på 4680 batteriet. Dessa skulle ha legat i upprampning och tagit över i stegringen. Nu behöver CyberTruck och Semi komma ut och sedan den lite billigare ”Model 2”.Bjelke skrev:Ja fallet höll i sig en dag typ, men jag tror också att det kan dyka mer (tyvärr)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Tesla är lååååångt från någon större volymproduktion av "Model 2" den är ju inte ens presenterad ännu samt Elon har ju sagt att dom har tillräckligt med jobb att göra på annat håll (sena med Cybertruck, solarroof, Semi mm mm).Bjelke skrev:Absolut, och det är bråttom också…LarsL skrev:Ja, men så har de ju inte heller lyckats få ut de nya produkterna baserade på 4680 batteriet. Dessa skulle ha legat i upprampning och tagit över i stegringen. Nu behöver CyberTruck och Semi komma ut och sedan den lite billigare ”Model 2”.Bjelke skrev:Ja fallet höll i sig en dag typ, men jag tror också att det kan dyka mer (tyvärr)…
Aktiekurs söderut närmsta månaderna är min prognos samt tror inte marknaden har lika mycket förtroende för Tslas/Elons tidsplaner längre så även om man presenterar "Model 2" nästa vecka så ser jag ingen dubbling av kurs i närtid då dessutom makrofaktorer är emot som hög ränta mm.
Ser att man i detta läge kanske borde skifta fokus till mer utdelningsaktie för att få investerare att köpa aktien igen (i större volymer).
MVH
Att börja dela ut pengar när hela värderingen bygger på extremt snabb tillväxt är nog det allra sämsta man kan göra.NiklasTesla skrev:Tesla är lååååångt från någon större volymproduktion av "Model 2" den är ju inte ens presenterad ännu samt Elon har ju sagt att dom har tillräckligt med jobb att göra på annat håll (sena med Cybertruck, solarroof, Semi mm mm).Bjelke skrev:Absolut, och det är bråttom också…LarsL skrev:Ja, men så har de ju inte heller lyckats få ut de nya produkterna baserade på 4680 batteriet. Dessa skulle ha legat i upprampning och tagit över i stegringen. Nu behöver CyberTruck och Semi komma ut och sedan den lite billigare ”Model 2”.Bjelke skrev:Ja fallet höll i sig en dag typ, men jag tror också att det kan dyka mer (tyvärr)…
Aktiekurs söderut närmsta månaderna är min prognos samt tror inte marknaden har lika mycket förtroende för Tslas/Elons tidsplaner längre så även om man presenterar "Model 2" nästa vecka så ser jag ingen dubbling av kurs i närtid då dessutom makrofaktorer är emot som hög ränta mm.
Ser att man i detta läge kanske borde skifta fokus till mer utdelningsaktie för att få investerare att köpa aktien igen (i större volymer).
MVH
Nej, kapitalet borde de använda för att så snabbt som möjligt få ut nya produkter och skala.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
Marginalerna är bra. Många köper aktier för utdelning. Ser mer utdelning som ett sätt att hålla uppe kursen i detta läge när tillväxt som behövs för att växa i värdering ser svårare ut.Legato skrev:Att börja dela ut pengar när hela värderingen bygger på extremt snabb tillväxt är nog det allra sämsta man kan göra.NiklasTesla skrev:Tesla är lååååångt från någon större volymproduktion av "Model 2" den är ju inte ens presenterad ännu samt Elon har ju sagt att dom har tillräckligt med jobb att göra på annat håll (sena med Cybertruck, solarroof, Semi mm mm).Bjelke skrev:Absolut, och det är bråttom också…LarsL skrev:Ja, men så har de ju inte heller lyckats få ut de nya produkterna baserade på 4680 batteriet. Dessa skulle ha legat i upprampning och tagit över i stegringen. Nu behöver CyberTruck och Semi komma ut och sedan den lite billigare ”Model 2”.Bjelke skrev:Ja fallet höll i sig en dag typ, men jag tror också att det kan dyka mer (tyvärr)…
MVH
Nej, kapitalet borde de använda för att så snabbt som möjligt få ut nya produkter och skala.
Enl mig såklart samt MVH
Utdelning är något mogna bolag sysslar med. Tesla är ett bolag i kraftig tillväxt och de ska givetvis fortsätta investera i det. Till och med återköp vore en bättre ide (och ett långt troligare scenario).NiklasTesla skrev:Marginalerna är bra. Många köper aktier för utdelning. Ser mer utdelning som ett sätt att hålla uppe kursen i detta läge när tillväxt som behövs för att växa i värdering ser svårare ut.Legato skrev:Att börja dela ut pengar när hela värderingen bygger på extremt snabb tillväxt är nog det allra sämsta man kan göra.NiklasTesla skrev:Tesla är lååååångt från någon större volymproduktion av "Model 2" den är ju inte ens presenterad ännu samt Elon har ju sagt att dom har tillräckligt med jobb att göra på annat håll (sena med Cybertruck, solarroof, Semi mm mm).Bjelke skrev:Absolut, och det är bråttom också…LarsL skrev:
Ja, men så har de ju inte heller lyckats få ut de nya produkterna baserade på 4680 batteriet. Dessa skulle ha legat i upprampning och tagit över i stegringen. Nu behöver CyberTruck och Semi komma ut och sedan den lite billigare ”Model 2”.
MVH
Enl mig såklart samt MVH
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
Återköp (minskning av antalet aktier) stärker kursen så det kan man ju se som en utdelning (blir lite semantik).
MVH
MVH
Nej det är långt ifrån semantik, det är helt olika saker. Återköp gör att antalet aktier minskar vilket per automatik gör att tillväxten i EPS förbättras. Är aktien undervärderad (vilket ju Musk brukar antyda) så år återköp ett logiskt och korrekt sätt att använda bolagets kapital. Utdelning däremot är bara av nytta om bolaget inte har några möjligheter att investera i tillväxt och att pengarna därmed gör sig bättre utanför än i bolaget.NiklasTesla skrev:Återköp (minskning av antalet aktier) stärker kursen så det kan man ju se som en utdelning (blir lite semantik).
MVH
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Apropå semantik. Ett återköp innebär normalt sett inte att man ändrar antal utestående aktier. Ofta använder ju bolaget aktierna i incitamentsprogram et c. Antal aktier på öppna marknaden går ju däremot ned, men EPS brukar inte påverkas.Legato skrev:Nej det är långt ifrån semantik, det är helt olika saker. Återköp gör att antalet aktier minskar vilket per automatik gör att tillväxten i EPS förbättras. Är aktien undervärderad (vilket ju Musk brukar antyda) så år återköp ett logiskt och korrekt sätt att använda bolagets kapital. Utdelning däremot är bara av nytta om bolaget inte har några möjligheter att investera i tillväxt och att pengarna därmed gör sig bättre utanför än i bolaget.NiklasTesla skrev:Återköp (minskning av antalet aktier) stärker kursen så det kan man ju se som en utdelning (blir lite semantik).
MVH
Stämmer inte. Det vanligaste är att makulera aktierna. Det sker givetvis inte omedelbart, men det är ovanligt att låta aktier "ligga" över lång tid. Givetvis förekommer återköp för sttanvändas för incitamentsprogram, förvärv osv, men makulerande är det normala (med ökande EPS som följd).spacecoin skrev:Apropå semantik. Ett återköp innebär normalt sett inte att man ändrar antal utestående aktier. Ofta använder ju bolaget aktierna i incitamentsprogram et c. Antal aktier på öppna marknaden går ju däremot ned, men EPS brukar inte påverkas.Legato skrev:Nej det är långt ifrån semantik, det är helt olika saker. Återköp gör att antalet aktier minskar vilket per automatik gör att tillväxten i EPS förbättras. Är aktien undervärderad (vilket ju Musk brukar antyda) så år återköp ett logiskt och korrekt sätt att använda bolagets kapital. Utdelning däremot är bara av nytta om bolaget inte har några möjligheter att investera i tillväxt och att pengarna därmed gör sig bättre utanför än i bolaget.NiklasTesla skrev:Återköp (minskning av antalet aktier) stärker kursen så det kan man ju se som en utdelning (blir lite semantik).
MVH
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021