Sida 5 av 5

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 26 sep 2019 04:35
av Jerker
iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 26 sep 2019 13:50
av iAkita
Jerker skrev:
iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.
Nej, det gör det inte. Samtliga i Zoe gruppen som har testat kan bekräfta att laddningen inte startar vid 3x10A eller 1x6A med Q210 varianten. Den enda som var osäker var Benny som menade att det gick att ladda i Norge med med hans "hytteladdare", som ger låg effekt på grund av förluster. Inte så låg effekt som man får vid 6A dock. Det är bara att söka igenom trådarna i gruppen så kan du se för dig själv. Dessutom säger Renault själva exakt samma sak.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 26 sep 2019 14:17
av Jerker
iAkita skrev:
Jerker skrev:
iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.
Nej, det gör det inte. Samtliga i Zoe gruppen som har testat kan bekräfta att laddningen inte startar vid 3x10A eller 1x6A med Q210 varianten. Den enda som var osäker var Benny som menade att det gick att ladda i Norge med med hans "hytteladdare", som ger låg effekt på grund av förluster. Inte så låg effekt som man får vid 6A dock. Det är bara att söka igenom trådarna i gruppen så kan du se för dig själv. Dessutom säger Renault själva exakt samma sak.
Det var länge sedan som det diskuterades och det var åtminstone en som hävdade att de laddade sin Q210 på 10A enfas som vardagsladdning. Det är inte alltid man hittar allt som skrivits i en FB-grupp. Men jag är säker på detta eftersom jag var inblandad i diskussionen.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 26 sep 2019 17:56
av iAkita
Jerker skrev:
iAkita skrev:
Jerker skrev:
iAkita skrev:
I länken nedan finns info om verkningsgrad och vilka strömstyrkor som krävs för att laddningen överhuvud taget ska starta. Den gamla continentalmotorn/laddaren (Q-modeller) är sämre än Renaults egna (R-modeller). Det funkar inte att ladda Q-modeller med 6A 1-fas eller 10A 3-fas, det behövs högre strömstyrka än så. Däremot funkar det på R-modellerna, om än med låg verkningsgrad.

https://canze.fisch.lu/charging-and-cos ... sZYnsyVGHs
Trots detta finns det de som som laddar sin Q210 med lägre strömstyrkor.
Nej, det gör det inte. Samtliga i Zoe gruppen som har testat kan bekräfta att laddningen inte startar vid 3x10A eller 1x6A med Q210 varianten. Den enda som var osäker var Benny som menade att det gick att ladda i Norge med med hans "hytteladdare", som ger låg effekt på grund av förluster. Inte så låg effekt som man får vid 6A dock. Det är bara att söka igenom trådarna i gruppen så kan du se för dig själv. Dessutom säger Renault själva exakt samma sak.
Det var länge sedan som det diskuterades och det var åtminstone en som hävdade att de laddade sin Q210 på 10A enfas som vardagsladdning. Det är inte alltid man hittar allt som skrivits i en FB-grupp. Men jag är säker på detta eftersom jag var inblandad i diskussionen.
Ja, 10A 1-fas går bra även om förlusterna är stora som du kan se i tabellen jag länkade till ovan. Även 8A funkar, men inte 6A. Om laddningen inte startar vid 10A beror det på dålig jord, då Zoe är kräsen vad det gäller det.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 09 okt 2019 13:28
av Peder58
Hej
Vill bara meddela att min Zoe som har ett batteri på 22 Kwh (som jag hyrt under de 29 månader jag ägt den) nu fått pris på att köpa loss det. Min bil har gått 3400 mil under 5 år varav de första 3 åren gått 1440 mil.
På garantin har värme pumpen bytts samt något i framvagnen. Priset för batteriet blev 26888kr exkl moms o med moms 33605 kr.
Frågade om man kunde byta till ett 41 Kwh batteri och fick svaret :Nej inte nu men i framtiden på grund av batteribrist

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 09 okt 2019 13:39
av Laban
Har för mig att jag fick något i den stilen också, 2015, gått 6000 mil nu men runt 5000 mil då jag frågade. Kommer inte att köpa ut batteriet, byter till något lämpligt med större batteri istället. Vi vill kunna köra 10-15 mil med den även vintertid och det går inte med 22 kWh. Om det blir en Zoe återstår att se men jag tänker mig att de rear ut 41 kWh versionerna nu när 52 kWh är på gång, Ex:

https://www.blocket.se/lulea/Renault_ZO ... w=0&last=1

Undrar vad den kostar om man köper batteriet. Ska kolla upp det.

Tillägg: Pratade med försäljaren. Det kostar 80k att köpa batteriet vilket ger ett slutpris på 338 000 :- Nya 52 kWh versionen, Zen kostar 367 000 :- Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 09 okt 2019 20:40
av FredrikR
Frågade om priset för några veckor sedan för en Zoe 22 kWh, den hade kört 6000 mil, var 2015 års modell, 41 625 kr inkl. moms!
Verkar inte vara helt logisk prissättning.

Det är i alla fall tydligt att de tjänar ganska bra pengar, först batterihyra, i det här fallet borde de fått in 1200:-/månad i typ 48 månader = 57 600 + 41 625:- för utköp = 99 225:-

Så 100 000 får de in på batteriet. Det är mer än de tar för att man ska köpa ut batteriet på en helt ny Zoe med 52 kWh batteri (där kostar det 80 000:-)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 09 okt 2019 21:14
av Surfaren
Laban skrev:
Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.
Tyvärr "får" man inte CCS-laddning, det kostar 10 tkr extra till alla tre varianterna.

Jag slog till på en Zoe Iconic 41 kWh med batterihyra, vettiga vinterhjul och annat trevligt för 187500 efter bonus. Det kändes överkomligt för mig. Hade gärna tagit den nya versionen men tycker inte prisskillnaden på 60 tusen eller där omkring för jämförbar version är motiverad.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 okt 2019 08:38
av LasseTM
Surfaren skrev:
Laban skrev:
Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.
Tyvärr "får" man inte CCS-laddning, det kostar 10 tkr extra till alla tre varianterna.

Jag slog till på en Zoe Iconic 41 kWh med batterihyra, vettiga vinterhjul och annat trevligt för 187500 efter bonus. Det kändes överkomligt för mig. Hade gärna tagit den nya versionen men tycker inte prisskillnaden på 60 tusen eller där omkring för jämförbar version är motiverad.
Är det inte värt det att köpa batteriet?
När jag kollade på att köpa en Zoe så räkna jag på att man gick +-0 på att köpa batteriet efter 33 månader om jag minns rätt längre innebar vinst.
Jag räknade dock på att batteriköp ökar bilen värde med 40k dvs halva kostnaden och sedan 1200:- månaden.
Nu hade jag tur och hittade en Zoe som gått 300 mil för 175k med friköpt batteri så det blev inget ny för mig men annars hade jag nog ändå köpt batteriet.
Jag hade nog även behållit min Twizy som "åka till affären" pryl om det inte varit batterihyra på den, men nu blev det "för dyrt" att bara ha den stående.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 okt 2019 08:49
av Laban
Surfaren skrev:
Laban skrev:
Med tanke på att man får CCS, 11+ kWh samt betydligt trevligare inredning/infotainment mm med nya modellen så är 338k alldeles för mycket.
Tyvärr "får" man inte CCS-laddning, det kostar 10 tkr extra till alla tre varianterna.

Jag slog till på en Zoe Iconic 41 kWh med batterihyra, vettiga vinterhjul och annat trevligt för 187500 efter bonus. Det kändes överkomligt för mig. Hade gärna tagit den nya versionen men tycker inte prisskillnaden på 60 tusen eller där omkring för jämförbar version är motiverad.
Ja det blev en del mer om man vill ha parkeringssensorer (intense) samt CCS. Jag tycker att den är för dyr, 307k utan batteri för en Polo klass bil och sen 10k på det då för CCS.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 10 okt 2019 11:07
av Surfaren
LasseTM skrev:
Är det inte värt det att köpa batteriet?
Knappast för min egen del. Jag har aldrig haft en bil längre än drygt två år och kan således inte "räkna hem" något batteriköp. Kör dessutom mindre och betalar därmed mindre per månad för batterihyra. Men detta är ju förstås olika för var och en, hur länge man ska ha bilen och hur mycket man kör med den.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 26 okt 2021 20:51
av Alzie
Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 26 okt 2021 22:26
av gasgaraget
Alzie skrev:
Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)
Jag skulle misstänka att det har med nolla och jord att göra. Zoe är en portabel elnätstestare och vägrar ladda om den inte kan mäta upp jordresistansen till Max ca 100 Ohm. Jag har provat med Teslas UMC med men den funkar inte på Zoe. Zoens enfas funkar inte på Tesla . Däremot en egenhändigt byggd EVSE funkar utmärkt på trefasuttaget med både Zoe samt Tesla.

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 27 okt 2021 09:03
av Alzie
Tack snälla för bra svar! Vad hade du rekommenderat för prisvärt eftermarknadsalternativ för enbart Zoe om man vill kunna ladda 1-fas eller 3-fas?

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 27 okt 2021 11:08
av Jerker
Det mest flexibla är en "portabel laddbox", dvs en laddsladd med en klump på typ denna. Men en enfasadapter kan man ladda i alla situationer, allt från 1-fas 6A till 3-fas 16A:

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 27 okt 2021 14:21
av Alzie
Vart hittade du denna? :)

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 27 okt 2021 14:34
av wannabee
Alzie skrev:
Vart hittade du denna? :)
Finns tex här:


https://evconnect.se/products/typ-2-tre ... 6-32a-22kw

Re: Renault Zoe frågor

Postat: 31 jul 2023 16:50
av taliz
gasgaraget skrev: 26 okt 2021 22:26
Alzie skrev:
Tja,

Jag har köpt en Zoe 2019 (ladduttaget ser likadant ut som på Model S) och försökte koppla in den i mitt trefasuttag med min Tesla mobile connector. Då lyste det tyvärr rött och gick inte att ladda bilen, men det gick bra att ladda med enfasadaptern.

Vet någon varför detta är? Måste man ha en laddare som man kan "ställa ned" antal ampere i själva laddaren, för att strömmen annars blir för stark? :)
Jag skulle misstänka att det har med nolla och jord att göra. Zoe är en portabel elnätstestare och vägrar ladda om den inte kan mäta upp jordresistansen till Max ca 100 Ohm. Jag har provat med Teslas UMC med men den funkar inte på Zoe. Zoens enfas funkar inte på Tesla . Däremot en egenhändigt byggd EVSE funkar utmärkt på trefasuttaget med både Zoe samt Tesla.
FWIW så har jag laddat min Zoe R110 med Tesla UMC("nya" utan trefasstöd) utan problem.