Sida 5 av 8

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 16:09
av Jerker
Kulingen skrev:
Någon smart borde uppfinna dubbfria däck med en knapp i bilen man kan trycka på för att få ut dubben :shock:
De finns några som jobbar på det! Faktiskt!

https://www.nyteknik.se/fordon/dubben-s ... en-6395152

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 16:25
av Kulingen
Jerker skrev:
Kulingen skrev:
Någon smart borde uppfinna dubbfria däck med en knapp i bilen man kan trycka på för att få ut dubben :shock:
De finns några som jobbar på det! Faktiskt!

https://www.nyteknik.se/fordon/dubben-s ... en-6395152
Det hade ju varit bäst för miljön (tror jag), jag kör 14 mil till och från jobbet varje dag jag kör odubbat pga att det till 99.97% är skottat eller saltat på E22an men sedan har jag av dessa 14 mil en liten väg på ca 3 mil som kan vara hal. Där anpassar jag farten istället. Tänker på miljön ibland iaf

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 16:28
av perkabolo
LarsL skrev:
En sådan här däckstrumpa kanske skulle kunna funka?
http://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/- ... a/view-all
Har provat däcksstrumpa. Upplevde inte att jag fick bättre grepp. Snökedjor brukar dock funka fint. Inge kul att montera i snöslask och mörker iklädd kontorsoutfit och med skrikande barn i bilen dock. :?

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 18:20
av LarsL
Nä, man behöver ju något smidigt när man måste hem eller iväg.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 18:58
av joel80
Crappy skrev:
Personligen är jag av den åsikten att det är som alltid -Man får köra efter väder
Det finns tillfällen då dubbär ett måste, men de tillfällena är så väldigt få att det inte berättigar att köra omkring på skiten. Varken miljömässigt, komfortmässigt eller ljudmässigt
Är det så svinhalt att dubbdäck är ett måste, så bör man oavsett om man har dubb eller inte, låta bilen stå.
I övrigt så tar man det försiktigt och klarar sig utmärkt på dubbfria som är minst lika bra alla andra dagar
Beror ju helt på var du bor, och om man har ett jobb där man kan strunta i att ta sig till jobbet eller köra dom dagar det är halt! Jag bor i Gävle.. Har provat dubbfria en vinter. Aldrig mer! Så skraj man var den vintern och så många resor där jag fick köra extremt sakta... Isch..

Har förståelse för de som använder bilen på ett annat sätt och bor längre söderut att det funkar med dubbfria, men för mig gör det inte det. Jag kan oftast inte välja bort bilen även om det är dåligt väglag.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 19:13
av Bjelke
joel80 skrev:
Crappy skrev:
Personligen är jag av den åsikten att det är som alltid -Man får köra efter väder
Det finns tillfällen då dubbär ett måste, men de tillfällena är så väldigt få att det inte berättigar att köra omkring på skiten. Varken miljömässigt, komfortmässigt eller ljudmässigt
Är det så svinhalt att dubbdäck är ett måste, så bör man oavsett om man har dubb eller inte, låta bilen stå.
I övrigt så tar man det försiktigt och klarar sig utmärkt på dubbfria som är minst lika bra alla andra dagar
Beror ju helt på var du bor, och om man har ett jobb där man kan strunta i att ta sig till jobbet eller köra dom dagar det är halt! Jag bor i Gävle.. Har provat dubbfria en vinter. Aldrig mer! Så skraj man var den vintern och så många resor där jag fick köra extremt sakta... Isch..

Har förståelse för de som använder bilen på ett annat sätt och bor längre söderut att det funkar med dubbfria, men för mig gör det inte det. Jag kan oftast inte välja bort bilen även om det är dåligt väglag.
Kan bara hålla med, vi bor ju i samma område och det har verkligen inte varit roligt dom senaste vintrarna...
Jag kan inte heller bara stanna hemma hur som helst, varken mina kunder eller min plånbok skulle uppskatta det.
Men det är ett fritt land, dom som hatar dubb får väl köra utan bäst dom vill, jag testade första vintern med Teslan
och dubbfritt och säger oxo aldrig mer. Jag kör dubbat sen dess.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 21:21
av Crappy
Jag har kört dubbfritt de sista fyra åren i min Saab. Sanslöst bra
Jag har inte en enda gång saknat dubbar. Men visst det har med även med vad
man har för bil att göra. V50 jag hade innan var klart sämre med dubbar.
Dessutom, vissa däck är såklart bättre än andra

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 09 dec 2017 21:37
av Hedman
Kört dubbfritt sedan jag fick körkort 1991 och aldrig haft problem. Blankis och underkylt regn har jag råkat ut för utan att märka det vid själva bilkörningen, däremot så slog jag och frugan oss rejält när vi klev ur bilen och halkade på rumpan. Vi råkade ut för snöoväder på väg från Halland till sälen inte heller det något bekymmer. Testade också att stanna och starta i branta backar i sälen utan bekymmer.

Dubben har jag förstått blir kassa efter att köra på barmark redan efter en säsong. Och här nere är det barmark nästan genom hela vintern och då förstör man bara däcken och vägbanan med dubbdäck.

Viktigaste är nog bra nordiska vinterdäck och då dubbfria. Plus att man anpassar farten efter väderleken.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 09:10
av LarsL
Även slitna dubb river upp isen. De dubbfria jag kör på nu är totalt värdelösa på blankis, totalt. Leaf fick därför dubbdäck och har räddat MB några gånger. Framhjulsdrift och dubbdäck är nästan ostoppbart.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 10:33
av Foluke
LarsL skrev:
Även slitna dubb river upp isen. De dubbfria jag kör på nu är totalt värdelösa på blankis, totalt. Leaf fick därför dubbdäck och har räddat MB några gånger. Framhjulsdrift och dubbdäck är nästan ostoppbart.
Jag har kört dubbfritt i många år. Förr fossil och de senaste åren med framhjulsdrift. Alltid, när det kunde vara halt, provocerarade jag bilen för att känna var gränserna gick. Egentligen oavsett däck.
Tredje vintern med Teslan nu.
Teslan driver på alla hjul och har ett "sanslöst" bra grepp. Dessutom är den mycket bred och tung. Jag vågar nästan aldrig testa gränserna eftersom farten lätt blir på tok för hög för omständigheterna. Då vill jag inte plötsligt upptäcka att jag passerat någon gräns och okontrollerat glider i tangenten riktning. Resultatet blir att jag kör mycket försiktigare än tidigare med, troligtvis stor säkerhetsmarginal! Dubb eller ej, farten anpassar jag till nog mesig försiktighet. Blixthalka igår och massor av avåkningar. "Det är inte halkan som gör att man kör av. Det är farten". Citat idag från någon på trafiksäkerhetsverket.
Teslan tar sig fram oavsett dubb eller ej men på fruns bil har jag dubb trots allt!
Slutsats: Om jag då och då måste kana på en ishal nedfart utan att kunna stoppa, då fick det nog bli dubb. Annars absolut inte.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 10:39
av joel80
Foluke skrev:
"Det är inte halkan som gör att man kör av. Det är farten". Citat idag från någon på trafiksäkerhetsverket.
Säker på att det inte var "Det är inte farten som dödar, utan det snabba stoppet." som de sa. :D

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 10:49
av Elbilisten
It is not the fart that kills, it its the smäll. :?

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 11:28
av LarsL
Förlåt! Låt mig förtydliga... Detta handlar alltså om att ta sig de första 100-200 meterna innan jag kommer till lite större vägar. Ute på Riksväg 40 skulle jag i princip kunna köra med sommardäck, bara jag anpassar hastigheten.

Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.

Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 22:16
av joel80
För mig är E4an rätt ofta rejält isig när jag åker från Gävle ner mot Stockholm på morgnarna. Man hör tydligt hur dubben jobbar och dom biter i i isen när man provbromsar. Den här säsongen har jag dock bara varit med om en sån tur än så länge.. Men så kör jag inte varje dag heller.

Från Uppsala brukar det kunna bli skillnad och jag gissar att fler fordon som passerar samt kanske hårdare saltning gör sitt. Fast det händer att det är slirigt därifrån också.. Dock inte lika ofta.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 22:41
av Foluke
LarsL skrev:
Förlåt! Låt mig förtydliga... Detta handlar alltså om att ta sig de första 100-200 meterna innan jag kommer till lite större vägar. Ute på Riksväg 40 skulle jag i princip kunna köra med sommardäck, bara jag anpassar hastigheten.

Jag behöver alltså inte ”testa” gränser, jag behöver komma fram.

Jag skulle kunna tänka mig att kedjor eller liknande skulle kunna funka för mig. Men då måste de vara enkla att hantera.
Innan man byggde om i Frufällan för 10-15 år sedan hade vi en brant backe som anslöt till en "genomfartsled", 90 grader och ett hyreshus som skymde längs ner. Det hände många gånger att bilen inte gick att stoppa och gled ut på den skymda gatan. Då längtade man efter Rallydubb! Jag förstår problematiken.
Liknande problem uppstår i nedförsbacke mot rödljus där trafiken polerat snön blank. Även då vore dubb bra.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 22:43
av Vasp
De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 10 dec 2017 22:58
av Foluke
Vasp skrev:
De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 11 dec 2017 12:11
av mati
Foluke skrev:
Jag har respekt för norrländska förhållanden men jag inbillar mig att Teslan tar sig fram på dubblöst där andra stannar. Problemen kan uppstå med att svänga och stanna. Framkomligheten är "oslagbar". Rätta mig om jag har fel.
Framkomligheten är inte jämförbar med någon annan bil jag någonsin har kört. Det gäller både RWD och D-modell. Men den D-bilarna har så sjukt bra grepp att det är nästan farligt. Man fattar inte att det är halt. Igår, när det var snöslask och is på vägarna, stod jag vid ett trafikljus längst framme. När det slog om till grönt tryckte jag på gasen, lite lagom, precis som vanligt. Teslan sköt iväg utan minsta lilla tendens till spinn eller sladd. Jag tänkte aldrig på att det möjligen var halt eller så. Bara att jag plötsligt var ensam på vägen. Alla andra hade uppenbarligen problem med att komma iväg.
Jag såg BMW:ar med spinnande bakhjul som inte kom någonstans. Volvobilar med spinnande framhjul som stod stilla på motorvägen. Kör de på sommardäck eller?
Hade inte sikten varit så katastrofalt dåligt hade jag utan problem kunnat köra lika fort som på sommarn. Så kändes det iaf. Det måste bero på en kombination av Teslans tyngd, perfekt viktfördelning och överlägset bra anti-spinn.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 28 dec 2017 11:16
av +46
Igår låg jag bakom en Model X på motorvägen. Ganska mycket bilar men efter ett tag blev det fritt i vänsterfilen och X:et tryckte till på högerpedalen, varpå dubb släppte och träffade min vindruta. Självklart lossnar dubb från vinterdäcken i tid och otid men det kan vara klokt att inte provocera fram detta om man har bilar bakom sig....

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 28 dec 2017 16:51
av AGCF
Vasp skrev:
De senaste dagarna har det varit mycket problem på vägar runt omkring i min landsända. Kombinationen av rejält snöfall som bytts ut mot några plus grader och regn ger vägar som är av väldigt blandad karaktär. Ömsom blankis, isbulor , snö, och en jäkla massa annat. Dubben har verkligen hjälpt till. På halkiga partier har bilar utan dubbdäck blivit stående som exempel. sanden ger inte så mycket då det är kall vägbana och det fryser på över sanden. Och saltet har endast en tillfällig effekt då den regnar/rinner bort.
Alla har sin uppfattning. Jag har kört friktionsdäck sedan jag fick körkort för 16 år sedan. Kör 2500-3000 mil per år och har aldrig blivit stående som du kallar det. Men för att byta till friktion om man kört dubb hela livet krävs nog att man blir övertygad om att fördelarna överväger nackdelarna. Så länge tidningarna alltid bara testar fabriksnya däck där dubben är vassa och fina så kommer det bli svårt att övertyga folk att mellan däck och däck kan mycket väl ett friktionsdäck vara säkrare på alla underlag över hela däckets livstid.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 28 dec 2017 19:08
av Mojje
Jag har uppfattningen att friktionsdäck fungerar i "barmarkssverige" hemmavid på i3 friktionsdäck, på draghundsbilen alltid dubbat. 4500 inlandsmil per vinter mellan stockholm->Kiruna i alla väglag gör att jag kör dubbat. Hade jag bara kört söderut hade jag valt dubbfritt

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 28 dec 2017 19:42
av joel80
Idag och igår hade jag fått stanna hemma om jag haft friktionsdäck! Total blankis och regn på det på vägen!
Jag fick dra mig fram längst sidan av bilen när jag skulle in i den för att inte halka omkull vid parkeringen. Samma sak på stormarknadens parkering. Såg en Volvo V70 utan dubbdäck som hade rejäla problem att ta sig ur p-rutan utan att glida in i bilen bredvid, och då var det helt plan mark där han stod.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 28 dec 2017 22:15
av Tjell
Har kört åretruntdäck på många bilar de senaste 20 åren, senast innan Tesla en Subaru Legacy 3,0 R. Den gick som på räls i alla tänkbara väglag. Köper alltid bästa tänkbara däck.

Nu, på Teslan, har jag separata sommarhjul och vinterhjulen är just åretruntmodell: det funkar alldeles fantastiskt bra utom i en typ av väglag: snömodd! Då är bilen i stort sett oanvändbar! 5 cm modd och jag får dra ner till 30-40 km/h!

Jag gissar att det beror på mönstret och inget annat - eller har jag fel?

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 28 dec 2017 22:25
av bylund
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.

Re: Dubbdäcksfundamentalisterna

Postat: 29 dec 2017 01:14
av joel80
bylund skrev:
Upplysningsvis kan sägas att åretruntdäck inte är lagligt när vinterdäck krävs. Det måste vara däck särskilt framtagna för vinterbruk.
Ett tips om man vill veta om ens vinterdäck är det är att kolla på Stro's lista med vinterdäck.
Finns de med där är dom godkända och framtagna för vinterväglag.
http://www.stro.se/information/vinterdack/