Sida 5 av 9
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 12:41
av Kevork
Ytan bakom föraren är välvd på utsidsn för att minimera glappet till släpet = mindre luftmotstånd.
Titta noga vid taket på denna bild så ser du.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 12:46
av Laban
Kevork skrev:Ytan bakom föraren är välvd på utsidsn för att minimera glappet till släpet = mindre luftmotstånd.
Titta noga vid taket på denna bild så ser du.
Men det är tvådelat, det är väl bara den bakre delen som används för att minimera glappet ?
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 12:59
av Pontus
Megaladdare blir det med 1600kW?
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 13:13
av Kevork
Laban skrev:
Men det är tvådelat, det är väl bara den bakre delen som används för att minimera glappet ?
Svårt att avgöra på bilderna hur stor välvningen är. Kan vara som du säger att de är tvådelar så att säga.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 13:18
av +46
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 13:24
av MaLund13
Lyckades luska fram lite bättre bilder från filmen. Verkar som att sido-"flärparna", är såpass nära släpet att de måste öppna sig vid kraftiga svängar. Dock verkar den totala insvängningen ändå vara rätt stor om man ser på andra bilden
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 14:16
av Laban
Ser ut som att det inte är något tomrum bakom väggen med tanke på den insvängningen. Det måste kanske till en modell med lite längre hytt om man ska få plats med en säng.
Ex från Volvo:
Annan variant:

Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 15:10
av mati
Är det ingen som reagerar på att Elon för en gångs skull inte lovade en massa funktioner beträffande total självkörning och sånt? Eller har jag missat nånting? Det som sades motsvarar väl i princip exakt det som AP1+2 klarar av redan idag, dvs hålla sig i filen, bromsa själv, inte köra på andra. Det spekulerades ju tidigare om att Tesla Semi inte skulle behöva någon förare öht. Men nu är det betydligt mer sansade tongångar från Teslas sida.
Hur ska man tolka det? Är det helt enkelt så att det är en annan kundkrets som inte är så lättlurad som vanliga bilköpare? Svårt att få ett åkeri att betala för nånting som inte finns liksom.
Eller har Elon insett att det där med full autonomi kanske ändå inte var så himla lätt som han trodde, och att det är bättre att hålla igen lite grann innan man vet att det kommer att fungera?
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 15:21
av Verdi
mati skrev:Är det ingen som reagerar på att Elon för en gångs skull inte lovade en massa funktioner beträffande total självkörning och sånt? Eller har jag missat nånting? Det som sades motsvarar väl i princip exakt det som AP1+2 klarar av redan idag, dvs hålla sig i filen, bromsa själv, inte köra på andra. Det spekulerades ju tidigare om att Tesla Semi inte skulle behöva någon förare öht. Men nu är det betydligt mer sansade tongångar från Teslas sida.
Hur ska man tolka det? Är det helt enkelt så att det är en annan kundkrets som inte är så lättlurad som vanliga bilköpare? Svårt att få ett åkeri att betala för nånting som inte finns liksom.
Eller har Elon insett att det där med full autonomi kanske ändå inte var så himla lätt som han trodde, och att det är bättre att hålla igen lite grann innan man vet att det kommer att fungera?
Därför att AP2 aldrig nånsin kommer klara av att köra själv?

Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 15:27
av Mickep
Ja, den kundkrets som köper semis är betydligt mer ekonomisk reella än ideologerna som köper löften. Därför sade elon bara vad de kan göra idag. Osäker på om tåg funktionen är fullt fungerande, men sådana har andra märken presenterat utan att de har en färdig produkt, så det var nog bara för att det inte skall få någon som påstår att tesla ligger efter andra.
Det som inte diskuteras än är megachargers! Wooot wooot! Hur mycket, hur många och var??!
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 16:22
av TiborBlomhall
Swede1 skrev:Fint skrivet av Tibor, kompetent info, men du får gärna låta någon korrekturläsa en gång innan du lägger ut. (Små retsamma fel som drar ner helhetsintrycket och ibland blir det svårbegripligt, 1 driver var sitt bakhjul, 2 bygga ett världsomspännande, 3 var sitt hjul, 4 mindre service, 5 en konvoj eller ett tåg, 6 så blir, 7 slutpriset blir lika spektakulärt. )
Jättebra info, men gå igenom texten 1-2 ggr så blir det jättebra , så slipper man skämmas för att man länkar hit. (Jag förstår att det tar tid, även på DN/SvD s hemsidor ser man mycket slarv.) Mvh
Dagens artikel skrev jag (förstås) i morse i gryningen, därav ännu sämre kvalitet än vanligt. Nu har jag haft lite tid att förbättra den.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 16:30
av kallekula
Inga som helst nyheter om S och X va?
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 16:33
av Laban
Mickep skrev:
Det som inte diskuteras än är megachargers! Wooot wooot! Hur mycket, hur många och var??!
Om du menar hur mycket effekt dessa har så är det enligt följande beräkning ca 1.5 MW:
Lastbilen förbrukar <= 12 kWh/mil (< 2 kWh/mile)
Den kan ladda 64 mils körning på 30 minuter
64*12 -> 768 kWh på 30 minuter, dvs 768*2 -> ~1.5 MW
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 16:38
av tias
mati skrev:Är det ingen som reagerar på att Elon för en gångs skull inte lovade en massa funktioner beträffande total självkörning och sånt? Eller har jag missat nånting? Det som sades motsvarar väl i princip exakt det som AP1+2 klarar av redan idag, dvs hålla sig i filen, bromsa själv, inte köra på andra. Det spekulerades ju tidigare om att Tesla Semi inte skulle behöva någon förare öht. Men nu är det betydligt mer sansade tongångar från Teslas sida.
Hur ska man tolka det? Är det helt enkelt så att det är en annan kundkrets som inte är så lättlurad som vanliga bilköpare? Svårt att få ett åkeri att betala för nånting som inte finns liksom.
Eller har Elon insett att det där med full autonomi kanske ändå inte var så himla lätt som han trodde, och att det är bättre att hålla igen lite grann innan man vet att det kommer att fungera?
Håller med dig, Mati. Ännu mer oroväckande när man beaktar att semin inte kommer levereras förrän tidigast 2019. Baserat på Elons optimistiska tidslinje borde rimligen full autonomi vara implementerat tills dess...
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 18:02
av LarsL
mati skrev:Är det ingen som reagerar på att Elon för en gångs skull inte lovade en massa funktioner beträffande total självkörning och sånt? Eller har jag missat nånting? Det som sades motsvarar väl i princip exakt det som AP1+2 klarar av redan idag, dvs hålla sig i filen, bromsa själv, inte köra på andra. Det spekulerades ju tidigare om att Tesla Semi inte skulle behöva någon förare öht. Men nu är det betydligt mer sansade tongångar från Teslas sida.
Hur ska man tolka det? Är det helt enkelt så att det är en annan kundkrets som inte är så lättlurad som vanliga bilköpare? Svårt att få ett åkeri att betala för nånting som inte finns liksom.
Eller har Elon insett att det där med full autonomi kanske ändå inte var så himla lätt som han trodde, och att det är bättre att hålla igen lite grann innan man vet att det kommer att fungera?
Därför att USA har ett stark trucker-fack. Tror inte att man ska jävlas för mycket med dem hel5 enkelt.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 18:17
av Laban
LarsL skrev:
Därför att USA har ett stark trucker-fack. Tror inte att man ska jävlas för mycket med dem hel5 enkelt.
Det kan nog också vara ännu svårare att få igenom när det gäller regelverk. Och kan man nå 50% kostnadsbesparing med konvojkörning och dessutom då bättre än tåg mijömässigt så har man kommit ganska långt.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 18:19
av LarsL
Laban skrev:LarsL skrev:
Därför att USA har ett stark trucker-fack. Tror inte att man ska jävlas för mycket med dem hel5 enkelt.
Det kan nog också vara ännu svårare att få igenom när det gäller regelverk. Och kan man nå 50% kostnadsbesparing med konvojkörning och dessutom då bättre än tåg mijömässigt så har man kommit ganska långt.
Ja, men här måste ju ändå Tesla inse att de får anpassa sig till omvärlden och sätta en praktikant på att typa fram en lastbil.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 20:07
av Dannei
Även om jag själv väntar på en M3 så vore det kanske ändå bäst om Tesla satsat på att få ut lastbilen före och lagt den tiden på det, den bör ju ge grova intäkter. Sedan lär ju den fullkomligt ta död på de som ännu stretar emot EV och att det inte är hållbart att gå över till det helt och hållet.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 20:17
av LarsL
Dannei skrev:Även om jag själv väntar på en M3 so vore det kanske ändå bäst om Tesla satsat på att få ut lastbilen före och lagt den tiden på det, den bör ju ge grova intäkter. Sedan lär ju den fullkomligt ta död på de som ännu stretar emot EV och att det inte är hållbart att gå över till det helt och hållet.
Tror att Tesla har ca 33000 anställda, jag är ganska säker på att de kan göra två-tre eller fyra saker samtidigt. Men naturligtvis är Semi-trucken viktig för att ställa om världen till batterier.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 20:22
av Dannei
Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 20:59
av Gustafsson
Där fick vätgasförespråkarna så dom teg också...
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 21:02
av Remuz
Jag känner att det saknas en prisindikation eller har jag missat något? Den behöver kosta max 200k dollar mer än scanias dito skulle jag gissa, frågan är vilka marginaler tesla får på den då...
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 21:06
av vigge50
Dannei skrev:Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 21:08
av Smutt
vigge50 skrev:Dannei skrev:Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Klart vi vill köpa funderar på en själv är ju inga förmånsvärden för tunga fordon

Re: Semi Truck Event
Postat: 17 nov 2017 21:37
av Dannei
Smutt skrev:vigge50 skrev:Dannei skrev:Sant, verkar ju dock stämma att ett "produktionshelvete" pågår.. Jag tror ju inte heller att de direkt har mer än 1 produktionslina för trucken i nuläget. Samt att kapital måste in. Finns extremt många företag med extremt stora kassor som säkerligen skulle stå i kö om denna fanns till salu snart. Gillar Tesla givetvis, men lite orolig för intäkterna som snart måste öka ordentligt.. Jag hade gärna väntat än mer på min bil om de i gengäld får ut denna lite snabbare.
Jag tror knappast de har en produktionslina klar för Semi, det krävs knappast för att ta fram en prototyp.
Klart vi vill köpa funderar på en själv är ju inga förmånsvärden för tunga fordon

Lol:) Tänkte liiite mer på transport spedition osv
