Sida 5 av 6
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 26 jun 2016 20:18
av leiflodde
Angående kostnad för laddning beror det väl ibland på tid, pengar eller bekvämlighet.
Själva kör jag regelbundet Lödde-Oskarshamn (simpevarp) och sträckan är nästa 38 mil och som jag ser det har jag 3 val om jag kör via Växjö.
1. Om jag kör lite under skyltad hastighet kommer jag precis hem men känns som en evighet att ta sig fram.
2. Köra upp om Toftsholm 5 till 6 mil extra för att ladda snabbt och gratis men tar minst en timme längre tid.
3. Köra på i normal hastighet och betala lite för laddningen hos Clever och isåfall bara fylla på vad som behövs.
Har testat alla och vet ej vad jag skulle rekommendera men tror 3 an vinner i de flesta fallen.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 26 jun 2016 20:24
av bjelkeman
Svenssons skrev:
Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.
Är inte det i fetstil nästan elbilsmyt nr 6

(Jo jag ser vad du säger. Har vi några beräkningar som visar att laddning kommer behövas under dage centralt? Om folk har en Model 3, eller likvärdigt, så behövs den knappast laddas mycket på dagen.)
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Eller myt 4 här:
http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
I Sverige har vi 4,3 miljoner personbilar, som i genomsnitt åker 1 454 mil per år enligt Statistiska Centralbyrån. Med 2 kWh/mil i förbrukning skulle det alltså behövas 12,5 TWh el, dvs 8 procent av de 150 TWh Sveriges alla kraftverk tillsammans producerade i fjol
.
Som för övrigt är mindre än Sverige exporterade 2012-2014 (15 TWh):
https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 26 jun 2016 20:25
av mati
Svenssons skrev:Det blir lite som att sälja vatten på flaska....
En jättebra liknelse tycker jag. Tänk om man skulle duscha med Loka varje morgon. Och spola i toaletten med Ramlösa.

Ändå så köper man ju vatten på flaska fast det egentligen är jättedyrt.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 26 jun 2016 20:27
av joel80
Mickeren skrev:
Humm. Vilken elleverantör har du?
Skickat från min E6853 via Tapatalk
Just nu Göteborgs Energi. Jag hoppar var tredje månad och tar bästa priset på elskling.nu
Just nu ligger det jag har på 54öre/kwh inkl skatter och avgifter. Sen betalar jag 12.5 öre/kwh i överföringsavgift till nätägaren samt abonnemang på 2800kr. Gör av med drygt 25000kwh/år.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 26 jun 2016 20:27
av Svenssons
bjelkeman skrev:Svenssons skrev:
Det kommer också bli problem i framtiden om alla vill ladda elbilar centralt under dagtid. även ifall elproduktionen skulle klara av det så skulle inte dagens elnät klara av det. Detta kommer leda till mer differentierade priser där det blir dyrare att ladda dagtid och i stan och billigare att ladda natt utanför industri och stadskärnan. Att lägga ner ny stamledning i stadsmiljö är nog inte billigt.
Är inte det i fetstil nästan elbilsmyt nr 6
http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Eller myt 4 här:
http://www.elbilen.org/artiklar/elbilsmyter/
I Sverige har vi 4,3 miljoner personbilar, som i genomsnitt åker 1 454 mil per år enligt Statistiska Centralbyrån. Med 2 kWh/mil i förbrukning skulle det alltså behövas 12,5 TWh el, dvs 8 procent av de 150 TWh Sveriges alla kraftverk tillsammans producerade i fjol
.
Som för övrigt är mindre än Sverige exporterade 2012-2014 (15 TWh):
https://bjelkeman.wordpress.com/2015/04 ... weden-par/
Nej, jag menar att produktionen skulle fungera men leveransen av det skulle inte fungera om större delen skulle ladda bilarna centralt i staden under dagtid. En stor fördel med elbilar är dock att man kan (och bör) ladda dessa hemma när man sover. Behöver man istället ladda dessa dagtid nära industri och city-kärna får man nog vara beredd på att betala ett högre pris.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 27 jun 2016 00:42
av kontakten2
Backaplans laddare funkar inte. Verkar inte igångsatt.
Lindholmspiren funkar men gav bara 11kWh sen stängde den.
Går givetvis starta om. Den spelar konstant fågelkvitter

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 27 jun 2016 08:45
av Haglund
Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 27 jun 2016 10:50
av ivveh
Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 27 jun 2016 10:52
av lator
leiflodde skrev:Angående kostnad för laddning beror det väl ibland på tid, pengar eller bekvämlighet.
Själva kör jag regelbundet Lödde-Oskarshamn (simpevarp) och sträckan är nästa 38 mil och som jag ser det har jag 3 val om jag kör via Växjö.
1. Om jag kör lite under skyltad hastighet kommer jag precis hem men känns som en evighet att ta sig fram.
2. Köra upp om Toftsholm 5 till 6 mil extra för att ladda snabbt och gratis men tar minst en timme längre tid.
3. Köra på i normal hastighet och betala lite för laddningen hos Clever och isåfall bara fylla på vad som behövs.
Har testat alla och vet ej vad jag skulle rekommendera men tror 3 an vinner i de flesta fallen.
Du kanske har en anledning till att köra via Växjö men vägen via Karlskrona är obetydligt längre och då finns det laddning via fastcharger,
Annars så skulle i alla fall jag lägga mig i en hastighet som gör att jag kommer fram på en laddning. Även om det känns som om det tar en evighet så brukar det vara det snabbaste sättet att ta sig från punkt A till punkt B... (om det inte finns ett gäng SuC på vägen).
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 27 jun 2016 12:20
av Haglund
ivveh skrev:Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Det har du ju antagligen rätt i. Jag tittade inte så noga, men 350-360 V och lite drygt 100 A ger ju 40 kW. 200 km/h ungefär. Samma som på alla andra ChaDeMo jag laddat på.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 27 jun 2016 12:55
av MaLund13
Påminner om
CHAdeMO-tråden, rapportera gärna där så hamnar de på
Tesla-CHAdeMO-kartan 
Har även lagt in de laddare som testats i den här tråden på den kartan nu.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 27 jun 2016 20:06
av joel80
Det där med dagtidsladdning kanske blir det som funkar bäst framöver.. Om 5-10 år har vi troligen en betydligt större andel solkraft (som har ungefär samma fantastisk prisresa som batterier senaste 10-20 åren). Då är det en fördel ju fler som laddar dagtid och "lagrar" solkraften i batterierna i bilen.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 28 jun 2016 00:17
av MSO
ivveh skrev:Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Jag har testat några laddare, och har sett att de når upp emot 48kW iaf, vilket ju får ses som bra. Jag övervakade inte effekten kontinuerligt, men det såg ut som om peakeffekten nåddes rätt sent i cykeln, dvs vid höga laddspänningar men innan den drar ner för att SOCen börjar bli hög. 392V 122A kan ha varit max, vilket då skulle vara 47.8kW.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 28 jun 2016 06:25
av ivveh
MSO skrev:ivveh skrev:Haglund skrev:Laddaren vid Delsjömotet fungerar fint. Laddade med 50 kW för en halvtimma sedan. Inklusive fågelkvitter!
Fast den laddade väl ändå inte i 50kW?
På den har jag kommit upp i max 40kW
Jag har testat några laddare, och har sett att de når upp emot 48kW iaf, vilket ju får ses som bra. Jag övervakade inte effekten kontinuerligt, men det såg ut som om peakeffekten nåddes rätt sent i cykeln, dvs vid höga laddspänningar men innan den drar ner för att SOCen börjar bli hög. 392V 122A kan ha varit max, vilket då skulle vara 47.8kW.
Japp det där är riktigt bra. Jag åkte dock bort till Eriksbergsladdaren igår och ville testa den under "peaktime" runt 15.00... fick futtiga 26kW, jag kanske körde 10-15 minuter.. hann med två telesamtal och ett par mail. 4kW över typ2 för mig. Det är ju inte imponerande. Inte värt 3 spänn minuten iaf. Detta är mitt argument till att tidsbaserat pris inte fungerar. Självklart under förutsättning att detta var "working as intended". Den kan ju vara kass men jag skulle inte tro det.
Tidigare laddare (dom nya som är uppsatta sen förra veckan) har levererat 36-40 (då 36 var övergripande majoritet).
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 28 jun 2016 07:52
av LarsL
Nä, det är bara kr/kW som funkar i längden. Att betala per minut utan att veta vad man får per minut är inte rimligt. Om det sedan är så att laddaren står på en attraktiv parkering så ska man naturligtvis betala för den också.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 29 jun 2016 10:54
av bonath
Om det tog en timme att tanka bensin/diesel och man betalade tidspris... Hur många kunder skulle den stationen få???
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 29 jun 2016 12:17
av HelectriC
bonath skrev:Om det tog en timme att tanka bensin/diesel och man betalade tidspris... Hur många kunder skulle den stationen få???
Skickat från min iPad med Tapatalk
som med allt annat "beror på priset", hade det kostat 50öre/liter, så hade nog många kunnat tänka sig att stå där en timme.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 29 jun 2016 13:09
av LarsL
Nu motsvara ju 3kr/min ungefär 30kr/liter i bensin, så jag misstänker att det skulle bli upplopp om någon föreslog det. Skulle dessutom komma fram att pumpen levererar olika mycket per minut beroende på din tanknivå eller om bolaget bara känner för det, ja hua! Du vet dessutom aldrig innan vad du kommer få.
Nej, tiddebitering på laddare går fet bort! Om det är ett problem med att bilar står för länge så får de sätta fler uttag på varje laddare som Tesla.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 29 jun 2016 17:22
av HelectriC
LarsL skrev:Nu motsvara ju 3kr/min ungefär 30kr/liter i bensin, så jag misstänker att det skulle bli upplopp om någon föreslog det. Skulle dessutom komma fram att pumpen levererar olika mycket per minut beroende på din tanknivå eller om bolaget bara känner för det, ja hua! Du vet dessutom aldrig innan vad du kommer få.
Nej, tiddebitering på laddare går fet bort! Om det är ett problem med att bilar står för länge så får de sätta fler uttag på varje laddare som Tesla.
I Norge har det blivit mer eller mindre vedertaget att debitera per minut och det verkar som de flesta håller sig till det. Sverige kikar ju en del på Norge när det gäller elbilsinfrastrukturl så bli inte förvånad om det blir övervägande minutdebitering i Sverige också.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 29 jun 2016 17:23
av LarsL
Som sagt hittills har jag prioriterat Clever som tar betalt per kWh. Och det är väl ungefär vad jag kan göra som konsument.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 25 jul 2016 22:33
av HelectriC
Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 25 jul 2016 22:37
av Wahll
HelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på

Alltid retar det någon. Och kanske denne någon bloggar twittrar fbar eller forumar om det

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 25 jul 2016 23:00
av danni
HelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på

Man ser mitt hem i bakgrunden på bilden

Eller, ett annat av husen runt samma gård, men saksamma.
Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 25 jul 2016 23:02
av p_q
HelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på

Kanske är ett försök att begränsa tiden man laddar, man drar helt enkelt så fort man kan för att man blir galen av kvittret

Re: 14 nya CHAdeMO i Göteborg
Postat: 25 jul 2016 23:36
av HelectriC
danni skrev:HelectriC skrev:Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på

Man ser mitt hem i bakgrunden på bilden

Eller, ett annat av husen runt samma gård, men saksamma.
Jag är ledsen om jag störde er med fågelkvitter hemma på balkongen
