Re: Audi e-tron
Postat: 07 dec 2018 11:45
Det går tydligen inte att få rattvärme till E-tron. Ni som har varit i kontakt med säljare, stämmer detta verkligen eller är det bara jag som fått fel info?
Komplett tillbehörslista finns inte till första batchen bilar, det kommer komma fler tillbehör längre fram. (Enligt säljare igår.)helix skrev:Det går tydligen inte att få rattvärme till E-tron. Ni som har varit i kontakt med säljare, stämmer detta verkligen eller är det bara jag som fått fel info?
Vilka tillbehör handlar det om då?Mr S skrev:Jag fick se hela tillbehörslistan när jag konfigurerade min bil. Rattvärme kommer, men det fanns ingen info om när. Vi valde tillbehör som oxå kommer senare, men de skulle komma v8. Så vår bil kan tidigast byggas då.
417 km är exakt vad en 75D är certad till enligt NEDC, 100D 565 km NEDC. Så e-tron bör hamna någonstans mellan 75D och 100D. I motorvägsfart + moms kan det vara annorlunda, men jag känner inte till frontarean på varken e-tron eller Model X så det är lite svårt att bedöma.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Du glömde regen, den påverkar en hel del i certcyklerna med många inbromsningar, och e-tron ska ju ha en väldigt hög regeneffekt.mati skrev:22.5 - 26.2 kwh/100km med en räckvidd upp till 417km skulle innebära 93kWh tillgänglig batterikapacitet. Men det stämmer ju inte. Vi vet att det är mindre. Det innebär att räckvidden är lägre. Om vi säger att den tillgängliga kapaciteten är 85kWh så är räckvidden bara 32 - 37 mil enligt WLTP, alltså 30 mil i verkligheten. Det är inte bra. Eller räknar jag fel?
Stämmer iofs överens med skärmdumpen för några sidor sedan.
WLTP på 417 km med ~90 kWh tillgängligt i batteriet ger WLTP-förbrukning på 215 Wh/km.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Många i Norge rapporterar att X75D har i princip samma räckvidd som Jaguar I-Pace. Lägger man då till faktumet att I-Pace har följande WLTP siffror med 90kWh-batteri så tycker jag siffrorna för E-tron med 95kWh-batteri känns sisådär:Geni87 skrev:417 km är exakt vad en 75D är certad till enligt NEDC, 100D 565 km NEDC. Så e-tron bör hamna någonstans mellan 75D och 100D. I motorvägsfart + moms kan det vara annorlunda, men jag känner inte till frontarean på varken e-tron eller Model X så det är lite svårt att bedöma.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Ja, nånstans mellan X 75D och X 100D lär den ju hamna. Men X är en större bil också. En e-tron är i praktiken en mindre bil än Model S. Den borde gå klart snålare än Model X.Geni87 skrev:417 km är exakt vad en 75D är certad till enligt NEDC, 100D 565 km NEDC. Så e-tron bör hamna någonstans mellan 75D och 100D. I motorvägsfart + moms kan det vara annorlunda, men jag känner inte till frontarean på varken e-tron eller Model X så det är lite svårt att bedöma.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Nu förstår jag inte hur du resonerar. Varför skulle e-tron ha något gemensamt med i-pace? För övrigt undrar jag varför Tesla väntar med WLTP-siffror för S och X, det hade gjort det något lättare att jämföra. De skulle ju ha varit på plats på alla bilar 1 september...helix skrev:Många i Norge rapporterar att X75D har i princip samma räckvidd som Jaguar I-Pace. Lägger man då till faktumet att I-Pace har följande WLTP siffror med 90kWh-batteri så tycker jag siffrorna för E-tron med 95kWh-batteri känns sisådär:Geni87 skrev:417 km är exakt vad en 75D är certad till enligt NEDC, 100D 565 km NEDC. Så e-tron bör hamna någonstans mellan 75D och 100D. I motorvägsfart + moms kan det vara annorlunda, men jag känner inte till frontarean på varken e-tron eller Model X så det är lite svårt att bedöma.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Range: WLTP up to 470km
Consumption: WLTP from 21.2kWh/100km
För egen del jämför jag E-Tron mot Model S 100D och då blir skillnaden ganska påtaglig. Men vi får som sagt se när verkliga tester dyker upp längre fram.
Min S90D klarar upp till 45 mil. I praktiken är det kanske 35 mil i snitt. Något sämre på vintern. E-tron känns betydligt sämre på den punkten. Lite synd.helix skrev:Många i Norge rapporterar att X75D har i princip samma räckvidd som Jaguar I-Pace. Lägger man då till faktumet att I-Pace har följande WLTP siffror med 90kWh-batteri så tycker jag siffrorna för E-tron med 95kWh-batteri känns sisådär:Geni87 skrev:417 km är exakt vad en 75D är certad till enligt NEDC, 100D 565 km NEDC. Så e-tron bör hamna någonstans mellan 75D och 100D. I motorvägsfart + moms kan det vara annorlunda, men jag känner inte till frontarean på varken e-tron eller Model X så det är lite svårt att bedöma.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Range: WLTP up to 470km
Consumption: WLTP from 21.2kWh/100km
För egen del jämför jag E-Tron mot Model S 100D och då blir skillnaden ganska påtaglig. Men vi får som sagt se när verkliga tester dyker upp längre fram.
Är väl ingen konstig jämförelse. WLTP-testerna baserar ju sig på ett visst testprotokoll. Nu när siffrorna för E-tron kommer och är ganska mycket sämre än I-Pace väcker det såklart några frågor. E-tron är en större bil än I-Pace och den senare känns åtminstone som den borde ha lägre CdA-värde. Men Tyskarna kanske har något hemligt recept i E-tron, dock tycker jag detta då borde visat sig redan i WLTP-siffrorna. Håller du inte med om det?Geni87 skrev:Nu förstår jag inte hur du resonerar. Varför skulle e-tron ha något gemensamt med i-pace? För övrigt undrar jag varför Tesla väntar med WLTP-siffror för S och X, det hade gjort det något lättare att jämföra. De skulle ju ha varit på plats på alla bilar 1 september...helix skrev:Många i Norge rapporterar att X75D har i princip samma räckvidd som Jaguar I-Pace. Lägger man då till faktumet att I-Pace har följande WLTP siffror med 90kWh-batteri så tycker jag siffrorna för E-tron med 95kWh-batteri känns sisådär:Geni87 skrev:417 km är exakt vad en 75D är certad till enligt NEDC, 100D 565 km NEDC. Så e-tron bör hamna någonstans mellan 75D och 100D. I motorvägsfart + moms kan det vara annorlunda, men jag känner inte till frontarean på varken e-tron eller Model X så det är lite svårt att bedöma.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Range: WLTP up to 470km
Consumption: WLTP from 21.2kWh/100km
För egen del jämför jag E-Tron mot Model S 100D och då blir skillnaden ganska påtaglig. Men vi får som sagt se när verkliga tester dyker upp längre fram.
helix skrev:Cd-värdena är såhär:
I-Pace: 0.29
E-tron: 0.28 (0.27 med virtuella speglar)
Model X/S: 0.24
Model 3: 0.23
CdA-värdena är såklart det som blir avgörande. Model S/3 är såklart de som blir mest effektiva i gänget när det gäller motorvägsfart + moms. Frågan är då hur CdA-värdena är om man jämför Model X, E-Tron och I-Pace.
"skuggans" area rakt framifrån (eller bakifrån, blir ju samma sak), dvs största möjliga tvärsnitt på bilen...Verdi skrev:helix skrev:Cd-värdena är såhär:
I-Pace: 0.29
E-tron: 0.28 (0.27 med virtuella speglar)
Model X/S: 0.24
Model 3: 0.23
CdA-värdena är såklart det som blir avgörande. Model S/3 är såklart de som blir mest effektiva i gänget när det gäller motorvägsfart + moms. Frågan är då hur CdA-värdena är om man jämför Model X, E-Tron och I-Pace.
Hur beräknas frontarean? Är det Bredd * (Höjd - markfrigång) på hela bilen? Eller bara själva nosen?
E-tron väger ca 400 kg mer än vad I-pace gör, den har dessutom asynkronmaskiner som är mindre effektiva vid lägre varvtal jämfört med PM-maskinerna i I-pace, och omvänt. Batteristorlekarna är väldigt lika så nej, jag tycker inte det är förvånande att E-tron får en kortare räckvidd enligt WLTP.helix skrev:Är väl ingen konstig jämförelse. WLTP-testerna baserar ju sig på ett visst testprotokoll. Nu när siffrorna för E-tron kommer och är ganska mycket sämre än I-Pace väcker det såklart några frågor. E-tron är en större bil än I-Pace och den senare känns åtminstone som den borde ha lägre CdA-värde. Men Tyskarna kanske har något hemligt recept i E-tron, dock tycker jag detta då borde visat sig redan i WLTP-siffrorna. Håller du inte med om det?Geni87 skrev:Nu förstår jag inte hur du resonerar. Varför skulle e-tron ha något gemensamt med i-pace? För övrigt undrar jag varför Tesla väntar med WLTP-siffror för S och X, det hade gjort det något lättare att jämföra. De skulle ju ha varit på plats på alla bilar 1 september...helix skrev:Många i Norge rapporterar att X75D har i princip samma räckvidd som Jaguar I-Pace. Lägger man då till faktumet att I-Pace har följande WLTP siffror med 90kWh-batteri så tycker jag siffrorna för E-tron med 95kWh-batteri känns sisådär:Geni87 skrev:417 km är exakt vad en 75D är certad till enligt NEDC, 100D 565 km NEDC. Så e-tron bör hamna någonstans mellan 75D och 100D. I motorvägsfart + moms kan det vara annorlunda, men jag känner inte till frontarean på varken e-tron eller Model X så det är lite svårt att bedöma.helix skrev:WLTP är nu officiell för E-tron. Upp till 417km på den kombinerade körcykeln (19" fälgar):
https://www.audi-mediacenter.com/en/aud ... xCKND4nRAs
Jag är intresserad av bilen, men just nu faller den på för dålig räckvidd och då är jag mest oroad för att den drar på tok för mycket i motorvägsfart + moms. Tycker också prestandan är en besvikelse med 0-100km/h på 6,6sek (5,7sek med launchmode/overboost). Skulle kännas som ett riktigt nedköp på dessa parametrar när man vant sig vid S100D.
Range: WLTP up to 470km
Consumption: WLTP from 21.2kWh/100km
För egen del jämför jag E-Tron mot Model S 100D och då blir skillnaden ganska påtaglig. Men vi får som sagt se när verkliga tester dyker upp längre fram.
Många bra poänger där. Jag hoppas också att E-tron är bättre i högre fart än I-Pace. Man kan tycka att tyskarna borde tänkt på detta givet att Autobahn är hemmaplan där man inte direkt liger och krypkör som i NorgeGeni87 skrev:E-tron väger ca 400 kg mer än vad I-pace gör, den har dessutom asynkronmaskiner som är mindre effektiva vid lägre varvtal jämfört med PM-maskinerna i I-pace, och omvänt. Batteristorlekarna är väldigt lika så nej, jag tycker inte det är förvånande att E-tron får en kortare räckvidd enligt WLTP.
Hur det kommer se ut vid exempelvis konstant motorvägsfart, som är I-pace största akilleshäl som jag har förstått det då den vid mer varierad körning presterar mycket bättre, får vi se. Men e-tron har vissa grejer som talar för att delta mellan WLTP och konstant 130 km/h kommer bli mindre jämfört med i I-pace. Den är ju trots allt utvecklad av Tyskar, att den presterar bra på Autobahn brukar vara viktigt för dem.Men sen är det ju en hög bil, det kommer man aldrig ifrån.
Ja vi får hoppas det.helix skrev:Många bra poänger där. Jag hoppas också att E-tron är bättre i högre fart än I-Pace. Man kan tycka att tyskarna borde tänkt på detta givet att Autobahn är hemmaplan där man inte direkt liger och krypkör som i NorgeGeni87 skrev:E-tron väger ca 400 kg mer än vad I-pace gör, den har dessutom asynkronmaskiner som är mindre effektiva vid lägre varvtal jämfört med PM-maskinerna i I-pace, och omvänt. Batteristorlekarna är väldigt lika så nej, jag tycker inte det är förvånande att E-tron får en kortare räckvidd enligt WLTP.
Hur det kommer se ut vid exempelvis konstant motorvägsfart, som är I-pace största akilleshäl som jag har förstått det då den vid mer varierad körning presterar mycket bättre, får vi se. Men e-tron har vissa grejer som talar för att delta mellan WLTP och konstant 130 km/h kommer bli mindre jämfört med i I-pace. Den är ju trots allt utvecklad av Tyskar, att den presterar bra på Autobahn brukar vara viktigt för dem.Men sen är det ju en hög bil, det kommer man aldrig ifrån.
Hoppas att vi får se något praktiskt test snart, ska bli spännande och se det verkliga utfallet.
Ok.Bjelke skrev:"skuggans" area rakt framifrån (eller bakifrån, blir ju samma sak), dvs största möjliga tvärsnitt på bilen...Verdi skrev:helix skrev:Cd-värdena är såhär:
I-Pace: 0.29
E-tron: 0.28 (0.27 med virtuella speglar)
Model X/S: 0.24
Model 3: 0.23
CdA-värdena är såklart det som blir avgörande. Model S/3 är såklart de som blir mest effektiva i gänget när det gäller motorvägsfart + moms. Frågan är då hur CdA-värdena är om man jämför Model X, E-Tron och I-Pace.
Hur beräknas frontarean? Är det Bredd * (Höjd - markfrigång) på hela bilen? Eller bara själva nosen?