Nicke Nyfiken skrev:Gustafsson skrev:Är bilen bra så borde den kunna bli en riktig folkbil. Inköpspriset är ju högt, men driftskostnaderna är ju extremt låga jfrt med alternativen och det ser ju kunderna.
Fast blir driftkostnaderna så extremt låga?
Visst, drivmedelskostnaden är väldigt låg men det är bara en del av driftkostnaden. Ska man följa Teslas servicerekomendationer så blir det rejält mycket dyrare än många andra bilar. Obegripligt nog har de tätare serviceintervaller än många fossilare och priserna på service är direkt hutlösa. Och försäkringskostnaderna är generellt svindyra för både Model S och X. Tror inte att det kommer att bli så mycket lägre för 3an.
Kör man 2000 mil om år så kostar dieselbilen som drar 0,7 liter/mil ca 17 500:-/år (12,50:-/liter) och bensinbilen som drar 1 liter/mil ca 26 000:- (13:-/liter). För en Tesla kostar det kanske elen runt 5 000:-/år. (tänker att man ladda gratis på SuC osv till en del)
Försäkring har jag på min Model S för drygt 8 tusen per år. Det är några tusenlappar mer än motsvarande halvförsäkring för en ICE. Men det skiljer absolut inte mer än ca 3 tusen mot en finare BMW t ex. Service är "gratis" på en BMW så där har Tesla liten nackdel. Men en service på 3 år skulle tydligen räcka? Och den kostar ca 4 tusen?
Så totalt på 3 år så kostar min Model S 15 tusen i bränsle, 25 tusen i försäkring och 4 tusen i Service. Totalt 44 000:-
Motsvarande BMW-dieselbil ligger då på runt 52500 i diesel, 10 tusen i skatt, 15 tusen i försäkring. Totalt 77 500:-
Och så en bensinare. 78 tusen i bensin, 6 tusen i skatt, 15 tusen i försäkring. Totalt 99 000:-
55 tusen mot bensinaren är visserligen pengar men i sammanhanget kanske inte så avgörande.