Re: Aktien TSLA
Postat: 04 okt 2022 15:03
https://www.di.se/live/ark-invest-tanka ... agens-ras/Fondbolaget Ark Invest tankade drygt 132.000 aktier i elbilstillverkaren Tesla under måndagens ras. Det rapporterar CNBC.
https://www.di.se/live/ark-invest-tanka ... agens-ras/Fondbolaget Ark Invest tankade drygt 132.000 aktier i elbilstillverkaren Tesla under måndagens ras. Det rapporterar CNBC.
Zalman3 skrev:Köpte igår för 245 dollar.
"Före öppningsdags 250,28 +7,88 (3,25 %)"
Ca 234 i skrivande stund. MVHbacke skrev:Zalman3 skrev:Köpte igår för 245 dollar.
"Före öppningsdags 250,28 +7,88 (3,25 %)"
Vad står aktien i nu?
Jag tror att det var ett test för att se om Zalman kan skriva något "negativt"NiklasTesla skrev:Ca 234 i skrivande stund. MVHbacke skrev:Zalman3 skrev:Köpte igår för 245 dollar.
"Före öppningsdags 250,28 +7,88 (3,25 %)"
Vad står aktien i nu?
https://teslamag-de.translate.goog/news ... _tr_pto=scHan öppnade sitt paraply för att köpa 40 000 "vassa knivar" för 248,88 dollar styck, skrev Koguan i måndags - en nick till börsens visdom han ignorerade att inte ta tag i fallande knivar,
det vill säga att inte köpa aktier i en nedåtgående trend. IT-miljardären satte sitt innehav till 22,8 miljoner Tesla-aktier och meddelade att han skulle ta mer när han hade pengar.
Enligt egen utsago följde han upp detta med åtgärder under måndagen och tisdagen. För onsdagen tillkännagav Koguan köpet av ytterligare 175 000 aktier, vilket ökade dess Tesla-innehav till 23 miljoner.
Fyrdubblad Tesla-vinst förväntas 2023.
Poetiskt lovade Koguan sina många Tesla-aktier att inte ens döden skulle skiljas från dem. Senare fick han dock också en mer ekonomisk förklaring till sitt fortsatta engagemang.
Tesla kommer att fyrdubbla sin vinst nästa år, skrev han. Bolagets värdering har sjunkit från 1 300 gånger vinsten till 100 gånger på börsen och denna trend kommer att fortsätta till 50 gånger.
Enligt hans beräkning innebär det dock fortfarande att Teslapriset kommer att fördubblas 2023, och efter att ha vägt upp möjligheten och risken köper han nu, förklarade Koguan.
Det var ju hög tid, nu kommer sannolikt även övriga följa efter och uppgradera TSLA till Investment Grade, det borde driva kursen uppåt.Sabbe skrev:
Sabbe skrev:Denna förutsägelse gjordes i mitten av 2019
Det är ingen slump att BYD nu har högre börsvärde än Volkswagen.backe skrev:Sabbe skrev:Denna förutsägelse gjordes i mitten av 2019
Ingen räknade med BYD då tydligen
Jag vet att BYD även har hybrider men det är ett snabbt växande företag som dessutom är stor på elektriska bussar, man säljer även batterier till andra biltillverkare.
Market cap är ju helt snurrigt som jämförelsetal. Tar man t ex Lucid + Rivian + XPeng får man nästan lika stor market cap som VAG trots att de tillsammans är en liten plutt med kanske 1% av VAG:s personbilsförsäljning eller så. Jag tror värderingarna kommer att landa innan det här är slut.Zalman3 skrev:Det är ingen slump att BYD nu har högre börsvärde än Volkswagen.
Jag har sagt det förut i denna tråd, men jag hoppas verkligen folk förstår att det kan bli en extremt lång väntan, eller tom inte ens infrias någonsin.bjornnilsson skrev:Har hållit mig ifrån Tesla under ett tag nu men gick in med 200 k för några dagar sedan, tänkte göra mig några enkla tusen i vinst. Så här i efterhand så har jag börjat tvivla en aning på om det var klokt. Men dyker kursen så får jag väl helt enkelt köpa in mig mer och vänta ut...
Blir en spännande vecka
Jag fascineras också av hur många i denna tråd som verkar helt oberörda av att vi befinner oss i början av en lågkonjunktur och uppenbar tjurmarknad på börsen. Jag tror inte att vi sett botten än och även om börsen som helhet bara skulle bottna sig 10% ned så skulle Tsla med sin volatilitet utan problem kunna gå ned både 20-40% av bara farten i ett sådant ras. Oavsett fundamentala siffrorna för bolaget. Troliftvis lär det hämta ett sådant ras så småningom men det kan ta tid. Jag har tjänat en hel del pengar på TSLa senaste åren och jag tror fortfarande det finns potential på lång sikt. Men sedan jag sålde halva innehavet förra hösten och ytterligare 40% under våren sitter jag stilla och väntar på bättre tider.Legato skrev:Jag har sagt det förut i denna tråd, men jag hoppas verkligen folk förstår att det kan bli en extremt lång väntan, eller tom inte ens infrias någonsin.bjornnilsson skrev:Har hållit mig ifrån Tesla under ett tag nu men gick in med 200 k för några dagar sedan, tänkte göra mig några enkla tusen i vinst. Så här i efterhand så har jag börjat tvivla en aning på om det var klokt. Men dyker kursen så får jag väl helt enkelt köpa in mig mer och vänta ut...
Blir en spännande vecka
Tesla är ett fantastiskt bolag med värdering därefter. Går det inte lika fantastiskt kommande år i lågkonjunktur så kommer aktien rasa. Håller såklart tummarna att så inte blir fallet, äger återigen en liten post (1% av portföljen) men anser att det finns väldigt mycket nedsida kvar (liksom uppsida om lågkonjunkturen blir dräglig). För mig behöver kursen halveras för att det ska se riktigt billigt och attraktivt ut med tanke på förväntad diskonteringsränta kommande år samt konjunkturläge.
Jag tror en del här aldrig upplevt en riktig lågkonjunktur och har en intressant och lärorik resa framför sig nu. Som jag sa tidigare, de andra tillväxtbolagen handlas på samma kurs som för två år sedan. Tesla 140-160 är inte orimlgt på kort sikt. Botten är definitivt inte nådd. Faller intäkterna blir P/E snabbt 1000x.flipmac skrev:Jag fascineras också av hur många i denna tråd som verkar helt oberörda av att vi befinner oss i början av en lågkonjunktur och uppenbar tjurmarknad på börsen. Jag tror inte att vi sett botten än och även om börsen som helhet bara skulle bottna sig 10% ned så skulle Tsla med sin volatilitet utan problem kunna gå ned både 20-40% av bara farten i ett sådant ras. Oavsett fundamentala siffrorna för bolaget. Troliftvis lär det hämta ett sådant ras så småningom men det kan ta tid. Jag har tjänat en hel del pengar på TSLa senaste åren och jag tror fortfarande det finns potential på lång sikt. Men sedan jag sålde halva innehavet förra hösten och ytterligare 40% under våren sitter jag stilla och väntar på bättre tider.Legato skrev:Jag har sagt det förut i denna tråd, men jag hoppas verkligen folk förstår att det kan bli en extremt lång väntan, eller tom inte ens infrias någonsin.bjornnilsson skrev:Har hållit mig ifrån Tesla under ett tag nu men gick in med 200 k för några dagar sedan, tänkte göra mig några enkla tusen i vinst. Så här i efterhand så har jag börjat tvivla en aning på om det var klokt. Men dyker kursen så får jag väl helt enkelt köpa in mig mer och vänta ut...
Blir en spännande vecka
Tesla är ett fantastiskt bolag med värdering därefter. Går det inte lika fantastiskt kommande år i lågkonjunktur så kommer aktien rasa. Håller såklart tummarna att så inte blir fallet, äger återigen en liten post (1% av portföljen) men anser att det finns väldigt mycket nedsida kvar (liksom uppsida om lågkonjunkturen blir dräglig). För mig behöver kursen halveras för att det ska se riktigt billigt och attraktivt ut med tanke på förväntad diskonteringsränta kommande år samt konjunkturläge.
Är det vad som brukar kallas för fallhöjd?granlundii skrev:Dessa listor är ju rätt intressanta: https://companiesmarketcap.com/automake ... arket-cap/
Även om aktiekursen skulle falla till 100 dollar så är Tesla ändå den överlägset högst värderade biltillverkaren.
MB och BMW har ju riktigt bra siffror.Zalman3 skrev:Varför tjänar Tesla så bra med pengar?
Delvis beror det på att man fått ordning på kvaliteten, och därmed dramatiskt fått ner garantikostnader.
Tesla tjänar nu bra med pengar per bil.
Exempelvis Ford och GM har mycket större problem med garantikostnader än Tesla. Exempelvis VW betalar mellan 10 till 15 miljarder euro per år i garantikostnader. Vilket äter upp en stor del av deras vinst. Vilket är märkligt eftersom VW har kort garanti.
Du menar väl att Renault har bra siffror?Fredrik j skrev:MB och BMW har ju riktigt bra siffror.Zalman3 skrev:Varför tjänar Tesla så bra med pengar?
Delvis beror det på att man fått ordning på kvaliteten, och därmed dramatiskt fått ner garantikostnader.
Tesla tjänar nu bra med pengar per bil.
Exempelvis Ford och GM har mycket större problem med garantikostnader än Tesla. Exempelvis VW betalar mellan 10 till 15 miljarder euro per år i garantikostnader. Vilket äter upp en stor del av deras vinst. Vilket är märkligt eftersom VW har kort garanti.