Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Model 3 på MyTesla, nu händer det grejer!

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Jag har ca 40 minuter till Upplands Väsby och det är ungefär vad jag kan acceptera. Hade jag bott i t ex Sundsvall eller Örebro hade det varit ogörligt.
Fler verkstäder är på gång. När det gäller Örebro så finns ju Werksta Örebro nära om det bara gäller karossen.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/find-bodyshop
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Enligt den här kartan så finns nästan 80% av alla Tesla-bilar i Sverige runt Stockholm, Göteborg och Malmö. Iofs bor det många människor där men 80% av befolkningen är det ju inte.

https://www.car.info/sv-se/tesla/map

Lite intressant ändå tycker jag.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Leasingbolagen ligger i de stora städerna
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Är bilen bra så borde den kunna bli en riktig folkbil. Inköpspriset är ju högt, men driftskostnaderna är ju extremt låga jfrt med alternativen och det ser ju kunderna.
Fast blir driftkostnaderna så extremt låga?

Visst, drivmedelskostnaden är väldigt låg men det är bara en del av driftkostnaden. Ska man följa Teslas servicerekomendationer så blir det rejält mycket dyrare än många andra bilar. Obegripligt nog har de tätare serviceintervaller än många fossilare och priserna på service är direkt hutlösa. Och försäkringskostnaderna är generellt svindyra för både Model S och X. Tror inte att det kommer att bli så mycket lägre för 3an.
Försäkringar är dyra på S och X men det beror ju på två saker som jag ser det. Hög effekt och dyra reparationer (pga aluminium överallt). Båda dessa aspekter ändras avsevärt med trean.

Utgår ifrån att även servicepriserna sjunker, dock inte lika mkt som försäkring.

Jämför man servicepriserna med fossilbilar med samma prestanda så är de för övrigt klart humana :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:
Är bilen bra så borde den kunna bli en riktig folkbil. Inköpspriset är ju högt, men driftskostnaderna är ju extremt låga jfrt med alternativen och det ser ju kunderna.

Visst, drivmedelskostnaden är väldigt låg men det är bara en del av driftkostnaden. Ska man följa Teslas servicerekomendationer så blir det rejält mycket dyrare än många andra bilar. Obegripligt nog har de tätare serviceintervaller än många fossilare och priserna på service är direkt hutlösa. Och försäkringskostnaderna är generellt svindyra för både Model S och X. Tror inte att det kommer att bli så mycket lägre för 3an.
Kör man 2000 mil om år så kostar dieselbilen som drar 0,7 liter/mil ca 17 500:-/år (12,50:-/liter) och bensinbilen som drar 1 liter/mil ca 26 000:- (13:-/liter). För en Tesla kostar det kanske elen runt 5 000:-/år. (tänker att man ladda gratis på SuC osv till en del)

Försäkring har jag på min Model S för drygt 8 tusen per år. Det är några tusenlappar mer än motsvarande halvförsäkring för en ICE. Men det skiljer absolut inte mer än ca 3 tusen mot en finare BMW t ex. Service är "gratis" på en BMW så där har Tesla liten nackdel. Men en service på 3 år skulle tydligen räcka? Och den kostar ca 4 tusen?

Så totalt på 3 år så kostar min Model S 15 tusen i bränsle, 25 tusen i försäkring och 4 tusen i Service. Totalt 44 000:-

Motsvarande BMW-dieselbil ligger då på runt 52500 i diesel, 10 tusen i skatt, 15 tusen i försäkring. Totalt 77 500:-

Och så en bensinare. 78 tusen i bensin, 6 tusen i skatt, 15 tusen i försäkring. Totalt 99 000:-

55 tusen mot bensinaren är visserligen pengar men i sammanhanget kanske inte så avgörande.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nicke Nyfiken skrev:
Öh, pluppen hamnar hos leasingtagaren. Inte hos leasingbolaget.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare

Inlägg av Ragnarferdinand »

Verdi skrev:

Kör man 2000 mil om år så kostar dieselbilen som drar 0,7 liter/mil ca 17 500:-/år (12,50:-/liter) och bensinbilen som drar 1 liter/mil ca 26 000:- (13:-/liter). För en Tesla kostar det kanske elen runt 5 000:-/år. (tänker att man ladda gratis på SuC osv till en del)

Försäkring har jag på min Model S för drygt 8 tusen per år. Det är några tusenlappar mer än motsvarande halvförsäkring för en ICE. Men det skiljer absolut inte mer än ca 3 tusen mot en finare BMW t ex. Service är "gratis" på en BMW så där har Tesla liten nackdel. Men en service på 3 år skulle tydligen räcka? Och den kostar ca 4 tusen?

Så totalt på 3 år så kostar min Model S 15 tusen i bränsle, 25 tusen i försäkring och 4 tusen i Service. Totalt 44 000:-

Motsvarande BMW-dieselbil ligger då på runt 52500 i diesel, 10 tusen i skatt, 15 tusen i försäkring. Totalt 77 500:-

Och så en bensinare. 78 tusen i bensin, 6 tusen i skatt, 15 tusen i försäkring. Totalt 99 000:-

55 tusen mot bensinaren är visserligen pengar men i sammanhanget kanske inte så avgörande.
Till det kan man lägga skillnader i förmånsvärde.

P85 från mars 2014
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Legato skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Gustafsson skrev:

Försäkringar är dyra på S och X men det beror ju på två saker som jag ser det. Hög effekt och dyra reparationer (pga aluminium överallt). Båda dessa aspekter ändras avsevärt med trean.

Utgår ifrån att även servicepriserna sjunker, dock inte lika mkt som försäkring.

Jämför man servicepriserna med fossilbilar med samma prestanda så är de för övrigt klart humana :D
Hög effekt kommer även 3an att få i försäkringsbolagens ögon. O-100 på 5,2 sekunder kommer inte att ses som moderat prestanda. Så långe Tesla håller fast vid MLK och RM (Werksta) så lär plåtreparationerna fortsatt vara dyra och därmed även försäkringspremierna.

Får verkligen hoppas att driftkostnaderna sjunker rejält på 3an. Annars blir det svårt att motivera det höga inköpspriset.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Verdi

Inlägg av Verdi »

Ragnarferdinand skrev:
Verdi skrev:

Till det kan man lägga skillnader i förmånsvärde.

P85 från mars 2014
Exakt. Utan sänkt förmånsvärde så vore det omöjligt. För min del gör det ungefär lika mycket per månad i besparing mot min privatekonomi. Och så ska man inte glömma den ultralåga räntan som gör den hel del också.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Inte vid operationell leasing...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Öh, nä. Det beror nog på leasingform.

När jag tittar på kartan så fattas det många bilar som fysiskt finns i min by, och alla dessa är leasingbilar. Däremot så tycks alla privatägda bilar finnas med på kartan. Tittar man i Malmö så finns det 213 bilar på samma adress. Väldigt många leasingtagare på en och samma adress. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

När jag tittar på kartan så fattas det många bilar som fysiskt finns i min by, och alla dessa är leasingbilar. Däremot så tycks alla privatägda bilar finnas med på kartan. Tittar man i Malmö så finns det 213 bilar på samma adress. Väldigt många leasingtagare på en och samma adress. ;)
Även om de kanske inte alltid hamnar hos leasingbolaget, så hamnar ju de bilarna i så fall hos leasingtagaren/registrerade brukaren, som inte nödvändigtvis har samma adress som den egentlige privatanvändaren. Många Teslor är ju förmånsbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev:
Hög effekt kommer även 3an att få i försäkringsbolagens ögon. O-100 på 5,2 sekunder kommer inte att ses som moderat prestanda. Så långe Tesla håller fast vid MLK och RM (Werksta) så lär plåtreparationerna fortsatt vara dyra och därmed även försäkringspremierna.

Får verkligen hoppas att driftkostnaderna sjunker rejält på 3an. Annars blir det svårt att motivera det höga inköpspriset.
235hk enligt motor trend. Men även om det skulle bli uppåt 300 så blir det avsevärt lägre hk/kilo än övriga Teslor och därmed lägre premier.

Ang Werksta så byter man ju idag ut delarna mer frekvent plus att de är dyra i inköp pga aluminiumet. Werksta jobbar med många märken, har svårt att tro att de skulle vara orimligt dyra av andra skäl än materialet.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Verdi skrev:

Nu räknar du lite som du vill för att det ska bli ett "bra" resultat.
Servicen kostar drygt 16000:- om du följer Teslas serviceprogram. Inte 4000:- på 3 år.
Och de som ska räkna på driftkostnaderna på 3an kommer räkna på det som Tesla uppger/rekommenderar.

Dina bränsleberäkningar och skatter är inte relevanta för en fossilbil i 3ans storleksklass. Och det är driftkostnaderna för 3an i jämförelse med motsvarande ICE som är intressant, för hur man ska kunna motivera det högre inköpspriset.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Varför ska alla ha nödvändigtvis ha egna batterifabriker? Blir batterier en trång sektor så kommer ju det finnas stor marknad kvar för ICE-bilar, eller hur?
Eller så tar ex Tesla och eventuella kinesiska tillverkare över ännu mer av marknaden. En marknad som samtidigt eventuellt står för en stor minskning till följd av autonoma bilar. Tror inte att de tyska tillverkarna gillar detta scenario. Eller någon av de andra stora drakarna för den delen.
Sen vet jag inte om de ligger efter teknikmässigt. Som teknisk uppvisning så tycker jag min i3 är minst lika intressant som Teslan. Det är olika typer av bilar såklart så inga jämförelser i övrigt. Som stadsbil är i3:an fantastisk. Not so much på motorväg... Och Teslan lite tvärtom. De kompletterar varandra bra.
Smaken är förstås delad som baken. Personligen är jag helt ointresserad av I3:an, det inkluderar de tekniska delarna som ex kolfiber biten.
De fördelar som Tesla har just nu är ju att de satsat på att bygga stora bilar med stora batterier. Det har inte de stora tyskarna gjort. Än. Och anledningen till att de inte gjort det är för att de inte har löst snabbladdningsfrågan.
Jag skulle nog hävda att dessa två går hand i hand och att anledningen har mest med vilja att göra. Nu har Tesla tvingat dem att göra stora bilar med stora batterier..
Nya chassin utvecklas kontinuerligt hos de stora drakarna. Det är nog inga problem annat än ledtiden. De började väl inte jobba aktivt förrän Tesla visat att det visst finns en marknad för stora elbilar. Sparka folk med fel kompetens är väl inget större problem? Vissa kanske kan omskolas också? Vissa avgångsvederlag får de nog kosta på sig men antagligen inget som sänker ett företag av den magnituden.
Jag sa aldrig sänker, men skakade tror jag att de är. Många bäckar små. Som sagt, autonoma bilar, ny teknik som kräver mindre personal, gammal teknik som blir i princip värdelös. Konkurrens (Tesla, Kina..). Att man inte längre anses ligga i framkant på samma sätt som man i princip per automatik ansågs göra för inte så många år sedan. Nog svettas de lite på styrelsemötena tror jag..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Nicke Nyfiken skrev:
Servicen kostar drygt 16000:- om du följer Teslas serviceprogram. Inte 4000:- på 3 år.
Och de som ska räkna på driftkostnaderna på 3an kommer räkna på det som Tesla uppger/rekommenderar.

Dina bränsleberäkningar och skatter är inte relevanta för en fossilbil i 3ans storleksklass. Och det är driftkostnaderna för 3an i jämförelse med motsvarande ICE som är intressant, för hur man ska kunna motivera det högre inköpspriset.
Varför då räkna på servicekostnaden för Model S D-variant eller Model X istället för Model 3 som garanterat kommer ha lägre servicekostnad än dessa? Till avgasbilen kommer alla delar som skall bytas ut under servicen och som inte ens finns eller som ingår i Teslas service. Byte av avgassystem, kamrem, olja och tändstift t.ex. och kostnaderna för dessa delar tillkommer oftast (alltid?) på service av avgasbil. Jag har till och med fått betala 50:- litern för spolarvätska under service på sommaren när jag servade min Toyota på Toyota Center, Mölndal.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Svenssons skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Varför då räkna på servicekostnaden för Model S D-variant eller Model X istället för Model 3 som garanterat kommer ha lägre servicekostnad än dessa? Till avgasbilen kommer alla delar som skall bytas ut under servicen och som inte ens finns eller som ingår i Teslas service. Byte av avgassystem, kamrem, olja och tändstift t.ex. och kostnaderna för dessa delar tillkommer oftast (alltid?) på service av avgasbil. Jag har till och med fått betala 50:- litern för spolarvätska under service på sommaren när jag servade min Toyota på Toyota Center, Mölndal.
Det var det inte jag som räknade på kostnaderna mellan Model S och jämförbar BMW. Jag skrev bara att man får räkna på de kostnader för service som är angivna och inte hitta på egna siffror. Jag menar inte att servicekostnaden kommer att vara samma på 3an.

Och precis som du skriver så finns det en massa kostnadsdrivande komponenter som ska bytas/kontrolleras på en ICE-bil vid service, så därför borde det vara betydligt billigare med service på en elbil. Men det är inte riktigt så det blivit med Tesla. Och när Tesla dessutom har tätare serviceintervaller än många fossilbilar så ser det plötsligt illa ut ut när gemene man börjar fundera på elbil och ser vid en jämförelse ett högre inköpspris och tätare service. (-Jag kan köpa många liter bensin för de där pengarna!) Du vet själv hur folk resonerar när man pratar elbil.

Men jag hoppas liksom övriga här, att driftkostnaderna sjunker rejält för 3an så att folk ser en ekonomisk fördel med elbil trotts det högre inköpspriset. För det är tyvärr ekonomin som styr till stor del för den stora majoriteten som köper bil privat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Inte bara Tesla som är lite väl dyr på service, min Leaf har kostat över 3000kr varje gång på dom två första
jag gjort på den, och då ingår knappt ett skit (ett bromsoljebyte plus kanske kupé filter ena ggn)...
Helt värdelöst på en sån pass skruttig bil sas...
Vet att några av "dom andra" har legat billigare (Zoe bl.a.)
Dom suger pengar som myggor bara för att dom kan dom där :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Bjelke skrev:
Inte bara Tesla som är lite väl dyr på service, min Leaf har kostat över 3000kr varje gång på dom två första
jag gjort på den, och då ingår knappt ett skit (ett bromsoljebyte plus kanske kupé filter ena ggn)...
Helt värdelöst på en sån pass skruttig bil sas...
Vet att några av "dom andra" har legat billigare (Zoe bl.a.)
Dom suger pengar som myggor bara för att dom kan dom där :(
Samtidigt är det ändå betydligt billigare än fossilbil. Under de 52 månader vi ägt vår Audi har vi lagt ner 62000 på service. IOFS kör vi 3500 mil per år också, men det innebär ändå att bilen kostar 3,70 per mil bara i service ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Målvakt?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Målvakt?
Målvakten Sixt / Fleet Manager japp! :D

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar