Sida 42 av 84

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jan 2020 20:45
av HelectriC
helix skrev:
Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.

Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jan 2020 20:48
av Verdi
HelectriC skrev:
helix skrev:
Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.

Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.
Nu svär jag i kyrkan men om jag ska köpa en Porsche så vill jag nog hellre ha en 911:a trots allt.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 29 jan 2020 20:51
av Nicke Nyfiken
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
helix skrev:
Skumt med InnoDrive. Har inte själv testat, men efter det jag läst så har jag fått för mig att det skulle vara lane keeping osv där den håller bilen i mitten av filen.
Nä, testbilarna brukar vara ganska välmatade med lull-lull så den hade säkert bakaxelstyrning också med tanke på att den verkar haft det mesta annat och 18-vägs stolarna osv.

Även om Porschen är bättre i kurvorna än Teslorna så skulle jag nog ändå vara lite besviken om jag köpte en 4S och gick ner i prestanda givet prislappen man ändå betalar.
Ja, det är lite så jag känner också. Den 4S jag speccade upp kom på nästan dubbelt av vad jag betalade för MS 75D och det känns lite väl saftigt.
Nu svär jag i kyrkan men om jag ska köpa en Porsche så vill jag nog hellre ha en 911:a trots allt.
Du tror inte på ett liv efter detta va? :lol:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 02 feb 2020 23:18
av iAkita
Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!


Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 06:47
av Verdi
iAkita skrev:
Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!

Porschen har väl värmepump också? Gör nog skillnad i den temperaturen.

Låter ändå märkligt att de kommer så nära EPA under de förhållandena. Vad är det då som gör att EPA är så lågt?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 07:28
av Zalman3
iAkita skrev:
Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!

Teslan ligger ju på ettans växel hela tiden.
Dessutom testade de en bakhjulsdriven Tesla.
Kan tänka mig att en 4wd Tesla är bättre, eftersom det är olika utväxling på fram och bakmotorn.

Porsche lägger ju i tvåan i högre farter.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 10:02
av iAkita
Verdi skrev:
iAkita skrev:
Taycan verkar imponera vid hög fart. I testet nedan kommer den i princip lika långt som EPA räckvidden, och då körde de mestadels 150 km/h i 7 graders temperatur. En Tesla Model 3 lr rwd som kördes parallellt kom visserligen längre, men skilladen var bara två mil. Porsche tycks ha koll på grejerna trots allt. Imponerande!

Porschen har väl värmepump också? Gör nog skillnad i den temperaturen.

Låter ändå märkligt att de kommer så nära EPA under de förhållandena. Vad är det då som gör att EPA är så lågt?
Ja, visst är det märkligt! Jag kan bara komma på två anledningar. Den första är att förbrukningssiffrorna inkluderar laddförluster kanske har Taycan ovanligt ineffektiv AC-laddning? Den andra är att tillverkarna ges möjlighet att justera räckviddssiffrorna så att de bättre reflekterar vad man kan förväntas uppnå vid verklig körning. En av de tillåtna metoderna är att de delar den testade räckvidden vid stadskörning med 0.7, och multiplicerar den testade räckvidden på "highway" med 0.7. Det gör såklart väldigt stor skillnad om tillverkarna väljer att utnyttja dessa möjligheter eller inte. Det skulle även förklara varför vissa bilar med lätthet kommer lika långt eller längre än EPA-räckvidden även vid dåliga förhållanden och flera mil längre vid bra förhållanden (till exempel Kia e-Niro, Hyundai Kona, m.fl.), medan andra har svårt att nå EPA-räckvidden även vid bra förhållanden.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 10:35
av taliz
Slipstreamade dom bakom Teslan? Ser nästan ut så på videon.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 10:59
av HelectriC
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:05
av PapaD
taliz skrev:
Slipstreamade dom bakom Teslan? Ser nästan ut så på videon.
Det är väl så man kör en Porsche? Tills kurvan innan målrakan... :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:05
av taliz
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:15
av Verdi
taliz skrev:
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild

Jag kollade lite på klippet men såg ingen slipstreaming.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:31
av fth
taliz skrev:
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Nja, med realistiska avstånd mellan bilarna är effekten tämligen liten, och inte ens med extrem slipstreaming halverar man förbrukningen.

Mythbusters testade detta bakom en stor lastbil och nådde som mest 39% minskning av förbrukning vid 88km/h, då låg dom 3m bakom lastbilen.

Bakom en M3 i 150km/h med någorlunda säkert avstånd kan effekten nog inte bli mer än några fåtal procent.

/fth

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:37
av Stevvee
taliz skrev:
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild
Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.

Intressant att du försöker hitta fel Bild

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:37
av Klintan
fth skrev:
taliz skrev:
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Nja, med realistiska avstånd mellan bilarna är effekten tämligen liten, och inte ens med extrem slipstreaming halverar man förbrukningen.

Mythbusters testade detta bakom en stor lastbil och nådde som mest 39% minskning av förbrukning vid 88km/h, då låg dom 3m bakom lastbilen.

Bakom en M3 i 150km/h med någorlunda säkert avstånd kan effekten nog inte bli mer än några fåtal procent.

/fth
De testade väl inte med en elbil, då de gjorde testet 2007? De kom fram till 60% minskning av luftmotstånd vid 3m avstånd till lastbilen, 21% vid sju billängder. Ger märkbar effekt med elbil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:40
av fth
Klintan skrev:
fth skrev:
taliz skrev:
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Nja, med realistiska avstånd mellan bilarna är effekten tämligen liten, och inte ens med extrem slipstreaming halverar man förbrukningen.

Mythbusters testade detta bakom en stor lastbil och nådde som mest 39% minskning av förbrukning vid 88km/h, då låg dom 3m bakom lastbilen.

Bakom en M3 i 150km/h med någorlunda säkert avstånd kan effekten nog inte bli mer än några fåtal procent.

/fth
De testade väl inte med en elbil, då de gjorde testet 2007? De kom fram till 60% minskning av luftmotstånd vid 3m avstånd till lastbilen, 21% vid sju billängder. Ger märkbar effekt med elbil.
Nej, det var förstås en fossil, och jag har själv utnyttjat detta bakom lastbil när jag har kört med släp med min X, det ger absolut märkbar effekt på förbrukningen.

Men dubbel räckvidd bakom en M3 i 150km/h? Not so much ;)

/fth

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:42
av HelectriC
taliz skrev:
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild
men det gjorde dom inte

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:44
av HelectriC
jag har lite svårt att förstå varför så många är så negativa! Nu har ju ett oberoende test visat att Porschen faktiskt har helt ok räckvidd under hög hastighet. Är inte det bra? Eller är det återigen bara Tesla som får vara bra?

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 11:46
av Verdi
Stevvee skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild
Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.

Intressant att du försöker hitta fel Bild

Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra? :D

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 12:19
av fth
HelectriC skrev:
jag har lite svårt att förstå varför så många är så negativa! Nu har ju ett oberoende test visat att Porschen faktiskt har helt ok räckvidd under hög hastighet. Är inte det bra? Eller är det återigen bara Tesla som får vara bra?
Precis, det här är ju jättebra, jag har väldigt svårt att förstå hur dom lyckades få en så dålig EPA-siffra.

/fth

Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 12:25
av taliz
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild
Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.

Intressant att du försöker hitta fel Bild

Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra? :D
Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 12:38
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild
Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.

Intressant att du försöker hitta fel Bild

Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra? :D
Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.
Mysteriet är hur de lyckades få så hög förbrukning enligt EPA. Taycan är extremt hal, halare än Model 3 faktiskt. "With a drag coefficient of 0.22, the Taycan Turbo possesses the lowest drag of any vehicle in Porsche's current production lineup."

Frontarean på Taycan kanske är något större men med ett batteri som är så pass mycket större än Teslans så är jag inte alls förvånad över det här resultatet.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 12:44
av Stevvee
taliz skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
HelectriC skrev:
det som är intressant med videon är inte detaljerna, men faktum att Taycan inte är så dålig på räckvidd som det först blev basunerat ut i media. Skönt att se att Porschen går att köra fort på autobahn. Över 30 mil i 150 är bra tycker jag!
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild
Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.

Intressant att du försöker hitta fel Bild

Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra? :D
Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.
Aerodynamik i all ära men det är som sagt för bilen när den är ensam i luften och kör. Med andra bilar inblandade och speciellt när du har en bil framför så ligger man oftast inte tillräckligt nära för att dra någon nytta utan istället får framförvarandes bils turbulens istället.

En lastbil är tacksam att ligga bakom för luften blir väldigt lugn precis bakom då den krossar en stor yta luft.

Jag antar att du inte kört Mc ? Märks tydligt där.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 13:02
av taliz
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Stevvee skrev:
taliz skrev:
Om dom nu slipstreamar så gör det galet mkt. Lätt dubbel range.
Men visst går det då att köra långt, gäller bara att hitta någon annan som ska samma väg samma tid i samma hastighet. Bild
Du har koll på hur nära man måste ligga för att få en effekt utav slipstreaming ? Att ligga bakom någon kan ge ännu sämre räckvidd beroende på hur turbulent luften är från baken.

Intressant att du försöker hitta fel Bild

Menar du att taliz försöker försvara Tesla in absurdum? Skulle han väl inte göra? :D
Försvara? Teslan kom ju längre trots betydligt billigare bil med mindre batteri.
Det jag försöker få fram är om siffrorna för Porschen är realistiska. Jag är fortsatt mkt tveksam till det.
Den förbrukning de visar känns mer rimlig att få runt 110-120kmh.
Det är inte för inte aerodynamik är extremt viktigt för elbilar. Dvs slipstream ger mkt mer påverkan än för en avgasbil.
Aerodynamik i all ära men det är som sagt för bilen när den är ensam i luften och kör. Med andra bilar inblandade och speciellt när du har en bil framför så ligger man oftast inte tillräckligt nära för att dra någon nytta utan istället får framförvarandes bils turbulens istället.

En lastbil är tacksam att ligga bakom för luften blir väldigt lugn precis bakom då den krossar en stor yta luft.

Jag antar att du inte kört Mc ? Märks tydligt där.
Hade ingen bil i ca 10 år, körde bara mc. Streetfighter dessutom. Så vinddrag är jag inte obekant med om man säger så.

Hur turbulent luften bakom blir beror just på fordonets aerodynamik. Antar att du tänker på tex F1 där bilarna skapar väldigt mkt turbulens. Deras aerodynamik är ju väldigt avancerad med massvis med vingar som rör upp luften, inte alls jämförbar med vanliga bilar.

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Postat: 03 feb 2020 13:05
av Verdi
taliz skrev:

Hur turbulent luften bakom blir beror just på fordonets aerodynamik. Antar att du tänker på tex F1 där bilarna skapar väldigt mkt turbulens. Deras aerodynamik är ju väldigt avancerad med massvis med vingar som rör upp luften, inte alls jämförbar med vanliga bilar.
Man vill väl hamna i turbulensen? Är väl själva poängen? En bil som Model 3 skapar inte mycket turbulens och därmed väldigt lite sug bakom sig.