Varför skulle jag utelämna det om jag är övertygad om att det är sant?backe skrev: ↑29 dec 2025 15:17fth skrev: ↑29 dec 2025 15:03Jag har faktiskt lite svårt att förstå hur ni resonerar, ubåtar, nordpolen etc kan ju givetvis aldrig utgöra mer än högst tillfälliga ”lösningar”.
Tar vi inte steget ut i rymden så går mänskligheten förr eller senare under, det är 100% säkert.
Sen kan man absolut ha olika åsikter om hur bråttom det är, och perspektivet 500-1000 miljoner år är förstås helt ogreppbart, men det finns absolut ingenting som garanterar att vi får någon andra (eg tredje) chans att ta detta steg.
Jag förstår inte heller vad problemet skulle vara med detta, vill man inte åka till Mars, eller vara inblandad öht, så är det väl bara att låta bli?
Detta är inte heller ett nollsummespel, vi väljer inte mellan filtar till Gaza eller Mars-kolonisering om någon tror det, historien visar entydigt att den tekniska utveckling som drivs av den här typen av utmaningar gynnar alla.
Varje investerad dollar i Apollo-programmet beräknas t.ex ha gett 7-14 dollar tillbaka, eller omräknat motsvarande c:a 10% årlig avkastning under flera decennier.
Sen tycker iaf jag att det är oändligt mycket coolare att erövra rymden än att sitta och pilla oss i naveln på jorden tills solen steriliserar jordytan.
/fthGanska säker på att det argumentet gäller även om vi tar steget ut i rymden.Tar vi inte steget ut i rymden så går mänskligheten förr eller senare under, det är 100% säkert.
Sen så har jag inget problem med att du och andra tycker att rymden är coolt, utelämna "rädda mänskligheten" bara. Finns inget som säger att det inte är sämre för mänskligheten på både kort och lång sikt att vi bosätter oss på mars, ingen vet, framtiden får utvisa.
Sen är det absolut så att ”ingen vet”, man kan bara utgå från historien, och historiskt har expansion och nybyggande alltid varit mycket starka drivkrafter för tillväxt, både i den nya och den gamla världen.
Risken att missa utveckling och tillväxt om vi stannar på jorden är nog rimligen oerhört mycket större iaf.
Det finns också starka skäl att anta att vi riskerar att stagnera utan nya utmaningar och nya ”gränsland” att utforska och tämja.
Återigen, jag har mycket svårt att förstå vad problemet med detta är, det är dock oerhört lätt att påvisa riskerna med att låta bli.
Coolhetsfaktorn är en bonus, inte huvudargumentet.
/fth