"
Finishing off the plan while listening to the soundtrack from Gatsby. Seems appropriate...
"
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 21:00
av mans71
Fiat är en hyfsat framgångsrik byggare av chassi till husbilar. Det skulle vara något för Tesla! Tänk att vara först också med husbilar 100% el!
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 21:13
av vigge50
Klockan 02:00 bör de ligga på Teslas hemsida, är lite sugen på att vänta...
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 21:13
av pegs
dstr skrev:
Svenssons skrev:
dstr skrev:
vigge50 skrev:
Elons senaste tweet
Will be working at Tesla on Autopilot & Model 3 today, then aiming to pull an all-nighter and complete the master product plan
"Pull an all-nighter" - lite väl juvenilt. Han börjar tappa, iaf i mina ögon.
Vad är det för problem att vara uppe hela natten för att få saker gjorda?
Kvaliten på det som produceras in på småtimmarna.
Han kan väl skriva "självstängande laddlucka" även om han är sömnig
PS med tanke på hur lång förra masterplan var. Vad ska han med en hel natt till? Jag tror han drar ut på det för effektens skull. 1000-tals personer följer varje steg han tar i andlös förväntan. Genialt
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 21:17
av Wahll
Kolla in @elonmusks tweet:
Klockan 02:00 svensk tid. Bara att ställa klockan.
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 23:26
av dstr
pegs skrev:
Han kan väl skriva "självstängande laddlucka" även om han är sömnig
Uppenbarligen gjorde han just det, eftersom det totalt verkar saknas en plan för de europeiska bilarna.
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 23:31
av vigge50
dstr skrev:
pegs skrev:
Han kan väl skriva "självstängande laddlucka" även om han är sömnig
Uppenbarligen gjorde han just det, eftersom det totalt verkar saknas en plan för de europeiska bilarna.
Självstängande lucka finns på de europeiska Model X så det ör nog bara en fråga om tid innan det kommer till Model S också, ser helt annorlunda ut jämfört med den europeiska uttaget på Model S.
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 23:32
av akeller
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Re: Masterplan part 2
Postat: 20 jul 2016 23:33
av Jerker
Wahll skrev:
Kolla in @elonmusks tweet:
Klockan 02:00 svensk tid. Bara att ställa klockan.
Fast nu talar vi Elontid, så det blir nog lagom att surfa in och läsa det till frukosten!
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 00:02
av Pontus
akeller skrev:
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Oj, svär inte i kyrkan... inte när Dstr och jag hör dig
Det är ju så att... nej det blir för lång förklaring för skriva på telefon. Låt oss bara säga att vi blivit lovade det för nästan 2 år sedan.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 00:24
av Svenssons
Pontus skrev:
akeller skrev:
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Oj, svär inte i kyrkan... inte när Dstr och jag hör dig
Det är ju så att... nej det blir för lång förklaring för skriva på telefon. Låt oss bara säga att vi blivit lovade det för nästan 2 år sedan.
Men den har ju kommit nu, bara att beställa en Model X så har du den! Jag får min om en månad.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 00:26
av grenhall
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
akeller skrev:
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Oj, svär inte i kyrkan... inte när Dstr och jag hör dig
Det är ju så att... nej det blir för lång förklaring för skriva på telefon. Låt oss bara säga att vi blivit lovade det för nästan 2 år sedan.
Men den har ju kommit nu, bara att beställa en Model X så har du den! Jag får min om en månad.
Är det självstängande i X:en? Hade för mig att Herr X hade frågat om det på då han träffade på en X under sin Östersjö-runt-resa.
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Oj, svär inte i kyrkan... inte när Dstr och jag hör dig
Det är ju så att... nej det blir för lång förklaring för skriva på telefon. Låt oss bara säga att vi blivit lovade det för nästan 2 år sedan.
Men den har ju kommit nu, bara att beställa en Model X så har du den! Jag får min om en månad.
Är det självstängande i X:en? Hade för mig att Herr X hade frågat om det på då han träffade på en X under sin Östersjö-runt-resa.
Den är självstängande! Fick det bekräftad på min tur med danskreggad Model X i Mölndal och det kan ses in action på TeslaBjörns live-sändning när han får leverans av sin Model X.
samma här.
I korta drag.
Skapa en snygg, integrerad lösning för solceller och powerwall.
Bygga en ny crossover SUV (kompakt) efter M3.
Bygga en ny pick-up därefter
Påbörja arbetet med en lastbil för typ semi trailer och en autonom minibuss.
Utveckla autonom körning så att den blir 10 gånger säkrare än mänsklig förare och när tiden är mogen möjliggöra att din bil ingår i en uthyresflotta (taxi) när du inte använder den.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 03:42
av Pontus
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
akeller skrev:
Ursäkta en oskuld, men varför är det så viktigt med självstängande laddlucka? Ni står ju ändå där och drar ur kontakten?
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Oj, svär inte i kyrkan... inte när Dstr och jag hör dig
Det är ju så att... nej det blir för lång förklaring för skriva på telefon. Låt oss bara säga att vi blivit lovade det för nästan 2 år sedan.
Men den har ju kommit nu, bara att beställa en Model X så har du den! Jag får min om en månad.
Problemet är att jag var lovad detta när jag beställde min S också. Så om jag beställer en X nu kommer jag få den enda i världen utan självstängande lucka
Jag sitter och lyssnar på morgonnyheterna. Var är rapporteringen om årets största händelse?? Inte på Ekot, inte på Ekonominyheterna, inte på Vetenskapsradion! Nättidningarna har inget.
Va?
Fattar dom inte?
Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 07:09
av Ragnarferdinand
Så det verkar som "vi" har många rätt. Solenergi, Fler modeller. Autonoma bilar 10x säkrare än manuell körning. Plus en vi inte såg komma: tjäna pengar på bilen när man inte använder den!
Tror jag ser mest fram emot den sista. Inte för pengarna utan vad det medför. Färre bilar i städer och därmed snabbare transporter i städerna.
Så det verkar som "vi" har många rätt. Solenergi, Fler modeller. Autonoma bilar 10x säkrare än manuell körning. Plus en vi inte såg komma: tjäna pengar på bilen när man inte använder den!
Tror jag ser mest fram emot den sista. Inte för pengarna utan vad det medför. Färre bilar i städer och därmed snabbare transporter i städerna.
Samtidigt som det är en lockande tanke med att sälja biltid för att då spara in kostnaderna för bilägandet så undrar jag hur många som kommer att göra så. Det kommer ju att kräva ökat underhåll. Och hur vet man att de som hyr bilen inte skitar ner vårdslöst? Slitaget på bilens inredning måste ju öka dramatiskt. Man måste antagligen ha en annan och dyrare försäkring som täcker sådant. Och vill man verkligen lägga sin dyrgrip i händerna på andra, helt främmande människor?
Men jag kanske bara är gammalmodig i mitt tänkande?
Har du hunnit skriva dagens artikel också, så du kan ta sovmorgon?
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 07:28
av Jerker
Så bekräftar han också att det kommer en mindre SUV (Y? och den ska väl också ha falkvingedörrar?) och "en ny slags pickup", vad det nu kan vara?
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 07:31
av AGCF
Många företag berörs av detta
Tesla kommer inte att samarbeta med uber eller något annat taxibolag. De kommer att konkurrera med dem.
Lastbilstillverkare och busstillverkare är nya konkurrenter. Teslas lastbil kommer nog inte vara alls lika stor som branschstandarden eftersom den är förarlös. Det är nog smart för de flesta varutransporter kommer nog gå direkt till konsument inom tioårsplanen och då är det inte längre optimalt med stora fordon och långa linjer. Frågan är om exempelvis Scania tänker så? Jag har hört att de vill få godkänt med längre fordon än 24 meter där de överskjutande metrarna ska få användas för aerodynamik.
Bussen blir också mindre, för täta städer och transport av rörelsehindrade. fasta busslinjer kommer kanske också att "lösas upp" och bli punkt a till b som taxi.
Teslas butik blir som en apple store för energi. Det hade vi nog redan räknat med i och med köpet av solar city.
Bygga en mindre suv, det visste vi. Bygga en pickup det visste vi med va?
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 07:33
av AGCF
Jerker skrev:
Ragnarferdinand skrev:
Så det verkar som "vi" har många rätt. Solenergi, Fler modeller. Autonoma bilar 10x säkrare än manuell körning. Plus en vi inte såg komma: tjäna pengar på bilen när man inte använder den!
Tror jag ser mest fram emot den sista. Inte för pengarna utan vad det medför. Färre bilar i städer och därmed snabbare transporter i städerna.
Samtidigt som det är en lockande tanke med att sälja biltid för att då spara in kostnaderna för bilägandet så undrar jag hur många som kommer att göra så. Det kommer ju att kräva ökat underhåll. Och hur vet man att de som hyr bilen inte skitar ner vårdslöst? Slitaget på bilens inredning måste ju öka dramatiskt. Man måste antagligen ha en annan och dyrare försäkring som täcker sådant. Och vill man verkligen lägga sin dyrgrip i händerna på andra, helt främmande människor?
Men jag kanske bara är gammalmodig i mitt tänkande?
Men säg att du hyr ut din bil och på så sätt är din bil gratis för dig själv. Då är det knappast någon dyrgrip längre! Jag tror också att skitgrisarna blockeras från att använda tjänsten.