Nu finns 2st Plaid på KVD.
Säga vad man vill om värdeminskningen men de står sig rätt bra ändå?
Rätt mycket bil jämfört med tex MYP som tappat 18000kr i månaden.
En välvårdad är värd ca 975, minus ca 100 pga dåligt skick, så gissar på runt 875.
Skicket har rätt stor betydelse på en sådan här bil, på en Y eller 3 är det inte lika viktigt för andrahandsvärdet.
Finns inlägg på forumet om en som annonserades ut på blocket för 940K för inte så länge sedan. Fast den kanske hade en eller flera skavanker som inte framgick i annonsen…
Nu finns 2st Plaid på KVD.
Säga vad man vill om värdeminskningen men de står sig rätt bra ändå?
Rätt mycket bil jämfört med tex MYP som tappat 18000kr i månaden.
En välvårdad är värd ca 975, minus ca 100 pga dåligt skick, så gissar på runt 875.
Skicket har rätt stor betydelse på en sådan här bil, på en Y eller 3 är det inte lika viktigt för andrahandsvärdet.
Finns inlägg på forumet om en som annonserades ut på blocket för 940K för inte så länge sedan. Fast den kanske hade en eller flera skavanker som inte framgick i annonsen…
Har äntligen fått framrutan bytt hos glasmästaren.
Jag hängde med på provkörningen som gjordes i service-läget för att kalibrera kamerorna och när jag skulle sätta mig i bilen hände något märkligt med handtaget på passagerardörren fram som hängde sig i utfällt läge och inte reagerade på när jag tog i det för att öppna bildörren.
Nu går handtaget inte längre att fälla ut och dörren får öppnas inifrån. Har provat att starta om bilen både från menyn på skärmen samt klassisk soft-reset med scrollknappar och broms, men felet kvarstår.
Det verkar även vara något som är knas med autopiloten som inte gick att aktivera på vägen hem och den lilla ikonen för ratten på skärmen bakom Yoken svänger inte längre med Yoken, den är istället numera fixerad. Eventuellt är även fläkten påverkad, det kändes väldigt kyligt i bilen på vägen hem (men gällande detta kanske det bara är jag som nojjar).
Något tips om vad allt detta kan röra sig om innan jag lägger ärende till Tesla? Flera olika fel som råkar ha sammanfallit? Eller samma? Har allt uppstått som konsekvens av rutbytet/serviceläget? Eller är det bara olyckliga omständigheter?
HW4-plaid som fyller ett år om några veckor.
Hade samma problem efter fönster byte, glasmästaren sa handtagen är dåliga på dessa bilar och det hade inget med rutan att göra, det var passagerar handtaget. Nu låter inte detta som en slump längre vilket jag trodde först.
Jag bor ju nära service center så jag åkte förbi där och då sa man att controlenheten var trasig. När väl teknikern kom till jobbet ett par dagar senare så hade handtaget börjat fungera igen. Har inte märkt någonting efter det.
Min framruta sprack igår, lät som att jag fick ett stenskott på väg till jobbet och då jag skulle åka hem såg jag en lång kurverad spricka i framrutan. Måste säkert byta hela rutan. Hur gjorde ni, anmälde ni till Tesla i appen först eller gick direkt till glasmästare? Finns Ryds Bilglas och Carglass i närheten, är någon av dessa att föredra? Om ni bytte via Tesla, hur fungerade det med försäkringen i så fall? Fakturerar Tesla försäkringsbolaget direkt (i mitt fall Insure my Tesla via trygg hansa) eller måste man betala Tesla först och försöka få tillbaka via försäkringsbolaget sedan?
Löste det sig med era dörrhandtag och autopilot efter glasbytet? Har för mig att jag läst någonstans att även dörrhandtagen kan kalibreras via servicemenyn om de inte fungerar korrekt?
Har äntligen fått framrutan bytt hos glasmästaren.
Jag hängde med på provkörningen som gjordes i service-läget för att kalibrera kamerorna och när jag skulle sätta mig i bilen hände något märkligt med handtaget på passagerardörren fram som hängde sig i utfällt läge och inte reagerade på när jag tog i det för att öppna bildörren.
Nu går handtaget inte längre att fälla ut och dörren får öppnas inifrån. Har provat att starta om bilen både från menyn på skärmen samt klassisk soft-reset med scrollknappar och broms, men felet kvarstår.
Det verkar även vara något som är knas med autopiloten som inte gick att aktivera på vägen hem och den lilla ikonen för ratten på skärmen bakom Yoken svänger inte längre med Yoken, den är istället numera fixerad. Eventuellt är även fläkten påverkad, det kändes väldigt kyligt i bilen på vägen hem (men gällande detta kanske det bara är jag som nojjar).
Något tips om vad allt detta kan röra sig om innan jag lägger ärende till Tesla? Flera olika fel som råkar ha sammanfallit? Eller samma? Har allt uppstått som konsekvens av rutbytet/serviceläget? Eller är det bara olyckliga omständigheter?
HW4-plaid som fyller ett år om några veckor.
Hade samma problem efter fönster byte, glasmästaren sa handtagen är dåliga på dessa bilar och det hade inget med rutan att göra, det var passagerar handtaget. Nu låter inte detta som en slump längre vilket jag trodde först.
Jag bor ju nära service center så jag åkte förbi där och då sa man att controlenheten var trasig. När väl teknikern kom till jobbet ett par dagar senare så hade handtaget börjat fungera igen. Har inte märkt någonting efter det.
Min framruta sprack igår, lät som att jag fick ett stenskott på väg till jobbet och då jag skulle åka hem såg jag en lång kurverad spricka i framrutan. Måste säkert byta hela rutan. Hur gjorde ni, anmälde ni till Tesla i appen först eller gick direkt till glasmästare? Finns Ryds Bilglas och Carglass i närheten, är någon av dessa att föredra? Om ni bytte via Tesla, hur fungerade det med försäkringen i så fall? Fakturerar Tesla försäkringsbolaget direkt (i mitt fall Insure my Tesla via trygg hansa) eller måste man betala Tesla först och försöka få tillbaka via försäkringsbolaget sedan?
Löste det sig med era dörrhandtag och autopilot efter glasbytet? Har för mig att jag läst någonstans att även dörrhandtagen kan kalibreras via servicemenyn om de inte fungerar korrekt?
Kontakta vem som helst av glasfirmorna så löser de allt med försäkringsbolaget etc. Jag har använt Ryds i MoS med gott resultat.
Har äntligen fått framrutan bytt hos glasmästaren.
Jag hängde med på provkörningen som gjordes i service-läget för att kalibrera kamerorna och när jag skulle sätta mig i bilen hände något märkligt med handtaget på passagerardörren fram som hängde sig i utfällt läge och inte reagerade på när jag tog i det för att öppna bildörren.
Nu går handtaget inte längre att fälla ut och dörren får öppnas inifrån. Har provat att starta om bilen både från menyn på skärmen samt klassisk soft-reset med scrollknappar och broms, men felet kvarstår.
Det verkar även vara något som är knas med autopiloten som inte gick att aktivera på vägen hem och den lilla ikonen för ratten på skärmen bakom Yoken svänger inte längre med Yoken, den är istället numera fixerad. Eventuellt är även fläkten påverkad, det kändes väldigt kyligt i bilen på vägen hem (men gällande detta kanske det bara är jag som nojjar).
Något tips om vad allt detta kan röra sig om innan jag lägger ärende till Tesla? Flera olika fel som råkar ha sammanfallit? Eller samma? Har allt uppstått som konsekvens av rutbytet/serviceläget? Eller är det bara olyckliga omständigheter?
HW4-plaid som fyller ett år om några veckor.
Hade samma problem efter fönster byte, glasmästaren sa handtagen är dåliga på dessa bilar och det hade inget med rutan att göra, det var passagerar handtaget. Nu låter inte detta som en slump längre vilket jag trodde först.
Jag bor ju nära service center så jag åkte förbi där och då sa man att controlenheten var trasig. När väl teknikern kom till jobbet ett par dagar senare så hade handtaget börjat fungera igen. Har inte märkt någonting efter det.
Min framruta sprack igår, lät som att jag fick ett stenskott på väg till jobbet och då jag skulle åka hem såg jag en lång kurverad spricka i framrutan. Måste säkert byta hela rutan. Hur gjorde ni, anmälde ni till Tesla i appen först eller gick direkt till glasmästare? Finns Ryds Bilglas och Carglass i närheten, är någon av dessa att föredra? Om ni bytte via Tesla, hur fungerade det med försäkringen i så fall? Fakturerar Tesla försäkringsbolaget direkt (i mitt fall Insure my Tesla via trygg hansa) eller måste man betala Tesla först och försöka få tillbaka via försäkringsbolaget sedan?
Löste det sig med era dörrhandtag och autopilot efter glasbytet? Har för mig att jag läst någonstans att även dörrhandtagen kan kalibreras via servicemenyn om de inte fungerar korrekt?
Jag har en dålig erfarenhet av rutbyte när jsg kontaktade försökeingsbolaget först. I och för sig en Audi men…
Spricka i ruta - kontaktar förs.bolaget som styr mig till en glasfirma. Kändes ”sådär” och jag försökte få gå via Audi men blev nopead.
Företaget som bytte ruta sågade sönder en sidoklädsel på A-stolpen så illa att jag såg det redan när jag gick mot bilen 10m bort. Det låg spån över hela instrumentbrädan från dörrklädseln, som hade ett sågat jack på 5-6cm.
De försökte lämna ut bilen och låtsas dom det regnade.
Väl på Audi för rep upptäcktes att glasrutan var fastlimmad ca 1 cm för långt ned vilket såklart skapar onödigt vindbrus eftercom det blev en dryg cm ficka iställer för glas flush mot tak.
Efter det, förutom att alltid nämna att de heter Nicklassons glas i Karlskrona så har jag alltid gått till Audi med spräckta rutor och där har de löst det galant.
Mitt tips är dock inte att du åker till Audi med Teslan ( )…men åk till en glasfirma du har hört bra om. Helst en som är känd för att byta rutor på Teslor utan att förstöra eller glömma att koppla sensorer till tex climan (var och varannan tesla som gör det redänderar i ett inlägg att värmepump/AC/klima inte fungerar efter rutbyte.
Åk till firman först och fråga om de kan byta ruta på din försäkring så slipper du ev problem med att bli styrd dit du inte vill. När du väl ringt, om de vill styra dig är det svårt att styra om tror jag.
Har äntligen fått framrutan bytt hos glasmästaren.
Jag hängde med på provkörningen som gjordes i service-läget för att kalibrera kamerorna och när jag skulle sätta mig i bilen hände något märkligt med handtaget på passagerardörren fram som hängde sig i utfällt läge och inte reagerade på när jag tog i det för att öppna bildörren.
Nu går handtaget inte längre att fälla ut och dörren får öppnas inifrån. Har provat att starta om bilen både från menyn på skärmen samt klassisk soft-reset med scrollknappar och broms, men felet kvarstår.
Det verkar även vara något som är knas med autopiloten som inte gick att aktivera på vägen hem och den lilla ikonen för ratten på skärmen bakom Yoken svänger inte längre med Yoken, den är istället numera fixerad. Eventuellt är även fläkten påverkad, det kändes väldigt kyligt i bilen på vägen hem (men gällande detta kanske det bara är jag som nojjar).
Något tips om vad allt detta kan röra sig om innan jag lägger ärende till Tesla? Flera olika fel som råkar ha sammanfallit? Eller samma? Har allt uppstått som konsekvens av rutbytet/serviceläget? Eller är det bara olyckliga omständigheter?
HW4-plaid som fyller ett år om några veckor.
Hade samma problem efter fönster byte, glasmästaren sa handtagen är dåliga på dessa bilar och det hade inget med rutan att göra, det var passagerar handtaget. Nu låter inte detta som en slump längre vilket jag trodde först.
Jag bor ju nära service center så jag åkte förbi där och då sa man att controlenheten var trasig. När väl teknikern kom till jobbet ett par dagar senare så hade handtaget börjat fungera igen. Har inte märkt någonting efter det.
Min framruta sprack igår, lät som att jag fick ett stenskott på väg till jobbet och då jag skulle åka hem såg jag en lång kurverad spricka i framrutan. Måste säkert byta hela rutan. Hur gjorde ni, anmälde ni till Tesla i appen först eller gick direkt till glasmästare? Finns Ryds Bilglas och Carglass i närheten, är någon av dessa att föredra? Om ni bytte via Tesla, hur fungerade det med försäkringen i så fall? Fakturerar Tesla försäkringsbolaget direkt (i mitt fall Insure my Tesla via trygg hansa) eller måste man betala Tesla först och försöka få tillbaka via försäkringsbolaget sedan?
Löste det sig med era dörrhandtag och autopilot efter glasbytet? Har för mig att jag läst någonstans att även dörrhandtagen kan kalibreras via servicemenyn om de inte fungerar korrekt?
Tricket är att installera om programvaran i bilen efter byte av vindrutan. Alternativt löser sig eventuella konstigheter (som strulande dörrhandtag eller autopilot efter bytet) med nästa uppdatering.
Har äntligen fått framrutan bytt hos glasmästaren.
Jag hängde med på provkörningen som gjordes i service-läget för att kalibrera kamerorna och när jag skulle sätta mig i bilen hände något märkligt med handtaget på passagerardörren fram som hängde sig i utfällt läge och inte reagerade på när jag tog i det för att öppna bildörren.
Nu går handtaget inte längre att fälla ut och dörren får öppnas inifrån. Har provat att starta om bilen både från menyn på skärmen samt klassisk soft-reset med scrollknappar och broms, men felet kvarstår.
Det verkar även vara något som är knas med autopiloten som inte gick att aktivera på vägen hem och den lilla ikonen för ratten på skärmen bakom Yoken svänger inte längre med Yoken, den är istället numera fixerad. Eventuellt är även fläkten påverkad, det kändes väldigt kyligt i bilen på vägen hem (men gällande detta kanske det bara är jag som nojjar).
Något tips om vad allt detta kan röra sig om innan jag lägger ärende till Tesla? Flera olika fel som råkar ha sammanfallit? Eller samma? Har allt uppstått som konsekvens av rutbytet/serviceläget? Eller är det bara olyckliga omständigheter?
HW4-plaid som fyller ett år om några veckor.
Hade samma problem efter fönster byte, glasmästaren sa handtagen är dåliga på dessa bilar och det hade inget med rutan att göra, det var passagerar handtaget. Nu låter inte detta som en slump längre vilket jag trodde först.
Jag bor ju nära service center så jag åkte förbi där och då sa man att controlenheten var trasig. När väl teknikern kom till jobbet ett par dagar senare så hade handtaget börjat fungera igen. Har inte märkt någonting efter det.
Min framruta sprack igår, lät som att jag fick ett stenskott på väg till jobbet och då jag skulle åka hem såg jag en lång kurverad spricka i framrutan. Måste säkert byta hela rutan. Hur gjorde ni, anmälde ni till Tesla i appen först eller gick direkt till glasmästare? Finns Ryds Bilglas och Carglass i närheten, är någon av dessa att föredra? Om ni bytte via Tesla, hur fungerade det med försäkringen i så fall? Fakturerar Tesla försäkringsbolaget direkt (i mitt fall Insure my Tesla via trygg hansa) eller måste man betala Tesla först och försöka få tillbaka via försäkringsbolaget sedan?
Löste det sig med era dörrhandtag och autopilot efter glasbytet? Har för mig att jag läst någonstans att även dörrhandtagen kan kalibreras via servicemenyn om de inte fungerar korrekt?
Tesla kommer stänga ärendet då de inte jobbar mot/med försäkringsbolag och helst inte gör sådana byten. De prioriterar andra uppgifter som glasmästare och kollisionsverkstäder inte gör.
Har äntligen fått framrutan bytt hos glasmästaren.
Jag hängde med på provkörningen som gjordes i service-läget för att kalibrera kamerorna och när jag skulle sätta mig i bilen hände något märkligt med handtaget på passagerardörren fram som hängde sig i utfällt läge och inte reagerade på när jag tog i det för att öppna bildörren.
Nu går handtaget inte längre att fälla ut och dörren får öppnas inifrån. Har provat att starta om bilen både från menyn på skärmen samt klassisk soft-reset med scrollknappar och broms, men felet kvarstår.
Det verkar även vara något som är knas med autopiloten som inte gick att aktivera på vägen hem och den lilla ikonen för ratten på skärmen bakom Yoken svänger inte längre med Yoken, den är istället numera fixerad. Eventuellt är även fläkten påverkad, det kändes väldigt kyligt i bilen på vägen hem (men gällande detta kanske det bara är jag som nojjar).
Något tips om vad allt detta kan röra sig om innan jag lägger ärende till Tesla? Flera olika fel som råkar ha sammanfallit? Eller samma? Har allt uppstått som konsekvens av rutbytet/serviceläget? Eller är det bara olyckliga omständigheter?
HW4-plaid som fyller ett år om några veckor.
Hade samma problem efter fönster byte, glasmästaren sa handtagen är dåliga på dessa bilar och det hade inget med rutan att göra, det var passagerar handtaget. Nu låter inte detta som en slump längre vilket jag trodde först.
Jag bor ju nära service center så jag åkte förbi där och då sa man att controlenheten var trasig. När väl teknikern kom till jobbet ett par dagar senare så hade handtaget börjat fungera igen. Har inte märkt någonting efter det.
Min framruta sprack igår, lät som att jag fick ett stenskott på väg till jobbet och då jag skulle åka hem såg jag en lång kurverad spricka i framrutan. Måste säkert byta hela rutan. Hur gjorde ni, anmälde ni till Tesla i appen först eller gick direkt till glasmästare? Finns Ryds Bilglas och Carglass i närheten, är någon av dessa att föredra? Om ni bytte via Tesla, hur fungerade det med försäkringen i så fall? Fakturerar Tesla försäkringsbolaget direkt (i mitt fall Insure my Tesla via trygg hansa) eller måste man betala Tesla först och försöka få tillbaka via försäkringsbolaget sedan?
Löste det sig med era dörrhandtag och autopilot efter glasbytet? Har för mig att jag läst någonstans att även dörrhandtagen kan kalibreras via servicemenyn om de inte fungerar korrekt?
Tricket är att installera om programvaran i bilen efter byte av vindrutan. Alternativt löser sig eventuella konstigheter (som strulande dörrhandtag eller autopilot efter bytet) med nästa uppdatering.
Tack för tipset, väldigt bra info. Jag har också nu äntligen fått vindrutan bytt hos Ryds Bilglas. Tesla skickade först fel ruta (såg att det var så för dig också), de verkar ha ändrat i samband med hw4 infördes (enligt Ryds i februari 2023), men Ryds såg att rutan inte skulle passa så de tog inte bort gamla rutan, bilen skulle annars ha blivit stående utan ruta i 3 månader. Efter bytet fungerade inte passagerardörrens dörrhandtag för mig heller. Hade uppdatering till 2025.14.1 väntande och efter installation av denna fungerade allt igen.
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 26 apr 2025 20:03
av OldMan999
Jag bytte ruta för några månader sen på min Model S Plaid. Fick problem med dörrhantag på passagerarsidan samt att klimatanläggningen betedde sig konstigt. Lämnade tillbaka bilen till Ryds och dom installerade om programvaran och allt löste sig. Förstår att sensorn i vindrutan påverkar klimatanläggningen men trodde att strulet med dörrhantaget bara var en slump och har väntat på att problemet ska komma tillbaka. Men nu när jag hör att andra har haft samma fenomen vid rutbyte behöver jag inte oroa mig. Tack!
Re: Tesla Model S Plaid
Postat: 04 maj 2025 20:44
av Tellus
Räckviddtest
Tesla Model S Plaid
Lotus Emeya R
Audi RS e-tron GT Performance
Det är ju som AI mergat nya Y och S.
Nya Y i sin tur är ju ett plagiat på andra elbilsmärken med en rand fram och bak till lysen.
Jag tyckte dock den AI-bilden som florerade för några månader sen var cool. Karrossen betydligt kantigare, och mer Rough. Isf kan jag möjligen leva med den randen till låjjsen:
*) Hoppas de får till ett 150kWh batteri så de kan kompensera för att den fronten drar 1kWh extra per mil