Jag har inte länkat till någon forskningsrapport?AAKEE skrev: ↑20 nov 2024 08:22Jag har inte bortsett från luftmotståndet.
Eftersom bilen i OPD-fallet har exakt samma fart i slutet på backen så har bilen samma rörelseenergi som innan backen. All den energin kommer från lägesenergi.
Vi måste inte räkna på den energin utan om vi jämför med frirullningen så har den frirullande bilen (med model 3’s Cd-värde/frontarea) 50N mer luftmotstånd vilket blir 1527W, eller 25.5Wh efter 1 minut. Det är 25Wh som är förbrukade.
Bilen har, med 2000kg totalvikt (M3LR/P med 2 personer ombord) 45Wh mer rörelseenergi när backen är slut.
Totalt energiöverskott; 70W men den har bara med sig 45W, dvs 62% ”verkningsgrad”.
Exakt. Precis så är beräkningen gjord.
Många kör med farthållare, precis som jag gjorde i nedförsbacken. Jag körde en vända med manuell OPD och det blev samma resultat, bättre med regen. Det var inte svårt att hålla 80 inom 1km/h.
De förlusterna är ändå lägre än frirullet om farten ökar.
Vi har ju kommit fram till att det inte är speciellt stora förluster vid regen.
Men om du ser vilka problem du anser finns (i stycket ovanför)?med att hålla jämn fart med OPD så är det inte lättare med frirull och bromspedalsregen, och det blir inte mindre förluster för det.
Självklart.
Vi pratar ju om skillnaden i förluster pga luftmotstånd för att farten ökar.
Frirullar man i en backe där farten hålls exakt konstant på den fart man annars kör med blir förlusten = noll, men den blir även noll när OPD-bilen levererar 0Nm med motorerna.
Forskningsrapporten du länkade till är ju enig med att regen bör köras till en specifik punkt där man börjar frirulla så att man precis når mac fart när backen tar slut. Anledningen ör att
Minimera tiden/sträckan med hög fart.
Lutar backen för mycket så att farten ökar för mycket kommer man att även då förlora för my ket till luftmotstånd. Den bygger även på att det är en jämn luftning. Lutar backen (för) mycket i början och mindre senare kommer man inte kunna släppa på farten i början utan att farten blir orimligt hög = för mycket förluster i luftmotstånd.
Jag har ju kört flera varv på en slinga och fått högre förbrukning med frirull, dessutom en väldigt låg fart jämfört med skyltat/normal trafik.
Jag har även kört i en nedförsbacke flera ggr och fått högre förbrukning frirull. Video finns och det bör framgå att bilen i ena fallet Opd-ade med farthållare och frirullade i det andra fallet.
Det bör inte finnas någon bias-ing och det bör man kunna se.
Om frirull var bättre borde det ha visat sig.
Det är klart det finns confirmation bias, du deklarerade ju tidigt i tråden, före experiment och uträkningar, vilket resultatet som gäller.
Ditt resultat är ett annat än vad övriga här i tråden testat sig fram till, ett annat än vad professionella ellastbilstestare kommit fram till samt annat än vad rapporten som fth länkade till har kommit fram till.
Vidare så vet du säkert att det sker betydande förluster när batteriet laddas/laddas ur, batteriet och invertrar blir ju varma när man gör det och man bör därför göra det så lite som möjligt och enbart när det är motiverat. Vid OPD kommer man oavsiktligt att föra detta.
När man kör med farthållare så använder man inte OPD utan överlåter till bilen att styra energitillförseln så vid test av OPD kan man naturligtvis inte använda farthållaren.
Även med frirull kan man regenerera så att man inte håller en högre hastighet vid något tillfälle om man skulle vilja och man kan sänka hastigheten med regenerering lika snabbt som när man har OPD.