Sida 5 av 12

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 07 okt 2024 19:16
av AAKEE
mikebike skrev: 07 okt 2024 19:04
AAKEE skrev: 07 okt 2024 18:12
Någon skrev att 2024.32.6 hade löst spökbromsningarna.

Nope - inte för mig. Efter 30 mil med möte av många långtradare kan kan med säkerhet säga just - nope.
Varje gång det kommer en ny version så är det någon som påstår att helljusautomatik, AP, torkarautomatik eller något annat blivit radikalt mycket bättre. :lol:
Exakt, därav mitt svar. Men man kan ju inte till hundra dementera någon annans finding även om man är nästan säker redan itan att ha testat.

Vi har även facebookförnekarna, maniskt positiva till Tesla och skriver man ens en antydan till negativt inlägg får man minsann höra….
Kärvt uppvaknande för dessa när det nu sker :-)

Ibland undrar jag om flera av dessa tror att de kan påverka aktien för de aktier de köpt genom att förneka allt dåligt.

Bucklan jag fick med köpet på min S som Tesla vägrade fixa ska enligt uppgift bero på att jag inte kan något om bilar och bilindustrin 😂

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 07 okt 2024 19:55
av Kriper
Fick en rejäl spökbroms i Danmark idag. Mycket obehagligt. Bilen var tydligen rädd för en bro som sträckte sig över motorvägen.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 07 okt 2024 20:16
av Al Set
Efter en månad med min första Tesla har jag redan fått det tvivelaktiga nöjet att bli rejält spökbromsad ett tjugotal gånger. Jag har bara provat enkla farthållaren . Funkar på motorvägen men så fort man kommer på vanlig landsväg där mittlinjen är lite suddig så är spökbroms mer regel än undantag vid möten. På en lappad fjällväg blev den nervös även utan möten. Så här års är det ju mest oskönt med spökbroms. Hur är det vintertid ? Behöver man oroa sig för att få sladd? Eller griper andra system in i tid.
Det kan ju inte vara så svårt att fixa detta.

Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 07 okt 2024 21:32
av Toja
Jag körde Halmstad -Stockholm igår utan spökbromsning.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 07 okt 2024 21:47
av flamman
xms67 skrev: 07 okt 2024 08:11
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Vaknade imorse och kom på att jag med AP menar farthållaren, inte filhållningsassistenten eller vad det kallas. Men AP är kanske fel för farthållaren?
Ah. Precis som skrevs innan så med AP så menar man självstyrning (Auto steer). Annars säger man adaptiv farthållare (eller TACC, Traffic Aware Cruise Control).
Varför man vill köra med farthållare i villaområden förstår jag inte riktigt… Där är det ju viktigt att hålla koll själv hela tiden på allt som kan komma i form av djur, barn, cyklar, bollar, mötande, gående, parkerade bilar, korsningar, osv osv. Inget som någon farthållare är tänkt att hantera såvitt jag vet.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 07 okt 2024 22:00
av nek0
flamman skrev: 07 okt 2024 21:47
xms67 skrev: 07 okt 2024 08:11
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Vaknade imorse och kom på att jag med AP menar farthållaren, inte filhållningsassistenten eller vad det kallas. Men AP är kanske fel för farthållaren?
Ah. Precis som skrevs innan så med AP så menar man självstyrning (Auto steer). Annars säger man adaptiv farthållare (eller TACC, Traffic Aware Cruise Control).
Varför man vill köra med farthållare i villaområden förstår jag inte riktigt… Där är det ju viktigt att hålla koll själv hela tiden på allt som kan komma i form av djur, barn, cyklar, bollar, mötande, gående, parkerade bilar, korsningar, osv osv. Inget som någon farthållare är tänkt att hantera såvitt jag vet.
Kanske för att man vill hålla hastigheten och kunna koncentrera sig på andra faror i trafiken.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 07 okt 2024 22:58
av spacecoin
Al Set skrev: 07 okt 2024 20:16
Efter en månad med min första Tesla har jag redan fått det tvivelaktiga nöjet att bli rejält spökbromsad ett tjugotal gånger. Jag har bara provat enkla farthållaren . Funkar på motorvägen men så fort man kommer på vanlig landsväg där mittlinjen är lite suddig så är spökbroms mer regel än undantag vid möten. På en lappad fjällväg blev den nervös även utan möten. Så här års är det ju mest oskönt med spökbroms. Hur är det vintertid ? Behöver man oroa sig för att få sladd? Eller griper andra system in i tid.
Det kan ju inte vara så svårt att fixa detta.
Jag gled över i grannfilen på E4 i januari söder om Stockholm förra året. Som tur var fanns ingen bil just där just då. Efter detta använder jag inte AP på vintern om det är tät trafik.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 07:33
av Jimel
Al Set skrev: 07 okt 2024 20:16
Efter en månad med min första Tesla har jag redan fått det tvivelaktiga nöjet att bli rejält spökbromsad ett tjugotal gånger. Jag har bara provat enkla farthållaren . Funkar på motorvägen men så fort man kommer på vanlig landsväg där mittlinjen är lite suddig så är spökbroms mer regel än undantag vid möten. På en lappad fjällväg blev den nervös även utan möten. Så här års är det ju mest oskönt med spökbroms. Hur är det vintertid ? Behöver man oroa sig för att få sladd? Eller griper andra system in i tid.
Det kan ju inte vara så svårt att fixa detta.
Farthållare ska ju inte användas när det är dåligt underlag på någon bil.

För övrigt sjukt trött på spökbromsningarna :(

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 08:39
av xms67
flamman skrev: 07 okt 2024 21:47
xms67 skrev: 07 okt 2024 08:11
flamman skrev: 06 okt 2024 12:05
xms67 skrev: 06 okt 2024 11:49
Spökbromsning eller feltolkning av situation? Körde i morse på en 40-väg inne i ett villaområde. Låg nog på ca 42-43 km/h. Ganska långt fram kommer en bil från en korsande gata. Den stannar i god tid och allt är som vanligt. När framhjulen på min bil är i höjd med den andra bildens kylar så tokbromsar min bil. Verkligen panikbroms.

Bakom mig hade jag en annan bil som var centimetrar från att köra in i mig. Vi skulle till samma affär(tror jag eller så följde han efter mig) och när vi parkerade frågade han vad f*n jag pysslade med. Jag fick ju hålla med om att det inte var så himla bra, men la till att det där med avstånd inte är så tokigt att tänka på. Förklarade detta med Teslas bromsande och att jag var ledsen för att situationen hade uppstått. Han muttrade att ingen bil borde släppas ut på vägarna som agerar så. Lite får man väl hålla med.
Tolkar jag det rätt som att du använder AP på 40-väg i villaområden?
Vaknade imorse och kom på att jag med AP menar farthållaren, inte filhållningsassistenten eller vad det kallas. Men AP är kanske fel för farthållaren?
Ah. Precis som skrevs innan så med AP så menar man självstyrning (Auto steer). Annars säger man adaptiv farthållare (eller TACC, Traffic Aware Cruise Control).
Varför man vill köra med farthållare i villaområden förstår jag inte riktigt… Där är det ju viktigt att hålla koll själv hela tiden på allt som kan komma i form av djur, barn, cyklar, bollar, mötande, gående, parkerade bilar, korsningar, osv osv. Inget som någon farthållare är tänkt att hantera såvitt jag vet.
Att man man vill hålla koll på allt själv stämmer ju i stor utsträckning. Men på 30-50 vägar är det bekvämt att få hjälp av farthållaren att hålla rätt hastighet. Allt annat måste man såklart ha stenkoll på. I någon utsträckning kan jag inbilla mig att om man för ett ögonblick skulle missa något(gäller ju såklart ingen annan här på forumet då individuella misstag alltid görs av andra..😉) tänker jag att bilen har lättare att reagera med farthållaren inkopplad än om den inte är inkopplad. Fast det vet jag inte.

Sedan vad farthållaren är till för att hantera och inte, är intressant då alla bilar jag haft innan Teslan med dynamisk farthållare klarar de situationer vi nu diskuterar utan minsta problem.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 08:53
av mattiasclaesson
Vi har kvar vår Hw2.5 2019 och den fungear mycket bättre på autopilot än en model y hw4 2024. Så koden finns/fanns för att få något som fungerar hyffsat.

Retrofit någon? ;-)

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 18:25
av Bjelke
AAKEE skrev: 06 okt 2024 23:38
SwedishAdvocate skrev: 06 okt 2024 17:24

Tycker så klart inte att det är rimligt att man som kund ska behöva betala extra för en ratt med fungerande tuta – fast om man känner starkt att det här är en viktig säkerhetsfråga... Har för mig att Tesla sen en tid tillbaka har en ny modell av ratten till S/X som har en riktig tuta i mitten av ratten. Och att rattar som har den där [självcensur] touch-tutan går att byta mot den här nya ratten med den riktig tutan. Och ratten finns ju för övrigt både som riktig rund ratt och yoke...
Den nya ratten (yoke i vart fall), har tuta i mittklumpen (Airbagen).

Man får en ny med den lösningen när låtsasskinnet på yoken går sönder.
Det kommer att ske som det verkar, så för mig är det bara vänta.

Men det förtar ju inte problemet, att det åker omkring ett gäng trafikfarliga bilar.


Jag har inte koll på hur nya Highland är konfiggad, med eller utan central tuta?
Skulle en olycka hända pga detta, vilket du hade kunnat råka ut för tex, så kan
det bli lite jobbigt för Tesla, om det är ett systemfel som lett till olyckan.
Kan man anmäla en incident proaktivt t.o.m.?

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 19:57
av AAKEE
Bjelke skrev: 08 okt 2024 18:25
AAKEE skrev: 06 okt 2024 23:38
SwedishAdvocate skrev: 06 okt 2024 17:24

Tycker så klart inte att det är rimligt att man som kund ska behöva betala extra för en ratt med fungerande tuta – fast om man känner starkt att det här är en viktig säkerhetsfråga... Har för mig att Tesla sen en tid tillbaka har en ny modell av ratten till S/X som har en riktig tuta i mitten av ratten. Och att rattar som har den där [självcensur] touch-tutan går att byta mot den här nya ratten med den riktig tutan. Och ratten finns ju för övrigt både som riktig rund ratt och yoke...
Den nya ratten (yoke i vart fall), har tuta i mittklumpen (Airbagen).

Man får en ny med den lösningen när låtsasskinnet på yoken går sönder.
Det kommer att ske som det verkar, så för mig är det bara vänta.

Men det förtar ju inte problemet, att det åker omkring ett gäng trafikfarliga bilar.


Jag har inte koll på hur nya Highland är konfiggad, med eller utan central tuta?
Skulle en olycka hända pga detta, vilket du hade kunnat råka ut för tex, så kan
det bli lite jobbigt för Tesla, om det är ett systemfel som lett till olyckan.
Kan man anmäla en incident proaktivt t.o.m.?
Jag ska kolla på vad som går göra för det är inte safe alls.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 19:59
av Sportbilsentusiasten
Någon med Highlinder eller 2024 Model Y som har spökbroms?

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 21:04
av Jist
Sportbilsentusiasten skrev: 08 okt 2024 19:59
Någon med Highlinder eller 2024 Model Y som har spökbroms?
Björn Nyland har videos när han kör Highland och den spökbromsar en hel del.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 08 okt 2024 22:19
av AAKEE
Sportbilsentusiasten skrev: 08 okt 2024 19:59
Någon med Highlinder eller 2024 Model Y som har spökbroms?
Det är ju i mångt och mycket precis samma hårdvara och mjukvara så inte lär det vara någon direkt skillnad.
Skillnaderna om det i Facebookgrupperna beror troligen till del på att vi har olika körmönster och kör i olika miljö.

För att inte glömma alla som lever i total förnekelse och inte ens skulle erkänna om bilen brann upp.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 09 okt 2024 06:46
av Sportbilsentusiasten
AAKEE skrev: 08 okt 2024 22:19
Sportbilsentusiasten skrev: 08 okt 2024 19:59
Någon med Highlinder eller 2024 Model Y som har spökbroms?
Det är ju i mångt och mycket precis samma hårdvara och mjukvara så inte lär det vara någon direkt skillnad.
Skillnaderna om det i Facebookgrupperna beror troligen till del på att vi har olika körmönster och kör i olika miljö.

För att inte glömma alla som lever i total förnekelse och inte ens skulle erkänna om bilen brann upp.
Tack för info.
Du har säkert rätt tyvärr.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 09 okt 2024 12:38
av Hazel
tnjo skrev: 04 sep 2024 16:10
Eftersom alla har så olika uppfattning så kan det ju tyda att kvaliten på kamerorna på bilarna är extremt ojämn, eller hur dom är justerade från fabriken..
Så kan det naturligtvis vara. Men det kanske även som någon skrev beror på vilka vägar man kör som bilen inte tycker om.
Jag har upplevt det ett antal gånger.
En gång på tvåfilig 100 väg. Bra klart väder, ligger i vänster filen och ska precis passera en bil i högerfil när bilen tvärbromsar. Både den andra bilen och jag ligger mitt i våra filer.
En annan gång samma tvåfiliga 100 väg. Denna gången också klart väder och välmålade linjer. Jag ligger i höger fil och INGEN annan bil, djur eller annat väsen är i närheten. Bilen gör samma tvärbromsning. Man blir ju lätt överraskad måste man ju tillägga.
Efter dom första två har det kommit några mjukvaruuppdateringar så vet inte om problemet är löst eller om jag inte gjort precis samma sak igen som bilen inte gillade dom gångerna.
Igår körde jag med farthållare ensam under en trafikplats i Gbg, lite broar över, räcken på sidan men inga bilar i närheten. Då börjar bilen sänka/bromsa farten (ingen panikbromsning) stötvis, som att den är osäker på sin omgivning. Provar inte hur länge den vill hålla på utan trycker bort farthållaren.
Hur en sån här bil med dessa kamerorna lyckas köra helt själv i US låter för mig helt osannolikt. Men det kanske bara sitter i mjukvaran vad vet jag. Jag litar inte på mjukvaran iaf.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 09 okt 2024 17:31
av Al Set
Som någon skrev tidigare. I andra bilar är man beredd att bromsa när man har farthållaren inkopplad I Tesla får man vara bereddd att gasa istället. Det stör mig att jag börjar göra just så dvs vänjer mig att reflexen ska vara att gasa om något händer. Känns inte bra.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 09 okt 2024 17:35
av AAKEE
Hade två väldigt plötsliga/hårda inbromsningar idag. En till synes utan anledning och en ~100m före ett möte med en minibuss.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 09 okt 2024 17:54
av Freez
Nu har även min bil fått spelet. Tror det hänger ihop med senaste uppdateringarna då jag inte haft några större problem innan.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 10 okt 2024 09:39
av BrooklynS
AAKEE skrev:
Sportbilsentusiasten skrev: 08 okt 2024 19:59
Någon med Highlinder eller 2024 Model Y som har spökbroms?
Det är ju i mångt och mycket precis samma hårdvara och mjukvara så inte lär det vara någon direkt skillnad.
Skillnaderna om det i Facebookgrupperna beror troligen till del på att vi har olika körmönster och kör i olika miljö.

För att inte glömma alla som lever i total förnekelse och inte ens skulle erkänna om bilen brann upp.
Hahaha! Ja man kan faktiskt tro det ibland om den då och då väldigt synliga förnekelsen.

Jag hade för flera år sedan en 3LR med FSD som lånebil några veckor. I Norge körde den utan mankemang, en otrolig upplevelse att köra från Stjördal till syrran på Byåsen utan att själv behöva blinka eller byta fil - den körde helt rätt hela vägen. Nu är ju FSD inte aktiverat i Europa så det var förstås EAP men den har ju om något bara blivit sämre.

Men jag har noterat att kartdata verkar vara ytterst kritiskt för Tesla, är det någon som har koll på den komponenten? Är det Trafikverket som klantat sig nu igen?

EAP funkar utmärkt i Tyskland, Italien, Österrike, Schweiz osv. Inga spökbromsningar alls såvitt jag minns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 10 okt 2024 09:48
av Maw
BrooklynS skrev: 10 okt 2024 09:39
AAKEE skrev:
Sportbilsentusiasten skrev: 08 okt 2024 19:59
Någon med Highlinder eller 2024 Model Y som har spökbroms?
Det är ju i mångt och mycket precis samma hårdvara och mjukvara så inte lär det vara någon direkt skillnad.
Skillnaderna om det i Facebookgrupperna beror troligen till del på att vi har olika körmönster och kör i olika miljö.

För att inte glömma alla som lever i total förnekelse och inte ens skulle erkänna om bilen brann upp.
Hahaha! Ja man kan faktiskt tro det ibland om den då och då väldigt synliga förnekelsen.

Jag hade för flera år sedan en 3LR med FSD som lånebil några veckor. I Norge körde den utan mankemang, en otrolig upplevelse att köra från Stjördal till syrran på Byåsen utan att själv behöva blinka eller byta fil - den körde helt rätt hela vägen. Nu är ju FSD inte aktiverat i Europa så det var förstås EAP men den har ju om något bara blivit sämre.

Men jag har noterat att kartdata verkar vara ytterst kritiskt för Tesla, är det någon som har koll på den komponenten? Är det Trafikverket som klantat sig nu igen?

EAP funkar utmärkt i Tyskland, Italien, Österrike, Schweiz osv. Inga spökbromsningar alls såvitt jag minns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Eftersom andra märken inte har det här problemen så går det knappast att skylla på Trafikverket den här gången heller ;)

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 10 okt 2024 10:42
av AAKEE
Maw skrev: 10 okt 2024 09:48
BrooklynS skrev: 10 okt 2024 09:39
AAKEE skrev:
Sportbilsentusiasten skrev: 08 okt 2024 19:59
Någon med Highlinder eller 2024 Model Y som har spökbroms?
Det är ju i mångt och mycket precis samma hårdvara och mjukvara så inte lär det vara någon direkt skillnad.
Skillnaderna om det i Facebookgrupperna beror troligen till del på att vi har olika körmönster och kör i olika miljö.

För att inte glömma alla som lever i total förnekelse och inte ens skulle erkänna om bilen brann upp.
Hahaha! Ja man kan faktiskt tro det ibland om den då och då väldigt synliga förnekelsen.

Jag hade för flera år sedan en 3LR med FSD som lånebil några veckor. I Norge körde den utan mankemang, en otrolig upplevelse att köra från Stjördal till syrran på Byåsen utan att själv behöva blinka eller byta fil - den körde helt rätt hela vägen. Nu är ju FSD inte aktiverat i Europa så det var förstås EAP men den har ju om något bara blivit sämre.

Men jag har noterat att kartdata verkar vara ytterst kritiskt för Tesla, är det någon som har koll på den komponenten? Är det Trafikverket som klantat sig nu igen?

EAP funkar utmärkt i Tyskland, Italien, Österrike, Schweiz osv. Inga spökbromsningar alls såvitt jag minns.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Eftersom andra märken inte har det här problemen så går det knappast att skylla på Trafikverket den här gången heller ;)
Tesfikverkets personal har använt handkräm. Det är därför 😂

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 10 okt 2024 11:37
av Freez
Ser att man nyligen uppdaterat nödbromsen samt att den numera alltid aktiveras vid start av fordonet. Misstänker att detta är anledningen till att ”spökbromsningarna” ökat markant senaste veckan.

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?

Postat: 10 okt 2024 11:48
av wheels
Freez skrev: 10 okt 2024 11:37
Ser att man nyligen uppdaterat nödbromsen samt att den numera alltid aktiveras vid start av fordonet. Misstänker att detta är anledningen till att ”spökbromsningarna” ökat markant senaste veckan.
Dom har skrivit fel. Det skulle stå att automatisk spökbroms aktiveras som standard när man startar fordonet :D