2.50.15

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 2.50.15

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Eq funkar på min bil
Det gör min oxo, den är bara gravt dement :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Jag har 2.50.180 och även där skuttar EQ runt lite sporadiskt, senast blev det +2 på allt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bat skrev:
Jag tycker det är mest brist av test av implementationen som är förvånande. Just den utvecklare som satt med den feature kan väl ändå inte varit så extremt jagad att få ut funktionen så att all form av sanity check innan release ansågs ta för mycket tid.. Slarvepellar.
Teslas mjukvarupolicy: It compiles? Ship it.

Min bil säger idag att det finns en uppdatering att installera. Jag tänker inte göra det denna gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

mati skrev:
Min bil säger idag att det finns en uppdatering att installera. Jag tänker inte göra det denna gång.
Doesn't even compile? Let Elon Tweet about it.

Ja, lite bitter idag men jag tycker bara de sabbar på ett så jädrans onödigt sätt för sig själva.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bat skrev:
mati skrev:

Ja, lite bitter idag men jag tycker bara de sabbar på ett så jädrans onödigt sätt för sig själva.
Det är klart man blir lite bitter. OTA-uppdateringarna är bland det coolaste i hela Tesla-konceptet. Jag har alltid berättat överallt att bilen bara blir bättre hela tiden iom alla nya fräna features som kommer med jämna mellanrum. Men så är det inte längre. Nu är man bara rädd att de trycker in ytterligare en otestad programvara som gör att nånting fungerar sämre. Det är så jävla onödigt.
Om de fortsätter med den filosofin, kvantitet före kvalitet, och att använda oss kunder som ofrivilliga beta-testare, så tror jag inte att det kommer att gå så bra framöver.
Det finns en aspekt som gör mig orolig i det hela. Uppenbarligen är Teslas mjukvara känslig för ändringar. Saker som egentligen inte berörs slutar fungera. Små förändringar verkar vara svåra att få till, och det verkar inte som det testas ordentligt heller. I min mjukvaruutvecklarhjärna ringer samtliga larmklockor. Jag tror att programkoden är ett enda stort lapptäcke som inte går att underhålla längre. Någon vill ha en feature och så trycker man in det nånstans, fast egentligen går det inte utan att förstöra nånting annat. Kanske har folk slutat, nya tar vid, som inte kan koden så bra. Och förmodligen är allting i stort sett helt odokumenterat. Jag har varit med om det många gånger. Tyvärr är det oftast så det ser ut.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
bat skrev:
mati skrev:

Det är klart man blir lite bitter. OTA-uppdateringarna är bland det coolaste i hela Tesla-konceptet. Jag har alltid berättat överallt att bilen bara blir bättre hela tiden iom alla nya fräna features som kommer med jämna mellanrum. Men så är det inte längre. Nu är man bara rädd att de trycker in ytterligare en otestad programvara som gör att nånting fungerar sämre. Det är så jävla onödigt.
Om de fortsätter med den filosofin, kvantitet före kvalitet, och att använda oss kunder som ofrivilliga beta-testare, så tror jag inte att det kommer att gå så bra framöver.
Det finns en aspekt som gör mig orolig i det hela. Uppenbarligen är Teslas mjukvara känslig för ändringar. Saker som egentligen inte berörs slutar fungera. Små förändringar verkar vara svåra att få till, och det verkar inte som det testas ordentligt heller. I min mjukvaruutvecklarhjärna ringer samtliga larmklockor. Jag tror att programkoden är ett enda stort lapptäcke som inte går att underhålla längre. Någon vill ha en feature och så trycker man in det nånstans, fast egentligen går det inte utan att förstöra nånting annat. Kanske har folk slutat, nya tar vid, som inte kan koden så bra. Och förmodligen är allting i stort sett helt odokumenterat. Jag har varit med om det många gånger. Tyvärr är det oftast så det ser ut.
Känns ungefär så ja :(
Jag väntade några veckor innan jag la in V8 och slapp en del av problemen tex (men fick några andra förvisso)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

Jag har varit med om en uppdatering tidigare då startade uppgraderingen direkt. Jag har precis fått min andra men den "försvann". :o Jag hade inte tid att fixa med det när det dök upp. Jag trodde att frågan skulle ligga kvar även efter bilen stängdes av utan val av åtgärd. Ligger frågan kvar någonstans? Någon som kan detta eller råkat ut för liknande?
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Har för mig att det är en liten ikon uppe i stora skärmen nära stora T. Annars, vad händer om du trycker på stora T på skärmen? Kollat i appen annars?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vissa har fått extra infobar efter senaste uppdate
Feature or fail
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

När kom denna uppdatering?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

MangeT skrev:
Har för mig att det är en liten ikon uppe i stora skärmen nära stora T. Annars, vad händer om du trycker på stora T på skärmen? Kollat i appen annars?

Tack men "Klocksymbolen" låg bredvid till höger om T:et då jag inte gjorde något och då trodde jag att den skulle ligga kvar även vid avstängd bil, för kommande uppstart men icke, symbolen var borta. Hittar inget på Appen. Surt sa räven :(
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Plutric skrev:
Jag har varit med om en uppdatering tidigare då startade uppgraderingen direkt. Jag har precis fått min andra men den "försvann". :o Jag hade inte tid att fixa med det när det dök upp. Jag trodde att frågan skulle ligga kvar även efter bilen stängdes av utan val av åtgärd. Ligger frågan kvar någonstans? Någon som kan detta eller råkat ut för liknande?
har hänt mig en gång, tror det var förra nyår när ap kom då försvann en uppdatering, det är därför teslaägarna smyger ut mitt i natten och aktiverar uppdateringen..

speculate on
se e5m1r 's inlägg tror det är en fail som vi inte ska se, kanske därför din försvann
speculate off

vlken version har du nu?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Plutric skrev:
MangeT skrev:

Tack men "Klocksymbolen" låg bredvid till höger om T:et då jag inte gjorde något och då trodde jag att den skulle ligga kvar även vid avstängd bil, för kommande uppstart men icke, symbolen var borta. Hittar inget på Appen. Surt sa räven :(
Ajdå.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Plutric skrev:
MangeT skrev:

Det verkar ha hänt att de dragit tillbaka versioner, och då försvinner möjligheten att uppdatera även om bilen laddat ner versionen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

12man skrev:
Plutric skrev:
har hänt mig en gång, tror det var förra nyår när ap kom då försvann en uppdatering, det är därför teslaägarna smyger ut mitt i natten och aktiverar uppdateringen..

speculate on
se e5m1r 's inlägg tror det är en fail som vi inte ska se, kanske därför din försvann
speculate off

vlken version har du nu?

Ok tack, den har 2.44.140 (november uppd)
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare

Inlägg av Plutric »

bylund skrev:
Plutric skrev:
MangeT skrev:

Det verkar ha hänt att de dragit tillbaka versioner, och då försvinner möjligheten att uppdatera även om bilen laddat ner versionen.
Tack Bylund, jag var lite tveksam ändå annars hade jag nog tryckt omgående på uppdateringen, det verkar vara många som fått små problem. ;) Men bra att veta till kommande situation (man lär sig av misstagen).
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Plutric skrev:
bylund skrev:
Plutric skrev:
MangeT skrev:

Tack Bylund, jag var lite tveksam ändå annars hade jag nog tryckt omgående på uppdateringen, det verkar vara många som fått små problem. ;) Men bra att veta till kommande situation (man lär sig av misstagen).
Hänt mig oxo en gång i samband med V8 i höstas, och det är nog som sagt så att dom ibland kan dra tillbaks en update om man inte hunnit lägga in den och då försvinner den tills nästa variant
laddats ner till bilen... Men normalt så ska den ligga kvar tillgänglig i bilen ända tills man faktiskt installerar den :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag sket ju i att uppdatera i förrgår. Sen försvann den. Nu i morse kom det ett nytt meddelande att en ny uppdatering är tillgänglig. Jag tänker inte att uppdatera nu heller. Få se vad som händer. Kanske har Tesla börjat att slumpa ut uppdateringar. Jaha, han vill inte ha den, vi tar den här istället. ;)
18650

Inlägg av 18650 »

mati skrev:
Eller som Nissan, skeppa en bil 2016 med kartor från 2013, sen kan du se dig om efter uppdateringar även om du lämnar in den på betald finservice årligen.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

18650 skrev:
mati skrev:
Eller som Nissan, skeppa en bil 2016 med kartor från 2013, sen kan du se dig om efter uppdateringar även om du lämnar in den på betald finservice årligen.
Dessutom sa dom att det var "inga problem" att uppdatera senare... Det enda som uppdateras är laddplatser (OTH tom.)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
18650

Inlägg av 18650 »

Bjelke skrev:
18650 skrev:
mati skrev:
Dessutom sa dom att det var "inga problem" att uppdatera senare... Det enda som uppdateras är laddplatser (OTH tom.)
Laddplatserna är med en bråkdel mot vad som finns på andra siter, dessutom uppdateras det med så stort delay att många av de som väl kommer med hos Nissan inte är aktiva längre i verkligheten. Det är ju färskvara med laddplatser har jag märkt. Flyttas, ändras och möbleras om ganska ofta.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

18650 skrev:
Bjelke skrev:
18650 skrev:
mati skrev:
Laddplatserna är med en bråkdel mot vad som finns på andra siter, dessutom uppdateras det med så stort delay att många av de som väl kommer med hos Nissan inte är aktiva längre i verkligheten. Det är ju färskvara med laddplatser har jag märkt. Flyttas, ändras och möbleras om ganska ofta.
Ja inte är det ngt man nyttjar precis det där :lol:
Kan iofs bero på att häromkring finns det ju typ inga laddplatser så dom få som finns är lätt att hålla reda på utan bilens hjälp :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar