Sida 5 av 5
Re: Kaoset på E22
Postat: 08 jan 2024 08:48
av Bo99
Mickep skrev: ↑05 jan 2024 09:13
Man måste ta i beaktan att elbilar är ett väldigt brett begrepp. Det finns de som har ca 30 kWh. (det mesta kritiken var att räckvidden halveras på vintern (gäller samtliga bilar). Kia soul, zoe kan mycket väl bara klara sig några timmar med värmen. (och står de bredvid en dieselbil kan de nog vara i samma fara som de som sitter i bilen som potentiellt kan kolmonoxid förgifta omgivningen.
Jag testade min VW e-up igår med 32 kwh nettobatteri, jag har ingen värmepump. -11 grader och ingen förvärming, klimatanläggningen på 22 grader och halvljuset släckt. Det försvann 25% på 3 timmars tomgång så i mitt fall 12 timmar från 100-0%.
Re: Kaoset på E22
Postat: 08 jan 2024 09:33
av bjornnilsson
https://www.dn.se/motor/biltestaren-elb ... a-i-kylan/
Vilken bil är egentligen bäst på att tampas med snö och kyla? När en bister köldknäpp drar in över landet gör det stor skillnad vad bilen drivs med.
”Elbilen är överlägsen”, säger Robert Granström som länge jobbat med testning av bilar i Arjeplogsområdet.
Re: Kaoset på E22
Postat: 08 jan 2024 11:07
av wannabee
https://carup.se/sa-lange-kan-elbilen-h ... e_vignette
Så länge kan elbilen hålla igång värmen i en bilkö
Denna artikel är inte bakom en betalspärr.
Re: Kaoset på E22
Postat: 09 jan 2024 15:53
av martinot
https://alltomelbil.se/icke-experterna- ... katastrof/
"Icke-experterna: 40 minusgrader, bilköer och elbilar bäddar för katastrof"
Re: Kaoset på E22
Postat: 10 jan 2024 13:21
av jans
(som sagt) samma artikel som Tibor beskrev lite mer utförligt för nått år sen. (han kanske klarar ungerskan bättre ?)
https://teslaclubsweden.se/sa-liten-ski ... rmepumpen/
men, intressantare med nyare data från verkligheten
https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... sin-elbil/
pekar mot att man klarar sig med 1,5 kW per timme.
uppmärksammades på nytt av ekot
https://sverigesradio.se/avsnitt/2300467 c:a 18:34 in