Sida 5 av 9

Re: Ägare av ModelX

Postat: 09 okt 2016 09:32
av Tars
Tenk skrev:
Här finns en bild när den testades tidigare
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 033#p96299

Cykelhållaren jag använde är den dyrare av dessa
https://www.cykelringen.se/articles.asp?PID=2078&Type=
Tack!


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Ägare av ModelX

Postat: 09 okt 2016 15:13
av sweslac
Det som jag gillar inte med dessa är att dom gömmer skylten, och det är mer eller mindre lagligt.

Thule har vissa modeller som ser ut som en korg eller en plattform där man kan ha en extra regskylt på.

Känns lite stabilare men jag vet inte om dessa passar Model X eller om dem har skidtillbehör till den.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Ägare av ModelX

Postat: 09 okt 2016 15:20
av Svenssons
sweslac skrev:
Det som jag gillar inte med dessa är att dom gömmer skylten, och det är mer eller mindre lagligt.

Thule har vissa modeller som ser ut som en korg eller en plattform där man kan ha en extra regskylt på.

Känns lite stabilare men jag vet inte om dessa passar Model X eller om dem har skidtillbehör till den.
Jag har funderat på det med personlig skylt. När man har det så har man ju bilen dubbla uppsättningar med skyltar, dels den vanliga och dels den personliga, bägge är godkända för bilen. Jag har inte hittat något som förbjuder att man har olika skyltar fram och bak och om det inte är några problem så skulle man kunna ha en skylt fast på cykelfästet utan att behöva skruva av den på bilen.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 09 okt 2016 17:08
av bylund
Annars beställer man bara en till skylt för c:a en hundring.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 10 okt 2016 23:53
av martinheda
Snygg bil! Ganska lik min som jag hämtade ut i augusti ( kanske den 1a lev ). Helnöjd än så länge! Har inte köpt vinterdäck ännu, men ska beställa dem då det kanske är väntetid.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 11 okt 2016 00:55
av Tars
Bild
Äntligen!!!


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Ägare av ModelX

Postat: 11 okt 2016 05:57
av flaco
Tars skrev:
Bild
Äntligen!!!


Skickat från min puckophone med Tapatalk
Nice!
Riktigt snygg vit med vita säten!

________________________
Model X 90D... äntligen :-)

Re: Ägare av ModelX

Postat: 11 okt 2016 07:36
av bylund
martinheda skrev:
Snygg bil! Ganska lik min som jag hämtade ut i augusti ( kanske den 1a lev ). Helnöjd än så länge! Har inte köpt vinterdäck ännu, men ska beställa dem då det kanske är väntetid.
Välkommen till forumet!
Det levererades åtminstone en Model X i juni i Sverige, om du menar det med 1a lev.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 11 okt 2016 08:09
av Tars
bylund skrev:
martinheda skrev:
Snygg bil! Ganska lik min som jag hämtade ut i augusti ( kanske den 1a lev ). Helnöjd än så länge! Har inte köpt vinterdäck ännu, men ska beställa dem då det kanske är väntetid.
Välkommen till forumet!
Det levererades åtminstone en Model X i juni i Sverige, om du menar det med 1a lev.
Tack!
Men jag har varit här sen slutet av 2014 och haft 2 s. Bild


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Ägare av ModelX

Postat: 11 okt 2016 08:12
av bylund
Tars skrev:
bylund skrev:
martinheda skrev:
Snygg bil! Ganska lik min som jag hämtade ut i augusti ( kanske den 1a lev ). Helnöjd än så länge! Har inte köpt vinterdäck ännu, men ska beställa dem då det kanske är väntetid.
Välkommen till forumet!
Det levererades åtminstone en Model X i juni i Sverige, om du menar det med 1a lev.
Tack!
Men jag har varit här sen slutet av 2014 och haft 2 s. Bild
Hmm, är du och martinheda samma person, ett konto per bil?

Re: Ägare av ModelX

Postat: 11 okt 2016 08:13
av Tars
flaco skrev:
Tars skrev:
Bild
Äntligen!!!


Skickat från min puckophone med Tapatalk
Nice!
Riktigt snygg vit med vita säten!

________________________
Model X 90D... äntligen :-)
Tack!
Ruskigt nice!
Nu ska den bara pimpas med lite svarta fälgar, mattfoliering av kromlister och foliering av bakstycket av sätena.


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Ägare av ModelX

Postat: 16 okt 2016 10:48
av Monark1954
Obelix (vår modell X) har jagat älg för första gången, eller husse har jagat och Obelix följde med.

Varning för att aktivera automatisk sänkning av luftfjädringen.
Jag kör in på en mindre skogbilväg, stannar och ställer in "high", trycker inte bort automatspara.

Bilen är kul att köra så det går undan, innan jag kommer in på ett avsnitt där vanliga kardanknutar lätt skrapar i sten stannar jag.
Då är fjädringen på "low". Olämpligt.

Enligt manualen går High ur vid 55 km/h, mycket lätt att komma över, och "very high" går ur vid 35 km/h.
Om ni då har automatisk sänkning ställd på "Always" så går bilen ner till "low" när ni överskrider hastigheterna.

Kontenta, ställ "automatisk sänkning" på "Never" om ni kör utanför asfalten.

Sen blir det att lära sig alla andra lägen då "high" går ur. Verkar som om du lägger in backen och vänder eller backar till något du såg går "high" ur.

Modell X är underbar på vägar där vanliga bilar får krypa fram.
Hoppas jag får tid att fota Obelix på någon sämre skogsbilväg.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 16 okt 2016 11:06
av Svenssons
Jag vill få på vinterdojorna på min bil innan jag kör på några sämre skogsvägar. 22" lågprofil är inte bästa skogshjulen. Kommer nog se till att en del av våra skogsvägar får lite grus på sig men det blir alltid lite offroad ändå. Tack för tipset om luftfjädringen.

Obelix borde vara utmärkt att ha med sig när man ska ut och jaga vildsvin.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 16 okt 2016 11:14
av Monark1954
Svenssons skrev:
Jag vill få på vinterdojorna på min bil innan jag kör på några sämre skogsvägar. 22" lågprofil är inte bästa skogshjulen. Kommer nog se till att en del av våra skogsvägar får lite grus på sig men det blir alltid lite offroad ändå. Tack för tipset om luftfjädringen.

Obelix borde vara utmärkt att ha med sig när man ska ut och jaga vildsvin.
:mrgreen:
Tack för tippset, lämnar genast älgjakten då vi inte hittar någon älg och letar vildsvinsmarker i stället.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 16 okt 2016 11:20
av mati
Jag har praktiserat en hel del offroadkörning med min P85, inställd på very high. Med tanke på att det gick utmärkt så antar jag att X:en är värsta bandvagnen i jämförelse. ;)

Re: Ägare av ModelX

Postat: 16 okt 2016 17:43
av Tars
Monark1954 skrev:
Obelix (vår modell X) har jagat älg för första gången, eller husse har jagat och Obelix följde med.

Varning för att aktivera automatisk sänkning av luftfjädringen.
Jag kör in på en mindre skogbilväg, stannar och ställer in "high", trycker inte bort automatspara.

Bilen är kul att köra så det går undan, innan jag kommer in på ett avsnitt där vanliga kardanknutar lätt skrapar i sten stannar jag.
Då är fjädringen på "low". Olämpligt.

Enligt manualen går High ur vid 55 km/h, mycket lätt att komma över, och "very high" går ur vid 35 km/h.
Om ni då har automatisk sänkning ställd på "Always" så går bilen ner till "low" när ni överskrider hastigheterna.

Kontenta, ställ "automatisk sänkning" på "Never" om ni kör utanför asfalten.

Sen blir det att lära sig alla andra lägen då "high" går ur. Verkar som om du lägger in backen och vänder eller backar till något du såg går "high" ur.

Modell X är underbar på vägar där vanliga bilar får krypa fram.
Hoppas jag får tid att fota Obelix på någon sämre skogsbilväg.
Tack för tipset!
Har premiärkört med släp till tippen idag.
Gick galant. Bild


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Ägare av ModelX

Postat: 16 okt 2016 17:50
av MartinG
Jag älskar min X. Har inte så mycket mer att säga. Jo förrsesten, Spotify-appen funkar uselt. Den hänger sig och tystnar o det slutar med att jag kör via telefonen istället. Det funkar fint och med AP kan man ju i lugn o ro fippla med mobilen.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 16 okt 2016 22:41
av Monark1954
Älgjakt med Obelix del 2.
Just nu är han lite sur för att han inte får fortsätta.
Vi har just kört där vi inte kör med vanliga bilar, men där det är svårt för en Volvo Valpen jeep vill vi inte fortsätta.
Fantastiskt att köra ljudlöst i skogen. Förr stannade jag diesel bilen innan vägpass och gick. Nu tror jag Obelix är bättre att smyga.
Drar man manuellt igen dörren så låser den nästa ljudlöst, även trunken.
Bra fack för geväret är ett annat plus.
En toppen jaktbil.

Rallybil?
Första intrycket av grusväg. Lätta på gasen in i kurvan, lätt överstyrd, ge gas och flyg ur kurvan.
Lyrisk inför vintern om mitt intryck var rätt.
DSC_0675.JPG

Ägare av ModelX

Postat: 17 okt 2016 06:51
av themax
Monark1954 skrev:
Fantastiskt att köra ljudlöst i skogen. Förr stannade jag diesel bilen innan vägpass och gick. Nu tror jag Obelix är bättre att smyga.
Har själv funderat på detta på min stubbe förra veckan. En elbil torde vara den perfekta bilen för en jägare. Dock är det ju svårt att undvika vägljudet från grusvägar, men det är ju ändå ett ljud som älgen möjligen borde betrakta som mindre skrämmande.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 18 okt 2016 10:50
av orca
Nu har jag haft min X över 2v och är fantastiskt nöjd fortfarande. Var upp till Umeå ibörjan på förra veckan och sedan ner till Lund över helgen så jag har provat på lite långkörning.

Lite reflektioner:

AP beter sig ibland lite konstigt och vinglar fram och tillbaka. Ha den igång på 2-1 gör att man får vara beredd när man kör ut i 2-filig, den kan välja valfri fil.
Vindrutetorkaren går för långt åt vänster på förarsidan så att den fastnar i glaskanten(hoppas jag) och inte i karossen.
Det spelar stor roll vilket underlag som man kör på i motorvägsfart, fy vad det låter ibland. Inte lika stora problem norrut som innan/i skåne upplevde jag.
Man klarar sig bra utan laddkabel i bilen när man åker till Umeå numera..(skaplig newbee miss)
Fjädringen känns väldigt stötig när det går sakta. Man hoppar fram och tillbaka i stolen.
Man får använda bromsen mer i 8.0 än jag gjorde på en vecka innan, speciellt på motorvägsavfarter

Annars är det bara bra saker, det är extremt roligt att köra bil igen och man verkligen njuter när man drar upp stereon glider iväg med härligt sug i magen.

Re: Ägare av ModelX

Postat: 18 okt 2016 13:25
av Johnalm
orca skrev:
Nu har jag haft min X över 2v och är fantastiskt nöjd fortfarande. Var upp till Umeå ibörjan på förra veckan och sedan ner till Lund över helgen så jag har provat på lite långkörning.

Lite reflektioner:

AP beter sig ibland lite konstigt och vinglar fram och tillbaka. Ha den igång på 2-1 gör att man får vara beredd när man kör ut i 2-filig, den kan välja valfri fil.
Vindrutetorkaren går för långt åt vänster på förarsidan så att den fastnar i glaskanten(hoppas jag) och inte i karossen.
Det spelar stor roll vilket underlag som man kör på i motorvägsfart, fy vad det låter ibland. Inte lika stora problem norrut som innan/i skåne upplevde jag.
Man klarar sig bra utan laddkabel i bilen när man åker till Umeå numera..(skaplig newbee miss)
Fjädringen känns väldigt stötig när det går sakta. Man hoppar fram och tillbaka i stolen.
Man får använda bromsen mer i 8.0 än jag gjorde på en vecka innan, speciellt på motorvägsavfarter

Annars är det bara bra saker, det är extremt roligt att köra bil igen och man verkligen njuter när man drar upp stereon glider iväg med härligt sug i magen.
Lägg upp lite bilder, vill få bekräftat vilket bra val jag gjort med blåvit kombo :P

Re: Ägare av ModelX

Postat: 18 okt 2016 13:37
av tr1
Monark1954 skrev:
Obelix (vår modell X) har jagat älg för första gången, eller husse har jagat och Obelix följde med.

Varning för att aktivera automatisk sänkning av luftfjädringen.
Jag kör in på en mindre skogbilväg, stannar och ställer in "high", trycker inte bort automatspara.

Bilen är kul att köra så det går undan, innan jag kommer in på ett avsnitt där vanliga kardanknutar lätt skrapar i sten stannar jag.
Då är fjädringen på "low". Olämpligt.

Enligt manualen går High ur vid 55 km/h, mycket lätt att komma över, och "very high" går ur vid 35 km/h.
Om ni då har automatisk sänkning ställd på "Always" så går bilen ner till "low" när ni överskrider hastigheterna.

Kontenta, ställ "automatisk sänkning" på "Never" om ni kör utanför asfalten.

Sen blir det att lära sig alla andra lägen då "high" går ur. Verkar som om du lägger in backen och vänder eller backar till något du såg går "high" ur.

Modell X är underbar på vägar där vanliga bilar får krypa fram.
Hoppas jag får tid att fota Obelix på någon sämre skogsbilväg.
Jag skrapade i när jag körde över ett vägarbete. Nästa gång höjde jag manuellt och därefter så kommer den ihåg och höjs automatiskt. Bild

Re: Ägare av ModelX

Postat: 18 okt 2016 14:15
av orca
Johnalm skrev:
orca skrev:
Nu har jag haft min X över 2v och är fantastiskt nöjd fortfarande. Var upp till Umeå ibörjan på förra veckan och sedan ner till Lund över helgen så jag har provat på lite långkörning.

Lite reflektioner:

AP beter sig ibland lite konstigt och vinglar fram och tillbaka. Ha den igång på 2-1 gör att man får vara beredd när man kör ut i 2-filig, den kan välja valfri fil.
Vindrutetorkaren går för långt åt vänster på förarsidan så att den fastnar i glaskanten(hoppas jag) och inte i karossen.
Det spelar stor roll vilket underlag som man kör på i motorvägsfart, fy vad det låter ibland. Inte lika stora problem norrut som innan/i skåne upplevde jag.
Man klarar sig bra utan laddkabel i bilen när man åker till Umeå numera..(skaplig newbee miss)
Fjädringen känns väldigt stötig när det går sakta. Man hoppar fram och tillbaka i stolen.
Man får använda bromsen mer i 8.0 än jag gjorde på en vecka innan, speciellt på motorvägsavfarter

Annars är det bara bra saker, det är extremt roligt att köra bil igen och man verkligen njuter när man drar upp stereon glider iväg med härligt sug i magen.
Lägg upp lite bilder, vill få bekräftat vilket bra val jag gjort med blåvit kombo :P
Hitintills bara positiva kommentarer om den kombon :) Ska kolla när ja kommer hem om jag har några bra

Re: Ägare av ModelX

Postat: 18 okt 2016 18:25
av Tars
Har uppmärksammat det höga ljudet i kupén. Stör mig en hel del på det. Och då har jag ändå bytt till vinterdäck redan.....


Skickat från min puckophone med Tapatalk

Re: Ägare av ModelX

Postat: 18 okt 2016 20:57
av Monark1954
orca skrev:
Nu har jag haft min X över 2v och är fantastiskt nöjd fortfarande. Var upp till Umeå ibörjan på förra veckan och sedan ner till Lund över helgen så jag har provat på lite långkörning.

Lite reflektioner:

AP beter sig ibland lite konstigt och vinglar fram och tillbaka. Ha den igång på 2-1 gör att man får vara beredd när man kör ut i 2-filig, den kan välja valfri fil.
Vindrutetorkaren går för långt åt vänster på förarsidan så att den fastnar i glaskanten(hoppas jag) och inte i karossen.
Det spelar stor roll vilket underlag som man kör på i motorvägsfart, fy vad det låter ibland. Inte lika stora problem norrut som innan/i skåne upplevde jag.
Man klarar sig bra utan laddkabel i bilen när man åker till Umeå numera..(skaplig newbee miss)
Fjädringen känns väldigt stötig när det går sakta. Man hoppar fram och tillbaka i stolen.
Man får använda bromsen mer i 8.0 än jag gjorde på en vecka innan, speciellt på motorvägsavfarter

Annars är det bara bra saker, det är extremt roligt att köra bil igen och man verkligen njuter när man drar upp stereon glider iväg med härligt sug i magen.
Du har inte fått några synpunkter på din reflektion över på 2-1 vägar.

Vet inte om det bara är ett Norrlandsfenomen. Har kört ett par gånger mellan Umeå-Övik och övergång till 2 filigt är lite av slumpen, var hamnar man.
Olämligt att ha någon åkrädd med då man ser om bilen lär sig eller om jag själv kommer underfund men om AP kommer att fungera på dessa vägar.
Troligen beroende på hur övergången från 1 till 2 fil är utförd. Grenslar bilen mittmarkeringen och sen gör ett kast mot höger wire i vissa fall.
Utgången ur 2 filen byter jag alltid fil innan vänsterfilen tar slut, känns lugnare men kommer testa mer.
Skall man köra om på korta 2 filsträckor tar jag över och styr själv då filbytet tar för lång tid annars.
Jag är lyriskt över att åka med när AP kör hittills. Verkar fungera även där väglinjerna är rätt dåliga men just 2-1 vägar verkar vara svårt.

Fler som har erfarenheter av 2-1 vägar eller är det vara sträckan Ö-vik/Umeå som är knepig?