Sida 5 av 5

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 21:17
av Smutt
Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 21:19
av mati
chpaulin skrev:
Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagen ;) ) är en 60D inte mycket sämre än en 90D.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 22:16
av bylund
Smutt skrev:
Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde
Fast 60 och 75 har väl samma förmånsvärde?

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 22:38
av Smutt
Sant

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 14 apr 2017 23:29
av bjelkeman
mati skrev:
chpaulin skrev:
Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagen ;) ) är en 60D inte mycket sämre än en 90D.
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 08:38
av mati
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 08:45
av Jerker
mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 09:53
av Smutt
Jerker skrev:
mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.
Jag har bara 60 och hjälp vad det går undan jag behöver verkligen inte mer!

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 10:09
av LarsL
mati skrev:
bjelkeman skrev:
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund. :D
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 10:52
av jonasl
Är lite nyfiken på om den försvinner även i Tyskland - de tog väl fram en ännu billigare variant för att kolla under deras gräns för incitament.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 11:11
av mati
LarsL skrev:
Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.
Ja det stämmer. Fästet från start, framföralllt på våta vägar, är bättre med AWD. P85:an kunde lätt börja vifta med svansen när man gasade för mycket på fel ställe. Men med bra fäste kör en P85 ifrån en 90D utan problem tror jag. När det gäller omkörningar i landsvägsfart så tycker jag även där att accet i 90D:an är kännbart sämre. I P85:an kändes det som att bli skjuten ur en kanon, 90D:an kan inte riktigt förmedla den känslan.
Men återigen, det är såklart mycket mer än tillräckligt i alla tänkbara situationer. Man jämför här på en jäkligt hög nivå alltså.

Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april

Postat: 15 apr 2017 19:34
av Niclas
Håller med om accelerationen 90D vs P85. Jag har ägt P85+, 90D och nu P100D och om jag skulle välja mellan P85 och 90D till så skulle jag klart välja P85, för den känns mycket piggare och snabbare, dock inte från stillastående.
P100D däremot är rejält snabbare i alla hastigheter, här snackar vi skjuten ur kanon!