Re: Model S 60 och 60D försvinner 17 april
Postat: 14 apr 2017 21:17
Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde
Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagenchpaulin skrev:Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.
Fast 60 och 75 har väl samma förmånsvärde?Smutt skrev:Har en s60 lägger till på fördelar
1 kan alltid ladda 100%
2 3850kr i förmånsvärde
1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund.mati skrev:Så är det absolut. Såvida man inte åker omkring i Norrlands inland (med 20 mil mellan vägguttagenchpaulin skrev:Ett större batteri hade varit trevligt mest för lite mer effekt då jag bara ser att jag har nytta längre räckvidd fram till första laddaren och därefter laddar så jag tar mig till nästa.) är en 60D inte mycket sämre än en 90D.
Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.bjelkeman skrev:1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund.
Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.mati skrev:Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.bjelkeman skrev:1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Jag har bara 60 och hjälp vad det går undan jag behöver verkligen inte mer!Jerker skrev:Jag är heller inte intresserad av höga hastigheter. Allt över typ 140 är ointressant. Snabb acceleration är en säkerhetsfråga vid omkörningar, men skillnaden mellan 6 och 3 sekunder är ändå bara en akademisk fråga i det sammanhanget. Min Zoe gör 0-100 på 14,5 sek men är ändå snabbare vid omkörningar än nån annan bil jag har ägt.mati skrev:Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.bjelkeman skrev:1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.mati skrev:Den ena sekunden är ju frågan hur den upplevs. Jag upplever min 90D som påtagligt slöare än gamla P85:an, trots att de har samma siffror på pappret. Visserligen inget som stör mig, men den är helt klart slöare i hela registret. Men vad gör det? Den är ju inte direkt långsam om man får säga så. Det är väl samma sak med en 60D antar jag.bjelkeman skrev:1 sekund snabbare 0-100. 40 km/h mer och 150 km mer för ~190 tusen. För mig behövdes bara det första men det vore en dyr sekund.
Och så maxhastighet. Var ligger den? Ingen aning. Har aldrig testat. P85:an har jag jagat upp till 200km/h en gång på autobahn, då började sambon bli arg på mig. Det är ointressant om den går 200 eller 250. Min nya 90D har aldrig gått fortare än 120km/h hittills.
Räckvidden är ju det som är avgörande. Men det handlar knappast om så mycket som 15 mil. Och så länge man tar sig från SuC till SuC och laddtiden är ungefär samma så spelar det inte heller någon större roll.
Ja det stämmer. Fästet från start, framföralllt på våta vägar, är bättre med AWD. P85:an kunde lätt börja vifta med svansen när man gasade för mycket på fel ställe. Men med bra fäste kör en P85 ifrån en 90D utan problem tror jag. När det gäller omkörningar i landsvägsfart så tycker jag även där att accet i 90D:an är kännbart sämre. I P85:an kändes det som att bli skjuten ur en kanon, 90D:an kan inte riktigt förmedla den känslan.LarsL skrev:Men fästet borde ju vara betydligt bättre? Jag har upplevt enorma skillnader i acceleration mellan två och fyrhjulsdrift på bilar där det gått att ställa om. Med fyrhjulsdrift skjuter bilen iväg betydligt mer bestämt än med tvåhjulsdrift.