Just det, Hummersåskoefficienten måste tas in. Bra tänkt X.chpaulin skrev:Herr X skrev:Man kan säkert göra ytterligare en hel del inkrementella förbättringar av bränslecellen, rör, tankar, packningar och annat på samma sätt som man gjort de senaste 30 åren. Bränslecellen är där den är idag på grund av ett strävsamt arbete med att förbättra effektiviteten och minska de stora problemen med korrosion.LarsL skrev:Men det är ju just det att det inte går att göra så mycket på tank sidan. Stållegeringar är ju några hundra år och det händer inte jätte mycket där. Samma med tryckbehållare, det var inne och fräckt när ånglok dominerade, typ (lite elakt).
Andra material blir också jobbigt eftersom väte har jädrans lätt för att smita. Vet inte men tror det är svårt att ha väte i en kolfibertank tex.
Problemet är att det kommer gå mycket fortare för batteribilen - det är mycket mycket mer att hämta på batterisidan och det kommer göras ytterligare krumsprång där. I början av 2000-talet var bränslecellsbilen mycket mer lovande än batteribilen, men skärningspunkten kom i och med Li-jon-batterierna. Någon exemplifierade ovan varför Tesla Model S är bättre än dagens bränslecellsbilar - nu är alltså bränslecellsbilen passerad av batteribilen och det finns ingen väg tillbaka. Bränslecellsbilen kan inte överleva utan en exponentiell ökning av hummersås.
grymma målarskills som vanligt!
Varken bättre eller billigare än Bolt
Moderator: Redaktion
Re: Varken bättre eller billigare än Bolt
Hej
Mitt första inlägg här på forumet.
Jag har följt forumet ett bra tag men har (ännu) ingen elbil. (Tesla kommer förmodligen ligga bra till.)
Jag har läst en intressant blogg-serie i 4 delar http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1 där en person som har arbetat med
bränsleceller visar och förklarar vilka svårigheter och utmaningar det är med bränslecellsbilar och infrastrukturen för vätgas. Det är ganska mycket text och en hel del uträkningar men jag tycker att det mesta förklaras på ett bra sätt.
Jag tycker tiden att läsa denna blogg är väl använd om man vill veta mer om bränslecellsbilar.
Jag har följt forumet ett bra tag men har (ännu) ingen elbil. (Tesla kommer förmodligen ligga bra till.)
Jag har läst en intressant blogg-serie i 4 delar http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1 där en person som har arbetat med
bränsleceller visar och förklarar vilka svårigheter och utmaningar det är med bränslecellsbilar och infrastrukturen för vätgas. Det är ganska mycket text och en hel del uträkningar men jag tycker att det mesta förklaras på ett bra sätt.
Jag tycker tiden att läsa denna blogg är väl använd om man vill veta mer om bränslecellsbilar.
Tackar! Nu är dagen räddad, återkommer till forumet senare...zcb skrev:Hej
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Snabbläste igenom serien , mycket intressant. Förutom problemen med effektivitet, logistik osv så verkar det vara en väldigt komplex teknik. Man får lite känslan av att biltillverkarna skulle kunna vara intresserad av detta för att det kommer att kosta laga/serva dessa bilar. Toyota lovar visserligen att bränslecellen ska hålla bilens livslängd men det är en sak att säga det. Dessutom är inte själva cellen den enda delen i systemet.zcb skrev:..
Jag har läst en intressant blogg-serie i 4 delar http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1 där en person som har arbetat med bränsleceller visar och förklarar vilka svårigheter och utmaningar det är med bränslecellsbilar och infrastrukturen för vätgas....
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Bränslecellen håller, ja. Det är bara alla slangar, pumpar, kompressorer, värmeväxlare, kylning etc som behöver servas.
Det är som att säga att cylinderhuvudet håller en bensinbils livslängd ut.
Läste också igenom länkade bloggen, otroligt bra! (Fanken, jag borde vara ute i fina vädret istället...)
Det är som att säga att cylinderhuvudet håller en bensinbils livslängd ut.
Läste också igenom länkade bloggen, otroligt bra! (Fanken, jag borde vara ute i fina vädret istället...)
Otroligt komplicerad teknik och en dålig verkningsgrad i slutändan. Tänk att det gick åt så mycket energi att komprimera vätgasen i tanken.
Sen läcker den ut eftersom inget material kan hålla tätt gasen under det trycket (om det inte är flytande i 40 grader Kelvin).
Förstår varför det inte finns fler mackar med vätgas nu.
Nä, dom enda som blir glada år detta är dom som servar bilen, gör reservdelar och tillverkar vätgasen.
Man kan undra vad driftskostnaden blir i slutändan utslaget per kilometer
Sen läcker den ut eftersom inget material kan hålla tätt gasen under det trycket (om det inte är flytande i 40 grader Kelvin).
Förstår varför det inte finns fler mackar med vätgas nu.
Nä, dom enda som blir glada år detta är dom som servar bilen, gör reservdelar och tillverkar vätgasen.
Man kan undra vad driftskostnaden blir i slutändan utslaget per kilometer

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- TiborBlomhall
Milkostnaden för bränslet är iaf 8kr/mil, då det kostar 80 kr/kg vätgas på de svenska vätgasmackarna (alla tre).
http://teslaclubsweden.se/applen-och-paron/
http://teslaclubsweden.se/applen-och-paron/
- Peter Holm
- Teslaägare
Bara halvt OT
http://omni.se/topic/e7f8655f-8de5-4f89 ... 6f862/LyAQ
Skickat från min iPhone med Tapatalk
http://omni.se/topic/e7f8655f-8de5-4f89 ... 6f862/LyAQ
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Bränslecellsbilar är vaporeware, de ska locka med en lysande framtid som aldrig kommer infalla för att försöka förmå folk att inte köpa det som faktiskt funkar nu. På så sätt kan de få politiker att lägga ut pengar på att bygga ut vätgasmackar istället för att bygga ut snabbladdare.
Model 3 kommer bli stor, på ett helt annat sätt än Bolt, inget snack om saken. Men Bolt är nog ändå viktig. Kan bli en grym bil den med.
Framförallt är bränsleceller oljebolagens chans att tvinga oss fortsätta skyffla pengar på dom
Grymt bra blog, tack för länken!zcb skrev:Hej
Precis, Bolt/Amperae verkar ändå bättre än det mesta som finns på marknaden idag (utom Tesla då), och ser ju ut att komma ut innan Model 3. Även om den bara snabbladdar i 50 kW så är det i praktiken bara Tesla som går att ladda snabbare idag. Kia ska gå att ladda i 100 kW, men det är inte särskilt tätt med laddare som klarar det.apkungen skrev:Model 3 kommer bli stor, på ett helt annat sätt än Bolt, inget snack om saken. Men Bolt är nog ändå viktig. Kan bli en grym bil den med.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Om man kommer dubbelt så långt, som i Lefen, så laddar jag gärna längre tid. Nu hinner man inte riktigt ta en paus innan bilen är färdig.
Är det bara jag som inte är direkt imponerad av Bolt ?apkungen skrev:Model 3 kommer bli stor, på ett helt annat sätt än Bolt, inget snack om saken. Men Bolt är nog ändå viktig. Kan bli en grym bil den med.
Eftersom den saknar snabbladdningsnät eller initiativ att bygga ett dylikt från tillverkaren så är det bara en i raden av småbilar endast för stadsbruk. Har inte ens snabbladdning som standard och vi vet inte vad det kommer att kosta extra för att få det. För mig är en elbilsrevolution i den klassen en Golf klass bil för $20 000 där räckvidden inte nödvändigtvis behöver vara bättre än dagens e-Golf.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tackar återigen för denna länk! Jag har läst igenom del 1 och 4 och ögnade igenom del 2-3. Har själv kollat upp mycket av det han skriver och insett det idiotiska om bränsleceller till bilar. Fick än mer kött på benen i och med hans analyser och faktagenomgångar. Samtliga tekniker och utvecklare på Toyota, Hyundai och de andra som utvecklar bränsleceller till bilar måste veta hur det ligger till. Möjligtvis kanske ledningen lurar sig själv men annars tror jag det är främst journalister som blir lurade eller väl betalda.zcb skrev:Jag har läst en intressant blogg-serie i 4 delar http://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11 ... ork-part-1 där en person som har arbetat med
Är nu övertygad över följande:
*Bränslecellsbilar kommer garanterat aldrig att slå igenom.
*Vätgasproduktion för lagring av energi kommer aldrig slå igenom.
*Effektivt nyttjande av bränsleceller för fasta installationer (mobila verkar vara meningslösa undantaget kanske båtar) ligger minst 20 år in i framtiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
Haka inte upp dig på Bolts snabbladdning. Att det inte ingår i grundpriset är bara för att trolla ner den till $37,500 (som sen trollas ner till magiska $30,000 med skatterabatten i USA).
Med snabbladdning för $2,000 extra (ren gissning från min sida) får man upp bilens egentliga pris till nästan $40,000 utan att sabba fina grundpriset som ser så fint ut i broschyrerna och bevisligen har lurat vissa journalister till att tro att Bolt skulle vara billigare än Model 3.
Tesla kommer kanske ev göra samma sak med Model 3 Supercharging - de har inte bestämt om den ska det ingå i grundpriset eller inte?
Köper du en Bolt med snabbladdning kommer du kunna åka utanför stan också, det har Clever sett till. Inte lika snabbt eller gratis som med Tesla, men att stämpla Bolt som stadsbil är lite att ta i. Ja, snikbasversionen som ingen kommer köpa kommer vara det. Men inte bilen som folk kommer köpa.
En Tesla Model 3 utan Supercharging i grundpriset - är det också en stadsbil?
Med snabbladdning för $2,000 extra (ren gissning från min sida) får man upp bilens egentliga pris till nästan $40,000 utan att sabba fina grundpriset som ser så fint ut i broschyrerna och bevisligen har lurat vissa journalister till att tro att Bolt skulle vara billigare än Model 3.
Tesla kommer kanske ev göra samma sak med Model 3 Supercharging - de har inte bestämt om den ska det ingå i grundpriset eller inte?
Köper du en Bolt med snabbladdning kommer du kunna åka utanför stan också, det har Clever sett till. Inte lika snabbt eller gratis som med Tesla, men att stämpla Bolt som stadsbil är lite att ta i. Ja, snikbasversionen som ingen kommer köpa kommer vara det. Men inte bilen som folk kommer köpa.
Det blir ju inte riktigt samma sak. För Model 3 kommer garanterat hårdvaran för Supercharging att ingå, frågan är om det kommer att vara gratis att ladda eller inte. För Bolt grundversion så kommer inte hårdvaran att ingå, du kommer inte att kunna köpa till det efteråt och om du lägger till det vid köp så ingår ingen gratis snabbladdning utan du är vid samma punkt som grundutrustad Model 3 ifall Supercharging inte skulle vara gratis (vilket kanske kommer att ingå...).TiborBlomhall skrev:
Ja eller pendlarbil, inget fel med det egentligen. Men 20000kr kanske är för lite för att någon ska välja bort det. Skulle mest vara till för att lura journalister i så fall.TiborBlomhall skrev:
Visst, men om din gissning på $40k stämmer så är det rätt dyrt. En Golf kostar som jämförelse från $20 000. Det blir då som du nämner ett pris som helt förlitar sig på subventioner och det känns rätt trist med tanke på Model 3.TiborBlomhall skrev:Köper du en Bolt med snabbladdning kommer du kunna åka utanför stan också, det har Clever sett till. Inte lika snabbt eller gratis som med Tesla, men att stämpla Bolt som stadsbil är lite att ta i. Ja, snikbasversionen som ingen kommer köpa kommer vara det. Men inte bilen som folk kommer köpa.
Med tanke på att det inte finns några andra nät att tillgå som jag skulle kalla acceptabla för långfärd (max 50 kW, enstaka laddare/station) så är svaret i dagsläget ja. Förhoppningsvis ser det annorlunda ut om 4-5 år. Stadsbil kanske är fel ord iofs, om vi säger pendlingsbil/andrabil eller kanske icke långfärdsbil så blir det mer korrekt. OBS att jag ser inget fel i det, bara priset är det rätta.En Tesla Model 3 utan Supercharging i grundpriset - är det också en stadsbil?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Kanske, det beror nog på vad alternativen är. Ska bli intressant att se vad Tesla gör här, om det nu inte kommer att ingå i priset.LarsL skrev:Ja eller pendlarbil, inget fel med det egentligen. Men 20000kr kanske är för lite för att någon ska välja bort det. Skulle mest vara till för att lura journalister i så fall.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
@Laban
En golf i grundutförande kostar 180kkr men om den ska vara lika utrustad som Bolt med 200hk, skinklädserl, nyckellös öppning, backkamershjälp, fjärrstyrd förvärmning mm så hamnar man på cirka 330kkr vilket inte är så långt ifrån de 340kkr jag tror att Bolt kommer att kosta som grund efter miljöbilsavdrag.
En golf i grundutförande kostar 180kkr men om den ska vara lika utrustad som Bolt med 200hk, skinklädserl, nyckellös öppning, backkamershjälp, fjärrstyrd förvärmning mm så hamnar man på cirka 330kkr vilket inte är så långt ifrån de 340kkr jag tror att Bolt kommer att kosta som grund efter miljöbilsavdrag.
Ok, ja det ska bli intressant att se om man lyckas locka över den typen av köpare till Bolt. Golf GTI är klassledaren i segmentet, invändigt och utvändigt en klass över Bolt skulle jag nog säga. En Renault Clio GT RS (200h) kostar 230 000 :-apkungen skrev:@Laban
Problemet är väl bara att jag vill se att GM satsar fullt ut, hade man låtit snabbladdning ingå, 100 kW och gått ut med satsningar på snabbladdningsnät i klass med Teslas så hade jag nog tänkt annorlunda angående priset. Det publika nätet är lite för dåligt för att jag själv skulle vara intresserad. Sen kommer som sagt Model 3 också.
Det känns inte som någon elbilsrevolution som Model 3 utan bara lite bättre än befintliga pendlings-elbilar, och samtidigt också dyrare. e-Golf kostar ex från $29k i USA före subvention. Personligen skulle jag hellre köpa den om jag behövde en pendlingsbil.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Håller på och plöjer artiklarna nu. Väldigt intressant! Fascinerande det där om hur svårt det är att lagra vätgas! Det pekar ju på ett problem med vikten, eftersom det krävs flera hundra kilo kol för att binda 5 kg vätgas vid väggarna och hindra det att slinka ut ur tanken. Det betyder ju att om man vill öka mängden vätgas som ska rymmas i bilen så ökar vikten på tankarna mångdubbelt. Inte särskilt smart, alltså. Verkar som att det finns en självbegränsande faktor på hur stora mängder vätgas en personbil kan ha med sig i den ekvationen.zcb skrev:Hej