Sida 5 av 5
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 14 jun 2016 10:45
av Johnny_B
Tog tid att komma iväg till Linero men nu är det testat. 32A får jag ur enfasuttaget. Typ 26 km/h.
Behöver inte störa Mölndal med detta mao.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 14 jun 2016 18:48
av drakbane
Johnny_B skrev:Tog tid att komma iväg till Linero men nu är det testat. 32A får jag ur enfasuttaget. Typ 26 km/h.
Behöver inte störa Mölndal med detta mao.
Och lugnet har åter lägrat sej över Dalby........

Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 14 jun 2016 22:23
av Johnny_B
drakbane skrev:Johnny_B skrev:Tog tid att komma iväg till Linero men nu är det testat. 32A får jag ur enfasuttaget. Typ 26 km/h.
Behöver inte störa Mölndal med detta mao.
Och lugnet har åter lägrat sej över Dalby........

Japp. På tiden.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 21:49
av tib
Pratade med SC Infra city idag ang. laddhastighet enfas 32A typ2 och de sa att man kan definitivt inte ladda 7,4kW från en typ2 om man inte har dubbelladdare. Om jag ville kunna ladda 32A 1-fas via typ2 så måste jag lämna in bilen och det skulle kosta ca 18.000.
Blev lite snopen då jag var ganska säker på att det borde gå. Blev ännu säkrare då jag läst hela denna tråd.
Ska åka till norra Öland några ggr i sommar och kommer bl.a. stanna till i Söderköping där de har just 7,4kW typ2 och på denna resa är varenda kWh värdefull nu innan SuC Tindered och Kalmar(?) är klara. (Finns givetvis andra alt på laddning också så jag kommer fram utan problem oavsett men hade kanske sluppit stanna en gång till)
Så här såg det ut när jag laddade vid kistamässan idag (Teslas Typ2-kabel 7,4kW uttag :
Ska tillägga att jag pratade med de på SC 2ggr och han jag pratade med dubbelkollade med tekniker och han var helt övertygad om att det inte går att ladda med 7,4kW utan dubbelladdare.
Funderar på att åka dit imorgon bitti. Om någon som har fått detta fel åtgärdat har lust får ni gärna skicka meddelande till mig med vin så kan de de kolla exakt vad som är gjort.
En sak till, kan det vara nån skillnad på om man kör UMC med 32A enfas vs Typ2 32A enfas som gör att bara det förstnämnda funkar?
Min bil är en 85d tillverkad 2015-05 (utan dubbelladdare

)
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 22:11
av Hammar
Med UMCn kan du ladda 32A 1-fas. Den är gjord för att bara klara 16A per fas, så det den gör är att den skickar ut 16A på två av faserna. (om jag inte är felunderrättad)
Så bilen "ser" 16A på 2 faser.
Med Typ2 32A 1-fas, så får du 32A in i bilen. Det SC behöver göra är att montera ett relä på enkelladdaren i bilen, så att den delar upp strömmen på två faser, precis som UMCn gör.
Om du tittar på specifikationen för laddning så står det: 11 kW ombordladdare (1-fas 32 A, 3-fas 16 A)
https://www.teslamotors.com/sv_SE/models?redirect=no
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 22:46
av Johnny_B
tib skrev:Pratade med SC Infra city idag ang. laddhastighet enfas 32A typ2 och de sa att man kan definitivt inte ladda 7,4kW från en typ2 om man inte har dubbelladdare. Om jag ville kunna ladda 32A 1-fas via typ2 så måste jag lämna in bilen och det skulle kosta ca 18.000.
Blev lite snopen då jag var ganska säker på att det borde gå. Blev ännu säkrare då jag läst hela denna tråd.
Ska åka till norra Öland några ggr i sommar och kommer bl.a. stanna till i Söderköping där de har just 7,4kW typ2 och på denna resa är varenda kWh värdefull nu innan SuC Tindered och Kalmar(?) är klara. (Finns givetvis andra alt på laddning också så jag kommer fram utan problem oavsett men hade kanske sluppit stanna en gång till)
Så här såg det ut när jag laddade vid kistamässan idag (Teslas Typ2-kabel 7,4kW uttag :
Ska tillägga att jag pratade med de på SC 2ggr och han jag pratade med dubbelkollade med tekniker och han var helt övertygad om att det inte går att ladda med 7,4kW utan dubbelladdare.
Funderar på att åka dit imorgon bitti. Om någon som har fått detta fel åtgärdat har lust får ni gärna skicka meddelande till mig med vin så kan de de kolla exakt vad som är gjort.
En sak till, kan det vara nån skillnad på om man kör UMC med 32A enfas vs Typ2 32A enfas som gör att bara det förstnämnda funkar?
Min bil är en 85d tillverkad 2015-05 (utan dubbelladdare

)
Jag får 32A på en enfas type2 7,4kW här i Lund och jag är tämligen säker på att dom inte "slängt med" en dubbelladdare i min bil bara för skoj skull. Jag har inte någon dubbelladdare i min spec eller som en kostnadspost i beställningen heller.
Vad Hammar skriver verkar låter mer rimligt.. Min är 2015-12 har jag för mig.
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 21 jun 2016 23:40
av drakbane
Hammar skrev:Med UMCn kan du ladda 32A 1-fas. Den är gjord för att bara klara 16A per fas, så det den gör är att den skickar ut 16A på två av faserna. (om jag inte är felunderrättad)
Så bilen "ser" 16A på 2 faser.
Med Typ2 32A 1-fas, så får du 32A in i bilen. Det SC behöver göra är att montera ett relä på enkelladdaren i bilen, så att den delar upp strömmen på två faser, precis som UMCn gör.
Om du tittar på specifikationen för laddning så står det: 11 kW ombordladdare (1-fas 32 A, 3-fas 16 A)
https://www.teslamotors.com/sv_SE/models?redirect=no
O detta relä verkar vara fabriksmonterat efter 2015-12 ivf
Detta ska du ha,
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =60#p84693
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 22 jun 2016 00:13
av Gustafsson
Som jag skrivit tidigare, precis detta fick jag åtgärdat gratis. Numera står 32A enfas specat för model S på hemsidan ( med enkelladdare) Behöver du kopior av mitt serviceärenden kan jag nog maila dessa...
/70D
Re: Laddhastighet enkel- vs. dubbelladdare
Postat: 22 jun 2016 00:27
av tib
Tack för era svar.
Återkommer när jag pratat med SC igen. Får se om jag hinner förbi imorgon bitti, annars för det bli efter helgen.
Gustafsson tack, skickar pm om det behövs. Hoppas att de bara missförstod mig eller nåt och att de fixar det på goodwill. Eller ännu hellre fixar SuC tindered
