Re: Riktigt bra erbjudande från Tesla på 60/60D
Postat: 26 jun 2016 21:15
Billiga bilar brukar hålla bättre i värde känns det som. Min Kia venga fick jag 54%(inkl extrautrustning) för efter 4500 mil och 3.5år.
Min känsla är att premiumbilar faller mer i början och mindre efter det tag. Typ tesla. Kommer ta tid innan det finns en tesla model s under 300k. Tror nästan att begagnade model 3 kommer hitta dit förstRemuz skrev:Billiga bilar brukar hålla bättre i värde känns det som. Min Kia venga fick jag 54%(inkl extrautrustning) för efter 4500 mil och 3.5år.
Stämmer med min uppfattning också. Tack för utvecklandet av resonemangetapkungen skrev:Min känsla är att premiumbilar faller mer i början och mindre efter det tag. Typ tesla. Kommer ta tid innan det finns en tesla model s under 300k. Tror nästan att begagnade model 3 kommer hitta dit förstRemuz skrev:Billiga bilar brukar hålla bättre i värde känns det som. Min Kia venga fick jag 54%(inkl extrautrustning) för efter 4500 mil och 3.5år.
danni skrev:WTF? Sålde du den till byfånen, eller vadå? Eller ägnar du dig åt avancerad siffermagi där du jämför priset du faktiskt fick för bilen vid försäljning med det fiktiva listpriset före alla rabatter och kampanjer? Jag har annars aldrig hört talas om nåt liknande, särskilt inte med en Volvo. När jag sålde min Audi A6 efter 10 månader med 1200 mil på mätaren fick jag ut ungefär 75% av vad jag faktiskt gav för den. Jag hade en Passat som jag efter ca två år och 4000 mil sålde för ca 50% av nypriset. Min förra bil, Outlandern, fick jag ca 70% för efter 1,5 år och 2000 mil. Och på det spåret är det.HelectriC skrev:Jag sålde min Volvo XC70 innan Teslan. 4år gammal, 8000mil och fick 65% av nypriset.danni skrev:Niclas skrev:Detta upplägg är väl inte särskilt förmånligt? Låter lika dyrt som vilket finansieringsupplägg som helt, och restvärdet är väl inget uppseendeväckande?50% efter tre år är riktigt högt räknat för de allra flesta bilar. 46% efter fem år och 7500 mil är absurt högt andrahandsvärde. De flesta bilar är nere på den nivån efter 2-3 år och 3000-4500 mil. Och du har ju erbjudanden där du kan köra mer, 43% efter fem år och 10000 mil är ju också riktigt bra. Och att de dessutom faktiskt garanterar restvärdet är ju makalöst, det finns ju bara i dyrare leasingupplägg hos andra tillverkare.Niclas skrev:Restvärde på 50% efter 3 år är ju oftast långt under marknadsvärdet om man inte kört toklångt.
Ibland är man ju forumninja. Jag håller dock med även i det redigerade. Skulle vara kul att se äkta data på det så man kan plotta kurvorapkungen skrev:Där var du snabb o svara. Kom på att jag hade lite mer funderingar som jag redigerade in
Men det gick att montera om man villeHelectriC skrev:Och tro det eller ej, men bilen hade inte dragkrok!!!danni skrev:WTF? Sålde du den till byfånen, eller vadå? Eller ägnar du dig åt avancerad siffermagi där du jämför priset du faktiskt fick för bilen vid försäljning med det fiktiva listpriset före alla rabatter och kampanjer? Jag har annars aldrig hört talas om nåt liknande, särskilt inte med en Volvo. När jag sålde min Audi A6 efter 10 månader med 1200 mil på mätaren fick jag ut ungefär 75% av vad jag faktiskt gav för den. Jag hade en Passat som jag efter ca två år och 4000 mil sålde för ca 50% av nypriset. Min förra bil, Outlandern, fick jag ca 70% för efter 1,5 år och 2000 mil. Och på det spåret är det.HelectriC skrev:Jag sålde min Volvo XC70 innan Teslan. 4år gammal, 8000mil och fick 65% av nypriset.danni skrev:Niclas skrev:Detta upplägg är väl inte särskilt förmånligt? Låter lika dyrt som vilket finansieringsupplägg som helt, och restvärdet är väl inget uppseendeväckande?50% efter tre år är riktigt högt räknat för de allra flesta bilar. 46% efter fem år och 7500 mil är absurt högt andrahandsvärde. De flesta bilar är nere på den nivån efter 2-3 år och 3000-4500 mil. Och du har ju erbjudanden där du kan köra mer, 43% efter fem år och 10000 mil är ju också riktigt bra. Och att de dessutom faktiskt garanterar restvärdet är ju makalöst, det finns ju bara i dyrare leasingupplägg hos andra tillverkare.Niclas skrev:Restvärde på 50% efter 3 år är ju oftast långt under marknadsvärdet om man inte kört toklångt.
Ja, dragkrok eller inte på en Volvo spelar ju ingen roll kostar bara 5000kr på Mekonomen eller Biltema. Numera behöver man inte ens åka till besiktningen efter monteringen. Galet att inte S erbjuder den möjlighetenjonas skrev:Men det gick att montera om man villeHelectriC skrev:Och tro det eller ej, men bilen hade inte dragkrok!!!
Kod: Markera allt
12 24 36 48 60
1000 63% 59% 57% 51% 47%
1500 63% 59% 56% 50% 46%
2000 63% 58% 55% 49% 45%
2500 62% 57% 54% 46% 41%
3000 62% 56% 49% 44% 39%
3500 61% 54% 47% 41% 36%
4000 60% 52% 45% 39% 34%
Tackar för den sammanställningen! 2000 mil och 60 månader känns ju verkligen som en sweetspot. Övermil är 16 kr / mil så även om man skulle gå över där gör det inte så mycket. Lycka till nere på Arkaden och hälsa från mig. Om det är nåt tillval du velar över kan nog många här på forumet ge bra input. (Mina generella råd: nextgen gooooood, köldpaket baaaad, resten efter behov och personlig preferens.)eric skrev:Här är en överskådlig tabell för restvärdena på en 60(D) med avseende på månader leasing och antal mil per år. Kanske kan vara intressant att kika igenom. Det sägs ju att dessa siffror kommer försämras något efter sista juni.
Själv åker jag till Arkaden idag efter jobbet och jämför tillval så man vet vad man ska ha och inte!
Kod: Markera allt
12 24 36 48 60 1000 63% 59% 57% 51% 47% 1500 63% 59% 56% 50% 46% 2000 63% 58% 55% 49% 45% 2500 62% 57% 54% 46% 41% 3000 62% 56% 49% 44% 39% 3500 61% 54% 47% 41% 36% 4000 60% 52% 45% 39% 34%
Ja, om jag extrapolerar min körning hittills. Fick bilen 1 december och har kört drygt 900 mil.Jerker skrev:Är det nån av er som har en Tesla idag so kör mindre än 2500 mil om året?
Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så längeeric skrev:Här är en överskådlig tabell för restvärdena på en 60(D) med avseende på månader leasing och antal mil per år. Kanske kan vara intressant att kika igenom. Det sägs ju att dessa siffror kommer försämras något efter sista juni.
Själv åker jag till Arkaden idag efter jobbet och jämför tillval så man vet vad man ska ha och inte!
Kod: Markera allt
12 24 36 48 60 1000 63% 59% 57% 51% 47% 1500 63% 59% 56% 50% 46% 2000 63% 58% 55% 49% 45% 2500 62% 57% 54% 46% 41% 3000 62% 56% 49% 44% 39% 3500 61% 54% 47% 41% 36% 4000 60% 52% 45% 39% 34%
Jag har kört ganska prick 1500 mil sen i oktober. Det lär bli lite långåkt i sommar förstås, men 2500 mil om året lär jag inte riktigt nå upp i.Surfaren skrev:Ja, om jag extrapolerar min körning hittills. Fick bilen 1 december och har kört drygt 900 mil.Jerker skrev:Är det nån av er som har en Tesla idag so kör mindre än 2500 mil om året?
I alla fall om man kan tänka sig att låna ut 17 000 kr under betänketidenZoidberg skrev:Efter du lagt beställningen kan du ändra/avsluta beställningen i två veckor. Så man har ytterligare lite tid att fundera även efter torsdag.
Är det inkl lån till kontantinsatsen? Jag fick det till cirka 11k/mån men hoppas på felräkningthemax skrev:Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så länge
Nej många räknar exkl kontaktinsats. Det går att komma ned lågt ändå. 6800 kr/mån skulle det bli för mig med en 60 och 2000milRemuz skrev:Är det inkl lån till kontantinsatsen? Jag fick det till cirka 11k/mån men hoppas på felräkningthemax skrev:Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så länge
Fast så får man ju inte räkna även om Tesla gör så. Man måste lägga till de pengarna på bensinbilskostnaden. Man kan inte dra av dem från elbilskostnaden.apkungen skrev:Men jämför han med en bensinbil kan han dra av 180k i bränslebesparingar också och då blir det 7,5k/mån excl bensin.
Ja, jag räknar med att nuvarande bil är värd i runda slängar 140'-150'. Resterande upp till kontantinsats har jag på banken. Nuvarande bil kostar nära 9000 i månaden med amortering och drift (jag loggar alla kostnader för min Audi och vet exakt). 4000 av det är diesel. Det kanske inte blir billigare än nuvarande bil, men mycket roligare. Ny bil är alltid dyrt, men det är ett val.apkungen skrev:Nej många räknar exkl kontaktinsats. Det går att komma ned lågt ändå. 6800 kr/mån skulle det bli för mig med en 60 och 2000milRemuz skrev:Är det inkl lån till kontantinsatsen? Jag fick det till cirka 11k/mån men hoppas på felräkningthemax skrev:Tack, det här är ju verkligen intressant. Räknade ut att med miljöbilspremie, referensrabatt på 8000 och en bil för runt 900' så blir månadskostnaden ungefär 7000 i månaden (givet att man amorterar något snabbare än värdeminskningen) för mig som kör runt 3500 mil per år. Får nog ta en extra funderare på om det ska bli en S60D i alla fall... Fast inte fundera så länge
Men för The max blir, om vi räknar på 5år, 36% kvar, dvs 576k i värdeminskning med 2% ränta och utslaget över fem år 10,5k.
Men jämför han med en bensinbil kan han dra av 180k i bränslebesparingar också och då blir det 7,5k/mån excl bensin.
Jag får hålla med dig om nextgen sätena. Efter att ha varit där och kikat åker premiumpaketet ut och textgen-sätena in. Hoppas bara dom håller fem år med ungar och barnstolar. Har lite ågren över det man hört ryktas om kvalitén på just sätena. Köldpaketet får det nog allt bli ändå pga rattvärmen.danni skrev:Mina generella råd: nextgen gooooood, köldpaket baaaad, resten efter behov och personlig preferens.
Det är ändå en kännbar skillnad på månadskostnaden. Helt klart värt att snabba på lite med beställningen om man ändå tänkt göra det inom den närmaste framtiden.TiborBlomhall skrev:Jag har hört från Tesla nu att kampanjen som pågår nu är 4% bättre än deras standarderbjudande. Enligt det skulle kunder efter månadsskiftet få 4% lägre i garanterat restvärde än nu.
Man kommer kunna välja 48 och 60 månader även efter månadsskiftet men då med sämre villkor.
Edit: alltså med 4% bättre menas 4 procentenheter, dvs nu tex 46% annars 42% restvärde.
Jag får hålla med dig om nextgen sätena. Efter att ha varit där och kikat åker premiumpaketet ut och textgen-sätena in. Hoppas bara dom håller fem år med ungar och barnstolar. Har lite ågren över det man hört ryktas om kvalitén på just sätena. Köldpaketet får det nog allt bli ändå pga rattvärmen.eric skrev:danni skrev:Mina generella råd: nextgen gooooood, köldpaket baaaad, resten efter behov och personlig preferens.
Haha, jaså ryktet har redan spridit sig?danni skrev:Jag hörde minsann från Christoffer att du hade varit inne och att du verkade riktigt sugenSjälv kan jag inte se hur det kan vara värt 10k för rattvärme i en bil som går att förvärma via app, men det är helt upp till dig. Premiumpaketet har blivit klart mer intressant nu med kurvljus och HEPA-filter. Jag är också barnsligt förtjust i mitt panoramatak. Luftfjädringen och HiFi-paketet har jag faktiskt inte ångrat att jag inte valde till, fastän jag trodde att jag skulle göra det. De bakåtvända extrasätena däremot är jag störtkär i, bästa på hela bilen nästan. Så har du ungar i rätt ålder borde du verkligen överväga dem, men annars är de ju uppenbarligen rätt värdelösa. D ger groteskt bra grepp, helt otroligt bra fyrkrafs. Men det är rejält med pengar, särskilt när man inte får massa extra prestanda på köpet som jag fick när jag valde mellan 85 och 85D. Jag tror man klarar sig väldigt bra på en bakhjulsdriven också, särskilt när det inte är Performance-modellerna vi pratar om (P85 är faktiskt lite lätt nervös vid gaspådrag).
Och du... Svart är snyggast