Sida 5 av 7

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 13 mar 2017 19:33
av Tars
Luftar du Ferrarin idag alltså!

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 13 mar 2017 20:19
av dstr
Tars skrev:
Luftar du Ferrarin idag alltså!
Lugnade nerverna inför besiktningen med en Lyxshake.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 14 mar 2017 22:30
av Tars
dstr skrev:
Tars skrev:
Luftar du Ferrarin idag alltså!
Lugnade nerverna inför besiktningen med en Lyxshake.
Kalorisnålt. Bild
Lika snålt som bilen drar i bensin.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 18 apr 2017 14:18
av Remuz
6st taxi, en icke-taxi, en Taxi och jag i kö. 3 av 7 taxi har facelift.

16min i kö, men tre som åkte samtidigt när jag kopplade in mig

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 18 apr 2017 15:13
av danni
Jag var på InfraCity för första gången i mitt liv i söndags. Då stod bara en taxibil när jag kom dit - men när jag åkte var det sex taxibilar och min som stod och laddade.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 18 apr 2017 20:43
av mati
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 18 apr 2017 20:45
av Remuz
Var i Jung på annandag påsk klockan 07.10, en Vara Taxi där då också

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 08:09
av chaffis75
mati skrev:
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
De är väl bara att ta en 20kr/kwh så kan de väl får låna...
Jo låter väldigt märkligt, en sak att låna ut till sina vänner och bekanta men till en taxi... mmm...

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 12:23
av Pontus
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
De är väl bara att ta en 20kr/kwh så kan de väl får låna...
Jo låter väldigt märkligt, en sak att låna ut till sina vänner och bekanta men till en taxi... mmm...
Han kanske fick en gratis resa?

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 16:22
av mati
Pontus skrev:
Han kanske fick en gratis resa?
Nej, han fick ingenting. Men han frågade mig senare om det verkligen är nödvändigt att ladda en Tesla så ofta. Äh, nä knappast, sa jag.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 16:28
av LarsL
Beror väl lite på vart han åkt innan? Det behöver ju inte vara första körningen för dagen.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 17:00
av apkungen
mati skrev:
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suck

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 18:18
av Foluke
apkungen skrev:
mati skrev:
Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suck
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 18:41
av mati
Foluke skrev:
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 18:59
av Mickep
mati skrev:
Foluke skrev:
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.
Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.
Snart kommer modell3 att ockupera laddplatserna, så det är bara att finna sig i det, eller vara proaktiv och tala varmt för att laddhastigheten skall öka, så laddtiderna blir minimala. Här finns det en chans att ta en del av kakan från bensinmaffian. (jag tror att i framtiden kommer det bli mycket dyrare att ladda utanför huset. och staten kommer inte var sena att beskatta folk som slösar på energi när de laddar sina bilar hemma (för hur som helst skall "the man" dra in sina stålar). detta i sin tur kommer spä på utvecklingen av mer effektiva/energisnåla bilar.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 19:58
av JonasH
Problemet är att de taxibilar som laddar på SuC i Väsby verkar ladda till 100% när de är där och då står de och tar upp laddplatsen onödigt länge.
Sist jag var där laddade jag från cirka 10% till 85% och på platsen bredvid mig stod e taxi när jag kom, och han var kvar när jag åkte...
Förarna verkar ha väldigt dålig kunskap om hur bilarna de kör fungerar.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 19:59
av Lessmog
Mickep skrev:
mati skrev:
Foluke skrev:
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.
Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.
Snart kommer modell3 att ockupera laddplatserna, så det är bara att finna sig i det, eller vara proaktiv och tala varmt för att laddhastigheten skall öka, så laddtiderna blir minimala. Här finns det en chans att ta en del av kakan från bensinmaffian. (jag tror att i framtiden kommer det bli mycket dyrare att ladda utanför huset. och staten kommer inte var sena att beskatta folk som slösar på energi när de laddar sina bilar hemma (för hur som helst skall "the man" dra in sina stålar). detta i sin tur kommer spä på utvecklingen av mer effektiva/energisnåla bilar.
Men just den här taxin var tydligen torsk redan på morgonen / förmiddagen. Tyder på snålhet och/eller dumhet.

EDIT: Elmetare? :lol:

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 19 apr 2017 22:58
av apkungen
Eller så kör de i shift o Fick en urladdad bil?

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 15:58
av LeffeP
Väsby idag, 6 taxi, 5 till på kö. Tycker synd om Tesla ägare som ska passera Sthlm i sommar, tror dom ska räkna med låååångt laddstopp i Väsby. Väsby har blivit en laddplats för taxibilar nu, var länge sen jag kom dit dagtid och hade chans att ladda där.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 16:13
av Mickep
Går det att få ut någon statistik från sidan som talar om hur många platser lediga en suC har?

tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 16:43
av Pontus
Mickep skrev:
Går det att få ut någon statistik från sidan som talar om hur många platser lediga en suC har?

tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)
Spärrade inte Tesla åtkomsten av denna data nästan direkt efter möjligheten kom till att visa antal lediga laddplatser?

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 18:09
av Pontus
LeffeP skrev:
Väsby idag, 6 taxi, 5 till på kö. Tycker synd om Tesla ägare som ska passera Sthlm i sommar, tror dom ska räkna med låååångt laddstopp i Väsby. Väsby har blivit en laddplats för taxibilar nu, var länge sen jag kom dit dagtid och hade chans att ladda där.
Står i Väsby nu tillsammans med 4 taxi och den jag delar stolpe med kan inte vara långt ifrån full när jag fick 113 kW från start och nu 10 min inte en skymt av taxiförarna :(

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 18:17
av janni
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 18:19
av vigge50
janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.

Re: SC vid Max infra ska bort

Postat: 04 maj 2017 18:37
av Bjelke
vigge50 skrev:
janni skrev:
Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.

Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kö
med andra som vill ladda även om dom själva har typ fulladdat :evil: