Sida 5 av 17

Re: Falcon Heavy

Postat: 27 dec 2017 18:33
av LarsL
pegs skrev:
Hur blir det efter uppskjutningen? Släpper man skalet kring lasten då? Så att roadstern är ”exponerad” eller kommer den att åka inslagen. Någon som vet?


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Skyddet sitter där för att skydda lasten emot fartvinden i atmosfären. När raketen lämnar atmosfären så kastas skyddet loss, för att lätta raketen så mycket som möjligt.

Re: Falcon Heavy

Postat: 27 dec 2017 19:07
av Kalle
pegs skrev:
Hur blir det efter uppskjutningen? Släpper man skalet kring lasten då? Så att roadstern är ”exponerad” eller kommer den att åka inslagen.
Den släpps, de kommer sanolikt försöka fånga halvorna igen ochså. De har försökt med de ganska länge.

Re: Falcon Heavy

Postat: 27 dec 2017 22:52
av Bonden Roger
Är det någon som har sett om återtag av 2:a steget. Elon pratade om det i våras. Varför ändrade han sig. Eller har det ändrat sig mycket pga utvecklingen av BFR ?

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 07:46
av JFAH
Han skulle 'eventuellt' försöka få tillbaka andra steget. I den här typen av konstruktion så är det väl inte helt självklart att det ger så mycket (the law of diminishing returns). BFR är bättreväg att gå i det fallet by far med betydligt större ROI. BFR kommer verkligen ändra förutsättningarna på ett närmast revolutionerande sätt.

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 09:20
av Henrik Torphammar
Bonden Roger skrev:
Är det någon som har sett om återtag av 2:a steget. Elon pratade om det i våras. Varför ändrade han sig. Eller har det ändrat sig mycket pga utvecklingen av BFR ?
Denna kanal är rätt kul. Han brukar livesända vid uppskjuten också.


Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 14:09
av Bonden Roger
JFAH skrev:
Han skulle 'eventuellt' försöka få tillbaka andra steget. I den här typen av konstruktion så är det väl inte helt självklart att det ger så mycket (the law of diminishing returns). BFR är bättreväg att gå i det fallet by far med betydligt större ROI. BFR kommer verkligen ändra förutsättningarna på ett närmast revolutionerande sätt.
Å andra sidan så hade en retur 2:a steget varit typ dragon, när BFS (2:a) bygger på rymdfärjan (utom slutet).

Vad står ROI för (antar att det är "utbytte") ?

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 14:25
av evilirish
Bonden Roger skrev:
Vad står ROI för (antar att det är "utbytte") ?
Return On Investment.

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 15:54
av Bonden Roger
evilirish skrev:
Bonden Roger skrev:
Vad står ROI för (antar att det är "utbytte") ?
Return On Investment.
Tackar.

Nu händer det. FH i uppskjutningsrampen.

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 16:33
av Kalle
Aaaah! :D :D

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 16:36
av Kalle
De här e en “fitt check”. De är för att se om allt passar, de ska inte motorköra denna gången. Men endå! :D

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 19:34
av TiborBlomhall
Bild
Bild
Fan jag trodde den höll på och välta! :shock:

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 20:04
av Henrik Torphammar
TiborBlomhall skrev:
Bild
Bild
Fan jag trodde den höll på och välta! :shock:
Med vinkeln på bild 2 så får Kim-jong hålla i hatten!

https://spaceflightnow.com/2017/12/28/f ... irst-time/

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 20:21
av mati
Henrik Torphammar skrev:
Med vinkeln på bild 2 så får Kim-jong hålla i hatten!
Han kanske får en cherry-red Roadster i skallen :lol:

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 20:22
av Kalle
Röd bil till ett rött land ;)

Re: Falcon Heavy

Postat: 28 dec 2017 22:40
av JFAH
Magnifikt!

Re: Falcon Heavy

Postat: 29 dec 2017 06:32
av matsm
Mäktigt!! Asså den uppskjutningen ska jag följa oavsett när den går på dygnet...

Re: Falcon Heavy

Postat: 29 dec 2017 07:40
av JFAH
Oavsett om den exploderar elle rinte blir det som elon säger 'intressant'! Men falcon Heavy blir endå bara en stop gap på väg mot bfr!

Re: Falcon Heavy

Postat: 31 dec 2017 10:28
av Bonden Roger
Static fire: 6/1
Liftoff: 15/1

Vad står NET för (står ihop med dessa datum, antar typ att det är flytande) ?

Re: Falcon Heavy

Postat: 31 dec 2017 11:06
av vigge50
Bonden Roger skrev:
Static fire: 6/1
Liftoff: 15/1

Vad står NET för (står ihop med dessa datum, antar typ att det är flytande) ?
”Not erlier then” så det kan alltså bli senare

Re: Falcon Heavy

Postat: 03 jan 2018 07:14
av Henrik Torphammar
Ser ut som de två boostrarna har nya gridfins medan center core har gamla. Vad jag har förstått så har de bara flugit de nya 3D printade titan gridfinsen en gång innan. Av någon anledning gick de tillbaka till de gamla igen.

BildFalcon Heavy Demo Mission by SpaceX, Flickr에서

Re: Falcon Heavy

Postat: 03 jan 2018 08:37
av zyax
Henrik Torphammar skrev:
Ser ut som de två boostrarna har nya gridfins medan center core har gamla. Vad jag har förstått så har de bara flugit de nya 3D printade titan gridfinsen en gång innan. Av någon anledning gick de tillbaka till de gamla igen.
Är det inte så att de inte behöver de lite dyrare i titan om de inte har samma motstånd på vägen tillbaka? Sedan är det ju så att de flugit med några redan beprövade 5 gånger under 2017 så att de har den gamla typen betyder ju bara att de inte behövt uppgradera dessa. Senare när det finns fler i titan så lär de ju använda dessa även om de inte behövs i titan då alla nya lär utrustas med titan-fenor om man kan återanvända stegen så många gånger som det är tänkt.

Re: Falcon Heavy

Postat: 03 jan 2018 12:01
av JFAH
Såvitt jag förstått av spacex uttalanden så har man reserverat titan för block fem stegen, och några test skott i block 3 och 4 där man testat ut dem på 'heta' uppskjutningar. falcon heavy här har väl så vitt jag vet block 3 boosters, vilket torde innebära aluminium, speciellt som sido boostersen inte kommer ha några extrema förhållanden på sin färd tillbaka (relativt sett). Mitten boostern blir dock en 'het' retur, så den finns det väl anledning att uppgradera till titan.

Re: Falcon Heavy

Postat: 03 jan 2018 12:38
av Henrik Torphammar
JFAH skrev:
Såvitt jag förstått av spacex uttalanden så har man reserverat titan för block fem stegen, och några test skott i block 3 och 4 där man testat ut dem på 'heta' uppskjutningar. falcon heavy här har väl så vitt jag vet block 3 boosters, vilket torde innebära aluminium, speciellt som sido boostersen inte kommer ha några extrema förhållanden på sin färd tillbaka (relativt sett). Mitten boostern blir dock en 'het' retur, så den finns det väl anledning att uppgradera till titan.
Just här är inte så mycket att dividera om eftersom vi kan se med ögonen att det är titan på sidorna och aluminium i mitten.

Bild

Re: Falcon Heavy

Postat: 04 jan 2018 13:45
av Kalle
zyax skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Ser ut som de två boostrarna har nya gridfins medan center core har gamla. Vad jag har förstått så har de bara flugit de nya 3D printade titan gridfinsen en gång innan. Av någon anledning gick de tillbaka till de gamla igen.
Är det inte så att de inte behöver de lite dyrare i titan om de inte har samma motstånd på vägen tillbaka?
Exackt så är det, noskonerna (akterkoner? Under återinträde) gör att griddfenorna kommer ha mindre roderverkan på sido-bosterserna.
Titanfenorna är dels större och så har de en vågig framkant som hjälper till yttligare med att öka roderverkan i de transsoniska områderna.

Re: Falcon Heavy

Postat: 04 jan 2018 22:20
av JFAH
I stand corrected. Så verkar det faktiskt vara.