Re: Kan du tänka dig att köpa en ny Tesla idag?
Postat: 29 aug 2025 16:12
Inte förrän de fixar farthållare/AP buggen i juniper.
Vi pratar om bilar och teknik. Håll politiken utanför.termosen skrev: ↑28 aug 2025 23:27Xpeng och Zeekr är bilar sprungna ur den kinesiska kommunistiska diktaturens stimulansdoping. Hoppas du sover gott.StureP skrev: ↑28 aug 2025 22:03Då har du Xpeng G6 och Zeekr 7X. Utklassar Tesla på alla punkter. Mycket mer utrustning. Allt standard på G6 tex. Ingen modern bil vill ladda på Teslas antika 400 volts laddare ändå.Teslaaa skrev: ↑28 aug 2025 19:41Nja, man får ju inte ens samma prestanda i dom bilarna du listar om man ska jämföra med en long range. Nu må just prestanda vara en onödig punkt men så har det alltid sett ut i bilvärlden, starkare motor=högre pris. Redan där slopar Teslan konkurrenterna, sedan har vi förbrukningen, vikten, laddnätverket.
Sedan måste du välja diverse paket för diverse utrustning, hos Tesla ingår allting som standard utöver färg/större fälg/”autopilot”.
Så som du svarade tidigare att du bara leasar så svarar jag att jag bara köper, och Teslan erbjuder mest bil för pengarna, i dagsläget.
Klart man kan köpa om man vill binda kapital och slösa pengar. Jag tycker det låter dumt.
Det skulle vara nice så klart men ingen bil jag haft har hanterar regn 100% med hjälp av regnsensor. Zeekrn bland de bästa dock. Och min gamla Saab 9-3X.manneson skrev: ↑29 aug 2025 10:49Regnsensor behövs inte då?A76 skrev: ↑29 aug 2025 07:32Skulle kanske kunna köpa en ny Tesla någon gång i framtiden men för att det skall hända behöver följande vara uppfyllt:
1. Inga spökbromsningar
2. Parkersingssensorer och radar fram
3. Elon Musk har lämnat skeppet.
4. Elektrisk dragkrok
5. Laddning i klass med Zeekr mfl
Kört Tesla i 8 år, både MS och MY. Min Zeekr slår Teslorna på det mesta. Ångrar inte bytet.![]()
![]()
Kan du tänka dig att köpa en ny Tesla idag?StureP skrev: ↑29 aug 2025 19:23Vi pratar om bilar och teknik. Håll politiken utanför.termosen skrev: ↑28 aug 2025 23:27Xpeng och Zeekr är bilar sprungna ur den kinesiska kommunistiska diktaturens stimulansdoping. Hoppas du sover gott.StureP skrev: ↑28 aug 2025 22:03Då har du Xpeng G6 och Zeekr 7X. Utklassar Tesla på alla punkter. Mycket mer utrustning. Allt standard på G6 tex. Ingen modern bil vill ladda på Teslas antika 400 volts laddare ändå.Teslaaa skrev: ↑28 aug 2025 19:41Nja, man får ju inte ens samma prestanda i dom bilarna du listar om man ska jämföra med en long range. Nu må just prestanda vara en onödig punkt men så har det alltid sett ut i bilvärlden, starkare motor=högre pris. Redan där slopar Teslan konkurrenterna, sedan har vi förbrukningen, vikten, laddnätverket.
Sedan måste du välja diverse paket för diverse utrustning, hos Tesla ingår allting som standard utöver färg/större fälg/”autopilot”.
Så som du svarade tidigare att du bara leasar så svarar jag att jag bara köper, och Teslan erbjuder mest bil för pengarna, i dagsläget.
Klart man kan köpa om man vill binda kapital och slösa pengar. Jag tycker det låter dumt.
Nja, om man läser trådstarten så är den här tråden inte så opolitisk.
"Elons agerande" syftar ju på hans politiska engagemang, så politiska vinklar är nog i allra högsta grad relevanta i den här tråden.
I min första 9-5 Aero så fungerade regnsensorn otroligt bra.. ..tills jag bytte ruta, sen fungerade den aldrig lika bra igen
Det är knappt vindljud i nya Y. Det ljud som kommer är från hjulhusen och diffar mycket på vilka däck man har. Stör man sig på ljudet i en ny Y är man petig, tycker jag. Den skillnad som skulle kunna finnas är inget jag hade betalat något för iaf.StureP skrev: ↑28 aug 2025 17:12Tystare än gamla Y. Fortfarande högljudd jämfört med konkurrenterna. Visualiseringen spelar väl ingen roll om man inte kan lita vad som visas? Finns en anledning till att Tesla gör om hela designen bak så det ska vara lättare att laga skador där man backat in i saker.Jaegaern skrev: ↑28 aug 2025 15:19Men lägg av.mikebike skrev: ↑28 aug 2025 15:11Byter man till en nyare årsmodell förväntar man sig en bättre bil, med fler funktioner. Så känns det inte alls när man tittar på en nyare Model Y. Tvärtom försvinner utrustning och funktioner i Teslas spariver.
Synd på en energi- och utrymmeseffektiv bil.
Skärm i baksätet? Vem skall titta på den?
Den kan de väl ta bort om de vill spara pengar (sälj den för eftermontering). Glastaket kan de gärna byta ut mot plåt med isolering.
Om MYP eller MYL får åtminstone samma utrustning som min nuvarande kan jag överväga köp. Om de dessutom får radar och regnsensor så köper jag en direkt.
Min 21 mot en 24 är en tystare och mjukare bil med snabbare infotainment och nya parkeringsvisualisering. Även lite större batteri. Byter jag idag får jag ännu mer, automatisk växling, skärm bak (om man skulle gilla det), automatisk öppning av baklucka.
Nya Y som kommer inom snar framtid får säkerligen 82KWh batteriet de fått typgodkännande för i vissa bilar.
Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Men allvarligt grabbar...ska man undvika köpa produkter för att VD/ledning anses göra/gjort "dumma saker" - blir det få produkter kvar.
Hur ser man då på Tyskland o deras företag (WW2), USA (som oavsett president, leker världspolis och stökar till det för andra länder) och Japan (WW2 igen). Vi har även ryssland o kina...
Vi svenskar då? Sålde glatt malm till Tyskland och lät Tyskarna skicka trupp genom sverige.
Lätt att sitta på läktaren och starta eller fortsätta "DREVET"
Den utan skuld kastar första stenen, typ.![]()
Uppmanar till ödmjukhet
Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Men allvarligt grabbar...ska man undvika köpa produkter för att VD/ledning anses göra/gjort "dumma saker" - blir det få produkter kvar.
Hur ser man då på Tyskland o deras företag (WW2), USA (som oavsett president, leker världspolis och stökar till det för andra länder) och Japan (WW2 igen). Vi har även ryssland o kina...
Vi svenskar då? Sålde glatt malm till Tyskland och lät Tyskarna skicka trupp genom sverige.
Lätt att sitta på läktaren och starta eller fortsätta "DREVET"
Den utan skuld kastar första stenen, typ.![]()
Uppmanar till ödmjukhet
Oavsett företag där en VD eller högt uppsatt person i företaget uppmanar till olika dumma saker eller öppet stödjer tveksamma syften så kommer jag tänka både en och två ggr innan jag vill supporta den verksamheten.
Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Men allvarligt grabbar...ska man undvika köpa produkter för att VD/ledning anses göra/gjort "dumma saker" - blir det få produkter kvar.
Hur ser man då på Tyskland o deras företag (WW2), USA (som oavsett president, leker världspolis och stökar till det för andra länder) och Japan (WW2 igen). Vi har även ryssland o kina...
Vi svenskar då? Sålde glatt malm till Tyskland och lät Tyskarna skicka trupp genom sverige.
Lätt att sitta på läktaren och starta eller fortsätta "DREVET"
Den utan skuld kastar första stenen, typ.![]()
Uppmanar till ödmjukhet
Oavsett företag där en VD eller högt uppsatt person i företaget uppmanar till olika dumma saker eller öppet stödjer tveksamma syften så kommer jag tänka både en och två ggr innan jag vill supporta den verksamheten.
Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.backe skrev: ↑01 sep 2025 15:33Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Men allvarligt grabbar...ska man undvika köpa produkter för att VD/ledning anses göra/gjort "dumma saker" - blir det få produkter kvar.
Hur ser man då på Tyskland o deras företag (WW2), USA (som oavsett president, leker världspolis och stökar till det för andra länder) och Japan (WW2 igen). Vi har även ryssland o kina...
Vi svenskar då? Sålde glatt malm till Tyskland och lät Tyskarna skicka trupp genom sverige.
Lätt att sitta på läktaren och starta eller fortsätta "DREVET"
Den utan skuld kastar första stenen, typ.![]()
Uppmanar till ödmjukhet
Oavsett företag där en VD eller högt uppsatt person i företaget uppmanar till olika dumma saker eller öppet stödjer tveksamma syften så kommer jag tänka både en och två ggr innan jag vill supporta den verksamheten.
Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.termosen skrev: ↑01 sep 2025 15:56Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.backe skrev: ↑01 sep 2025 15:33Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.Sportbilsentusiasten skrev: ↑01 sep 2025 12:51
Strunta i, är lite för kategoriskt för mig, klart det påverkar. Positivt och negativt.
Men allvarligt grabbar...ska man undvika köpa produkter för att VD/ledning anses göra/gjort "dumma saker" - blir det få produkter kvar.
Hur ser man då på Tyskland o deras företag (WW2), USA (som oavsett president, leker världspolis och stökar till det för andra länder) och Japan (WW2 igen). Vi har även ryssland o kina...
Vi svenskar då? Sålde glatt malm till Tyskland och lät Tyskarna skicka trupp genom sverige.
Lätt att sitta på läktaren och starta eller fortsätta "DREVET"
Den utan skuld kastar första stenen, typ.![]()
Uppmanar till ödmjukhet
Oavsett företag där en VD eller högt uppsatt person i företaget uppmanar till olika dumma saker eller öppet stödjer tveksamma syften så kommer jag tänka både en och två ggr innan jag vill supporta den verksamheten.
Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.termosen skrev: ↑01 sep 2025 15:56Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.backe skrev: ↑01 sep 2025 15:33Du får berätta mer vad deras VD:ar har uppmanat till?termosen skrev: ↑01 sep 2025 14:41Du tänker till med VW eller VAG då med Qatar-kopplingen? Och Volvo Polestar med Geely?backe skrev: ↑01 sep 2025 13:11
Är stor skillnad på att den faktiska VD:n beter sig illa mot att en VD är född i ett land där en ledare är tveksam eller att VD bor i ett land där någon betett sig tveksamt för 50-100 år sedan.
Oavsett företag där en VD eller högt uppsatt person i företaget uppmanar till olika dumma saker eller öppet stödjer tveksamma syften så kommer jag tänka både en och två ggr innan jag vill supporta den verksamheten.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
Antar att du menar 'privatägt' ungefär som Alibaba Group när dess exekutiva ordförande Jack Ma från och med ~10 September 2018…Maw skrev: ↑01 sep 2025 18:38Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
…] Ma announced on 10 September 2018, that he would step down as executive chairman of Alibaba Group Holding in the coming year.[34] Ma denied reports that he was forced to step aside by the Chinese government[35] and stated that he wants to focus on philanthropy through his foundation.[36] Daniel Zhang would then lead Alibaba as the current executive chairman.[37][38] Ma stepped down from the board of Alibaba on 1 October 2020.[39]
During tech crackdown
News outlets noted a lack of public appearances from Ma between October 2020 and January 2021, coinciding with a regulatory crackdown on his businesses.[…] The Financial Times reported that the disappearance may have been connected to a speech given at the annual People's Bank of China financial markets forum,[41] in which Ma criticized China's regulators and banks.[41] Ma described state banks as operating with a pawn shop mentality and criticized the Basel Accords as a "club for the elderly." [Min u.] […
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ma#D ... _crackdown
…Eller så här:SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 18:53Antar att du menar 'privatägt' ungefär som Alibaba Group när dess exekutiva ordförande Jack Ma från och med ~10 September 2018…Maw skrev: ↑01 sep 2025 18:38Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
…] Ma announced on 10 September 2018, that he would step down as executive chairman of Alibaba Group Holding in the coming year.[34] Ma denied reports that he was forced to step aside by the Chinese government[35] and stated that he wants to focus on philanthropy through his foundation.[36] Daniel Zhang would then lead Alibaba as the current executive chairman.[37][38] Ma stepped down from the board of Alibaba on 1 October 2020.[39]
During tech crackdown
News outlets noted a lack of public appearances from Ma between October 2020 and January 2021, coinciding with a regulatory crackdown on his businesses.[…] The Financial Times reported that the disappearance may have been connected to a speech given at the annual People's Bank of China financial markets forum,[41] in which Ma criticized China's regulators and banks.[41] Ma described state banks as operating with a pawn shop mentality and criticized the Basel Accords as a "club for the elderly." [Min u.] […
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ma#D ... _crackdown
Bidrag från statliga aktörer har varit avgörande för många (de flesta?) biltillverkare. Tesla hade t ex inte klarat sig utan bidragen de fått av t ex Kalifornien och även av diktaturen i Kina.SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 19:04…Eller så här:SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 18:53Antar att du menar 'privatägt' ungefär som Alibaba Group när dess exekutiva ordförande Jack Ma från och med ~10 September 2018…Maw skrev: ↑01 sep 2025 18:38Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15
Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
…] Ma announced on 10 September 2018, that he would step down as executive chairman of Alibaba Group Holding in the coming year.[34] Ma denied reports that he was forced to step aside by the Chinese government[35] and stated that he wants to focus on philanthropy through his foundation.[36] Daniel Zhang would then lead Alibaba as the current executive chairman.[37][38] Ma stepped down from the board of Alibaba on 1 October 2020.[39]
During tech crackdown
News outlets noted a lack of public appearances from Ma between October 2020 and January 2021, coinciding with a regulatory crackdown on his businesses.[…] The Financial Times reported that the disappearance may have been connected to a speech given at the annual People's Bank of China financial markets forum,[41] in which Ma criticized China's regulators and banks.[41] Ma described state banks as operating with a pawn shop mentality and criticized the Basel Accords as a "club for the elderly." [Min u.] […
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ma#D ... _crackdown
När Geely köpte Volvo PV från sop–Fårrd ~2008 så var det kinesiska 'statliga aktörer' (aka kommunistparitet) som stod ~87,5% av köpeskillingen(?)… Jag skulle inte kalla det för "privatägt"…
Dessutom var ~51% av Geelys vinst 2011 bidrag från kommunistpartiet(!)… Undrar hur mycket bidrag Geely fick mellan 2012 och 2018… Undrar därmed även hur många procent av köpeskillingen vid köpet av Volvo PV som egentligen kom direkt från kommunistpartiet… ~97%? [OBS: Endast en retorisk fråga för att illustrera hur jag tänker…]
Undrar slutligen även om Geely ens existerat idag om det inte vore för alla bidrag och lån dom fått från kommunistpartiet?…
Får mig ju osökt att tänka på Fredrik Reinfeldt…Maw skrev: ↑01 sep 2025 19:13Bidrag från statliga aktörer har varit avgörande för många (de flesta?) biltillverkare. Tesla hade t ex inte klarat sig utan bidragen de fått av t ex Kalifornien och även av diktaturen i Kina.SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 19:04…Eller så här:SwedishAdvocate skrev: ↑01 sep 2025 18:53Antar att du menar 'privatägt' ungefär som Alibaba Group när dess exekutiva ordförande Jack Ma från och med ~10 September 2018…Maw skrev: ↑01 sep 2025 18:38Hur tänker du nu? Geely är inte ett statligt ägt bolag utan privatägt afaik.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38
Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.
…] Ma announced on 10 September 2018, that he would step down as executive chairman of Alibaba Group Holding in the coming year.[34] Ma denied reports that he was forced to step aside by the Chinese government[35] and stated that he wants to focus on philanthropy through his foundation.[36] Daniel Zhang would then lead Alibaba as the current executive chairman.[37][38] Ma stepped down from the board of Alibaba on 1 October 2020.[39]
During tech crackdown
News outlets noted a lack of public appearances from Ma between October 2020 and January 2021, coinciding with a regulatory crackdown on his businesses.[…] The Financial Times reported that the disappearance may have been connected to a speech given at the annual People's Bank of China financial markets forum,[41] in which Ma criticized China's regulators and banks.[41] Ma described state banks as operating with a pawn shop mentality and criticized the Basel Accords as a "club for the elderly." [Min u.] […
https://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Ma#D ... _crackdown
När Geely köpte Volvo PV från sop–Fårrd ~2008 så var det kinesiska 'statliga aktörer' (aka kommunistparitet) som stod ~87,5% av köpeskillingen(?)… Jag skulle inte kalla det för "privatägt"…
Dessutom var ~51% av Geelys vinst 2011 bidrag från kommunistpartiet(!)… Undrar hur mycket bidrag Geely fick mellan 2012 och 2018… Undrar därmed även hur många procent av köpeskillingen vid köpet av Volvo PV som egentligen kom direkt från kommunistpartiet… ~97%? [OBS: Endast en retorisk fråga för att illustrera hur jag tänker…]
Undrar slutligen även om Geely ens existerat idag om det inte vore för alla bidrag och lån dom fått från kommunistpartiet?…
Det här var ju onekligen också 'lite intressant':……] Sverige har inte haft en stabil, statlig industripolitik på flera decennier. Vi har i stället låtit marknadsvänliga frihandelsideologer tuta i oss att man inget kan göra åt någonting, utan bara vänta och se vad de rika hittar på.
Reinfeldt är en av dessa ideologer. Han myntade år 2013 begreppet “Swedish industry is basically gone”. Kanske var det en besvärjelse, alltså ett önskemål, från honom. Vi kan ju notera att Kina mellan 2009 och 2023 investerade 230 miljarder dollar i elbilstillverkning, medan Reinfeldts regering ägnade sig åt helt andra saker. [Min u.] […
https://www.vf.se/2025/06/03/jag-tror-a ... one-12b58/
Reinfeldts miljonavtal med diktaturen Kina
Publicerad 20 feb 2020 kl 19.00
Uppdaterad 17 jun 2021 kl 13.01
Fredrik Reinfeldt tjänar miljoner på sin goda relation till den kommunistiska diktaturen Kina.
Han sitter i styrelsen för ett bolag som kontrolleras av kinesiska staten och har deltagit i möten med diktaturens högt uppsatta statliga politiker och tjänstemän.
Dessutom får han enligt avtal provision på bolagets vinst. […
https://www.expressen.se/nyheter/reinfe ... uren-kina/
Tycker det verkar som Qatar har 17% av rösterna och inte 18%.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
Nu tror jag Du och andra debatterar Ditt favoritämne i fel tråd igen - gräv upp Kina-tråden från forumets källare om Du avser att fortsätta politiserandetSwedishAdvocate skrev: ↑07 sep 2025 23:18Tycker det verkar som Qatar har 17% av rösterna och inte 18%.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group
Och i så fall kontrollerar väl tyskarna ~83% av rösterna. Så det bolaget verkar ju vara ganska säkert i tyska händer.
Man undrar ju ifall det finns någon 'Plan B' när det gäller de delar av Volvo PV och Polestar som befinner sig i demokratier… Går dom delarna att rädda när kinesiska intressen istället äger ~78.7% av bolaget?… Inte direkt några ~17% där inte som i fallet med VW och Qatar…
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars
https://en.wikipedia.org/wiki/Polestar
Tycker du det är värt att kommentera att Qatar har 17% och inte 18%? Vad ändrar det exakt? Har du svårt att se skogen för alla träden?SwedishAdvocate skrev: ↑07 sep 2025 23:18Tycker det verkar som Qatar har 17% av rösterna och inte 18%.termosen skrev: ↑01 sep 2025 17:38Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.backe skrev: ↑01 sep 2025 16:15Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group
Och i så fall kontrollerar väl tyskarna ~83% av rösterna. Så det bolaget verkar ju vara ganska säkert i tyska händer.
Man undrar ju ifall det finns någon 'Plan B' när det gäller de delar av Volvo PV och Polestar som befinner sig i demokratier… Går dom delarna att rädda när kinesiska intressen istället äger ~78.7% av bolaget?… Inte direkt några ~17% där inte som i fallet med VW och Qatar…
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars
https://en.wikipedia.org/wiki/Polestar