Re: SC vid Max infra ska bort
Postat: 13 mar 2017 19:33
Luftar du Ferrarin idag alltså!
Lugnade nerverna inför besiktningen med en Lyxshake.Tars skrev:Luftar du Ferrarin idag alltså!
Kalorisnålt.dstr skrev:Lugnade nerverna inför besiktningen med en Lyxshake.Tars skrev:Luftar du Ferrarin idag alltså!
De är väl bara att ta en 20kr/kwh så kan de väl får låna...mati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Han kanske fick en gratis resa?chaffis75 skrev:De är väl bara att ta en 20kr/kwh så kan de väl får låna...mati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Jo låter väldigt märkligt, en sak att låna ut till sina vänner och bekanta men till en taxi... mmm...
Nej, han fick ingenting. Men han frågade mig senare om det verkligen är nödvändigt att ladda en Tesla så ofta. Äh, nä knappast, sa jag.Pontus skrev:Han kanske fick en gratis resa?
Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suckmati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!apkungen skrev:Han kan ju börja med att skaffa en egen trefas... Suckmati skrev:Taxibilar börjar bli ett problem till och med här på vischan. Vara-taxi har ett antal Teslor och de använder SuC i Jung allt oftare som vänteplats, samtidigt som de skaffar fler bilar. Hittills har det inte varit så farligt men nu börjar Jung användas allt mer av genomresande Teslor. Igår var det fullt, idag var det bara en plats ledig när jag var där. Och det är alltid minst en taxi som står och långtidsladdar, oftast flera stycken. Inte så roligt på en SuC med bara 6 stalls. De anser nog att det är deras privata laddplats, trots att de har laddning hemma. De begriper inte hur man kör elbil.
En granne till mig fick sin tös hemkörd av Vara-taxi häromdagen. Det var tidig förmiddag och bilen var redan nästan tom. Han hade så ont om laddning (sa han) att han var tvungen att använda grannens trefasuttag i en timme för att kunna ta sig till Jung igen. Känns jättekonstigt för mig. Dålig planering eller okunskap.
Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.Foluke skrev:Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.mati skrev:Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.Foluke skrev:Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Men just den här taxin var tydligen torsk redan på morgonen / förmiddagen. Tyder på snålhet och/eller dumhet.Mickep skrev:Men hur hjälper det, när taxi affärsidé är att ständigt vara i farten. Självklart skall taxi kunna ta långresor på 30 mil och självklart skall de ladda på Suc när de gör de. Tycker man inte skall tala illa om taxi bara för att de är elbilar. Förr eller senare måste taxi laddas under dagen. men den som tror att de inte laddar under natten är bara dumt, det faller på sin egen orimlighet.mati skrev:Exakt. Dessutom vet jag att Vara-taxi har laddmöjlighet hemma. Jag har frågat en av chaufförerna en gång. Jodå, sa han. De har möjlighet att ladda bilen över natten. Frågan är om de verkligen gör det. Känns inte så.Foluke skrev:Det är ca 30km mellan Götene och Jung! Hur är man funtad om man kör med så små marginaler?! Taxi! Sedan snikladda på SuC! Tur att det börjar kosta ladda på detta sätt!
Snart kommer modell3 att ockupera laddplatserna, så det är bara att finna sig i det, eller vara proaktiv och tala varmt för att laddhastigheten skall öka, så laddtiderna blir minimala. Här finns det en chans att ta en del av kakan från bensinmaffian. (jag tror att i framtiden kommer det bli mycket dyrare att ladda utanför huset. och staten kommer inte var sena att beskatta folk som slösar på energi när de laddar sina bilar hemma (för hur som helst skall "the man" dra in sina stålar). detta i sin tur kommer spä på utvecklingen av mer effektiva/energisnåla bilar.
Spärrade inte Tesla åtkomsten av denna data nästan direkt efter möjligheten kom till att visa antal lediga laddplatser?Mickep skrev:Går det att få ut någon statistik från sidan som talar om hur många platser lediga en suC har?
tänkte att man skulle kunna dela upp dygnet i 24*2 halvtimmar och där redovisa i % hur många som är upptagna och då ställa det mot andra laddställen. (sedan ta ett genomsnitt per vecka/veckodag)
Står i Väsby nu tillsammans med 4 taxi och den jag delar stolpe med kan inte vara långt ifrån full när jag fick 113 kW från start och nu 10 min inte en skymt av taxiförarnaLeffeP skrev:Väsby idag, 6 taxi, 5 till på kö. Tycker synd om Tesla ägare som ska passera Sthlm i sommar, tror dom ska räkna med låååångt laddstopp i Väsby. Väsby har blivit en laddplats för taxibilar nu, var länge sen jag kom dit dagtid och hade chans att ladda där.
Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.janni skrev:Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.
Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.
Stämmer bra, flera som sagt att dom står där medans dom väntar på körning, och bryr sig inte ett skit i om det blir kövigge50 skrev:Vad jag vet så står de där tills de får en körning, känns väll onödigt att köra in till Stockholm ifall nästa körning är ifrån Arlanda.janni skrev:Man undrar hur de räknar, de borde ju få in fler körningar sett över dagen om de laddar till 80-85% varje gång istället för att ladda 100% varje gång som de verkar.
Dock kan de bero på hur ofta de behöver ladda, laddar de bara en gång per skift så tar de väl 1 timmes rast när de är dags.
Får kanske fråga lite nästa gång man är där.