Sida 5 av 9
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 10 mar 2025 22:37
av Teslasemitruck
mussla skrev: ↑10 mar 2025 21:56
Teslasemitruck skrev: ↑09 mar 2025 23:20
Tesla gör mer vinst än övriga tillverkare per bil om man räknar med olika miljöbidrag och rabatter.
Vilka bidrag och rabatter är det?
Tesla får ev credits och bidrag. Det är till och med så att andra biltillverkare betalar för utsläppsrätter till tesla. (Regulatory credits) Stellantis exempelvis betalade 2b& förra året till tesla.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 06:58
av Electron
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 07:08
av Thed75
Skulle inte kalla det ras utan en normal återställning. Var få medier som rapporterade när aktien gick från 200-500 bara för att musk kom in i vita huset.
Ska rimligt pe hållas bör aktien ligga på max 150-200
Tänkbart scenario är att det fortsätter ner fram till Q1 rapport då elon mot all förmodan ev lyckas snacka upp kursen
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 07:11
av d3marcus
Teslasemitruck skrev: ↑09 mar 2025 23:20
Tesla gör mer vinst än övriga tillverkare per bil om man räknar med olika miljöbidrag och rabatter.
Ingen vidare trend:
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 07:39
av Electron
Thed75 skrev: ↑11 mar 2025 07:08
Skulle inte kalla det ras utan en normal återställning. Var få medier som rapporterade när aktien gick från 200-500 bara för att musk kom in i vita huset.
Ska rimligt pe hållas bör aktien ligga på max 150-200
Tänkbart scenario är att det fortsätter ner fram till Q1 rapport då elon mot all förmodan ev lyckas snacka upp kursen
Mmm jojo, Muzze får snacka ordentligt. Trenden ser ut att blivit bestående…
https://www.cnbc.com/2025/03/07/tesla-s ... ngton.html
Inte fikapengar som gått upp i rök.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 10:33
av T4s
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 12:28
av HenrikC
T4s skrev: ↑11 mar 2025 10:33
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Siffrorna verkar lite mystiska. De kan gå ihop om Tesla inte exporterat så många Model 3 under jan-feb 2025 utan istället sålt dem lokalt i Kina, vilket siffrorna nedan antyder:
Från CnEVPost:
"the US electric vehicle (EV) maker sold 26,777 vehicles in China's domestic market in February, down 11.16 percent from 30,141 in the same month last year, and down 20.55 percent from 33,703 in January
Wholesale sales of Model 3, including exports, were 22,656 units, a decrease of 6.06 percent from 24,117 units in the same month last year and a decrease of 26.93 percent from 31,005 units in January.
In the January-February period, Tesla's retail sales in China were 60,480 units, down 13.63 percent year-on-year.
Its Shanghai plant exported 33,446 units in January-February, down 45.87 percent year-on-year."
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 12:32
av Teslasemitruck
T4s skrev: ↑11 mar 2025 10:33
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Ja plus 2000k bokade Y, mest någonsin. Nya modeller på ingång. försäljningen i Kina kommer säkert kompensera ev stiltje i Europa.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 12:39
av T4s
HenrikC skrev: ↑11 mar 2025 12:28
T4s skrev: ↑11 mar 2025 10:33
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Siffrorna verkar lite mystiska. De kan gå ihop om Tesla inte exporterat så många Model 3 under jan-feb 2025 utan istället sålt dem lokalt i Kina, vilket siffrorna nedan antyder:
Från CnEVPost:
"the US electric vehicle (EV) maker sold 26,777 vehicles in China's domestic market in February, down 11.16 percent from 30,141 in the same month last year, and down 20.55 percent from 33,703 in January
Wholesale sales of Model 3, including exports, were 22,656 units, a decrease of 6.06 percent from 24,117 units in the same month last year and a decrease of 26.93 percent from 31,005 units in January.
In the January-February period, Tesla's retail sales in China were 60,480 units, down 13.63 percent year-on-year.
Its Shanghai plant exported 33,446 units in January-February, down 45.87 percent year-on-year."
Inte så mystiskt ändå, eller?
Tesla prioriterade att sälja Model 3 direkt från fabriken i Kina där efterfrågan var hög, istället för att exportera. Alla exporter går ju ändå till kunder, så det är mest en fråga om var man säljer. Totalförsäljningen gick ner för att folk väntar på nya Model Y, som ju står för en stor del av försäljningen.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 12:49
av backe
Teslasemitruck skrev: ↑11 mar 2025 12:32
T4s skrev: ↑11 mar 2025 10:33
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Ja plus 2000k bokade Y, mest någonsin. Nya modeller på ingång. försäljningen i Kina kommer säkert kompensera ev stiltje i Europa.
Gissar att du skrivit fel och menar 200 000 bokade bilar vilket fortfarande låter orimligt högt med tanke på väntetiderna. (2-4 veckor på RWD och 6-10 veckor på AWD)
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 13:15
av AAKEE
backe skrev: ↑11 mar 2025 12:49
Teslasemitruck skrev: ↑11 mar 2025 12:32
T4s skrev: ↑11 mar 2025 10:33
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Ja plus 2000k bokade Y, mest någonsin. Nya modeller på ingång. försäljningen i Kina kommer säkert kompensera ev stiltje i Europa.
Gissar att du skrivit fel och menar 200 000 bokade bilar vilket fortfarande låter orimligt högt med tanke på väntetiderna. (2-4 veckor på RWD och 6-10 veckor på AWD)
Ja, och dessutom sas Cybertrucken ha haft ett nästan oändligt antal bokningar, men nu verkar den stendöd, ungefär. Stora lager i USA.
Allt som Tesla låter meddela är kanske inte helt sant. Mycket är nog tunat för att hålla aktiekursen i värde.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 13:40
av spacecoin
AAKEE skrev: ↑11 mar 2025 13:15
backe skrev: ↑11 mar 2025 12:49
Teslasemitruck skrev: ↑11 mar 2025 12:32
T4s skrev: ↑11 mar 2025 10:33
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Ja plus 2000k bokade Y, mest någonsin. Nya modeller på ingång. försäljningen i Kina kommer säkert kompensera ev stiltje i Europa.
Gissar att du skrivit fel och menar 200 000 bokade bilar vilket fortfarande låter orimligt högt med tanke på väntetiderna. (2-4 veckor på RWD och 6-10 veckor på AWD)
Ja, och dessutom sas Cybertrucken ha haft ett nästan oändligt antal bokningar, men nu verkar den stendöd, ungefär. Stora lager i USA.
Allt som Tesla låter meddela är kanske inte helt sant. Mycket är nog tunat för att hålla aktiekursen i värde.
Nu blev ju iofs CT mer än dubbelt så dyr som utlovat och sämre specs. Förutom den nya MAGA-badgen.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 13:42
av Teslasemitruck
Rör på sig
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 13:54
av spacecoin
Det är fortfarande under genomsnittet under hösten som låg över 15-16k / v med toppar på över 20k. Nästa vecka blir spännande.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 14:25
av T4s
Teslasemitruck skrev: ↑11 mar 2025 12:32
T4s skrev: ↑11 mar 2025 10:33
Model 3 går starkt i Kina.
Jan. - Feb. 2024 → 17,573
Jan. - Feb. 2025 → 26,780
Ja plus 2000k bokade Y, mest någonsin. Nya modeller på ingång. försäljningen i Kina kommer säkert kompensera ev stiltje i Europa.
200 000 ryktas det om men tror mer på 100 000 bokningar. Mars 2024 tryckte man ut runt 60 000 st Model Y i Kina och med hype kring nya Y och bra fart i fabriken så lär det ju gå över det.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 14:25
av HenrikC
T4s skrev: ↑11 mar 2025 12:39
Inte så mystiskt ändå, eller?
Tesla prioriterade att sälja Model 3 direkt från fabriken i Kina där efterfrågan var hög, istället för att exportera. Alla exporter går ju ändå till kunder, så det är mest en fråga om var man säljer. Totalförsäljningen gick ner för att folk väntar på nya Model Y, som ju står för en stor del av försäljningen.
Politiskt betyder det något. Det kinesiska kommunistpartiet bjöd knappast in Tesla för att i första hand sälja bilar i konkurrens med kinesiska tillverkare utan för att de ska exportera bilar och dra in pengar till Kina. Kina har gott om egna tillverkare som är bra på Kinamarknaden men svaga på export.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 14:46
av T4s
HenrikC skrev: ↑11 mar 2025 14:25
T4s skrev: ↑11 mar 2025 12:39
Inte så mystiskt ändå, eller?
Tesla prioriterade att sälja Model 3 direkt från fabriken i Kina där efterfrågan var hög, istället för att exportera. Alla exporter går ju ändå till kunder, så det är mest en fråga om var man säljer. Totalförsäljningen gick ner för att folk väntar på nya Model Y, som ju står för en stor del av försäljningen.
Politiskt betyder det något. Det kinesiska kommunistpartiet bjöd knappast in Tesla för att i första hand sälja bilar i konkurrens med kinesiska tillverkare utan för att de ska exportera bilar och dra in pengar till Kina. Kina har gott om egna tillverkare som är bra på Kinamarknaden men svaga på export.
Vad menar du? Att staten ska slakta Tesla nu för att de sålde bra en månad?
Om inte Model 3 exporteras så borde ju någon kinesisk tillverkare ta den platsen på marknaden kan man tycka, annars kan de lika gärna lägga ner.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 15:15
av HenrikC
Du besvarade din egen fråga

Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 18:13
av Teslasemitruck
Y mest sålda elbil i Sverige hittills i mars. Men får snabba på för att sälja lika mycket som förra året.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 20:02
av Fredrik j
Teslasemitruck skrev: ↑11 mar 2025 18:13
Y mest sålda elbil i Sverige hittills i mars. Men får snabba på för att sälja lika mycket som förra året.
278 bilar. Lika många som xc40.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 20:34
av repulsiv
vigge50 skrev: ↑09 mar 2025 22:21
repulsiv skrev: ↑09 mar 2025 21:06
..Iofs tjänar väl inte tesla pengar på bilarna heller om man ska vara petig så..
Vad bygger du påståendet om att de inte tjänar pengar på bilarna på? Tesla har väll under lång tid ansetts ha god marginal på bilarna de säljer men behövde få upp produktionen ordentilgt innan de var tillräckligt för att täcka andra omkostnader.
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Skulle också vara intressant vad du anser att Tesla gör vinst på för att komma upp i okej vinstmarginal om de nu inte gör vinst på bilarna.
Utsläppsrätter, alltså konstgjord andning som andra får betala..
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 20:56
av fth
repulsiv skrev: ↑11 mar 2025 20:34
Tesla tjänar väl framför allt pengar på utsläppsrätter ..mer än vad dom gör vinst ? alltså går bilarna minus.
Nej, det där stämmer inte alls, av Teslas ackumulerade vinst utgör sålda utsläppsrätter totalt knappt en tredjedel.
/fth
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 21:12
av Teslasemitruck
Repuplikaner promotar stödköp hårt. Intressant och se om det blir några skiftningar eller bara snack.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 22:00
av Teslasemitruck
Graf Kina försäljning
Tesla säljer det dubbla på Kinesiska marknaden mot den Europeiska. Så en 10-20% ökning där under 2025 kan göra mycket.
Re: Teslas försäljningsras
Postat: 11 mar 2025 23:17
av HenrikC
Tabellen visar ju ungefär samma försäljning 2025 som 2023 i Kina. Nu kom Tesla förvisso nyss med en uppdaterad modell med väldigt bra recensioner, men samtidigt kommer de kinesiska konkurrenterna med ett antal nya eller uppdaterade modeller. Marknaden har blivit väldigt tuff, även för de lokala bilmärkena. Svårt att se någon tillväxt för Tesla där. Samma försäljning som förut är väl en lågoddsare?