SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SECC 2024 8:e juli (Ystad - Haparanda)

Inlägg av fth »

Grattis Laddvin, bra kört! :D

Spännande resultat, batteribyte ger större fördel än vad jag hade trott, särskilt med tanke på att NIO ET5 (väl?) bara laddar med 120kW som mest. :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Love_O

Inlägg av Love_O »

fth skrev: 09 jul 2024 08:14

Spännande resultat, batteribyte ger större fördel än vad jag hade trott, särskilt med tanke på att NIO ET5 (väl?) bara laddar med 120kW som mest. :?

/fth
Kommer nog lite försvarstal från teslorna snart, hade varit kul att kasta in en diesel också för att se skillnaden. Laddning kostar tid helt klart. Men ja batteribyte med släp är ju inte kul.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Var tvungen att gå och lägga mig vid 02:00-snåret. Ser att ledaren håll ändå in i mål. Är Laddvin medlem här? Tänkte att det skulle vara kul att höra både från honom och de andra hur laddningar/batteribyte gick. Hur många, hur länge och var?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vi får väl lägga en rutt där batteribytesstationerna ligger fel eller köra när de är stängda :-)

Sen handlar det inte bara om bil, Taycan t.ex borde ju ha kunnat lika riktigt bra och det var stor skillnad mellan i4orna.

Rutinerad förare och lite tur behövs med.

Laddvin hade både otur med batteribyten och gjorde nog lite otaktiska val förra året, bättre tur och koll iår.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Love_O

Inlägg av Love_O »

jonasl skrev: 09 jul 2024 09:20
Vi får väl lägga en rutt där batteribytesstationerna ligger fel eller köra när de är stängda :-)

Sen handlar det inte bara om bil, Taycan t.ex borde ju ha kunnat lika riktigt bra och det var stor skillnad mellan i4orna.

Rutinerad förare och lite tur behövs med.

Laddvin hade både otur med batteribyten och gjorde nog lite otaktiska val förra året, bättre tur och koll iår.

Detta har jag påtalat tidigare angående laddning kg men den stora massan här anser att laddning inte är ett problem idag.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Inte uppdaterar nått under körningen här då det varit lite fullt upp med sändningen.
Totalttid blev 18:22. Start 13:46.
Kom i mål 8:08 med 3% kvar.

BildBild
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Lindstromer
Teslaägare

Inlägg av Lindstromer »

joel80 skrev: 09 jul 2024 09:31
Inte uppdaterar nått under körningen här då det varit lite fullt upp med sändningen.
Totalttid blev 18:22. Start 13:46.
Kom i mål 8:08 med 3% kvar.
Tack för en mycket trevlig sändning, följde stora delar av dagen igår och en runda inatt. :D
Model Y Performance, pearl white/svart interiör
Model 3 LR AWD 18" Aero i midnight grey med svart interiör inkl. EAP + FSD.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Totaltiden för mig och min BMW i4 M50 blev 19:01. Personligt rekord med 12 minuter. Mer info kommer senare.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Intressant att se laddhastighetens betydelse för resor av olika längd. Fram till Mjölby från Ystad var det ingen stor skillnad oavsett bil och på en megaresa ända till Haparanda är den lilla skillnaden som sågs idag är närmast ointressant, normalt sover man ju någonstans på en sån resa och laddar väl 100% då.
Himla bra om det tidigare osunda fokuset på räckvidd börjar försvinna och att det finns så många elbilar som även klarar långkörningarna bra.
Kul tävling!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Så tråkigt att jag inte kunde delta med min Lotus Eletre. Hade varit så spännande att se vad den går för. Hoppas på nästa år istället.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Hade varit kul att ställa upp med båda bilarna. En med potential att komma först och sist. På ABRP skiljer det 3:03 mellan dom :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Love_O

Inlägg av Love_O »

Gustafsson skrev: 09 jul 2024 09:49
Intressant att se laddhastighetens betydelse för resor av olika längd. Fram till Mjölby från Ystad var det ingen stor skillnad oavsett bil och på en megaresa ända till Haparanda är den lilla skillnaden som sågs idag är närmast ointressant, normalt sover man ju någonstans på en sån resa och laddar väl 100% då.
Himla bra om det tidigare osunda fokuset på räckvidd börjar försvinna och att det finns så många elbilar som även klarar långkörningarna bra.
Kul tävling!
Normalt sover man ? Nej det är nog inte majoriteten som gör så. Väldigt många åker 110-150 mil innan sömn på resa. Bara titta på alla resor ner till exempelvis Italien som sker med bil eller resor till norr. Ska du åka norrut och ta en övernattning är det enklast att flyga.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Love_O skrev: 09 jul 2024 10:01
Kul tävling!
Normalt sover man ? Nej det är nog inte majoriteten som gör så. Väldigt många åker 110-150 mil innan sömn på resa. Bara titta på alla resor ner till exempelvis Italien som sker med bil eller resor till norr. Ska du åka norrut och ta en övernattning är det enklast att flyga.
I min bekantskapskrets(inkl. jag själv) åker man väldigt ofta ned i Europa och genom åren måste jag säga att det är extremt ovanligt med de distanserna utan sömn. Så att det skulle vara "väldigt många" känner jag mig väldigt tveksam till.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
ChristofferG
elbilist

Inlägg av ChristofferG »

/fth
180kW med nya batteriet. Lite lotteri vid byte då båda versionerna är i omlopp men laddvin verkar haft tur.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Kul tävling!
Jo, det är klart mindre skillnader i praktiken än vad många nog kan tro. Har snackats mycket om att det måste till en räckvidd på elbilar mellan 100-150 mil, men personligen så tror jag att det är extremt få som har ett sådant behov i praktiken att det är värt den extra vikten, utrymmet och kostnaden.

Laddeffekt och effektivitet har nog en större betydelse på halvlång/halvkorta sträckor. När jag tar Teslan mellan tex. Sthlm-GBG så räcker det med ett kort laddstopp på 3-4 minuter i antingen Linköping eller Jönköping. När jag hade Tesla på verkstad och tog min pappas XC40 så behövde vi stanna och ladda tre gånger på exakt samma resa. Då märktes verkligen en praktisk skillnad mellan två olika elbilar.

Personligen så åker jag inte till södra Europa med bil och sträckkör så vansinnigt långt i så högt tempo, utan tar flyget och hyr bil på plats i stället. Att mata en massa mil på Autobahn i extremlånga pass och stress är inte semester (för mig/oss).

Hade jag mot förmodan tagit bil, så hade jag gjort det som en specifik roadtrip, och då vill man ju hinna stanna och se en massa på vägen, så då hade det blivit 4-5 övernattningar på vägen (där man laddat under natten när man är parkerad).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Love_O

Inlägg av Love_O »

xms67 skrev: 09 jul 2024 10:05
Kul tävling!
I min bekantskapskrets(inkl. jag själv) åker man väldigt ofta ned i Europa och genom åren måste jag säga att det är extremt ovanligt med de distanserna utan sömn. Så att det skulle vara "väldigt många" känner jag mig väldigt tveksam till.
För du tittar enbart på din bekantskapskrets. Gå in i valfri Facebook grupp som handlar om bilresa och välj det 10 första så får du nog se en annan verklighet. Sanningen är att folk vill komma fram och vara på resmålet mer än att åka bil i flera dagar.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

ChristofferG skrev: 09 jul 2024 10:06

/fth
180kW med nya batteriet. Lite lotteri vid byte då båda versionerna är i omlopp men laddvin verkar haft tur.
Vet vi att det verkligen var ett lotteri i det här fallet?... ;)

Tänker att det kanske inte är omöjligt att att ha ett visst batteri i lager för just den bil Laddvin med co-pilot körde igår... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kul tävling!
Säkert många som kör över 100 mil. Detta är dock 160 mil. Jag långpendlade många år ca 90 mil, men för mig var det nog max vad jag vill åka på en dag. Flyga/åka tåg är ju OK om man inte vill ha bilen med sig, men det är ju en helt annan diskussion.
För mig som pendlare spelar dessutom vädret en avgörande roll, snö, halka regn mm gör att jag även vid mina 90-milaresor gärna har en option på ett hotell utmed vägen.
Den här tävlingens betydelse har enligt min mening fått en annan betydelse nu när "alla" nya bilar klarar långresorna bra. Då mäter ju tävlingen i högre grad andra parametrar såsom smarta vägval, laddinfrastruktur, andra yttre förhållanden.
Det intressantaste kommer med deltagarnas rapporter från resan framöver tycker jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
SwedishAdvocate

P_EL skrev: 09 jul 2024 07:50
Saknar en MS LR palladium med 19” i startfältet…och en Mercedes EQE…
Det var en MS Pläd och en EQE med förra året. Minns dock inte vilka fälgar den Pläden hade. Men om det inte vore för div. omständigheter had Pläden vunnit och således gjort en bättre tid är förra årets vinnartid på 18:11.

Om Pläden och förra årets SECC går det att läsa lite kort t.ex här:
viewtopic.php?p=804278#p804278

En typ sprillans ny EQE körde på 19:15 förra året.
https://secc.nu/secc-2023

Vet dock inte vilka fälgar den hade. Medlemmen Agehall som körde den då har skrivit en del om bilen och färden någonstans i den här tråden från förra året:
viewtopic.php?t=33416
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Lyfter på hatten och gratulerar Laddvin till förstaplatsen 2024 likväl som nya rekordtiden :) Grattis till Joel för andraplatsen, krossandet av sin tidigare bästatid liksom en fantastiskt streaming genom hela tävlingen. Att lyckas gå in före Jojje måste vara något av en extra fjäder i hatten för Niklas Z på tredje plats :)

Men snyggt kört av alla deltagare, som läktarexpert kan man konstatera att:

- Systemet med nya fulladdade batterier ger inte bara ett kortare stopp, det ger dessutom en bonus av att fortsätta färden med fulladdat batteri medan övriga tävlanden har 50-60%.
- Det finns tillräckligt med laddkapacitet för flera olika strategier längs hela sträckan för att fordon med olika batteristorlek och förbrukning ska kunna ladda nästan optimalt.
- Det skiljer mindre och mindre mellan ekipagen. En stor framgång för elbilismen.

Snyggt kört. Hela gänget :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
SwedishAdvocate

Love_O skrev: 09 jul 2024 08:49
Kommer nog lite försvarstal från teslorna snart [...
Jag kikade på ställningen rätt sent i natt. Som jag minns det var det ca 40 mil kvar till Haparanda då. Joel, Joacim och Niklas stod och laddade och Laddvin var kanske 18-20 minuter framför dem. Såg att Joacim lämnade den stationen medan Joel och Niklas stod kvar.

EDIT: 99% säker på att det var i Örnsköldsvik de stod och laddade, så lite mindre än 50 mil kvar...

Nästa gång jag kollade strax efter 07.30 på morgonen var Joacim på fjärde plats efter Niklas strax innan målgång i Haparanda. Så misstänker att Joacim gjorde en chansning som inte höll och laddade för kort/för lite för lite vid åtm. ett tillfälle och således blev tvungen att sakta in för att nå fram till nästa laddare...

Fast avståndet till Laddvin var väl antagligen för stort för att att han skulle kunna nå ända fram även om han nått till nästa laddare utan att behöva sakta in (om det nu förhåller sig så som jag gissar här dvs.)... Som noterats ovan och i Tibors artikel så kunde ju Nion ladda med upp till 180 kW denna gången. Det kunde den ju tydligen inte förra året.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Jimel
Teslaägare

Inlägg av Jimel »

SwedishAdvocate skrev: 09 jul 2024 10:33
ChristofferG skrev: 09 jul 2024 10:06

/fth

Vet vi att det verkligen var ett lotteri i det här fallet?... ;)

Tänker att det kanske inte är omöjligt att att ha ett visst batteri i lager för just den bil Laddvin med co-pilot körde igår... ;)
Skämtade med Laddvin om detta i fredags (han är en kollega) och han sa iaf att Nio inte skulle påverka detta, han var faktiskt orolig för att få det gamla batteriet.
De vann rätt stort, hade det spelat roll om de bara kunnat ladda 120?
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Ja, stort grattis till Peter och Edvin som körde NIOn. Bra rattat.
Model S 90D -2017 Titanium
Jerka

Inlägg av Jerka »

Grattis Laddvin och kul att fler elbilar än Tesla kan vinna!

18 minuters marginal på 160 mil är dock inget som gör att jag personligen skulle satsa några pengar på en Nio. Är det någon slutsats jag drar av denna tävling så är det att laddning inte är något egentligt problem längre, åtminstone inte för bilar i den här klassen. Inte för att jag trodde något annat men ändå. Skillnaden mot en fossilbil blir ju närmast försumbar.

Ska bli kul att läsa Tibors fullständiga artikel när den kommer ut. Hoppas det kommer detaljer om antal laddstopp och längd på dem.
Användarvisningsbild
Frunken
Teslaägare

Inlägg av Frunken »

Jerka skrev: 09 jul 2024 11:43
Grattis Laddvin och kul att fler elbilar än Tesla kan vinna!

18 minuters marginal på 160 mil är dock inget som gör att jag personligen skulle satsa några pengar på en Nio. Är det någon slutsats jag drar av denna tävling så är det att laddning inte är något egentligt problem längre, åtminstone inte för bilar i den här klassen. Inte för att jag trodde något annat men ändå. Skillnaden mot en fossilbil blir ju närmast försumbar.

Ska bli kul att läsa Tibors fullständiga artikel när den kommer ut. Hoppas det kommer detaljer om antal laddstopp och längd på dem.
Jag tycker det är fantastiskt 👏🏻 jobbat av alla som deltog. Håller med, kul att det börjar bli riktigt jämt mellan olika märken numera och att vi har börjar få en laddinfrastruktur som möjliggör denna typ av resor.
Skriv svar