Sida 41 av 46
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 13:27
av Skabb1
Vilket av Skodas paket motsvarar "Autopilot"? Vad jag kan läsa mig till är det "Assisted Drive Plus" som verkar ingå i modellen 80.
Är det samma teknik som VW? Någon som vet hur bra de är?
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 16:58
av BrooklynS
Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 17:13
av mati
JK800 skrev:mati skrev:Märkligt att det blir så olika restvärden. Iofs, 6000 mil är mer än vad jag kör. Det var 4500 mil i mitt fall.
Ja för egen del skiljer det 150kr i månaden på en ID4 och en e-tron för mig (e-tron 50) Känns som dom trollar genom att komma med bra rabatter för företag men sedan tar igen det genom att sätta ett lägre restvärde så dom tjänar samma på bilen oavsätt om dom ger 4 eller 10% i rabbat (vi har inte möjlighet att köpa ut bilen för restvärde, det är återförsäljaren som väljer pris efter marknadsvärde då)
Det är samma för mig. Ett lågt garanterat restvärde har jag ingen glädje av eftersom jag ändå inte kan köpa ut bilen efter tre år. Jag har iofs frivilligt satt 40% restvärde på e-Golfen. Men den var för det första inte så dyr, dvs den kan jag faktiskt köpa ut privat sen, och dessutom är det inget garanterat restvärde på den. Har jag tur så får jag mer än 40% när jag ska sälja den. Nu ska jag iofs leasa den vidare ända tills SKV skriker, men det visste jag ju inte när jag köpte den.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 18:17
av Skabb1
BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 18:37
av BrooklynS
Skabb1 skrev:BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.
Systemen köps från samma underleverantörer dessutom. Väldigt lite, om ens någonting, utvecklas inhouse hos europeiska biltillverkare.
Audi, VW, Skoda och Seat är likadana bilar som nischats för olika prissegment.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 18:56
av dd88
BrooklynS skrev:Skabb1 skrev:BrooklynS skrev:Det är väl ganska självklart att det är samma teknik? VAG är samma företag...
Att det är samma företag vet jag, men om dessa system är samma eller hur självständigt deras varumärken agerar vet jag inte. Därav frågan.
Systemen köps från samma underleverantörer dessutom. Väldigt lite, om ens någonting, utvecklas inhouse hos europeiska biltillverkare.
Audi, VW, Skoda och Seat är likadana bilar som nischats för olika prissegment.
Finns inga garantier att det är samma teknik, historiskt så har bilar som står lägre i VWs hierarki fått vänta på att få samma teknik som i sina finare syskon, men mycket är omkullkastat IOM nysatsningen på Skoda.
Ett bättre svar är ”vi vet inget i dagsläget eftersom det inte finns några detaljer”.
Sen att VW så sent som några veckor sen går ut med att dom satsar €73 miljarder på forskning och utveckling visar tydligt att inget sker inhouse

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 19:32
av mati
Vi vet ju att Enyaq får en självlärande auto-park funktion, nånting som VW inte erbjuder för i ID-bilarna. Det är kanske så att Skoda ändå inte alls använder samma teknik som VW i det här fallet.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 20:00
av BrooklynS
Jag tror mer att det handlar om vilka segment bilarna skall konkurrera i.
Självklart investerar man i utveckling, men det är inte de elektroniska finesserna som man köper från BOSCH, Autoliv, MagnetiMarelli osv osv.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 20:11
av dd88
BrooklynS skrev:Jag tror mer att det handlar om vilka segment bilarna skall konkurrera i.
Självklart investerar man i utveckling, men det är inte de elektroniska finesserna som man köper från BOSCH, Autoliv, MagnetiMarelli osv osv.
Det är som att påstå att TSMC utvecklade M1
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 21:34
av martinot
BrooklynS skrev:Jag tror mer att det handlar om vilka segment bilarna skall konkurrera i.
Självklart investerar man i utveckling, men det är inte de elektroniska finesserna som man köper från BOSCH, Autoliv, MagnetiMarelli osv osv.
När det gäller Porsche så köps både elmotorer in (från MagnetiMarelli) och styrelektronik/styrprogramvara för elmotorerna och batterierna (Hitachi). Vad de använder inom övriga VAG vet jag inte, men de kanske delvis nyttjar samma leverantörer i vissa fall.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 22:26
av Jerker
martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 17 dec 2020 22:58
av martinot
Jerker skrev:martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!

Min gamla Opel Ascona var nog också 13" eller 14"!
Har helt klart gått inflation i fälgstorlekar. Nästan sjukt lite gummi kvar på de största fälgarna.

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 07:32
av mati
Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 08:04
av Banane
martinot skrev:Jerker skrev:martinot skrev:Extremt nöjd att jag inte gick på större fälgar. 18" är perfekt för mig (hade nog nästan kunnat köra på 16" eller 17" egentligen).
En annan har ju kört Volvo 245 på 14''!

Min gamla Opel Ascona var nog också 13" eller 14"!
Har helt klart gått inflation i fälgstorlekar. Nästan sjukt lite gummi kvar på de största fälgarna.

Hjulen är större också. Ställer jag min Model S bredvid en gammal småbil så ser det ut som att den har tagit hjulen från en skottkärra.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 09:01
av StefL
mati skrev:Jag frågade VW handlaren om man kunde använda e-Golfens stora 17"-sommarhjul till en ID3. Men det går inte. Så "små" fälgar får inte plats på denna bilen fick jag veta. Bromsarna är tydligen för stora. Det är en bekymmersam utveckling och ett jäkla otyg att bilarna får allt större hjul med varje generation.
Kan bara hålla med. I och med att man slipper diverse ljud från motor och transmission i en elbil vill man ju gärna slippa höra mer vägljud, vilket blir en ofrånkomlig konsekvens av trenden med allt mer fälg och allt mindre däck på bilarna. Själv är jag fullt nöjd med 16" sommarfälgar och 15" vinterdito på befintlig bil, så jag skulle verkligen önska att kunna ha motsvarande däckprofil på den framtida elbilen - vilken det nu blir till slut ...
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 09:30
av Maw
Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 09:36
av Banane
Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 09:45
av mikebike
Banane skrev:Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
Periferihastigheten på ett (bil)hjul är oberoende av storleken.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 09:59
av slugger75
Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 10:15
av taliz
slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
ID4 kommer ju innan verkar det som.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 10:18
av Banane
mikebike skrev:Banane skrev:Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
Periferihastigheten på ett (bil)hjul är oberoende av storleken.
Tror faktiskt inte det är relevant för mitt exempel. Dels menade jag implicit "ju större fälgen är i förhållande till hjulets storlek". T ex 19" vs 21" på en Model S. Men även om det inte vore på det sättet så stämmer det jag skrev om man förutsätter att däcksidan är lika hög oberoende av fälgstorlek (om det nu är ett rimligt antagande?). Säg att däcksidan är 5 cm på en 21" fälg och så jämför du med 17" fälgar som har 5 cm däck. Sen kör du i 100 km/h. Då snurrar mycket riktigt det allra yttersta av däcket i samma hastighet (100 km/h) oavsett hjulets storlek, men det yttersta av fälgen snurrar fortare på det större hjulet eftersom däckens 5 cm är en större andel av hjulet på det mindre.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 10:25
av slugger75
taliz skrev:slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
ID4 kommer ju innan verkar det som.
Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 10:50
av iAkita
slugger75 skrev:taliz skrev:slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
ID4 kommer ju innan verkar det som.
Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.
ID4 har 520 km WLTP. Kortare med större fälgar.
Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 11:06
av jbark
Banane skrev:mikebike skrev:Banane skrev:Maw skrev:Större fälgdiameter borde väl inte automatiskt högre motstånd, snarare tvärt om? Det är andra egenskaper som mjuka gummiegenskaper och framförallt stor bredd som ger stort motstånd.
Det absolut viktigaste är aerodynamiken. Har du helt släta fälgsidor så spelar det inte så stor roll hur stor fälgen är men annars gäller att ju större fälgen är desto mer luft vispar den upp. Ju längre ut från navet du kommer desto högre hastighet och högre hastighet innebär mer turbulens om det är samma design på fälgen.
Visst kan däck rulla mer eller mindre trögt men den påverkan är ganska liten. Samma med bredd tror jag. Det påverkar men inte lika mycket som turbulensen.
Periferihastigheten på ett (bil)hjul är oberoende av storleken.
Tror faktiskt inte det är relevant för mitt exempel. Dels menade jag implicit "ju större fälgen är i förhållande till hjulets storlek". T ex 19" vs 21" på en Model S. Men även om det inte vore på det sättet så stämmer det jag skrev om man förutsätter att däcksidan är lika hög oberoende av fälgstorlek (om det nu är ett rimligt antagande?). Säg att däcksidan är 5 cm på en 21" fälg och så jämför du med 17" fälgar som har 5 cm däck. Sen kör du i 100 km/h. Då snurrar mycket riktigt det allra yttersta av däcket i samma hastighet (100 km/h) oavsett hjulets storlek, men det yttersta av fälgen snurrar fortare på det större hjulet eftersom däckens 5 cm är en större andel av hjulet på det mindre.
Jag vågar påstå att överkant däck snurrar i dubbla hastigheten medans kontaktytan är still relativt marken såvida du inte spinner

Re: Förboka Skoda Enyaq för 5000kr
Postat: 18 dec 2020 11:26
av slugger75
iAkita skrev:slugger75 skrev:taliz skrev:slugger75 skrev:Nån som vet när första leveranserna av Enyaq blir i Sverige?
Kanske Skoda lyckas bli den första tillverkaren någonsin, förutom Tesla då, att erbjuda en (minst) femsitsig elbil med minst 500 km WLTP-räckvidd i Sverige.
Om inte någon annan hinner före.
ID4 kommer ju innan verkar det som.
Ok fast den har ju inte minst 500 km WLTP enligt tekniska specifikationen från VW.
ID4 har 520 km WLTP. Kortare med större fälgar.
Nej då har du fått felaktig information.
ID.4 1st edition 150 kW har 496 km, se tekniska data här:
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable
ID.4 1st edition Max 150 kW har 488 km, se tekniska data här:
https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... =buildable