Sida 41 av 231
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 01:16
av Swede1
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 05:40
av Zalman3
Kan du tänka dig att åka Mercedes så kanske EQA är intressant.
4wd, 272hk och ett pris på 31.000 pund.
https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 07:19
av mati
Troligen ingen bra idé. Tyska bilar saknar ju vagnskadegaranti, vilket är en av anledningarna till det lägre priset. Dessutom - och det är kanske än viktigare - är de väldigt skralt utrustade. Rumpvärme och annan vinterrelaterad utrustning brukar inte ingå i tyska bilar medan det är standard på svenska marknaden. Man kan således utgå ifrån att en tysk ID3 inte heller har någon värmepump som standard, vilket den högst sannolikt har i Sverige.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 10:44
av Leo
Värmepump, vinterpaket, komfortpaket och vagnskadegaranti blir std i Sverige vad jag förstått.
Tror inget av det är std i Tyskland på enklaste instegsmodellen.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 11:36
av Zalman3
Leo skrev:Värmepump, vinterpaket, komfortpaket och vagnskadegaranti blir std i Sverige vad jag förstått.
Tror inget av det är std i Tyskland på enklaste instegsmodellen.
Men är det värt 50.000kr extra för Värmepump, vinterpaket, komfortpaket och vagnskadegaranti?
För vissa men inte för alla.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 11:43
av taliz
Får man bonus om man privatimporterar?
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 11:50
av bylund
taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 12:20
av taliz
bylund skrev:taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.
Hur tar man sig då hem? Bil på släp?

Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 12:28
av Henrik Torphammar
E-golf nytt lägre pris i Tyskland, €31900 mot i Sverige 428900kr.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 12:32
av bylund
taliz skrev:bylund skrev:taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.
Hur tar man sig då hem? Bil på släp?

Eller kanske på export-/importskyltar? Osäker på om det räknas som i trafik.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 12:42
av taliz
bylund skrev:taliz skrev:bylund skrev:taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.
Hur tar man sig då hem? Bil på släp?

Eller kanske på export-/importskyltar? Osäker på om det räknas som i trafik.
Utan att ha googlat vill jag minnas att det finns en massa krav för få privatimportera en bil. Har för mig de ska ha rullat X mil annars måste man krångla med Y och Z.
Just privatimport av helt nya bilar är väl extremt ovanligt av en anledning....
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 12:45
av bylund
Om den är ny, d v s yngre än 6 månader/gått under 600 mil så ska man betala svensk moms, och inte moms i landet den säljs. Annars inga konstigheter egentligen. Frågan är bara vad man ska göra för att kvalificera sig för bonusen.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 12:49
av Jerker
taliz skrev:bylund skrev:taliz skrev:bylund skrev:taliz skrev:Får man bonus om man privatimporterar?
Om den inte varit i trafik i utlandet bör man få det.
Hur tar man sig då hem? Bil på släp?

Eller kanske på export-/importskyltar? Osäker på om det räknas som i trafik.
Utan att ha googlat vill jag minnas att det finns en massa krav för få privatimportera en bil. Har för mig de ska ha rullat X mil annars måste man krångla med Y och Z.
Just privatimport av helt nya bilar är väl extremt ovanligt av en anledning....
Jag hade rätt mycket korrespondens med Transportstyrelsen om privatimport av nya bilar när det var fråga om att Sono Sion skulle hämtas i Bremerhaven. Det är inga problem att privatimportera nya bilar annat än att den måste registreringsbesiktigas och lite annat pappersarbete. Den kan inregistreras i annat land men får inte ha körts mer än några få mil, ett tal som jag inte minns nu, för att få räknas som ny. Om den inte har inregistrerats i tillverkningslandet så måste den köras på trailer hit för registreringsbesiktning.
Alltså en del formalia och kanske vissa kostnader för transport, men inga problem med att få ut premien vid privatimport.
Edit: Man måste ju naturligtvis stå som första ägare på bilen efter bilhandlaren.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 16:08
av Leo
Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.

Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 16:11
av Zalman3
Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.

Vet dom i Danmark som köper en husvagn och hämtar den i Tyskland och betalar 19% i moms.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 16:43
av Stevvee
Zalman3 skrev:Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.

Vet dom i Danmark som köper en husvagn och hämtar den i Tyskland och betalar 19% i moms.
Trodde vi pratade Sverige.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 17:49
av Black
Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.

Men inte tillräckligt. Det skiljer mer och olika mellan sr, lr, p.
Sr mot lr skiljer ca 90k i Tyskland och 110k i Sverige som utmärker sig som det land som har mest prisskillnad just när det gäller sr-lr.
Re: VW I.D
Postat: 31 aug 2019 18:17
av taliz
Black skrev:Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.

Men inte tillräckligt. Det skiljer mer och olika mellan sr, lr, p.
Sr mot lr skiljer ca 90k i Tyskland och 110k i Sverige som utmärker sig som det land som har mest prisskillnad just när det gäller sr-lr.
Det är nog mer rättvist att räkna procentuell skillnad, eftersom det är olika valutor.
LR kostar 20% mer här vs 18,5% mer i Tyskland. Dvs 1,5% skillnad.
Re: VW I.D
Postat: 02 sep 2019 23:05
av Zalman3
Den 9/9 kl 19.45 börjar livestreamen för VW ID.
Edit:
https://volkswagen-newsroom.gomexlive.com/?lang=en
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 08:58
av Zalman3
Bump!
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 15:35
av Credde
Bliver mycket intressant att se bilen och inte minst spec på den. Mina egna gissningar är att den kommer ligga hyfsat nära Nissan Leaf och konkurrera med den.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 15:39
av Legato
Black skrev:Leo skrev:Zalman3:
Tysk moms =19%
Svensk moms =25%
Förklarar en del av prisskillnaden på nya bilar också.

Men inte tillräckligt. Det skiljer mer och olika mellan sr, lr, p.
Sr mot lr skiljer ca 90k i Tyskland och 110k i Sverige som utmärker sig som det land som har mest prisskillnad just när det gäller sr-lr.
Du glömmer vagnskadegarantin som vi har i Sverige. Den är också kostsammare för en dyrare bil med bättre prestanda.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 15:44
av Zalman3
Opel Corsa sålde 1.191 Corsa senaste året, och tror att de kan sälja 1.500 Corsa-e under 2020 i Sverige.
VW sålde 15.516 VW Golf senaste året. Hoppas att de säljer +15.000 ID3 under 2020 i Sverige.
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 18:58
av mans71
Har visserligen bestämt att inte köpa en ID.3 men har kvar bokningen. Lär ju iaf. titta på eventet för lite nyfiken är man ju...
Re: VW I.D
Postat: 09 sep 2019 19:04
av Walker
Zalman3 skrev:Opel Corsa sålde 1.191 Corsa senaste året, och tror att de kan sälja 1.500 Corsa-e under 2020 i Sverige.
VW sålde 15.516 VW Golf senaste året. Hoppas att de säljer +15.000 ID3 under 2020 i Sverige.
Hoppas på du.
