Spännande resultat, batteribyte ger större fördel än vad jag hade trott, särskilt med tanke på att NIO ET5 (väl?) bara laddar med 120kW som mest.

/fth
Moderator: Redaktion
Kommer nog lite försvarstal från teslorna snart, hade varit kul att kasta in en diesel också för att se skillnaden. Laddning kostar tid helt klart. Men ja batteribyte med släp är ju inte kul.
jonasl skrev: ↑09 jul 2024 09:20Vi får väl lägga en rutt där batteribytesstationerna ligger fel eller köra när de är stängda
Sen handlar det inte bara om bil, Taycan t.ex borde ju ha kunnat lika riktigt bra och det var stor skillnad mellan i4orna.
Rutinerad förare och lite tur behövs med.
Laddvin hade både otur med batteribyten och gjorde nog lite otaktiska val förra året, bättre tur och koll iår.
Tack för en mycket trevlig sändning, följde stora delar av dagen igår och en runda inatt.
Normalt sover man ? Nej det är nog inte majoriteten som gör så. Väldigt många åker 110-150 mil innan sömn på resa. Bara titta på alla resor ner till exempelvis Italien som sker med bil eller resor till norr. Ska du åka norrut och ta en övernattning är det enklast att flyga.Gustafsson skrev: ↑09 jul 2024 09:49Intressant att se laddhastighetens betydelse för resor av olika längd. Fram till Mjölby från Ystad var det ingen stor skillnad oavsett bil och på en megaresa ända till Haparanda är den lilla skillnaden som sågs idag är närmast ointressant, normalt sover man ju någonstans på en sån resa och laddar väl 100% då.
Himla bra om det tidigare osunda fokuset på räckvidd börjar försvinna och att det finns så många elbilar som även klarar långkörningarna bra.
Kul tävling!
I min bekantskapskrets(inkl. jag själv) åker man väldigt ofta ned i Europa och genom åren måste jag säga att det är extremt ovanligt med de distanserna utan sömn. Så att det skulle vara "väldigt många" känner jag mig väldigt tveksam till.Love_O skrev: ↑09 jul 2024 10:01Normalt sover man ? Nej det är nog inte majoriteten som gör så. Väldigt många åker 110-150 mil innan sömn på resa. Bara titta på alla resor ner till exempelvis Italien som sker med bil eller resor till norr. Ska du åka norrut och ta en övernattning är det enklast att flyga.Gustafsson skrev: ↑09 jul 2024 09:49Intressant att se laddhastighetens betydelse för resor av olika längd. Fram till Mjölby från Ystad var det ingen stor skillnad oavsett bil och på en megaresa ända till Haparanda är den lilla skillnaden som sågs idag är närmast ointressant, normalt sover man ju någonstans på en sån resa och laddar väl 100% då.
Himla bra om det tidigare osunda fokuset på räckvidd börjar försvinna och att det finns så många elbilar som även klarar långkörningarna bra.
Kul tävling!
180kW med nya batteriet. Lite lotteri vid byte då båda versionerna är i omlopp men laddvin verkar haft tur.
Jo, det är klart mindre skillnader i praktiken än vad många nog kan tro. Har snackats mycket om att det måste till en räckvidd på elbilar mellan 100-150 mil, men personligen så tror jag att det är extremt få som har ett sådant behov i praktiken att det är värt den extra vikten, utrymmet och kostnaden.Gustafsson skrev: ↑09 jul 2024 09:49Intressant att se laddhastighetens betydelse för resor av olika längd. Fram till Mjölby från Ystad var det ingen stor skillnad oavsett bil och på en megaresa ända till Haparanda är den lilla skillnaden som sågs idag är närmast ointressant, normalt sover man ju någonstans på en sån resa och laddar väl 100% då.
Kul tävling!
Personligen så åker jag inte till södra Europa med bil och sträckkör så vansinnigt långt i så högt tempo, utan tar flyget och hyr bil på plats i stället. Att mata en massa mil på Autobahn i extremlånga pass och stress är inte semester (för mig/oss).Love_O skrev: ↑09 jul 2024 10:01Normalt sover man ? Nej det är nog inte majoriteten som gör så. Väldigt många åker 110-150 mil innan sömn på resa. Bara titta på alla resor ner till exempelvis Italien som sker med bil eller resor till norr. Ska du åka norrut och ta en övernattning är det enklast att flyga.
För du tittar enbart på din bekantskapskrets. Gå in i valfri Facebook grupp som handlar om bilresa och välj det 10 första så får du nog se en annan verklighet. Sanningen är att folk vill komma fram och vara på resmålet mer än att åka bil i flera dagar.xms67 skrev: ↑09 jul 2024 10:05I min bekantskapskrets(inkl. jag själv) åker man väldigt ofta ned i Europa och genom åren måste jag säga att det är extremt ovanligt med de distanserna utan sömn. Så att det skulle vara "väldigt många" känner jag mig väldigt tveksam till.Love_O skrev: ↑09 jul 2024 10:01Normalt sover man ? Nej det är nog inte majoriteten som gör så. Väldigt många åker 110-150 mil innan sömn på resa. Bara titta på alla resor ner till exempelvis Italien som sker med bil eller resor till norr. Ska du åka norrut och ta en övernattning är det enklast att flyga.Gustafsson skrev: ↑09 jul 2024 09:49Intressant att se laddhastighetens betydelse för resor av olika längd. Fram till Mjölby från Ystad var det ingen stor skillnad oavsett bil och på en megaresa ända till Haparanda är den lilla skillnaden som sågs idag är närmast ointressant, normalt sover man ju någonstans på en sån resa och laddar väl 100% då.
Kul tävling!
Vet vi att det verkligen var ett lotteri i det här fallet?...ChristofferG skrev: ↑09 jul 2024 10:06180kW med nya batteriet. Lite lotteri vid byte då båda versionerna är i omlopp men laddvin verkar haft tur.
Säkert många som kör över 100 mil. Detta är dock 160 mil. Jag långpendlade många år ca 90 mil, men för mig var det nog max vad jag vill åka på en dag. Flyga/åka tåg är ju OK om man inte vill ha bilen med sig, men det är ju en helt annan diskussion.Love_O skrev: ↑09 jul 2024 10:01Normalt sover man ? Nej det är nog inte majoriteten som gör så. Väldigt många åker 110-150 mil innan sömn på resa. Bara titta på alla resor ner till exempelvis Italien som sker med bil eller resor till norr. Ska du åka norrut och ta en övernattning är det enklast att flyga.Gustafsson skrev: ↑09 jul 2024 09:49Intressant att se laddhastighetens betydelse för resor av olika längd. Fram till Mjölby från Ystad var det ingen stor skillnad oavsett bil och på en megaresa ända till Haparanda är den lilla skillnaden som sågs idag är närmast ointressant, normalt sover man ju någonstans på en sån resa och laddar väl 100% då.
Kul tävling!
Det var en MS Pläd och en EQE med förra året. Minns dock inte vilka fälgar den Pläden hade. Men om det inte vore för div. omständigheter had Pläden vunnit och således gjort en bättre tid är förra årets vinnartid på 18:11.
Jag kikade på ställningen rätt sent i natt.
Skämtade med Laddvin om detta i fredags (han är en kollega) och han sa iaf att Nio inte skulle påverka detta, han var faktiskt orolig för att få det gamla batteriet.SwedishAdvocate skrev: ↑09 jul 2024 10:33Vet vi att det verkligen var ett lotteri i det här fallet?...ChristofferG skrev: ↑09 jul 2024 10:06
180kW med nya batteriet. Lite lotteri vid byte då båda versionerna är i omlopp men laddvin verkar haft tur.![]()
Tänker att det kanske inte är omöjligt att att ha ett visst batteri i lager för just den bil Laddvin med co-pilot körde igår...![]()
Jag tycker det är fantastisktJerka skrev: ↑09 jul 2024 11:43Grattis Laddvin och kul att fler elbilar än Tesla kan vinna!
18 minuters marginal på 160 mil är dock inget som gör att jag personligen skulle satsa några pengar på en Nio. Är det någon slutsats jag drar av denna tävling så är det att laddning inte är något egentligt problem längre, åtminstone inte för bilar i den här klassen. Inte för att jag trodde något annat men ändå. Skillnaden mot en fossilbil blir ju närmast försumbar.
Ska bli kul att läsa Tibors fullständiga artikel när den kommer ut. Hoppas det kommer detaljer om antal laddstopp och längd på dem.