... och direkt är den automatiska "avimningen" som inte går att stänga av, ett stort irritationsmoment.
Hoppas det är en bugg som Tesla snabbt fixar, annars får man sätta sitt hopp till grabbarna på Enhauto, för det går inte att ha det såhär.
Såg i skärmdumpen några poster högre upp i tråden att THS Temperature humidity sensor uppdaterats i 25.2, låter som det skulle kunna vara relaterat till luftfuktighet men det är en ren killgissning...
... och direkt är den automatiska "avimningen" som inte går att stänga av, ett stort irritationsmoment.
Hoppas det är en bugg som Tesla snabbt fixar, annars får man sätta sitt hopp till grabbarna på Enhauto, för det går inte att ha det såhär.
Såg i skärmdumpen några poster högre upp i tråden att THS Temperature humidity sensor uppdaterats i 25.2, låter som det skulle kunna vara relaterat till luftfuktighet men det är en ren killgissning...
Något jag upptäckte i senaste versionen är att klimatet inte längre stänger av sig om man öppnar en dörr eller bakluckan.
Tesla lade till stöd för detta förra vintern tror jag, sedan togs det bort. Nu är det tillbaka igen. Hoppas det fortsätter vara kvar. Sjukt irriterande att ta upp telefonen för att starta klimatet igen om man packar i bilen eller någon passagerare hoppar in och sätter sig i förväg.
Tyvärr tillbaka till vanligt, att manuellt starta igen så fort någon dörr öppnas...
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 10 feb 2025 22:10
av MY_piraya
Nu skulle det vara trevligt att få 2025.2 märkligt långsam process...
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 10 feb 2025 22:16
av repulsiv
Ja, långsamamre än vanligt skulle jag säga, sällan man behöver vänta mer än några dagar efter de första fått en uppdatering.
..Fast jag bryr mej inte så mycket, det är ju lite hit'n'miss huruvida uppdateringarna är förbättringar eller försämringar..
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 10 feb 2025 22:24
av psaaf
Har fått både 2025.2.3 och 2025.2.3.2 sedan ett par dagar. Var det inte nånting med bananer i frunken?
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 14 feb 2025 13:25
av T4s
Använder 4D-radar som installerats i bilarna sedan några år tillbaka. Från 2021?
Bilar som förberetts för radarn men inte har fått den installerat kan boka service för att installera när uppdateringen kommer till bilen.
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 14 feb 2025 13:52
av mussla
Varför vill man ha radar i kupén? Någon som sitter på en förklaring?
Varför vill man ha radar i kupén? Någon som sitter på en förklaring?
Ja, vi utvecklar sådana på mitt jobb.
Den största "fördelen" verkar vara att folk inte gillar att bli filmade, någon kanske ser och spelar in att man petar sig i näsan?
Radarn har mycket sämre upplösning än en kamera, men...
Radarn kan, beroende på våglängd, även se igenom nackstöden och eventuellt även ryggstöden så att man ser mer av baksätet.
Jag skulle föredra en radar i fronten alla dagar i veckan.
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 14 feb 2025 14:52
av MY_piraya
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Varför vill man ha radar i kupén? Någon som sitter på en förklaring?
Ja, vi utvecklar sådana på mitt jobb.
Den största "fördelen" verkar vara att folk inte gillar att bli filmade, någon kanske ser och spelar in att man petar sig i näsan?
Radarn har mycket sämre upplösning än en kamera, men...
Radarn kan, beroende på våglängd, även se igenom nackstöden och eventuellt även ryggstöden så att man ser mer av baksätet.
Jag skulle föredra en radar i fronten alla dagar i veckan.
Tack för förklaringen. Jag skall ärligt erkänna att jag tänkte på dig när jag läste om radar i kupén. Det känns lite som att strö salt i såren att ta bort frontradarn men sätta in en i kupén. Jag misstänker dock att kupéradarn är billigare än frontradarn, kan det stämma?
Jag kan också säga att jag inte hade haft något emot att ha en frontradar (även om jag tycker att Teslavision är ok som jag använder bilen)
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Inga vanliga kameror ser IR i det området som omgivande värmestrålning utsänder. De ser IR nära rött t.ex. från fjärrkontroller och sådant, men de kräver en IR ljuskälla. Ska man har IR-kamera som ser djur i mörkret som ljusa objekt krävs något som FLIR eller liknande. Många bilar har haft det som (dyrt) tillbehör. Det vore en USP om jag skulle fundera på Tesla igen när mina är uttjänta.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Ja, radarn ser ju i mörker också, men upplösningen är knappast tillräckligt bra för att se om man håller i ratten.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Ja, radarn ser ju i mörker också, men upplösningen är knappast tillräckligt bra för att se om man håller i ratten.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Ja, radarn ser ju i mörker också, men upplösningen är knappast tillräckligt bra för att se om man håller i ratten.
Radarn ser ju inte ratten.
Jag antar att radarn inte heller ser om man tittar på vägen
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Inga vanliga kameror ser IR i det området som omgivande värmestrålning utsänder. De ser IR nära rött t.ex. från fjärrkontroller och sådant, men de kräver en IR ljuskälla. Ska man har IR-kamera som ser djur i mörkret som ljusa objekt krävs något som FLIR eller liknande. Många bilar har haft det som (dyrt) tillbehör. Det vore en USP om jag skulle fundera på Tesla igen när mina är uttjänta.
Jag påstår att vanliga digitala kameror egentligen ser IR.
Men numera har tex mobiltelefoner filter som tar bort IR så att kameran bara ”ser” det vi ser.
Det gör att bilderna blir mycket fotografiskt bättre eftersom de bättre speglar det ögat ser
För ~10 år sedan och tidigare kunde man använda vilken random mobiltelefon som helst för att se IR lampor på de militära helikoptrar jag flög då. (Man har ”osynliga” strålkastare för att kunna lysa upp terrängen så att den som inte har Night Vision Goggles inte ser ljuset).
Man har även osynliga positionsljus och formationsljus för att man ska se varandra bra när man flyger i förband.
Teknikerna som gjorde daglig koll hade ioffsg speciell utrustning för att kontrollera såna lampor, men den behövde hämtas från inlåsta skåp så då var det enkelt med en mobil.
Ur minnet fungerade iPhone 4 bra men inte 4S och efterföljande.
Jag som utbildade i NVG-flygning använde mobil tidigare när man gick runt och visade hur IR-belysningen fungerade.
Jag har även kört lite busdrone, där väljer man exakt samma kamera med eller utan IR-filter.
Med filter: bättre färger
Utan filter: bättre funktion i mörker.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Ja, radarn ser ju i mörker också, men upplösningen är knappast tillräckligt bra för att se om man håller i ratten.
Radarn ser ju inte ratten.
Jag antar att radarn inte heller ser om man tittar på vägen
Radarn är ju borta eller avstängd på de flesta Teslor. När den inte är det sitter den bakom ”stötfångaren” och ser bara framåt.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Ja, radarn ser ju i mörker också, men upplösningen är knappast tillräckligt bra för att se om man håller i ratten.
Radarn ser ju inte ratten.
Jag antar att radarn inte heller ser om man tittar på vägen
Radarn är ju borta eller avstängd på de flesta Teslor. När den inte är det sitter den bakom ”stötfångaren” och ser bara framåt.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Inga vanliga kameror ser IR i det området som omgivande värmestrålning utsänder. De ser IR nära rött t.ex. från fjärrkontroller och sådant, men de kräver en IR ljuskälla. Ska man har IR-kamera som ser djur i mörkret som ljusa objekt krävs något som FLIR eller liknande. Många bilar har haft det som (dyrt) tillbehör. Det vore en USP om jag skulle fundera på Tesla igen när mina är uttjänta.
Jag påstår att vanliga digitala kameror egentligen ser IR.
Men numera har tex mobiltelefoner filter som tar bort IR så att kameran bara ”ser” det vi ser.
Det gör att bilderna blir mycket fotografiskt bättre eftersom de bättre speglar det ögat ser
För ~10 år sedan och tidigare kunde man använda vilken random mobiltelefon som helst för att se IR lampor på de militära helikoptrar jag flög då. (Man har ”osynliga” strålkastare för att kunna lysa upp terrängen så att den som inte har Night Vision Goggles inte ser ljuset).
Man har även osynliga positionsljus och formationsljus för att man ska se varandra bra när man flyger i förband.
Teknikerna som gjorde daglig koll hade ioffsg speciell utrustning för att kontrollera såna lampor, men den behövde hämtas från inlåsta skåp så då var det enkelt med en mobil.
Ur minnet fungerade iPhone 4 bra men inte 4S och efterföljande.
Jag som utbildade i NVG-flygning använde mobil tidigare när man gick runt och visade hur IR-belysningen fungerade.
Jag har även kört lite busdrone, där väljer man exakt samma kamera med eller utan IR-filter.
Med filter: bättre färger
Utan filter: bättre funktion i mörker.
Skrev ett längre svar som försvann i rymden.
CCD kameror ser IR OK i området nära rött, men kan inte se värmestrålning från objekt, viket jag skrev.
Således kan man inte se djur och varma partier med en vanlig kamera. De måste ha belysning. Det går bra med IR LED t.ex. då våglängderna ligger nära rött där vanliga CCD chip är mycket känsliga.
Man kan inte ta bort något filter eller uppdatera bilens mjukvara för att få samma bilder som vid FLIR teknik.
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 14 feb 2025 18:04
av loftux
Installerat 2025.2.6
Bara "Minor fixes" i release notes, inget om kabinradar. Antingen finns den inte för 2023 Model Y (hårdvara saknas) eller så släpps det inte i Europa.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Ja, radarn ser ju i mörker också, men upplösningen är knappast tillräckligt bra för att se om man håller i ratten.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Ja, radarn ser ju i mörker också, men upplösningen är knappast tillräckligt bra för att se om man håller i ratten.
Läste något om att nuvarande kamera saknade IR , det kan förklara varför AP fungerar så dåligt så snart det blir mörkt...(Måste röra ratten mest hela tiden)
Inga vanliga kameror ser IR i det området som omgivande värmestrålning utsänder. De ser IR nära rött t.ex. från fjärrkontroller och sådant, men de kräver en IR ljuskälla. Ska man har IR-kamera som ser djur i mörkret som ljusa objekt krävs något som FLIR eller liknande. Många bilar har haft det som (dyrt) tillbehör. Det vore en USP om jag skulle fundera på Tesla igen när mina är uttjänta.
Jag påstår att vanliga digitala kameror egentligen ser IR.
Men numera har tex mobiltelefoner filter som tar bort IR så att kameran bara ”ser” det vi ser.
Det gör att bilderna blir mycket fotografiskt bättre eftersom de bättre speglar det ögat ser
För ~10 år sedan och tidigare kunde man använda vilken random mobiltelefon som helst för att se IR lampor på de militära helikoptrar jag flög då. (Man har ”osynliga” strålkastare för att kunna lysa upp terrängen så att den som inte har Night Vision Goggles inte ser ljuset).
Man har även osynliga positionsljus och formationsljus för att man ska se varandra bra när man flyger i förband.
Teknikerna som gjorde daglig koll hade ioffsg speciell utrustning för att kontrollera såna lampor, men den behövde hämtas från inlåsta skåp så då var det enkelt med en mobil.
Ur minnet fungerade iPhone 4 bra men inte 4S och efterföljande.
Jag som utbildade i NVG-flygning använde mobil tidigare när man gick runt och visade hur IR-belysningen fungerade.
Jag har även kört lite busdrone, där väljer man exakt samma kamera med eller utan IR-filter.
Med filter: bättre färger
Utan filter: bättre funktion i mörker.
Skrev ett längre svar som försvann i rymden.
CCD kameror ser IR OK i området nära rött, men kan inte se värmestrålning från objekt, viket jag skrev.
Således kan man inte se djur och varma partier med en vanlig kamera. De måste ha belysning. Det går bra med IR LED t.ex. då våglängderna ligger nära rött där vanliga CCD chip är mycket känsliga.
Man kan inte ta bort något filter eller uppdatera bilens mjukvara för att få samma bilder som vid FLIR teknik.
Ja, jag hade missat en hel del ovan
Håller med helt om att kamerorna inte fungerar som IR-kameror som kan se värmestrålning från människor.
Re: Senaste version 2025.2
Postat: 14 feb 2025 19:24
av nogren
Är Jay Leno provkörde Juniper, berättade Lars och Franz från Tesla att kuperadarn kan säkerställa antal passagerare i bilen, barn, vuxna eller hundar, och styra säkerhetssystem bättre.
Men jag hoppas också de kan se händerna bättre på ratters, så att Autopiloten fungerar lika smidigt i mörker.