på 205 dollar om man ser det på t ex 5 års sikt?
En av mina inre röster övertalade mig precis att köpa lite mer.

Moderator: Redaktion
Om man tror på FSD så absolutLarofo skrev:Vad säger ni som kan det här med aktier, är det köpläge med TSLA
En av mina inre röster övertalade mig precis att köpa lite mer.
Det vet du väl att FSD snart är löst.Legato skrev:Om man tror på FSD så absolutLarofo skrev:Vad säger ni som kan det här med aktier, är det köpläge med TSLA
En av mina inre röster övertalade mig precis att köpa lite mer.![]()
Jag tycker aktien fortsatt är lite för dyr. Tror även compsen för Q4 är alltför tuffa.
Är imponerad av kinesiska elbilar och är mycket skeptisk till Teslas marginaler framöver.
Undrar just om, och hur mycket, de måste sänka priserna på sina volymmodeller för att kunna sälja 50 % fler bilar under 2023 än 2022. Tesla och andra har ju varit bortskämda i ett par år nu med god efterfrågan och det är väl ca 2 år sedan Tesla sänkte priset rejält på M3 för att få upp efterfrågan? Kanske är det snart dags igen?Sabbe skrev:Tesla har som mål att tillverka 40.000 fordon/vecka i slutet av detta år.
40.000 X 52 = 2.080.000 fordon per år
Så Tesla kommer nästan garanterat producera mer än 50% fler fordon under 2023 jämfört med 2022
Inte jag heller. TSLA behöver en billigare elbil än Model 3 i Golfklassen "Model 2" samt lägre priser på SuC nätverket för att nå ännu mer volym.granlundii skrev:Tror inte det finns nån chans att de ökar med 50 % nästa år. Skulle de ha kommit igång med cybertruck lite tidigare och rampat upp snabbt så kanske. Men nu lär väl volymerna cybertruck bli rätt låga ännu nästa år, vilket skulle kräva rätt extrema mängder Model Y (model 3 har väl redan gått ner lite i efterfrågan, då den börjar ha några år på nacken). I USA kan de nog sälja rätt bra ännu nästa år, men i Kina skulle det behövas ytterligare betydande prissänkningar för att finnas någon som helst chans.
Så för att Tesla har målsättningen att producera 40k per vecka (vilket såklart inte betyder 2,08M per år) så drar du slutsatsen att de "nästan garanterat" producerar mer än ca 2,1 miljoner bilar under 2023? Intressant...Sabbe skrev:Tesla har som mål att tillverka 40.000 fordon/vecka i slutet av detta år.
40.000 X 52 = 2.080.000 fordon per år
Så Tesla kommer nästan garanterat producera mer än 50% fler fordon under 2023 jämfört med 2022
Klart de kommer tillverka fler bilar i Texas och Berlin under 2023 än under 2022, men det är ju långt ifrån samma sak som att öka produktionen globalt till över 2,1 miljoner bilar.Sabbe skrev:Tesla har världsledande marginaler på sina fordon och har möjlighet att sänka priserna rejält om det skulle behövas.
Men innan dess så kan de erbjuda gratis laddning första året, gratis Premium connectivity första året eller liknande.
Att varken fabriken i Texas eller Berlin som båda är nya och fortfarande håller på att rampa upp produktionen, inte kommer att tillverka fler fordon nästa år än under 2022 ser jag som omöjligt.
Tesla borde med mycket god marginal kunna tillverka mer än 50% fler fordon 2023 än 2022.
Verkar vara fler som tänker likaTellus skrev:Lägsta på 18 månader nu, tankade lite
Finns de någon indikation på att man ska visa upp en modell 2 snart?Mickep skrev:Det är ok värdering, tror det vänder innan 180.
Model 2 kommer att vara det som gör att aktien tar fart. (Att göra miljontals bilar är inte någon nyhet längre, inte heller hög vinst). Se biltillverkare och Apple). Nya produkter som går in på nya marknader (kundgrupp dvs låg prismarknad) kommer vara the shit.
Mickep skrev:snart 190.
Trucken/lastbilen är en ny kundgrupp, så jag tror att det kommer vända snart.
Japp. Har svårt att bedöma Semin, men priserna på CT var ju uppenbart helt galet låga. Gissar att de baserades på Elon's vanliga "blue sky" gissningar om hur de skulle kunna pressa både batteri- och tillverkningskostnader.backe skrev:Mickep skrev:snart 190.
Ska bli spännande när dom släpper priser på både Semi och CT. Gissar att det blir betydligt dyrare än man sa tidigare.
Semi var sagt att den skulle kosta 180 000 $ med stora batteriet på 1000 kWh, så knappt dubbla priset mot en MS men 10 ggr mer battericeller som är en av de dyraste komponenterna. Stämmer detta så lär det inte vara särskilt bra marginaler på den?Legato skrev:Japp. Har svårt att bedöma Semin, men priserna på CT var ju uppenbart helt galet låga. Gissar att de baserades på Elon's vanliga "blue sky" gissningar om hur de skulle kunna pressa både batteri- och tillverkningskostnader.backe skrev:Mickep skrev:snart 190.
Ska bli spännande när dom släpper priser på både Semi och CT. Gissar att det blir betydligt dyrare än man sa tidigare.
Nej, det lär ju aldrig bli det slutgiltiga priset. Tesla har verkligen blivit ett "lova runt och hålla tunt"-bolag.backe skrev:Semi var sagt att den skulle kosta 180 000 $ med stora batteriet på 1000 kWh, så knappt dubbla priset mot en MS men 10 ggr mer battericeller som är en av de dyraste komponenterna. Stämmer detta så lär det inte vara särskilt bra marginaler på den?Legato skrev:Japp. Har svårt att bedöma Semin, men priserna på CT var ju uppenbart helt galet låga. Gissar att de baserades på Elon's vanliga "blue sky" gissningar om hur de skulle kunna pressa både batteri- och tillverkningskostnader.backe skrev:Mickep skrev:snart 190.