Handen på hjärtat nu... Hur många (och vilka) andra elbilar har du kört ordentligt? Dvs iaf några dagar för att utvärdera på riktigt?
Personligen tycker jag det hänt extremt mycket jämfört med en 2016 Model S. I mina ögon är både 3 och Y helt överlägsna, men även en lång rad bilar från andra tillverkare.
Har kört det mesta från Porsche, BMW, AUDI, Mercedes, Volvo, Polestar, Kia, Hyundai, Nissan, Seat, VW, Skoda och Renault.
Skulle vilja att min nästa bil har följande:
1. Gratis laddning
2. V2G
3. Gratis connected
4. 8 års garanti med fria mil
5. Inte några krav på att man måste serva bilen för att garantin ska gälla
6. Minst lika rymlig som min MS, och ha frunk
7. Drag på minst 2 ton
8. Alukaross. Min ser ut som "ny" trots snart 6 år och 14.000 mil på delvis grusvägar
9. 800V, 250 kW laddning
10. 65 mils räckvidd
11. Plug and Charge
12. OTA som fungerar
13. App som fungerar och är snabb
14. Snabbt och användarvänlig infotainment
15. Bra GPS
16. Bra service I Umeå
Det snackas ju mycket och automatiska vindrutetorkare och matrixbelysning.
Det sköter jag bäst själv.
Provade en bil med matrix.
Hade följande problem.
1. Körde saktare än 50 km/h. Då gick det inte ha helljus på.
2. Parkerade bilen för att fixa lampbyte på garaget.
Fick inte igång heljuset, om jag inte satt på sätet.
3. Sen var den seeeeg på att slå om från halvljus till helljus.
Farligt att köra i mörker en extra sekund.
Björn Nyland höll ju på köra på en älg/rådjur på grund av detta.
4. Man måste verkligen ha rena lyktor. Smuts sprider ljuset åt alla håll.
Visst, skit bakom spakarna kanske.
Men jag vill sköta ljuset själv.
Skulle jag inte köra Tesla skulle jag välja Ioniq 5.
Hoppas att det 2023 kommer någon elbil som bockar av fler saker på min önskelista.