A Better Routeplanner - 4.0 Premium

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1970
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av themax »

Jag har upptäckt ett problem jag inte uppfattat tidigare (men det kan ha funnits länge). Mina senaste destinationer uppdateras inte så att jag kan "pinna" nya. De jag har i historiken är de första jag fick när jag skapade kontot och började testa, flera år sedan..

Rensa kakor hjälper inte, den gamla historiken och sparade favoriter följer med när jag loggar in.

Tydligen är jag inte ensam och har kommenterat i supportforumet också (https://forum.abetterrouteplanner.com/t ... tinations/)

Har fler samna problem?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 06 jul 2019 08:41

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Stolpskott »

Kan man få lägga ett önskemål att P- även finns med 19" och inte enbart 18"? :)
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2685
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av frippe »

themax skrev:
Jag har upptäckt ett problem jag inte uppfattat tidigare (men det kan ha funnits länge). Mina senaste destinationer uppdateras inte så att jag kan "pinna" nya. De jag har i historiken är de första jag fick när jag skapade kontot och började testa, flera år sedan..

Rensa kakor hjälper inte, den gamla historiken och sparade favoriter följer med när jag loggar in.

Tydligen är jag inte ensam och har kommenterat i supportforumet också (https://forum.abetterrouteplanner.com/t ... tinations/)

Har fler samna problem?
Ja, samma problem för mig sedan ett par månader tillbaka.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

frippe skrev:
themax skrev:
Jag har upptäckt ett problem jag inte uppfattat tidigare (men det kan ha funnits länge). Mina senaste destinationer uppdateras inte så att jag kan "pinna" nya. De jag har i historiken är de första jag fick när jag skapade kontot och började testa, flera år sedan..

Rensa kakor hjälper inte, den gamla historiken och sparade favoriter följer med när jag loggar in.

Tydligen är jag inte ensam och har kommenterat i supportforumet också (https://forum.abetterrouteplanner.com/t ... tinations/)

Har fler samna problem?
Ja, samma problem för mig sedan ett par månader tillbaka.
Tack för rapporter, nu är det fixat!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Stolpskott skrev:
Kan man få lägga ett önskemål att P- även finns med 19" och inte enbart 18"? :)
Det kan vi nog ordna, den borde rimligen förbruka som en 19" AWD.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

Har jag hittat en bug, eller är jag bara lite korkad (mycket möjligt)?

Jag tänkte testa hur SuC Markaryd påverkar körtider, och lägger in ett stopp med 120kW effekt, men ABRP verkar räkna helt uppåt väggarna, lägger jag in "Charge to 65%" så blir laddtiden över fyra timmar, och lägger jag in t.ex. "Charging time 00:30" så får jag bara typ 4% SoC.

Jag gissar att ABRP inte läser "Power" korrekt från dialogrutan? Jag testade med lite olika effekter, och det ser kanske ut som att ABRP räknar med max AC-effekt för min bil, går det alltså inte att lägga in en DC-laddare i den här dialogrutan?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
Har jag hittat en bug, eller är jag bara lite korkad (mycket möjligt)?

Jag tänkte testa hur SuC Markaryd påverkar körtider, och lägger in ett stopp med 120kW effekt, men ABRP verkar räkna helt uppåt väggarna, lägger jag in "Charge to 65%" så blir laddtiden över fyra timmar, och lägger jag in t.ex. "Charging time 00:30" så får jag bara typ 4% SoC.

Jag gissar att ABRP inte läser "Power" korrekt från dialogrutan? Jag testade med lite olika effekter, och det ser kanske ut som att ABRP räknar med max AC-effekt för min bil, går det alltså inte att lägga in en DC-laddare i den här dialogrutan?
Du har alltså lagt in en egen waypoint som ska motsvara SuC Markaryd och ställt in laddparametrar manuellt? Ja , det är sant, då kommer ABRP anta att det är en (AC) destinationsladdare du har och därmed använda bilens ombordladdare som begränsning. Hmm, det use caset har vi nog inte tänkt på. Antingen kan vi strunta i AC-begränsningen när man lägger in egna laddare eller så får vi ha en "DC"-checkbox. Ska titta på det.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Monark1954 »

Tänkte förslå en ny funktion, köra med släp.
Insåg att om jag sätter max fart på t.ex. 90 och lämplig förbrukning typ 400 Wh/km så borde det fungera.
Förutsatt att förbrukningsdata räknar om rätt från 110 ner till 90.
Någon som provat?
Planerad sträcka för mej är Umeå - Nynäshamn.

Läs gärna
https://elbil.no/historisk-test-naer-14 ... mpingvogn/
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av vigge50 »

Har du börjat få in datamodeller för förbrukning av Raven? Kollar du på EPAs siffror så har Tesla med Raven fått ner förbrukningen mycket i stadstrafik men bara lite under testet ”highway”. Tesla Model S och X var tidigare typ de enda elbilarna som hade lägre förbrukning på testet ”highway” jämfört med ”city”. Detta tillsammans gör mig rädd att förbrukningen kanske till och med är högre med raven i riktigt höga hastigheter. Med den data du får in så borde det gå att få reda på även om just nu är din data förvisso mest sommar så det kanske blir lite missvisande nu
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av thogr »

Varför säger ABRP att min SoC är 90% vid start av min tripp oavsett vad jag matar in i settings (Start Depart Charge)?
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Kronberg »

thogr skrev:
Varför säger ABRP att min SoC är 90% vid start av min tripp oavsett vad jag matar in i settings (Start Depart Charge)?
Något verkar ha havererat, det blir lika för mig. I settings så visar det rätt procent från bilen, men i kartan/navigation verkar det fastna på 90%
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Kronberg skrev:
thogr skrev:
Varför säger ABRP att min SoC är 90% vid start av min tripp oavsett vad jag matar in i settings (Start Depart Charge)?
Något verkar ha havererat, det blir lika för mig. I settings så visar det rätt procent från bilen, men i kartan/navigation verkar det fastna på 90%
Ledsen för det, nu är det fixat igen!
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av bonath »

"Varför kör du en sån dyr bil som Tesla"? frågar en del.

Svar:
1. Teslaforumet
2. ABRP
3. Suc
4. VÄRLDENS BÄSTA BIL!!!!
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av KnightRider »

Vi åker flera gånger om året till Österrike och väljer då oftast nattfärja mellan Trelleborg och Rostock. Men när man planerar rutter så föreslås landvägen över Jylland eller Gedser-Rostock. Kan man tvinga ruttpaneringen att använda en specifik sjöväg?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

KnightRider skrev:
Vi åker flera gånger om året till Österrike och väljer då oftast nattfärja mellan Trelleborg och Rostock. Men när man planerar rutter så föreslås landvägen över Jylland eller Gedser-Rostock. Kan man tvinga ruttpaneringen att använda en specifik sjöväg?
Du bör väl kunna lägga in en waypoint i en av hamnarna?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1991
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av BrooklynS »

KnightRider skrev:
Vi åker flera gånger om året till Österrike och väljer då oftast nattfärja mellan Trelleborg och Rostock. Men när man planerar rutter så föreslås landvägen över Jylland eller Gedser-Rostock. Kan man tvinga ruttpaneringen att använda en specifik sjöväg?
Undvik "Toll roads" så väljer den åtminstone Trelleborg-Sassnitz...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

KnightRider skrev:
Vi åker flera gånger om året till Österrike och väljer då oftast nattfärja mellan Trelleborg och Rostock. Men när man planerar rutter så föreslås landvägen över Jylland eller Gedser-Rostock. Kan man tvinga ruttpaneringen att använda en specifik sjöväg?
Javisst! Högerklicka (eller långtryck) på färjelinjen och välj "Add as waypoint" på linjen som dyker upp.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av KnightRider »

blincoln skrev:
KnightRider skrev:
Vi åker flera gånger om året till Österrike och väljer då oftast nattfärja mellan Trelleborg och Rostock. Men när man planerar rutter så föreslås landvägen över Jylland eller Gedser-Rostock. Kan man tvinga ruttpaneringen att använda en specifik sjöväg?
Javisst! Högerklicka (eller långtryck) på färjelinjen och välj "Add as waypoint" på linjen som dyker upp.
Perfekt! Ska testa så snart jag kan. Tack för en fantastisk tjänst!
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av thogr »

blincoln skrev:
Kronberg skrev:
thogr skrev:
Varför säger ABRP att min SoC är 90% vid start av min tripp oavsett vad jag matar in i settings (Start Depart Charge)?
Något verkar ha havererat, det blir lika för mig. I settings så visar det rätt procent från bilen, men i kartan/navigation verkar det fastna på 90%
Ledsen för det, nu är det fixat igen!

Bild
Användarvisningsbild
Latt
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 15 jan 2019 10:30

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av Latt »

Tråkigt att browsern (på Model S åtminstone) i V10 inte går att ställa till halva skärmen som man brukade. Så nu måste man ha nära fullscreen ABRP eller ingen alls. Jag körde alltid med ABRP på halv-browser-mode så man kunde se tesla's navigator samtidigt när jag var på långresa :/
Model S 100D
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

Latt skrev:
Tråkigt att browsern (på Model S åtminstone) i V10 inte går att ställa till halva skärmen som man brukade. Så nu måste man ha nära fullscreen ABRP eller ingen alls. Jag körde alltid med ABRP på halv-browser-mode så man kunde se tesla's navigator samtidigt när jag var på långresa :/
Ja, det var lite trist, jag bråkade med den i flera minuter innan jag insåg att det inte längre gick. För oss med MCU1 vore det så himla gött om de kunde göra 100% fullscreen istället för då skulle alla CPU-resurserna gå till browsern. Nu läggs nästan all CPU-tid på att uppdatera den (i browser-nästan-fullskärm) meningslösa Teslakartan.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

vigge50 skrev:
Har du börjat få in datamodeller för förbrukning av Raven? Kollar du på EPAs siffror så har Tesla med Raven fått ner förbrukningen mycket i stadstrafik men bara lite under testet ”highway”. Tesla Model S och X var tidigare typ de enda elbilarna som hade lägre förbrukning på testet ”highway” jämfört med ”city”. Detta tillsammans gör mig rädd att förbrukningen kanske till och med är högre med raven i riktigt höga hastigheter. Med den data du får in så borde det gå att få reda på även om just nu är din data förvisso mest sommar så det kanske blir lite missvisande nu
Det är lite ont om Ravendata fortfarande, åtminstone på Model S. Konsumtionsmodeller kräver rätt mycket data. Model X Raven har vi dock fått ganska mycket data från och där ser det ut så här (detta är helt färsk data, inte publicerad hittills):
MX_Raven_vs_Classic.png
Y-axeln är momentan effekt.

Det ser ut som att den största förbättringen är i spannet 80-110 km/h, men den är klart effektivare på alla punkter.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
vigge50 skrev:
Har du börjat få in datamodeller för förbrukning av Raven? Kollar du på EPAs siffror så har Tesla med Raven fått ner förbrukningen mycket i stadstrafik men bara lite under testet ”highway”. Tesla Model S och X var tidigare typ de enda elbilarna som hade lägre förbrukning på testet ”highway” jämfört med ”city”. Detta tillsammans gör mig rädd att förbrukningen kanske till och med är högre med raven i riktigt höga hastigheter. Med den data du får in så borde det gå att få reda på även om just nu är din data förvisso mest sommar så det kanske blir lite missvisande nu
Det är lite ont om Ravendata fortfarande, åtminstone på Model S. Konsumtionsmodeller kräver rätt mycket data. Model X Raven har vi dock fått ganska mycket data från och där ser det ut så här (detta är helt färsk data, inte publicerad hittills):
MX_Raven_vs_Classic.png
Y-axeln är momentan effekt.

Det ser ut som att den största förbättringen är i spannet 80-110 km/h, men den är klart effektivare på alla punkter.
Vad är det för skala på Y-axeln, hur stort är gapet mellan gammal/ny i % och Wh/km?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av blincoln »

fth skrev:
blincoln skrev:
vigge50 skrev:
Har du börjat få in datamodeller för förbrukning av Raven? Kollar du på EPAs siffror så har Tesla med Raven fått ner förbrukningen mycket i stadstrafik men bara lite under testet ”highway”. Tesla Model S och X var tidigare typ de enda elbilarna som hade lägre förbrukning på testet ”highway” jämfört med ”city”. Detta tillsammans gör mig rädd att förbrukningen kanske till och med är högre med raven i riktigt höga hastigheter. Med den data du får in så borde det gå att få reda på även om just nu är din data förvisso mest sommar så det kanske blir lite missvisande nu
Det är lite ont om Ravendata fortfarande, åtminstone på Model S. Konsumtionsmodeller kräver rätt mycket data. Model X Raven har vi dock fått ganska mycket data från och där ser det ut så här (detta är helt färsk data, inte publicerad hittills):
MX_Raven_vs_Classic.png
Y-axeln är momentan effekt.

Det ser ut som att den största förbättringen är i spannet 80-110 km/h, men den är klart effektivare på alla punkter.
Vad är det för skala på Y-axeln, hur stort är gapet mellan gammal/ny i % och Wh/km?

/fth
Nedersta linjen är 0 så det är bara att räkna streck. Det blir ungefär 18%-20% lägre förbrukning vid 100 km/h.
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8148
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: A Better Routeplanner - 3.7

Inlägg av fth »

blincoln skrev:
fth skrev:
blincoln skrev:
vigge50 skrev:
Har du börjat få in datamodeller för förbrukning av Raven? Kollar du på EPAs siffror så har Tesla med Raven fått ner förbrukningen mycket i stadstrafik men bara lite under testet ”highway”. Tesla Model S och X var tidigare typ de enda elbilarna som hade lägre förbrukning på testet ”highway” jämfört med ”city”. Detta tillsammans gör mig rädd att förbrukningen kanske till och med är högre med raven i riktigt höga hastigheter. Med den data du får in så borde det gå att få reda på även om just nu är din data förvisso mest sommar så det kanske blir lite missvisande nu
Det är lite ont om Ravendata fortfarande, åtminstone på Model S. Konsumtionsmodeller kräver rätt mycket data. Model X Raven har vi dock fått ganska mycket data från och där ser det ut så här (detta är helt färsk data, inte publicerad hittills):
MX_Raven_vs_Classic.png
Y-axeln är momentan effekt.

Det ser ut som att den största förbättringen är i spannet 80-110 km/h, men den är klart effektivare på alla punkter.
Vad är det för skala på Y-axeln, hur stort är gapet mellan gammal/ny i % och Wh/km?

/fth
Nedersta linjen är 0 så det är bara att räkna streck. Det blir ungefär 18%-20% lägre förbrukning vid 100 km/h.
Är det 50Wh/km per streck på Y?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar