Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?backe skrev:chaffis75 skrev:Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3671
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Aktien TSLA
Det är väl inte många idag som kör i gamla stan, förutom de som ska ta sig mellan Norrmalm och Södermalm längs trafikleden på östra sidan av Gamla Stan.Fredrik j skrev:Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?backe skrev:chaffis75 skrev:Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Aktien TSLA
Ingår leden också i miljözonen redan från starten?Niklas Z skrev:Det är väl inte många idag som kör i gamla stan, förutom de som ska ta sig mellan Norrmalm och Södermalm längs trafikleden på östra sidan av Gamla Stan.Fredrik j skrev:Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?backe skrev:chaffis75 skrev:Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Re: Aktien TSLA
Ska bestämmas under 2023 som jag förstår?Fredrik j skrev:Ingår leden också i miljözonen redan från starten?Fredrik j skrev:Det är väl inte många idag som kör i gamla stan, förutom de som ska ta sig mellan Norrmalm och Södermalm längs trafikleden på östra sidan av Gamla Stan.backe skrev:Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?chaffis75 skrev:Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Re: Aktien TSLA
Även de som bor i Gamla Stan behöver tex. hantverstjänster som elektriker, murare, rörmokare, takläggare osv. Det är egentligen ingen skillnad från andra stadsdelar.Fredrik j skrev:Varför vill man köra bil i gamla stan egentligen? Skulle man inte utan några större konsekvenser kunna göra hela stadsdelen bilfri oavsett bränsle?backe skrev:chaffis75 skrev:Bilmarkanden är ju fakriskt större än sth.. Men visst börjar Många andra stora städer följa efter så kan de ju börja påverka..pejvic skrev:Att efterfrågan sjunker, det fattar alla i såna här tider. men påverkar det verkligen tesla så mkt. Titta på bilparken som rullar omkring...
Och om ett par år vill de förbjuda alla de bilarna att köra i sthlm. Och de andra biltillverkarna får inte fram bilar.
Sålänge Tesla bara har de här fabrikerna klara så borde de kunna fördela ut bilar på olika marknader så att det fortfarande är lagom kö i varje land?
Vad hände tex med alla P som skulle komma i höst?
Vad hände med alla bakhjulsdrivna som skulle börja levereras i Sverige om två veckor.
Känns som självklart att de inte står och samlar damm iallafall. Sen vet jag ju inte var de är förstås.
Väldigt begränsat fram till tidigast 2030 vad gäller förbud i Stockholm, typ gamla stan och några gator till. Sen kan det såklart ändras över tid.
Konkret innebär det att en del av innerstan ska bli miljözon klass 3, det vill säga bara elbilar och de mest utsläppssnåla gasbilarna får köra i zonen. För tunga fordon tillåts också de mest utsläppssnåla laddhybriderna, säger Åsa Lindhagen.
Zonerna kommer att införas successivt från 2024 och ska vara fullt införd 2026. Exakt vilka gator som ska ingå i zonerna ska bestämmas 2023.
Sorry oftopic
Re: Aktien TSLA
Lite uppgång idag.
218,49 USD +7,24 (3,43 %)i dag
218,49 USD +7,24 (3,43 %)i dag
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
A put contract with a Friday expiration and a strike price of $200 was the most-traded contract for Tesla on Monday and among the 15-most popular on US exchanges overall during the day. The bearish option in the electric carmaker implies the stock has at least another 5% to fall this week.
Tesla closed near $211 on Monday, down 1.5% from Friday’s close after lowering prices across its lineup in China and options investors are betting shares could fall below $200 by Friday, making the $200 put contract in the money -- or available for immediate profit -- before expiration.
https://finance.yahoo.com/news/tesla-op ... 12397.html
Re: Aktien TSLA
Tesla stängde på
222,42 USD +11,16 (5,29 %)i dag
Att nu Tesla sänkt sina priser i Kina tolkar jag som att Kina är den mest mogna elbilsmarknaden och har hård konkurrens.
222,42 USD +11,16 (5,29 %)i dag
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... in-q3-2022The US continues to be Tesla's largest market, generating ~48% of its revenue in Q3 2022. At the same time, China brought in ~24% and all other markets combined made up ~28%.
Att nu Tesla sänkt sina priser i Kina tolkar jag som att Kina är den mest mogna elbilsmarknaden och har hård konkurrens.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tsche-bank
Deutsche Bank analysts wrote in a note (via investing.com):
“In respect to the Tesla price cuts, we don't see the move as a big surprise based on our recent discussions and emphasize Tesla has the highest margin of any EV maker, giving it the most cushion to use pricing as a lever. In our view, Tesla is likely facing a mix of weak macro and some level of growing competition in the local market. But all in we believe while Tesla is not insulated from a downturn, its growth and margins could be much more resilient than the rest of the industry in a recession globally given the various levers at its disposal.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ja precis... Pricing som demand lever som sagt.Zalman3 skrev:https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... tsche-bank
Deutsche Bank analysts wrote in a note (via investing.com):
“In respect to the Tesla price cuts, we don't see the move as a big surprise based on our recent discussions and emphasize Tesla has the highest margin of any EV maker, giving it the most cushion to use pricing as a lever. In our view, Tesla is likely facing a mix of weak macro and some level of growing competition in the local market. But all in we believe while Tesla is not insulated from a downturn, its growth and margins could be much more resilient than the rest of the industry in a recession globally given the various levers at its disposal.”
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon 

Re: Aktien TSLA
I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.Sabbe skrev:Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Vi tar ett räkneexempel.Legato skrev:I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.Sabbe skrev:Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon
2021 sålde Tesla ca 1.000.000 bilar.
Killgissar ASP på ca 500.000kr. Tillverkningskostnad ca 380.000kr. Vinst per bil ca 120.000kr.
Summa Vinst 120 miljarder.
2023 ca 2.000.000 bilar.
Killgissar ASP på 450.000kr.
Tillverkningskostnad ca 300.000kr. Vinst per bil 150.000kr.
Summa Vinst 300 miljarder.
Så trots en prissänkning på 10% så mer än fördubblas vinsten.
EDIT:
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Om den drömmen slår in Zalman så är det många som blir lyckliga, men det där måste väl ändå även du tycka är väldigt osannolikt?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Aktien TSLA
Zalman3 skrev:Vi tar ett räkneexempel.Legato skrev:I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.Sabbe skrev:Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon
2021 sålde Tesla ca 1.000.000 bilar.
Killgissar ASP på ca 500.000kr. Tillverkningskostnad ca 380.000kr. Vinst per bil ca 120.000kr.
Summa Vinst 120 miljarder.
2023 ca 2.000.000 bilar.
Killgissar ASP på 450.000kr.
Tillverkningskostnad ca 300.000kr. Vinst per bil 150.000kr.
Summa Vinst 300 miljarder.
Så trots en prissänkning på 10% så mer än fördubblas vinsten.
EDIT:
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?
Vi kan väl killgissa att alla gör det när vi ändå bara ska hitta på lite siffror. Eller, BYD kommer nog sänka ännu mer gissar jag samtidigt som dom säljer mer än Tesla.
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?
Re: Aktien TSLA
Är helt övertygad om att Tesla även 2023 kommer tjäna bäst med pengar per bil.Remuz skrev:Om den drömmen slår in Zalman så är det många som blir lyckliga, men det där måste väl ändå även du tycka är väldigt osannolikt?
Konkurrenter har lövtunna marginaler, eller går med förlust redan nu.
Kommer bli en konsolidering i marknaden redan 2023.
Alla kommer inte överleva det priskrig som kommer 2023.
Européer som inte fått upp volymerna på sin elbilsförsäljning kan få det svettigt, och i Kina sker en utgallring, eftersom de har för många tillverkare.
Några få större överlever.
ICE tillverkare ser sin ICE försäljning sjunka.
Vilket innebär att tillverkningspriset går UPP!
Bilföretagen har i viss mån parerat med att minska volymerna och höjt priset, men den lösningen är bara tillfällig. Man kan inte minska volymerna hur mycket som helst( utan att försvinna från marknaden). Så kommer man inte med billiga och bra elbilar, då är man rökt.
I en annan tråd skrev jag om halverad vinst för Europeiska bilföretag 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Det är en tuff kamp nu mellan Tesla och BYD.
De är de två aktörerna som dramatiskt ökar sin elbilsproduktion.
BYD är ju unika i branschen eftersom de själva tillverkar BÅDE chip och batterier.
Men BYD mycket lägre vinst per bil än Tesla.
Aktiemarknaden tror på både Tesla och BYD.
Båda har större aktievärde än exempelvis VW som halkat ner till femte plats.
De är de två aktörerna som dramatiskt ökar sin elbilsproduktion.
BYD är ju unika i branschen eftersom de själva tillverkar BÅDE chip och batterier.
Men BYD mycket lägre vinst per bil än Tesla.
Aktiemarknaden tror på både Tesla och BYD.
Båda har större aktievärde än exempelvis VW som halkat ner till femte plats.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1370
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Intressant artikel:
https://time.com/6224562/competition-tesla-elon-musk/
https://time.com/6224562/competition-tesla-elon-musk/
Den ska ju sen vägas upp med ökande total försäljning av elbilar så i absoluta siffror är det nog inte lika så tufft som det låter.“Tesla has been the dominant EV player for so long but we’re seeing a lot more competition coming in, not only with luxury EVs but also mainstream vehicles that come in different body types and price points,” says Kevin Roberts, director of industry insights and analytics at CarGurus.
Tesla’s electric vehicle market share is likely to decline from about 70% in 2021 to the “low teens” by 2025 as a result of the onslaught of EVs coming from other manufacturers, predicts John Murphy, the managing director and lead auto analyst at Bank of America Merrill Lynch.
“Tesla is hitting a fork in the road period that Musk needs to navigate the company through and will be a moment of truth for Tesla on the demand front,” Wedbush Securities Analyst Dan Ives said in a research note on Thursday. “This quarter was not rainbows and roses and it leaves investors wanting more from Tesla.”
On Monday, less than a week later, the company cut the starting prices for its Model 3 and Model Y cars by as much as 9% in China amid concerns over demand, reversing an industry-wide trend of increasing prices this year. Murphy says the price cuts in China are not typical of a company that has low supply and high demand, and could suggest a “potential weakening in one of the key growth markets in China.”
“There’s only so much demand for cars north of $50,000 to $55,000,” Murphy says “And if Tesla wants to grow significantly to 10 million units plus over time, they’re going to need to accept lower price points. And if they get to the 10 million unit number, we think they probably need to have an average transaction price close to $25,000 as opposed to $75,000 that it’s at right now.”
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Väldigt oklart varför du "killgissar" en massa siffror som redan är kända.Zalman3 skrev:Vi tar ett räkneexempel.Legato skrev:I procentuella termer är det inte alls omöjligt, men det är ju ganska ointressant ur en aktieägares perspektiv. Där är det intressanta den absoluta marginalen per såld bil och den är jag helt övertygad om att den kommer sjunka.Sabbe skrev:Tesla kommer att fortsätta höja sina vinstmarginaler samtidigt som man sänker priserna för sina fordon
2021 sålde Tesla ca 1.000.000 bilar.
Killgissar ASP på ca 500.000kr. Tillverkningskostnad ca 380.000kr. Vinst per bil ca 120.000kr.
Summa Vinst 120 miljarder.
2023 ca 2.000.000 bilar.
Killgissar ASP på 450.000kr.
Tillverkningskostnad ca 300.000kr. Vinst per bil 150.000kr.
Summa Vinst 300 miljarder.
Så trots en prissänkning på 10% så mer än fördubblas vinsten.
EDIT:
Vilken annan elbilstillvekare sänker tillverkningskostnaden med 80.000kr per bil på 2 år?
Din slutsats om en sänkning av tillverkningskostnad på över $7.000 från 2021->2023 har ingen som helst koppling till verkligheten.
För 2021 har vi:
Försäljning 936.222 bilar
ASP $48.885
Tillverkningskostnad $34.562
Vinst per bil = $14.323
Total bruttovinst från bilförsäljningen = $13,4 miljarder
För 2022 har vi (hittills):
Försäljning 908.573 bilar
ASP $53.761
Tillverkningskostnad $37.871
Vinst per bil = $15.890
Total bruttovinst från bilförsäljningen = $14,4 miljarder
Sen "glömmer" du visst att det tillkommer en jäkla massa andra kostnader (och en del intäkter) som gjorde att nettovinsten landade på $5,5 miljarder för 2021 och hittills 2022 på $8,9 miljarder.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Givetvis kommer Teslas ASP sjunka för att kunna öka volymerna.
Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.
Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.
Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.
Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.
Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.
Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.
Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... n-vecka-gpVolvo Cars tillverkning i Torslanda stoppas i en vecka – GP
Biltillverkaren Volvo Cars tvingas under hela nästa vecka stoppa produktionen i Torslanda, bekräftar bolaget för GP.
Orsaken är att det återigen är brist på halvledare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Är nog få/ingen här som tror på ICE-bilar i framtiden, det var ju inte diskussionen överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Givetvis kommer Teslas ASP sjunka för att kunna öka volymerna.
Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.
Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.
Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.
Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... n-vecka-gpVolvo Cars tillverkning i Torslanda stoppas i en vecka – GP
Biltillverkaren Volvo Cars tvingas under hela nästa vecka stoppa produktionen i Torslanda, bekräftar bolaget för GP.
Orsaken är att det återigen är brist på halvledare.
Frågan var varför du hittar på en siffra om produktionskostnads-sänkning på 80.000:- per bil utifrån egenpåhittade siffror när de verkliga siffrorna snarare visar att snittkostnaden för att producera en Tesla ökar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1370
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Mycket intressant, att september är sista månaden i kvartalet... Mycket intressant, att man i oktober än så länge enbart har levererat 31 Tesla Model Y i Norge, hur tolkar du det?Zalman3 skrev:
Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Re: Aktien TSLA
Men leverans start nästa år för en modell2 känns inte sannolikt, om man tittar på både cybertruck, roadster och semi.Zalman3 skrev:Givetvis kommer Teslas ASP sjunka för att kunna öka volymerna.
Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.
Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.
Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.
Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... n-vecka-gpVolvo Cars tillverkning i Torslanda stoppas i en vecka – GP
Biltillverkaren Volvo Cars tvingas under hela nästa vecka stoppa produktionen i Torslanda, bekräftar bolaget för GP.
Orsaken är att det återigen är brist på halvledare.
Dock tror jag modell 2 kan komma ut snabbare än bilarna ovan eftersom de länge saknat produktions kapasitet vilket de nu bör vara ifatt med Berlin och Texas fabriken.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Aktien TSLA
Zalman3 skrev:Givetvis kommer Teslas ASP sjunka för att kunna öka volymerna.
Intressant att Tesla har kunnat hålla ASP så högt när man nu tillverkar mer än en miljon bilar i årstakt.
Att man trots det höga priset är den mest sålda bilen alla kategorier, på många marknader.
Exempelvis så sålde MY i över 3.000 bilar bara i september i Norge.
Intressant är också tumregeln att en elbil kan kosta ca dubbelt så mycket i inköp som en fossilbil, för att få samma milkostnad som för en ICE.
Om då ASP är 50.000 dollar, då kan det fortfarande gå att sälja en ICE för 25.000 dollar.
Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.
Så priskriget som nu startat, är en mardröm för ICE tillverkare.
Exempelvis så har Volvos försäljning minskat dramatiskt.
Och nu stänger man fabriken på grund av "komponentbrist".
Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
https://www.affarsvarlden.se/artikel/vo ... n-vecka-gpVolvo Cars tillverkning i Torslanda stoppas i en vecka – GP
Biltillverkaren Volvo Cars tvingas under hela nästa vecka stoppa produktionen i Torslanda, bekräftar bolaget för GP.
Orsaken är att det återigen är brist på halvledare.
Om Tesla lanserar en Tesla 2 nästa år så behöver nog inte konkurrenterna vara oroliga för att den ska komma i produktion under kommande 5 år med production hell på 4680, CT, Semi och New Roadster. Sen ska man få fram en robot under tiden och skrapa fram 1 miljon robotaxis några år sent också. Level 4/5 FSD ska rullas ut årligen också va?Men om Tesla nästa år lanserar en Tesla 2 för 25.000 dollar, då blir det svettigt att sälja en bra ICE bil för 12.500 dollar.
Pratade med min gamla Volvo-säljare i fredags, dom har sålt slut på allt nu av modellår 2023, så det man börjar sälja nu är modellår 2024. Han är ganska frustrerad för dom har köpare men inga bilar att sälja(ICE). Men du kan såklart killgissa det som passar din agenda.Jag tror att det egentliga skälet är att det är brist på kunder som vill köpa Volvos ICE bilar.
Re: Aktien TSLA
Volvo har tappat rejält på (mild) bensin och dieselbilar det senaste året.Pratade med min gamla Volvo-säljare i fredags, dom har sålt slut på allt nu av modellår 2023, så det man börjar sälja nu är modellår 2024. Han är ganska frustrerad för dom har köpare men inga bilar att sälja(ICE). Men du kan såklart killgissa det som passar din agenda.
Och en halverad försäljning riskerar konkurser bland underleverantörer.
Visst kan man byta underleverantör, men det blir garanterat dyrare produktionskostnader.
Så här har man en perfekt storm, ICE bilar blir allt dyrare att tillverka, medans elbilar blir allt billigare att tillverka.
En tumregel för en underleverantör är, att när fabriken bara nyttjas till 70%, då lägger man av.
2021 september:
Mild hybrid diesel, 875st
Mild hybrid bensin, 305st
Bensin, 187st
Diesel, 9
2022 september:
Mild hybrid diesel, 486st
Mild hybrid bensin, 186st
Bensin, 21
Diesel, 0
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension